Uitgaven
10,53%€ 3.872
x € 1.000Inkomsten
9,2%€ -3.385
x € 1.000Saldo
€ -487
x € 1.000Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Uitgaven
10,53%€ 3.872
x € 1.000Inkomsten
9,2%€ -3.385
x € 1.000Saldo
€ -487
x € 1.000Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
De gemeente Staphorst kenmerkt zich door haar karakteristieke lintbebouwing en streekgebonden landerijen. Wij vinden het belangrijk dat de dorpen, nu en in de toekomst, leefbaar zijn en vitaal blijven. Voldoende woningbouw, een fraaie leefomgeving en kwalitatieve voorzieningen zijn daarbij belangrijke factoren.
De identiteit en eigenheid van de gemeente heeft ook doorwerking in de bouw van woningen en de wensen van de inwoners wat betreft woningen. Ter bevordering van een goed dorpsgezicht, willen wij kleine bebouwing voor het hobbymatig houden van dieren mogelijk maken.
4 | Stand van zaken uit te voeren acties
Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
Er dient een efficiencyslag te worden gemaakt, met als basis het lopende onderzoek naar de efficiëntie in, en de effectiviteit van, de ambtelijke organisatie. Hierdoor kosten de lasten omlaag. Daarbij wordt ook gedoeld op vereenvoudiging van processen, regelgeving en planologie.
Positieve impuls geven op gebied van RO en vergunningsverlening.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opstellen structuurvisie buitengebied
Herziening kadernota buitengebied zal leiden tot passende ruimtelijke plannen op structuurvisie niveau voor het gehele grondgebied van de gemeente Staphorst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
Opstellen nieuw beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving waarin ook vergunningverlening is geïntegreerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
Wij richten een taskforce ruimtelijke ordening op, waarbij een afvaardiging van de raad, de ambtelijke organisatie en het college in overleg treden. Dit ten behoeve van een consequente opstelling van de gemeente in beleid, bestuur en uitvoering. Wet- en regelgeving wordt zo eenduidig naar redelijkheid en behoren gehandhaafd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Afronden project de Slagen
Wij onderzoeken de mogelijkheden om in samenwerking met de betreffende projectontwikkelaar en de woningbouwcorporatie tot het gewenste resultaat te komen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
Impuls geven aan woningbouw De Slagen dmv leefbaar en bewoonbaar maken van de wijk.
Wat gaan we daarvoor doen?
Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
Wij kijken zorgvuldig naar inbreidingslocaties ten gevolge van functieverandering en voorkomen op deze manier dat alle beschikbare ruimte wordt volgebouwd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Actualisatie woonvisie
De Woonvisie dient te worden geactualiseerd om de daadwerkelijke en reële behoeften van inwoners te inventariseren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Afronden project Ruilverkaveling
Wij willen het project Ruilverkaveling Staphorst doorzetten en goed afmaken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
Ten behoeve van het dierwelzijn willen wij mogelijkheden creëren voor hobbymatig gebruik van agrarische gronden langs woongebieden voor kleine en noodzakelijke bebouwing.
Wat gaan we daarvoor doen?
Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
Wij faciliteren de mogelijkheden van wonen met mantelzorg. Een zorgunit kan tot de mogelijkheid behoren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
Wij willen de te dichte bebouwing op saneringslocaties, zoals de Streek, voorkomen. Daarom stellen wij een kader voor de toegestane bebouwing op deze locaties. De afstemming tussen Provinciaal beleid en de bestemmingsplannen speelt een rol.
Wat gaan we daarvoor doen?
Benutten van status plattelandswoning
Het college wordt gevraagd met een voorstel te komen, waaruit blijkt hoe de status van de plattelandswoning in de gemeente Staphorst benut kan worden in bestemmingsplannen, overeenkomstig en in aansluiting op de Omgevingsvisie Overijssel.
Wat gaan we daarvoor doen?
Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
Hier wordt uitvoering aan gegeven en is een permanent proces.
Wat gaan we daarvoor doen?
Herziening Saneringsbeleid
In de Taskforce RO is met deelnemers afgesproken dat dit na de zomer wordt opgepakt mede omdat er geen initiatieven op de plank lagen en er geen druk op lag. Lopende verzoeken worden aan het oude beleid getoetst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Stimulering woningbouw door starterslening ook van toepassing te verklaren op nieuwbouw
Er komt een evaluatie van de startersleningen. Om deze ook van toepassing te verklaren voor nieuwbouw is een positief besluit nodig van Provinciale Staten. Deze middelen moeten dan wel naar de kopers gaan en niet naar de project- ontwikkelaars.
