In dit hoofdstuk is opgenomen:
- Presentatie algemene dekkingsmiddelen volgens het BBV
- Overzicht incidentele lasten en baten per programma
Klik hieronder op een hoofdstuk voor meer informatie.
Financiële toelichting op de begroting
Presentatie algemene dekkingsmiddelen volgens het BBV
Presentatie algemene dekkingsmiddelen volgens het BBV
Terug naar navigatie - Presentatie algemene dekkingsmiddelen volgens het BBVKlik hieronder op een onderdeel.
Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Lokale heffingenSoort | Rekening 2016 |
Begroting 2017 (na wijziging) | Begroting 2018 |
Meerjarenraming 2019 |
Meerjarenraming 2020 |
Meerjarenraming 2021 |
OZB |
2.588 | 2.653 | 2.752 | 2.820 | 2.891 | 2.963 |
Forensenbelasting | 61 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 |
Toeristenbelasting | 58 | 47 | 48 | 49 | 49 | 50 |
Hondenbelasting | 52 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 |
2.759 | 2.812 | 2.914 | 2.985 | 3.058 | 3.133 |
De onroerende zaakbelasting is in de jaren 2011 t/m 2014 jaarlijks verhoogd met 9,25% (2% trendmatig en jaarlijks 7,25%). In 2015 en 2016 is rekening gehouden met een trendmatige verhoging van 1,5% en in 2017 van 1% en in 2018 weer 1,5%. Tevens is rekening gehouden met een geringe areaaluitbreiding. De overige belastingen zijn trendmatig verhoogd met 1,5% en in 2017 met 1% en in 2018 weer met 1,5%.
Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - Algemene uitkeringenSoort | Rekening 2016 |
Begroting 2017 (na wijziging) | Begroting 2018 |
Meerjarenraming 2019 |
Meerjarenraming 2020 |
Meerjarenraming 2021 |
Algemene uitkering | 12.869 | 12.900 | 14.034 | 14.473 | 14.834 | 15.150 |
Uitkering deelfonds sociaal domein | 5.926 | 5.689 | 5.715 | 5.410 | 5.358 | 5.382 |
Totaal | 18.795 | 18.589 | 19.749 | 19.883 | 20.192 | 20.532 |
Uitkeringsfactoren | 1,445 | 1,420 | 1,502 | 1,536 | 1,562 | 1,581 |
De geraamde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op de mei-circulaire 2017, waarbij rekening is gehouden met een uitkeringsfactor in 2018 van: 1,502. Eén punt uitkeringsfactor geeft voor onze gemeente een bedrag van € 10.030.
De uitkeringsfactor in de meerjarenraming voor de jaren 2019 t/m 2021 is resp.1,536, 1,562 en 1,581. Dit meerjarenperspectief is gebaseerd op de ramingen in lopende prijzen.
Dividend
Terug naar navigatie - DividendGeraamd zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(onderstaande dividenden zijn op de verschillende programma's verantwoord)
Rekening 2016 |
Begroting primair 2017 | Begroting primair 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 | |
Vitens N.V. | 71 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Idem - achtergestelde lening | 9 | 12 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Enexis N.V. - dividend | 24 | 24 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Idem - achtergestelde lening | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Enexis B.V.- rente deelneming | 9 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Idem - vordering | 4 | |||||
Venn: 2e vrijval Escrow fonds Verkoop | 19 |
|||||
Rendo N.V. - dividend | 325 | 322 | 322 | 322 | 322 | 322 |
Wadinco N.V. - dividend | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Totaal programma 9 | functie 330 | 485 | 437 | 420 | 418 | 417 | 416 |
Rova N.V. - dividend | 121 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Rova N.V. - CV kapitaal Stivam |
200 | |||||
Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Attero - verkoop aandelen | ||||||
Attero - vrijkomend kapitaal (VAM) | ||||||
Totaal programma 8 | functie 721 | 351 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Bank Nederlandse gemeenten | 31 | 30 | 48 | 50 | 50 | 50 |
BNG Financial Bond Fonds | 1 | 9 | 1 | 1 | ||
BNG Government Bond Fonds | 1 | 3 | 1 | 1 | ||
Winst verkoop Financial Bond Fonds | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
Winst verkoop Government Bond Fonds | 69 | 50 | 60 | 50 | ||
