Uitgaven
14%€ 5.149
x € 1.000Inkomsten
0,26%€ -95
x € 1.000Saldo
€ -5.054
x € 1.000Programma 9 | Overhead
Uitgaven
14%€ 5.149
x € 1.000Inkomsten
0,26%€ -95
x € 1.000Saldo
€ -5.054
x € 1.000Programma 9 | Overhead
Het college vervult een proactieve rol in de informatievoorziening aan de gemeenteraad. Uitgangspunt van de dienstverlenende gemeente is dat ‘de burger er niet voor de gemeente is, maar de gemeente voor de burger’.
De beschikbaarheid van informatie voor burger en ambtenaar wordt op een hoger niveau gebracht. Digitalisering en technologische ontwikkelingen spelen hier een belangrijke rol. De gemeente investeert in een duidelijk informatiesysteem met structuur en welke toegankelijk is voor burgers.
Wij vinden dat de kwaliteit dienstverlening door de gemeente moet worden verbeterd. Doelgerichte communicatie is en blijft van groot belang. Burgers en ondernemers krijgen uitleg bij reacties op vragen en aanvragen. Integriteit, transparantie en vertrouwen liggen in het verlengde van de beoogde dienstverlening.
4 | Stand van zaken uit te voeren acties
Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid
Doorontwikkeling van de organisatie d.m.v. strategisch personeelsbeleid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Evaluatie reorganisatie
Evaluatie reorganisatie met als doel te komen tot een optimaal werkende organisatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Inbrengen van (praktijk) ervaring uit het werkveld bij commissies
Wij streven naar inbreng van praktijk en ervaring uit het werkveld bij commissies, zoals bijvoorbeeld de praktijkervaring inbrengen in de Verkeer Advies Commissie
Wat gaan we daarvoor doen?
Implementatie NUP
Implementatie NUP leid tot betere (e-) dienstverlening en administratieve lastenverlichting voor burgers, bedrijven en instellingen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opstellen informatieveiligheidsbeleid
Opstellen gemeentebreed informatieveiligheidsbeleid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Invoering BGT
De invoering van de BGT is een wettelijke verplichting. Als de hele overheid gebruik maakt van dezelfde basisgegevens over de grootschalige topografie zorgt dat voor:
- Een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven, want de gegevens zijn altijd actueel en betrouwbaar;
- Administratieve lastenverlichting, want het kost bedrijven en burgers minder tijd en minder moeite om gegevens aan te leveren;
- Een betere samenwerking binnen de overheid, want eenduidige afspraken over gegevens maken eenvoudige uitwisseling mogelijk;
- Kostenbesparing, want minder fouten, minder inwinnen en minder communicatieproblemen zorgen voor minder kosten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het uitstralen van identiteit van Staphorst
De landbouw, de natuur, de (maak-)industrie en de historie van de gemeente, zijn onlosmakelijke verbonden onderdelen van deze identiteit. Dit zal het college van B&W uitstralen binnen iedere vorm van samenwerking.
Wat gaan we daarvoor doen?
Mogelijkheden social return uitgewerkt in een beleidsnotitie
De mogelijkheden van social return worden in een gemeentelijke beleidsnotitie met concrete streefdoelen uitgewerkt. In het inkoop- en aanbestedingsbeleid is opgenomen , dat waar mogelijk bij inkopen- en aanbestedingstrajecten vanaf € 200.000 eisen ten aanzien van social return worden gesteld. De eisen worden per aanbesteding vastgelegd en worden in een beleidsnotitie per beleidsterrein uitgewerkt.
Wat gaan we daarvoor doen?
Redelijke en billijke eisen bij inkoop en aanbesteding
Redelijke en billijke eisen aan ondernemers voor de selectie van ondernemers tijdens een aanbesteding.
Wat gaan we daarvoor doen?
Constructieve houding ambtelijke organisatie
Constructieve houding van de ambtelijke organisatie ten opzichte van de burger. Dus naar een attitude van ‘ja, mits’! Hiermee verdwijnt de ‘nee, tenzij’ houding.
Wat gaan we daarvoor doen?
Doorontwikkeling P&C cyclus
We willen de documenten van de p&c cyclus doorontwikkelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Versterken kaderstellende Raad
Versterken kaderstellende Raad voor die zaken waarop coalitieakkoord is achterhaald of geen informatie bevat.
Wat gaan we daarvoor doen?
Herziening financiële verordening
Herzien van de financiële verordening.
Wat gaan we daarvoor doen?
Openingstijden/ dienstverlening en klacht- en verbeterlijn
Wij streven naar een verschuiving van de openingstijden. Wij willen de spreiding van openingstijden van loketten beter afstemmen op de wensen en behoeften van burgers.