Wat gaan we daarvoor doen?
Aanleg speelveld in de Slagen
Wij leggen een speelveld aan in De Slagen, zodat daar ook een bovenwijkse voorziening is voor de lokale jeugd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Bestuurlijk verantwoordelijk
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
8.1 | Ruimtelijke ordening | B. Jaspers Faijer |
8.2 | Grondexploitatie | B. Krale |
8.3 | Wonen en bouwen | B. Jaspers Faijer |
Beleidskader
Beleidskader
Beleid | Verordeningen | |
Archeologische inventarisatie, verwachtings- en beleidsadvieskaart | Bouwverordening van de gemeente Staphorst | |
Beleidslijn erfdienstbaarheden bij ruimtelijke ontwikkelingen | Brandbeveiligingsverordening 2010 gemeente Staphorst | |
Beleidsnota Intrekken bouw- en sloopvergunning | Exploitatieverordening gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie Hergebruik monumentale schuren | Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade | |
Beleidsnotitie Open plekken Staphorst, 5e wijziging | Verordening Starterslening gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie Paasvuren | Algemene verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie Tijdelijke woonunit bij (ver)bouw woning | Erfgoedverordening 2010-2016 gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie toepassing uitvoeringskader rood voor rood Staphorst | Verordening kwaliteit vergunningverlening toezicht en handhaving omgevingsrecht Gemeente Staphorst | |
Beleidsregel Criteria voor het realiseren van kookhuisjes langs de Streek | ||
Belvedère-nota Staphorst, een eigen wereld | ||
Beleidsnota tijdelijke grondopslagen gemeente Staphorst | ||
Detailhandelsvisie gemeente Staphorst | ||
Industrielawaaibeleid De Streek | ||
Kadernota Buitengebied Staphorst | ||
Monumentenlijst gemeente Staphorst | ||
Nota Grondbeleid 2014-2017 | ||
Regeling bijgebouwen & erfafscheidingen tuingerichte woningen Staphorst | ||
Structuurvisie Kernen Staphorst, Rouveen en IJhorst 2030 | ||
Toepassing uitvoeringskader hergebruik Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) | ||
Van Sober naar Rijk - Visie op de gebouwde omgeving in het Reestdal | ||
Welstandsnota Staphorst | ||
Woonvisie 2011+ | ||
Beleidsnotitie Tijdelijke mantelzorg-woonruimten aan de Streek | ||
Beleidsregel Transformatielocaties aan de Streek | ||
Notitie kwaliteitsimpuls Groene Omgeving | ||
Uitvoeringsprogramma fysieke leefomgeving 2017 |
Nieuw beleid per taakveld
Nieuw beleid per taakveld
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? |
Taakveld 3 | Wonen en bouwen | |
Voortgang woningbouw de Slagen | Binnen de beperkte mogelijkheden zet het college vol in op het vlot trekken van de woningbouw en het woonrijp maken (de afronding: waaronder de vijver). Mogelijkheden voor de verbetering van de leefbaarheid worden meegenomen. |
Aandacht voor woningbouw voor jongeren | Zelf de regie in handen houden voor woningbouw met aandacht voor jongeren. Dit maakt onderdeel uit van de prestatie-afspraken met de corporatie. |
Voldoende woningbouw in Staphorst | Zorgen voor voldoende woningbouw in Staphorst. Door het contract met betrekking tot de Slagen zijn de woningbouwontwikkelingsmogelijkheden binnen Staphorst zelf beperkt. Waar het kan, zet de gemeente zich in. |
Stand van zaken uit te voeren acties
4 | Stand van zaken uit te voeren acties
Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
Er dient een efficiencyslag te worden gemaakt, met als basis het lopende onderzoek naar de efficiëntie in, en de effectiviteit van, de ambtelijke organisatie. Hierdoor kosten de lasten omlaag. Daarbij wordt ook gedoeld op vereenvoudiging van processen, regelgeving en planologie.
Positieve impuls geven op gebied van RO en vergunningsverlening.
Zo gaan we dat doen
Opstellen structuurvisie buitengebied
Herziening kadernota buitengebied zal leiden tot passende ruimtelijke plannen op structuurvisie niveau voor het gehele grondgebied van de gemeente Staphorst.
Zo gaan we dat doen
Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
Opstellen nieuw beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving waarin ook vergunningverlening is geïntegreerd.