Rabo variabele couponobligatie | 139 | 0 | 0 | |||
Totaal programma 10 | functie 913 | 251 | 102 | 120 | 112 | 50 | 50 |
Algemeen totaal | 1.087 | 624 | 625 | 615 | 552 | 551 |
Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - Saldo financieringsfunctieRekening 2016 |
Begroting primair 2017 | Begroting primair 2018 |
Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 | |
Baten | 772 | 81 | 36 | 14 | 1 | -2 |
Lasten | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 754 | 81 | 36 | 14 | 1 | -2 |
Rentelasten: |
||||||
Totaal doorbelaste rente: | 839 | 132 | 135 | 166 | 162 | 157 |
Ten laste van: | ||||||
Stichting Zwembad | 10 | 5 | ||||
Afvalverwerking (t.l.v. reserve) | 12 | 12 | ||||
Riolering (t.l.v. reserve) | 201 | 36 | 41 | 41 | 40 | 42 |
Grondexploitatie (bijschr.boekw.) | 0 | |||||
Hyp. leningen exploitatie bijdrage industrieterrein | 53 | 0 | ||||
Rente niet t.l.v. exploitatie | 266 | 48 | 41 | 41 | 40 | 42 |
Doorbelaste rente t.l.v. exploitatie |
573 | 84 | 94 | 125 | 122 | 115 |
De afname van de rentelast ten opzichte van 2016 komt doordat het rekenpercentage is teruggebracht van 3% in 2016 naar 0,5% vanaf 2017. Omdat we praktisch geen vreemd vermogen hebben is rente bijschrijven op gronden overeenkomstig BBV voorschriften niet meer toegestaan. Op de boekwaarde van gronden die nog niet in exploitatie zijn mag zo wie zo geen rente meer worden bijgeschreven. Hierdoor is de rentebijschrijving op grondexploitatie m.i.v. 2016 komen te vervallen. Het gevolg is dat deze rente niet meer ten gunste van de exploitatie komt. Dit overeenkomstig de nieuwe BBV voorschriften dat de doorberekende rente maximaal 0,5% mag afwijken van het berekende omslagpercentage, voor onze gemeente is dat 0,12%.
De gemeente rekent rentelasten aan de diverse programma’s toe, zodat die programma’s een integraal beeld geven van de kosten die met de uitvoering gemoeid zijn. Hoe meer rente wordt doorberekend (bij hogere boekwaarde), hoe hoger het rentevoordeel. Het lagere rekenpercentage rente heeft tot gevolg dat de rentelasten op de programma’s afgenomen zijn, evenals het rentevoordeel (per saldo in totaliteit geen voor- en/of nadeel, behalve grondexploitatie en riolering) . Er wordt geen rente gecalculeerd over het werkzame eigen vermogen van de gemeente.
BTW- compensatiefonds
Terug naar navigatie - BTW- compensatiefonds5 | BTW-compensatiefonds
Rekening 2016 |
Begroting primair 2017 | Begroting primair 2018 | Meerjarenbegroting 2019 |
Meerjarenbegroting 2020 |
Meerjarenbegroting 2021 | |
Gedeclareerde/ geraamde bedragen | 2.017 | 1.350 |
De afwijkingen tussen begroot en werkelijk is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen, bouwrijp maken grondexploitatie etc.) In de begroting worden geen BCF-bedragen meegenomen van investeringen. Vanaf 1 januari 2003 hebben de gemeenten te maken met het BTW- compensatiefonds (BCF). Gemeenten kunnen daardoor een groot deel van de hen in rekening gebrachte BTW-voordruk terug krijgen. Op 5 november 2009 is een raamovereenkomst (handhavingconvenant) met de belastingdienst ondertekend. Controle zal vooraf plaatsvinden, zodat de gemeente niet voor verrassingen komt te staan. Dit geldt voor zowel de omzetbelasting, BTW-compensatiefonds, loonheffingen en invordering van belastinggelden. Er wordt samengewerkt op basis van transparantie, begrip en vertrouwen.
Partijen streven naar een voortdurend inzicht in de actuele fiscale risico’s en een snelle en actuele standpuntbepaling binnen de kaders van de wet, regelgeving en jurisprudentie. De rechtszekerheid wordt hierdoor vergroot. Het convenant is afgesloten voor onbepaalde tijd en wordt periodiek geëvalueerd.
Doordat de begroting m.i.v. 2018 opgemaakt is in Pepperflow is het niet meer mogelijk om het te verwachten bedrag BTW-compensatiefonds te berekenen. In Pepperflow is in tegenstelling tot de vorige begrotingen in Excel geen kolom inclusief BTW.