Wij willen een klacht- en verbeterlijn instellen ten behoeve van de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente. Wij verzoeken het college met een voorstel te komen over de inrichting en opzet. In het voorstel wordt gerefereerd aan onderzoeken naar reeds bestaande klacht- en verbeterlijnen in andere gemeenten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Visie op dienstverlening
Tweejaarlijks worden de ervaringen van de burgers met de dienstverlening van de gemeente, in een klanttevredenheidsonderzoek gepeild.
Wat gaan we daarvoor doen?
Communicatievisie ontwikkelen
Door een bij de doelgroep passende communicatie wenst het college de intenties, ambities en beleidsvoornemens te realiseren en uit te dragen. Communicatie moet daarom gestructureerd en planmatig worden ingevuld. Daartoe is in 2015 een Strategisch Communicatie Plan opgesteld.
Wat gaan we daarvoor doen?
Handelingsvrijheid dorps- en wijkraden
Wij willen een pilot uitvoeren door het beschikbaar stellen van middelen en handelingsvrijheid te geven aan dorps- en wijkraden. Daarbij dient een kaderstelling te worden opgenomen dat de middelen en vrijheid van besteding worden gebruikt voor de directe leefomgeving van de betrokkenen, bijvoorbeeld voor het onderhoud van speelveldjes. De betreffende georganiseerde groep burgers dient achteraf verantwoording af te leggen over het resultaat.
Wat gaan we daarvoor doen?
Helder kader creëren en communiceren naar burgers en ondernemers
Een helder kader creëren en communiceren naar burgers en ondernemers. Dit kader heeft een tweeledig doel: burgers, dorps- en wijkraden en ondernemersverenigingen weten in hoeverre zij een stem hebben, en voor de ambtelijke organisatie is het duidelijk wat zij kunnen verwachten van burgers en ondernemers in de gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
Creëren van Kennistafels
Creëren van kennistafels voorafgaand, tijdens en bij de evaluatie van de beleidsvorming met deelname van een afvaardiging per groep betrokkenen c.q. belanghebbenden, en de ambtelijke organisatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Bestuurlijk verantwoordelijk
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
0.4 | Overhead | mr. dr. S. de Jong |
Onderverdeeld in: | P: Personeel | |
I: Informatievoorziening | ||
O: Organisatie | ||
F: Financiën | ||
A: Algemene Zaken | ||
C: Communicatie | ||
H: Huisvesting |
Beleidskader
Beleidskader
Beleid | Verordeningen | |
Algemene Regeling Budgethouderschap (ARB) | Archiefverordening gemeente Staphorst 2014 | |
Beleidsregels proceskosten in fiscale procedures gemeente Staphorst | Controleverordening gemeente Staphorst 2006 | |
Gedragscode publicatie persoonsgegevens op raadgedeelte website | Financiële verordening gemeente Staphorst 2017 | |
Informatiebeveiligingsbeleid | Inspraakverordening gemeente Staphorst | |
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Staphorst 2014 | Integriteitsnotitie politieke ambtsdragers gemeente Staphorst 2011 | |
Intern communicatieplan | Legesverordening 2017, 3e wijziging | |
Mandaatbesluit gemeente Staphorst | Mandaatbesluit gemeente Staphorst | |
Nota Burgerkracht 2015-2016 | Regeling klachtbehandeling 2006 | |
Nota Eerlijk duurt het langst | Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Staphorst | |
Nota Verbonden Partijen 2016 | Verordening elektronische kennisgeving 2014 | |
Notitie Juridische Kwaliteitszorg en Plan van Aanpak | Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening | |
Notitie Mediation | ||
Notitie verbetering dienstverlening gemeente Staphorst | ||
Persbeleid gemeente Staphorst 2014-2018 | ||
Realisatieplan E-dienstverlening gemeente Staphorst | ||
Strategisch communicatieplan | ||
Strategisch personeelsbeleid | ||
Visie op de dienstverlening | ||
Nota Burgerkracht 2015-2016 + Handboek Burgerparticipatie |
Nieuw beleid per taakveld
Nieuw beleid per taakveld
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? |
Taakveld I | Informatievoorziening | |
Digitale agenda 2020 | Digitalisering van de informatievoorziening. Implementeren van de geboden ondersteuningsmiddelen afhankelijk van de wettelijke verplichting en de gemeentelijke ambitie. Kosten hiervoor opgenomen op de investeringslijst. |
Taakveld O | Organisatie |
|
Oplossen problematiek bestaande dossiers ruimtelijke ordening | Zo spoedig mogelijk oplossen van problematiek bij bestaande dossier ruimtelijke ordening |
Stand van zaken uit te voeren acties
4 | Stand van zaken uit te voeren acties
Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid
Doorontwikkeling van de organisatie d.m.v. strategisch personeelsbeleid.
