Bezuinigingsvoorstellen
Bezuinigingsvoorstellen
Bezuinigingsvoorstel
Visie op ombuigingsvoorstellen
Wordt Staphorst een gemeente die een sober beleid voert die past bij de eigenheid/identiteit en karakter: een gemeente met de goede basisvoorzieningen die de eigen burgers willen en niet meer dan dat.
Noodzaak ombuigingen
De wetgever schrijft een reëel en sluitende begroting + meerjarenraming verplicht voor. Op basis van de uitkomst van deze concept-begroting 2020 en conform de uitgangspunten in het BBV, is deze niet structureel in evenwicht en laat het een fors tekort zien. Structureel evenwicht wil zeggen dat de structurele lasten gedekt moeten worden met structurele baten. Reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar moeten zijn. De concept-begroting toont aan dat dit niet het geval is.
Om deze problematiek op te lossen is een aanpak vereist op basis van visie waarbij de aanpak gestructureerd is. In dit kader noemen wij u een vijftal zoekrichtingen (scenario’s). Onderstaand benoemen wij deze scenario’s in het kort en de consequenties hiervan worden op hoofdlijnen benoemd.
Uw raad wordt gevraagd bij de behandeling van deze nota een reactie te geven zodat ons college bij de definitieve samenstelling van de begroting deze inbreng kan meenemen. Om u hierbij behulpzaam te zijn is een inventarisatie gemaakt van mogelijke bezuinigingen.
Klik hieronder op een mogelijke bezuiniging voor meer informatie.
|
||
![]() |
|
|
|
|
Bezuinigingsvoorstellen realistisch
Beheer
Onderwerp | Toelichting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Groen |
Er is al eens een berekening gemaakt door Antea en daar is het onderhoudsniveau C (laagste) meegenomen. Er heeft al een aanbesteding plaatsgevonden tot en met 2021. Bezuiniging zou mogelijk te realiseren zijn vanaf 2022 waarbij al het groen wordt meegenomen. |
€100.000 | €100.000 | ||
Wegen |
Verlagen onderhoudsniveau is tijdelijk mogelijk. Jaarlijks storting is nu € 600.000 en onttrekking € 900.000. Dit zou naar € 500.000 en € 800.000 kunnen voor een 2 tal jaren (2020 en 2021). Voor de korte termijn zou dit lucht kunnen geven, echter voor de langere termijn kom je de kosten toch tegen. Het onderhoud komt toch een keer. Het langer laten doorlopen van het terugschroeven onderhoudsniveau leidt tot risico's als wegbeheerder. |
€100.000 | €100.000 | ||
Snipper-groen | Verkoop snippergroen, levert een eenmalige opbrengst op ten gunste van de reserve zonder bestemming. Het gaat om 50.000m2. In de opbrengstraming zijn de personeelslasten mee genomen. | €200.000(I) | |||
Totaal | €100.000 | €100.000 €200.000(I) |
€100.000 | €100.000 |
Verbeteren inkomenspositie
Onderwerp | Toelichting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Belastingen/heffingen |
Kostendekkendheid verhogen van 85% naar 95% (w.o. ook aan verhuurtarieven). Begraven is kostendekkend. |
€80.000 | €80.000 | €80.000 | €80.000 |
Belastingen | Verhogen toeristenbelasting naar niveau Vechtdal-gemeenten (van € 0,72 naar € 1,25) | €40.000 | €40.000 | €40.000 | €40.000 |
Belastingen |
Naast de trendmatige verhoging aanvullende verhoging ozb en uitgaande van gelijkblijvende WOZ waarden. 2020: + 10%, = € 290.000 |
€290.000 | € 590.000 | €772.000 | €772.000 |
Totaal | €410.000 | €710.000 | €892.000 | €892.000 |
Verhogen Onroerende Zaakbelasting
Uitgangspunten
In onderstaand overzicht staat de tarieven van de ozb van Staphorst vermeld rekening houdend met een verhoging van 10% in 2020 en 2021 en 6% in 2022. De ozb tarieven van 2019 zijn als uitgangspunt genomen. Bij de overige gemeenten en het landelijk gemiddelde is rekening gehouden met een stijging van 1,5% als gevolg van indexatie voor de jaren 2020, 2021 en 2022.