Overige algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overige algemene dekkingsmiddelenSaldi van de (hulp)kostenplaatsen:
Onder de overige algemene dekkingsmiddelen staan de saldi van de (hulp)kostenplaatsen.
Rekening 2016 | Begroting primair 2017 | Begroting primair 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 |
-396 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de oorspronkelijke raming worden in principe geen voor- en nadelen meegenomen. De werkelijke kosten worden middels een uurtarief volledig doorberekend aan de producten. Doordat er in de loop van het jaar bedragen beschikbaar worden gesteld (middels begrotingswijzigingen) ten laste van de (hulp)kostenplaatsen ontstaat er een begroot nadelig saldi op de (hulp)kostenplaatsen. Door de lagere kosten en hogere dekking is er in de afgelopen jaren veelal een voordeel ontstaan. Het geraamde voordeel in de meerjarenraming komt door afname van de kapitaallasten.
Onvoorzien: | Werkelijk v.d. rek. saldo 2016 | Begroting primair 2017 | Begroting primair 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 |
Onvoorzien vrij beschikbaar |
158 | 32 | 38 | 46 | 62 | 167 |
Onvoorzien invest. na opmaak begroting | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Loonstijging | 0 | 0 | 170 | 173 | 175 | 178 |
Onvoorzien lijst investeringen | 0 | 170 | 225 | 293 | 295 | 295 |
Idem afschrijving invest.openb.ruimte | 0 | 370 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkkostenregeling 80% overschr. | 0 | 34 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Totaal | 158 | 636 | 469 | 548 | 568 | 676 |
In de primitieve (meerjaren)begroting wordt een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen van € 32. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner. Voor loonstijging volgende de CAO is € 170 meegenomen. Dit bedrag is in de jaren 2019 t/m 2021 geïndexeerd met 1,5%. Voor afschrijvingslasten van investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut (wegen etc.) zijn voor 2018 geraamd op € 340. De hierbij behorende geraamde investeringen staan ook op de lijst van investeringen. De geringe stijging in de jaren 2019 t/m 2021 komt door het gering aantal geplande investeringen in die jaren. Met ingang van 2016 wordt hier geen rentelast meer in meegenomen omdat de investeringen met eigen middelen worden gefinancierd en de uitzetting op korte termijn (verplicht schatkistbankieren) geen rente oplevert.
Er is geen bedrag meer opgenomen voor afschrijving investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut, omdat hiervoor in 2017 een reserve is gevormd en de afschrijvingen hier ten laste van worden gebracht.
Overzicht incidentele lasten en baten per programma
Overzicht incidentele lasten en baten per programma
Terug naar navigatie - Overzicht incidentele lasten en baten per programmaKlik hieronder op een onderdeel.
Incidentele lasten
Terug naar navigatie - Incidentele lastenBij activering zijn de kapitaallasten in de (meerjaren)begroting meegenomen onder onvoorzien gereserveerd.
(bedragen x € 1.000)
Incidentele lasten per programma: worden onttrokken ad reserves of geactiveerd |
Begroting primair 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 |
Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie | ||||
Geen incidentele lasten | ||||
Programma 1 | Openbare orde en veiligheid | ||||
Organisatie regionale veiligheidsdag in 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
15 | |||
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte | ||||
Ontsluiting industrieterrein Bullingerslag 2019 (t.l.v. industrieterrein Bullingerslag) |
920 | |||
Renovatie diverse zandwegen 2018 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
10 | |||
Groot onderhoud bruggen Dedemsvaartweg 2018 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
30 | |||
Afwaarderen snelheid Conradsweg 2018 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
10 | |||
Sneeuwploeg nr. 1 t.b.v. vrachtauto 2019 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
10 | |||
Sneeuwploeg nr. 2 t.b.v. tractor 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
10 | |||
Sneeuwploeg nr.4 t.b.v. tractor 2020 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
10 | |||
Programma 3 | Economie/ ondernemen | ||||
Leader III: lokale projectbijdragen 2016/2017 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
75 | |||
Herziening detailhandelsvisie 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming |
20 | |||
Programma 4 | Onderwijs | ||||
Geen incidentele lasten | ||||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||||
Klok van Wou 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
25 | |||
Kappen i.v.m. iepziekte: 420 bomen in 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
28 | |||
Herplant: 600 bomen 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
90 | |||
Flora- en faunawet: invent.- en uitvoeringsmaatregelen 2016/2017 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
40 | |||
Herinrichten groenstroken Staphorst Zuid 1 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
50 | |||
Opstellen en uitvoeren renovatieplan openbaar groen 2019 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
1.000 | |||
Snoeien en rooien van bomen 2018 t/m 2020 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
50 | 50 | 50 | |
Programma 6 | Sociaal domein | ||||