Zo gaan we dat doen
Evaluatie reorganisatie
Evaluatie reorganisatie met als doel te komen tot een optimaal werkende organisatie.
Zo gaan we dat doen
Inbrengen van (praktijk) ervaring uit het werkveld bij commissies
Wij streven naar inbreng van praktijk en ervaring uit het werkveld bij commissies, zoals bijvoorbeeld de praktijkervaring inbrengen in de Verkeer Advies Commissie
Implementatie NUP
Implementatie NUP leid tot betere (e-) dienstverlening en administratieve lastenverlichting voor burgers, bedrijven en instellingen.
Zo gaan we dat doen
Opstellen informatieveiligheidsbeleid
Opstellen gemeentebreed informatieveiligheidsbeleid.
Invoering BGT
De invoering van de BGT is een wettelijke verplichting. Als de hele overheid gebruik maakt van dezelfde basisgegevens over de grootschalige topografie zorgt dat voor:
- Een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven, want de gegevens zijn altijd actueel en betrouwbaar;
- Administratieve lastenverlichting, want het kost bedrijven en burgers minder tijd en minder moeite om gegevens aan te leveren;
- Een betere samenwerking binnen de overheid, want eenduidige afspraken over gegevens maken eenvoudige uitwisseling mogelijk;
- Kostenbesparing, want minder fouten, minder inwinnen en minder communicatieproblemen zorgen voor minder kosten.
Zo gaan we dat doen
Het uitstralen van identiteit van Staphorst
De landbouw, de natuur, de (maak-)industrie en de historie van de gemeente, zijn onlosmakelijke verbonden onderdelen van deze identiteit. Dit zal het college van B&W uitstralen binnen iedere vorm van samenwerking.
Zo gaan we dat doen
Redelijke en billijke eisen bij inkoop en aanbesteding
Redelijke en billijke eisen aan ondernemers voor de selectie van ondernemers tijdens een aanbesteding.
Zo gaan we dat doen
Constructieve houding ambtelijke organisatie
Constructieve houding van de ambtelijke organisatie ten opzichte van de burger. Dus naar een attitude van ‘ja, mits’! Hiermee verdwijnt de ‘nee, tenzij’ houding.
Zo gaan we dat doen
Doorontwikkeling P&C cyclus
We willen de documenten van de p&c cyclus doorontwikkelen.
Zo gaan we dat doen
Versterken kaderstellende Raad
Versterken kaderstellende Raad voor die zaken waarop coalitieakkoord is achterhaald of geen informatie bevat.
Zo gaan we dat doen
Herziening financiële verordening
Herzien van de financiële verordening.
Zo gaan we dat doen
Openingstijden/ dienstverlening en klacht- en verbeterlijn
Wij streven naar een verschuiving van de openingstijden. Wij willen de spreiding van openingstijden van loketten beter afstemmen op de wensen en behoeften van burgers.
Wij willen een klacht- en verbeterlijn instellen ten behoeve van de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente. Wij verzoeken het college met een voorstel te komen over de inrichting en opzet. In het voorstel wordt gerefereerd aan onderzoeken naar reeds bestaande klacht- en verbeterlijnen in andere gemeenten.
Zo gaan we dat doen
Visie op dienstverlening
Tweejaarlijks worden de ervaringen van de burgers met de dienstverlening van de gemeente, in een klanttevredenheidsonderzoek gepeild.
Communicatievisie ontwikkelen
Door een bij de doelgroep passende communicatie wenst het college de intenties, ambities en beleidsvoornemens te realiseren en uit te dragen. Communicatie moet daarom gestructureerd en planmatig worden ingevuld. Daartoe is in 2015 een Strategisch Communicatie Plan opgesteld.
Zo gaan we dat doen
Handelingsvrijheid dorps- en wijkraden
Wij willen een pilot uitvoeren door het beschikbaar stellen van middelen en handelingsvrijheid te geven aan dorps- en wijkraden. Daarbij dient een kaderstelling te worden opgenomen dat de middelen en vrijheid van besteding worden gebruikt voor de directe leefomgeving van de betrokkenen, bijvoorbeeld voor het onderhoud van speelveldjes. De betreffende georganiseerde groep burgers dient achteraf verantwoording af te leggen over het resultaat.