Zo gaan we dat doen
Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
Wij richten een taskforce ruimtelijke ordening op, waarbij een afvaardiging van de raad, de ambtelijke organisatie en het college in overleg treden. Dit ten behoeve van een consequente opstelling van de gemeente in beleid, bestuur en uitvoering. Wet- en regelgeving wordt zo eenduidig naar redelijkheid en behoren gehandhaafd.
Zo gaan we dat doen
Afronden project de Slagen
Wij onderzoeken de mogelijkheden om in samenwerking met de betreffende projectontwikkelaar en de woningbouwcorporatie tot het gewenste resultaat te komen.
Zo gaan we dat doen
Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
Impuls geven aan woningbouw De Slagen dmv leefbaar en bewoonbaar maken van de wijk.
Zo gaan we dat doen
Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
Wij kijken zorgvuldig naar inbreidingslocaties ten gevolge van functieverandering en voorkomen op deze manier dat alle beschikbare ruimte wordt volgebouwd.
Zo gaan we dat doen
Actualisatie woonvisie
De Woonvisie dient te worden geactualiseerd om de daadwerkelijke en reële behoeften van inwoners te inventariseren.
Zo gaan we dat doen
Afronden project Ruilverkaveling
Wij willen het project Ruilverkaveling Staphorst doorzetten en goed afmaken.
Zo gaan we dat doen
Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
Ten behoeve van het dierwelzijn willen wij mogelijkheden creëren voor hobbymatig gebruik van agrarische gronden langs woongebieden voor kleine en noodzakelijke bebouwing.
Zo gaan we dat doen
Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
Wij faciliteren de mogelijkheden van wonen met mantelzorg. Een zorgunit kan tot de mogelijkheid behoren.
Zo gaan we dat doen
Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
Wij willen de te dichte bebouwing op saneringslocaties, zoals de Streek, voorkomen. Daarom stellen wij een kader voor de toegestane bebouwing op deze locaties. De afstemming tussen Provinciaal beleid en de bestemmingsplannen speelt een rol.
Benutten van status plattelandswoning
Het college wordt gevraagd met een voorstel te komen, waaruit blijkt hoe de status van de plattelandswoning in de gemeente Staphorst benut kan worden in bestemmingsplannen, overeenkomstig en in aansluiting op de Omgevingsvisie Overijssel.
Zo gaan we dat doen
Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
Hier wordt uitvoering aan gegeven en is een permanent proces.
Zo gaan we dat doen
Herziening Saneringsbeleid
In de Taskforce RO is met deelnemers afgesproken dat dit na de zomer wordt opgepakt mede omdat er geen initiatieven op de plank lagen en er geen druk op lag. Lopende verzoeken worden aan het oude beleid getoetst.
Zo gaan we dat doen
Stimulering woningbouw door starterslening ook van toepassing te verklaren op nieuwbouw
Er komt een evaluatie van de startersleningen. Om deze ook van toepassing te verklaren voor nieuwbouw is een positief besluit nodig van Provinciale Staten. Deze middelen moeten dan wel naar de kopers gaan en niet naar de project- ontwikkelaars.
Zo gaan we dat doen
Aanleg speelveld in de Slagen
Wij leggen een speelveld aan in De Slagen, zodat daar ook een bovenwijkse voorziening is voor de lokale jeugd.
Zo gaan we dat doen
Toelichting afwijkingen t.o.v. 2017 (bedragen x € 1.000)
Toelichting afwijkingen t.o.v. 2017 (bedragen x € 1.000)
De lasten zijn € 592 lager dan in 2017 door o.a. loonkosten taakveld grondexploitatie € 96 (doorberekende kosten aan de grondexploitaties niet via overhead maar in mindering op taakveld grondexploitatie) en lagere kosten en doorberekening bestemmingsplannen grondexploitatie € 567 (zie ook baten). De loonkosten taakveld wonen en bouwen stijgen met € 34 en de kosten voor omgevingsvergunning afwijking bouwplan met € 40.
De baten zijn ook € 592 lager door lagere kosten en doorberekening bestemmingsplannen grondexploitatie € 567 (zie ook lasten). Ontvangsten bestemmingsplannen en huur gemeentelijke woningbezit (verkoop Tulpenstraat) zijn ook lager, samen € 17.
Per saldo houden de voor- en nadelen van het programma 8 Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening elkaar in evenwicht, het tekort blijft nagenoeg gelijk.