Doorontwikkeling sociaal domein 2018 (t.l.v. reserve sociaal domein) |
100 | |||
Extra inzet capaciteit sociaal domein 2018 t/m 2021 (t.l.v. reserve sociaal domein) |
400 | 300 | 300 | |
Ontwikkelen van algemene voorliggende voorzieningen 2018 t/m 2020 (t.l.v. reserve sociaal domein) |
50 | 50 | 50 | |
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu | ||||
Uitzetten ondergrondse containers buitengebied 2016 (t.l.v. reserve afval) |
24 | |||
Projectkosten uitvoeringsprogramma durzaamheid 2015 t/m 2019 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
220 | 55 | ||
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | ||||
Nieuwe omgevingswet: implementatie 2017 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
200 | |||
Programma 9 | Overhead | ||||
Gemeentewerkplaats: groot onderhoud 2017 (t.l.v. reserve onderhoud gebouwen) |
430 | |||
Gemeentehuis: onderzoek groot onderhoud 2017 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
100 | |||
Materieel: grondbak (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
4 | |||
Idem: platte wagen (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
10 | |||
Winterlogic systeem volgen strooivoertuigen (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
20 | |||
Totaal incidentele lasten | 2.011 | 2.385 | 410 | 0 |
Toelichting:
Alle incidentele lasten worden gedekt uit de reserve zonder bestemming, zodat er per saldo ten laste of bate van de exploitatiebegroting geen incidentele lasten of baten komen.
Incidentele baten
Terug naar navigatie - Incidentele baten(bedragen x € 1.000)
geen incidentele baten, met uitzondering onttrekkingen reserves:
Incidentele baten per programma: worden onttrokken ad reserves of geactiveerd |
Begroting primair 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 |
Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie | ||||
Geen incidentele baten | ||||
Programma 1 | Openbare orde en veiligheid | ||||
Organisatie regionale veiligheidsdag in 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
15 | |||
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte | ||||
Ontsluiting industrieterrein Bullingerslag 2019 (t.l.v. industrieterrein Bullingerslag) |
920 | |||
Renovatie diverse zandwegen 2018 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
10 | |||
Groot onderhoud bruggen Dedemsvaartweg 2018 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
30 | |||
Afwaarderen snelheid Conradsweg 2018 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
10 | |||
Sneeuwploeg nr. 1 t.b.v. vrachtauto 2019 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
10 | |||
Sneeuwploeg nr. 2 t.b.v. tractor 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
10 | |||
Sneeuwploeg nr.4 t.b.v. tractor 2020 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
10 | |||
Programma 3 | Economie/ ondernemen | ||||
Leader III: lokale projectbijdragen 2016/2017 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
75 | |||
Herziening detailhandelsvisie 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming |
20 | |||
Programma 4 | Onderwijs | ||||
Geen incidentele baten | ||||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||||
Klok van Wou 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
25 | |||
Kappen i.v.m. iepziekte: 420 bomen in 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
28 | |||
Herplant: 600 bomen 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
90 | |||
Flora- en faunawet: invent.- en uitvoeringsmaatregelen 2016/2017 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
40 | |||
Herinrichten groenstroken Staphorst Zuid 1 2018 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
50 | |||
Opstellen en uitvoeren renovatieplan openbaar groen 2019 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
1.000 | |||
Snoeien en rooien van bomen 2018 t/m 2020 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
50 | 50 | 50 | |
Programma 6 | Sociaal domein | ||||
Doorontwikkeling sociaal domein 2018 (t.l.v. reserve sociaal domein) |
100 | |||
Extra inzet capaciteit sociaal domein 2018 t/m 2021 (t.l.v. reserve sociaal domein) |
400 | 300 | 300 | |
Ontwikkelen van algemene voorliggende voorzieningen 2018 t/m 2020 (t.l.v. reserve sociaal domein) |
50 | 50 | 50 | |
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu | ||||
Uitzetten ondergrondse containers buitengebied 2016 (t.l.v. reserve afval) |
24 | |||
Projectkosten uitvoeringsprogramma durzaamheid 2015 t/m 2019 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
220 | 55 | ||
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | ||||
Nieuwe omgevingswet: implementatie 2017 (t.l.v. reserve zonder bestemming) |
200 | |||
Programma 9 | Overhead | ||||
Gemeentewerkplaats: groot onderhoud 2017 (t.l.v. reserve onderhoud gebouwen) |
430 | |||
Gemeentehuis: onderzoek groot onderhoud 2017 (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
100 | |||
Materieel: grondbak (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
4 | |||
Idem: platte wagen (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
10 | |||
Winterlogic systeem volgen strooivoertuigen (t.l.v. reserve grondexploitatie) |
20 | |||
Totaal incidentele baten |
2.011 | 2.385 | 410 | 0 |
Toelichting:
Alle incidentele lasten worden gedekt uit de reserve zonder bestemming, zodat er per saldo ten laste of bate van de exploitatiebegroting geen incidentele lasten of baten komen.