Zo gaan we dat doen
Helder kader creëren en communiceren naar burgers en ondernemers
Een helder kader creëren en communiceren naar burgers en ondernemers. Dit kader heeft een tweeledig doel: burgers, dorps- en wijkraden en ondernemersverenigingen weten in hoeverre zij een stem hebben, en voor de ambtelijke organisatie is het duidelijk wat zij kunnen verwachten van burgers en ondernemers in de gemeente.
Creëren van Kennistafels
Creëren van kennistafels voorafgaand, tijdens en bij de evaluatie van de beleidsvorming met deelname van een afvaardiging per groep betrokkenen c.q. belanghebbenden, en de ambtelijke organisatie.
Zo gaan we dat doen
Toelichting afwijkingen t.o.v. 2017 (bedragen x € 1.000)
Toelichting afwijkingen t.o.v. 2017 (bedragen x € 1.000)
De lasten stijgen met € 980 door de hogere loonkosten taakveld overheid € 803 (uitbreiding personeel), toename kosten personeel en organisatieontwikkeling € 14, kosten automatisering € 43 en documentatie/vakliteratuur € 16. Groot onderhoud gemeentehuis is € 46 hoger (verrekening met reserve) en de afschrijvingslasten nemen toe met € 14. Ook de kosten en afschrijvingslasten van vervoermiddelen, gereedschappen, vrachtauto en tractor stijgen met € 45.
De baten geven een kleine toename van € 11 door enerzijds verhuur gemeentehuis (€ 16) aan de politie voor een heel jaar i.p.v. de raming in 2017 voor een deel van het jaar i.v.m. verwacht vertrek in 2017 en anderzijds lagere vergoeding systeembeheer € 4).
Per saldo geeft het programma 9 Overhead een toename van het tekort van € 968.
Voortgang bestaande investeringen
Beschikbaar gestelde kredieten
Exploitatie | |
---|---|
Lasten | Investeringsbedrag |
7400201 Huisstijl: aanpassing (2015+2017) | 50 |
7400204 Project dienstverlening (procesoptimalisatie) (3 jr.) (2016) | 85 |
7400205 Strategisch communicatieplan: uitvoering (2016) | 10 |
7404001 Pick-up bus service-ploeg (1-VFL-00) (2017) | 41 |
7404002 Electr. Voert. (2) t.b.v. particip. medew. (2017) | 60 |
7404003 Containerbak vrachtwagen (2017) | 28 |
7404004 Veegzuig-combinatie t.b.v. mini-tractor (2017) | 38 |
7404005 Kipper (3-zijdig) t.b.v mini-tractor (2017) | 7 |
7404006 Calamiteiten-aanhanger (2017) | 10 |
7421021 Vervanging aanhangstrooier nr. 4 (2015) | 40 |
7551002 Doorontwikkeling organisatie (2016 + 2017) | 500 |
7551021 Digitalisering archieven vanaf 1940 (2016) | 210 |
7551035 Telefooncentrale vervanging (2014) | 85 |
7551043 Gemeentehuis: vervanging meubiliar (2015) | 150 |
7551061 Egem I: aanschaf hard en software = I-NUP (2016) | 165 |
7551063 Aanschaf Management Info Syst. (2016) | 50 |
7551066 EGEM I: opl.kosten en implement.: € 50 per inw. = I-NUP (2016) | 219 |
7551070 Personeel: ontwikkelbudget (2015+2016) | 100 |
7552001 Mercedes Vrachtauto vevanging container laadklep (2016) | 20 |
7552006 Aanschaf trekker en toebehoren (2014+2015) inclusief borstelbak | 294 |
7552007 Aanhangstrooier nr. 3 t.b.v. ingehuurde trekker (2014) | 35 |
7552008 pickup bussen (2x) serviceploeg (2014) | 84 |
7552010 Vervanging bestelbus gesloten: 76-BK-FX (2015) | 33 |
Totaal lasten | 2.314 |
Baten | Investeringsbedrag |
7400201 Huisstijl: aanpassing (2015+2017) | 0 |
7400204 Project dienstverlening (procesoptimalisatie) (3 jr.) (2016) | 0 |
7400205 Strategisch communicatieplan: uitvoering (2016) | 0 |
7404001 Pick-up bus service-ploeg (1-VFL-00) (2017) | 0 |
7404002 Electr. Voert. (2) t.b.v. particip. medew. (2017) | 0 |
7404003 Containerbak vrachtwagen (2017) | 0 |
7404004 Veegzuig-combinatie t.b.v. mini-tractor (2017) | 0 |