Conclusie
Het ozb tarief van de gemeente Staphorst blijft tot en met 2020 onder het landelijk gemiddelde.
Onroerende zaakbelasting eigenaren woningen
Plaats | Tarief in procenten 2020 + 10% | Tarief in procenten 2021 + 10% | Tarief in procenten 2022 + 6% |
Staphorst | 0,1098 | 0,1208 | 0,1280 |
Zwartewaterland | 0,1117 | 0,1134 | 0,1151 |
Dalfsen | 0,1119 | 0,1136 | 0,1153 |
Ommen | 0,1217 | 0,1235 | 0,1254 |
Zwolle | 0,1245 | 0,1264 | 0,1283 |
Landelijk gemiddelde | 0,1265 | 0,1284 | 0,1303 |
Kampen | 0,1345 | 0,1365 | 0,1386 |
Raalte | 0,1372 | 0,1393 | 0,1413 |
Olst-Wijhe | 0,1653 | 0,1678 | 0,1703 |
Meppel |
0,1309 |
0,1329 |
0,1349 |
Hardenberg |
0,1238 |
0,1257 |
0,1275 |
Steenwijkerland |
0,1005 |
0,1020 |
0,1035 |
Gemiddelde Overijssel |
0,1337 |
0,1357 |
0,1377 |
Onroerende zaakbelasting eigenaren niet-woningen
Plaats | Tarief in procenten 2020 + 10% | Tarief in procenten 2021 + 10% | Tarief in procenten 2022 + 6% |
Staphorst | 0,1929 | 0,2122 | 0,2249 |
Zwartewaterland | 0,2282 | 0,2316 | 0,2351 |
Dalfsen | 0,1737 | 0,1763 | 0,1790 |
Ommen | 0,2088 | 0,2119 | 0,2151 |
Zwolle | 0,3886 | 0,3944 | 0,4003 |
Landelijk gemiddelde | 0,2534 | 0,2572 | 0,2611 |
Kampen | 0,1873 | 0,1901 | 0,1930 |
Raalte | 0,2360 | 0,2395 | 0,2431 |
Olst-Wijhe | 0,2838 | 0,2881 | 0,2924 |
Meppel |
0,3258 |
0,3307 |
0,3356 |
Hardenberg |
0,3419 |
0,3470 |
0,3522 |
Steenwijkerland |
0,1841 |
0,1869 |
0,1897 |
Onroerende zaakbelasting gebruikers niet-woningen
Plaats | Tarief in procenten 2020 + 10% | Tarief in procenten 2021 + 10% | Tarief in procenten 2022 + 6% |
Staphorst | 0,1550 | 0,1705 | 0,1807 |
Zwartewaterland | 0,1700 | 0,1726 | 0,1751 |
Dalfsen | 0,1724 | 0,1750 | 0,1776 |
Ommen | 0,1571 | 0,1595 | 0,1618 |
Zwolle | 0,3141 | 0,3188 | 0,3236 |
Landelijk gemiddelde | 0,1947 | 0,1976 | 0,2006 |
Kampen | 0,1431 | 0,1452 | 0,1474 |
Raalte | 0,1883 | 0,1911 | 0,1940 |
Olst-Wijhe | 0,2225 | 0,2258 | 0,2292 |
Meppel |
0,2619 |
0,2658 |
0,2698 |
Hardenberg |
0,2897 |
0,2940 |
0,2985 |
Steenwijkerland |
0,1488 |
0,1510 |
0,1533 |
Verhogen toeristenbelasting
Uitgangspunten
In 2019 is het tarief in Staphorst per overnachting € 0,72. In onderstaand overzicht is uitgegaan van een verhoging van het tarief toeristenbelasting naar € 1,25 in 2020 wat resulteert in een meeropbrengst van € 40.000 per jaar. In onderstaand overzicht is bij de overige gemeenten en het landelijk gemiddelde uitgegaan van de cijfers van 2019.
Conclusie
Met een tarief van € 1,25 zit de gemeente Staphorst ruim onder het landelijk gemiddelde van € 2,34 per overnachting en € 0,21 boven het gemiddelde tarief in de provincie Overijssel.