Recapitulatie reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves en voorzieningenRecapitulatie reserves | Werkelijk 2016 |
Begroting 2017 |
Begroting primair 2018 |
Meerjarenbegroting 2019 |
Meerjarenbegroting 2020 |
Meerjarenbegroting 2021 |
Werkelijke stand 1 januari | 50.526 | 52.678 | 48.187 | 45.074 | 45.014 | 43.761 |
Bij: resultaat voorgaand jaar | 183 | 158 | ||||
Bij: toevoegingen | 4.846 | 3.228 | 3.481 | 3.343 | 2.027 | 1.432 |
Af: onttrekkingen | - 2.877 | - 7.877 | - 6.594 | - 3.403 | - 3.280 | - 2.797 |
Geraamde stand 31 december | 52.678 | 48.187 | 45.074 | 45.014 | 43.761 | 42.396 |
De afname van de reserves komt doordat er in de komende jaren de afschrijvingslasten van diverse investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk en meerjarig nut ten laste van de reserves gebracht worden, oplopend van € 350 in 2018 tot € 489 in 2021.
Ook worden de afschrijvingslasten van diverse gemeentelijke gebouwen jaarlijks ten laste van de daartoe in 2015 gevormde reserve gebracht. Het gaat om een jaarlijks bedrag van € 641. Doorgaans vinden de uitgaven in een later stadium plaats dan geraamd. Daarnaast worden incidentele uitgaven die niet geactiveerd hoeven te worden ten laste van de reserves gebracht. De werkelijke stand van de reserve is dan ook veelal hoger dan de geraamde. De toekomstige winsten op grondexploitaties worden geraamd op € 7,3 miljoen (inclusief industrieterrein Bullingerslag), waarvan tot september 2017 € 1 miljoen is gerealiseerd. Dit komt ten gunste van de reserve grondexploitatie.
Hierbij is geen rekening gehouden met een 2-tal investeringen die als bovenwijkse voorziening ten laste van het industrieterrein Bullingerslag gebracht kunnen worden.
Het betreffen de volgende investeringen:
1. Ontsluiting industrieterrein Bullingerslag in 2019 - verwacht krediet € 920 (inclusief voorbereidingskosten)
2. Bajonetaansluiting kruising Oosterparallelweg - JJ Gorterlaan - voorbereidingskrediet € 355.
Ook is geen rekening gehouden met de invoering van mogelijke afdracht van vennootschapsbelasting over wisten door overheidslichamen (gemeenten) per 1 januari 2016, waarbij wordt opgemerkt dat over toekomstige winsten die per begin 2016 reeds verwacht werden geen vennootschapsbelasting verschuldigd is.
De gronden worden in de fiscale balans tegen de marktwaarde per 1 januari 2016 ingebracht.
Recapitulatie voorzieningen | Werkelijk 2016 |
Begroting 2017 |
Begroting 2018 |
Meerjarenbegroting 2019 |
Meerjarenbegroting 2020 | Meerjarenbegroting 2021 |
Werkelijke stand 1 januari | 1.380 | 1.956 | 1.861 | 1.891 | 1.943 | 1.996 |
Bij: toevoegingen | 669 | 123 | 115 | 117 | 119 | 120 |
Af: onttrekkingen | - 93 | - 218 |
- 85 |
- 65 |
- 66 |
- 50 |
Geraamde stand 31 december | 1.956 | 1.861 | 1.891 | 1.943 | 1.996 | 2.066 |