7404005 Kipper (3-zijdig) t.b.v mini-tractor (2017) | 0 |
7404006 Calamiteiten-aanhanger (2017) | 0 |
7421021 Vervanging aanhangstrooier nr. 4 (2015) | 0 |
7551002 Doorontwikkeling organisatie (2016 + 2017) | 0 |
7551021 Digitalisering archieven vanaf 1940 (2016) | 0 |
7551035 Telefooncentrale vervanging (2014) | 0 |
7551043 Gemeentehuis: vervanging meubiliar (2015) | 0 |
7551061 Egem I: aanschaf hard en software = I-NUP (2016) | 0 |
7551063 Aanschaf Management Info Syst. (2016) | 0 |
7551066 EGEM I: opl.kosten en implement.: € 50 per inw. = I-NUP (2016) | 0 |
7551070 Personeel: ontwikkelbudget (2015+2016) | 0 |
7552001 Mercedes Vrachtauto vevanging container laadklep (2016) | 0 |
7552006 Aanschaf trekker en toebehoren (2014+2015) inclusief borstelbak | 0 |
7552007 Aanhangstrooier nr. 3 t.b.v. ingehuurde trekker (2014) | 0 |
7552008 pickup bussen (2x) serviceploeg (2014) | 0 |
7552010 Vervanging bestelbus gesloten: 76-BK-FX (2015) | 0 |
Totaal baten | 0 |
Resultaat | -2.314 |
Nieuw beleid/ investeringen 2018
Nieuw beleid/ investeringen 2018
Omschrijving van de investering | Incidenteel (I) of Structureel (S) | <2017 | 2018 | Meerjarenbegroting 2019-2021 | Last begroting 2018 |
|||
2019 | 2020 | 2021 | ||||||
Programma 9 | Overhead | ||||||||
0.4 | Gemeentewerkplaats | |||||||
Groot onderhoud Algehele renovatie van de werf waarbij er aandacht is voor de daken, overheaddeuren en elektrische installatie en groot onderhoud conform gebouwen beheerplan. Klantvriendelijkheid, duurzaamheid en bruikbaarheid zijn hier de thema's |
S 15 jr. afschr. t.l.v. expl. |
120.000 | 8.000 | |||||
I t.l.v. res. gem. geb. |
430.000 | 0 | ||||||
Materieel: transportmiddelen + diversen | ||||||||
Hoogwerker: overgang op huur c.q. samenwerking Betreft vervanging na 12 jaar |
S stelpost | 10.000 | 10.000 | |||||
Pick-up bus groenploeg (8-VHF-35) Betreft vervanging na 8 jaar |
S 8 jr. afschr. t.l.v. expl. |
38.000 | 4.750 | |||||
Bestelbus gesloten (2-VSJ-36) Betreft vervanging na 8 jaar |
S 8 jr afschr. t.l.v. expl. |
40.000 | ||||||
Vrachtwagen (BZ-BH-51) Betreft vervanging na 8 jaar |
S 8 jr. afschr. t.l.v. expl. |
200.000 | ||||||
Grondbak Tot op heden wordt de grondbak geleend om grond te verplaatsen. De mogelijkheid om te lenen stopt |
I res. grondexploitatie |
4.000 | 0 | |||||
Platte wagen T.b.v. vervoer materialen, minder reistijd |
I res. grondexploitatie |
10.000 | 0 | |||||
Winterlogic-systeem Dit systeem houdt bij waar, hoeveel en wanneer er gestrooid is. In het kader van klachten en aan- sprakelijkheidsstelling kunnen we eenvoudig inzien wat er gedaan is |
I res. grondexploitatie |
20.000 | 0 | |||||
Fietspadstrooier I.v.m. realisatie nieuwe fietspaden en verantwoordelijkheid van de gemeente voor het strooien van de fietspaden (incl. fietsbrug Meppel) is er een fietspadstrooier nodig |
S 10 jr. |
29.500 | 2.950 |
|||||
Organisatie | ||||||||
Digitale agenda 2020 Implementatie van een groot aantal verplichte ondersteunings-middelen voor de toenemende digitalisering van de informatie-voorziening/ dienstverlening zoals eIDAS, e-facturen, IPV6, Govroam etc. |
S 5 jr. afschr. t.l.v. expl. |
100.000 | 100.000 | 20.000 | ||||
Bijstelling gebouwenbeheerplan De bijgestelde nota gebouwenbeheerplan brengt een hogere jaarlijkse storting met zich mee |
S | 95.000 | 95.000 |
Hoeveel bedragen de kosten voor Overhead?
Exploitatie | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.263 | 4.169 | 5.149 | 5.210 | 5.270 | 5.312 |
Baten | -426 | -83 | -95 | -96 | -98 | -99 |
Resultaat | -5.836 | -4.086 | -5.054 | -5.114 | -5.172 | -5.212 |