Voortgang bestaande investeringen
Beschikbaar gestelde kredieten
Exploitatie | |
---|---|
Lasten | Investeringsbedrag |
7400203 Onderzoek art. 213A GW - RO (2015) | 44 |
7472301 RUD - doorontwikkeling (2015) | 70 |
7481005 Kadernota buitengebied: herziening (2015) | 40 |
7482002 Startersleningen VROM (2008+2012) | 220 |
7482003 Tijdelijke stimulering woningbouw 3e tranche (2010) | 99 |
7482011 Woonservicegebieden: uitv.plan (2011) | 328 |
7482201 EPOS (Efficiënte Procesinrichting Omgevingsrecht Staphorst) (2016 + 2017) | 200 |
7483002 Structuur/omgevingsvisie (2017) | 60 |
7483007 B.p. de Slagen: maatr. verb. leefbaarheid (2016) | 50 |
Totaal lasten | 1.111 |
Baten | Investeringsbedrag |
7400203 Onderzoek art. 213A GW - RO (2015) | 0 |
7472301 RUD - doorontwikkeling (2015) | 0 |
7481005 Kadernota buitengebied: herziening (2015) | 0 |
7482002 Startersleningen VROM (2008+2012) | 0 |
7482003 Tijdelijke stimulering woningbouw 3e tranche (2010) | 0 |
7482011 Woonservicegebieden: uitv.plan (2011) | 0 |
7482201 EPOS (Efficiënte Procesinrichting Omgevingsrecht Staphorst) (2016 + 2017) | 0 |
7483002 Structuur/omgevingsvisie (2017) | 0 |
7483007 B.p. de Slagen: maatr. verb. leefbaarheid (2016) | 0 |
Totaal baten | 0 |
Resultaat | -1.111 |
Nieuw beleid/ investeringen 2018
Nieuw beleid/ investeringen 2018
Omschrijving van de investering | Incidenteel (I) of Structureel (S) | <2017 | 2018 | Meerjarenbegroting 2019-2021 | Last begroting 2018 |
|||
2019 | 2020 | 2021 | ||||||
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | ||||||||
8.3 | Wonen en Bouwen | |||||||
Nieuwe Omgevingswet: implementatie Invoering is gepland op 1 januari 2019 |
I res. zonder bestemming |
200.000 | 0 |
Indicatoren
Indicatoren
Woonlasten éénpersoonshuishouden
Jaar | Staphorst | Nederland | Overijssel |
2014 | € 654 | € 627 | € 649 |
2015 | € 657 | € 644 | € 667 |
2016 | € 665 | € 651 | € 682 |
2017 | € 666 | € 644 | € 682 |
Gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten
Bron: COELO, Groningen
Woonlasten meerpersoonshuishouden
Jaar | Staphorst | Nederland | Overijssel |
2014 | € 740 | € 698 | € 709 |
2015 | € 739 | € 714 | € 727 |
2016 | € 746 | € 723 | € 745 |
2017 | € 745 | € 723 | € 752 |
Gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten
Bron: COELO, Groningen
WOZ-waarde woningen
Toelichting:
De gemiddelde WOZ- waarde van woningen, x € 1.000
Eenheid: duizend euro
Bron: CBS- Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Demografische druk
Jaar | Staphorst | Nederland | Overijssel |
2010 | 83,1 | 64,0 | 67,9 |
2011 | 82,3 | 64,1 | 68,1 |
2012 | 83,4 | 65,3 | 69,3 |
2013 | 84,1 | 66,4 | 70,4 |
2014 | 85,0 | 67,2 | 71,3 |
2015 | 85,4 | 67,9 | 72,0 |
2016 | 85,8 | 68,5 | 72,7 |
2017 | 86,3 | 69,0 | 73,3 |
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar
Eenheid: percentage (%)
Bron: CBS- Bevolkingsstatistiek
Nieuwbouw woningen, per 1.000 woningen
Jaar | Staphorst | Nederland | Overijssel |
2012 | 1,6 | 6,6 | 5,1 |
2013 | 18,9 | 6,6 | 5,7 |
2014 | 10,1 | 6,0 | 6,9 |
Bron: ABF- Systeem woningvoorraad
Wat kost ons Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening?
Exploitatie | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.967 | 4.464 | 3.872 | 3.930 | 3.990 | 4.050 |
Baten | -11.130 | -3.976 | -3.385 | -3.436 | -3.488 | -3.540 |
Resultaat | 2.163 | -488 | -487 | -494 | -503 | -510 |