Plaats | Tarief per persoon per overnachting |
Olst-Wijhe | € 0,50 |
Zwolle | € 0,60 |
Zwartewaterland | € 0,82 |
Dalfsen | € 0,85 |
Raalte | € 0,90 |
Ommen | € 1,00 |
Kampen | € 1,00 |
Hardenberg |
€ 0,97 |
Steenwijkerland |
€ 1,00 |
Gemiddelde provincie Overijssel | € 1,04 |
Staphorst | € 1,25 |
Landelijk gemiddelde | € 2,34 |
Algemene informatie met betrekking tot de toeristenbelasting (bron Coelo)
83% van alle gemeenten heft toeristenbelasting. Het tarief van de toeristenbelasting is in 2019 (gemiddeld in alle gemeenten) met 17,7% verhoogd. Kijken we alleen naar de gemeenten die (dit jaar en vorig jaar) toeristenbelasting heffen, dan bedroeg de tariefstijging in 2019 gemiddeld 16,4%. 9 gemeenten hebben toeristenbelasting ingevoerd en geen enkele gemeente heeft het afgeschaft in 2019.
Bedrijfsvoering
Onderwerp | Toelichting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Financiën | Begroting checken op afwijkingen en aanpassen i.o.m. budgetbeheerders (scherp ramen). |
€300.000 | €300.000 | €300.000 | €300.000 |
Financiën | Op de ramingen het inflatie % op 0% zetten. Daarbij rekening houdende met contracten, waar jaarlijks indexatie op wordt toegepast. Dwingt tot scherp inkopen. | €100.000 | €200.000 | €300.000 | €400.000 |
Subsidies | Onderzoek mogelijkheden tot het ontvangen van Europese en Provinciale subsidies. Deze ontvangsten kunnen ten gunste gebracht worden van een reserve, die incidenteel gebruikt kan worden ter dekking van tekort | ||||
Opleidingsbudget | Verlaging percentage van loonsom voor opleidingsbudget van 1,75% naar 1,5%. | €27.000 | €27.000 | €27.000 | €27.000 |
Totaal | €427.000 | €527.000 | €627.000 | €727.000 |
Sociaal domein
Onderwerp | Toelichting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Jeugd | Invoering toegang moet leiden tot daling kosten Jeugdzorg. Echter zal niet direct zichtbaar worden; de kosten gaan voor de baten uit. Daarom 2020 en 2021 incidenteel bedrag uit reserve halen. Voor 2021 en verder worden de kosten structureel verlaagd door een strakker beleid bij indiceren. |
€200.000(I) | €100.000(I) €100.000(S) |
€200.000(S) | €200.000(S) |
Jeugd | De verwachting is dat naast de eenmalige uitkering voor 2019/2020 en 2021 er structurele gelden beschikbaar komen, deze zullen dan als aanvulling in het gemeentefonds gestort worden. Vanuit VNG congres is sterk aangedrongen op structurele invulling vanaf 2022. |
€260.000 | €260.000 | ||
Reestmond |
Andere verdeelsleutel, van nu 17% naar 10% op basis van het aantal se’s en loslaten van het inwoneraantal. Vraagt om aanpassing GR-statuut en besluit van de colleges en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Gewenst om dit m.i.v. 2020 te realiseren, wordt mogelijk 2021. |
€200.000 | €200.000 |
€200.000 |
|
Totaal | €200.000(I) | €100.000(I) €300.000(S) |
€660.000 | €660.000 |
Inzetten reserves
Onderwerp | Toelichting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Reserve | Voorstel is het herbestemming van een deel (€ 3 miljoen) uit de reserve riolering. Deze vrijval te gebruiken voor dekking van de afschrijvingslasten gemeentelijke gebouwen (in 2020 € 192.000 aflopend tot en met 2048 naar € 33.000) en materieel (jaarlijks € 160.000 gedurende ruim 6 jaar). | €360.000 | €360.000 | €360.000 | €360.000 |
Reserve | Geen uitvoering meer geven aan beschikbaar gestelde kredieten van 5 jaar en ouder en eerder. Het laten vrijvallen van deze 'oude kredieten' leidt tot verhoging van algemene reserve, die incidenteel gebruikt kan worden voor dekking tekort of een vrijvallende kapitaallast. | €250.000(I) | €250.000(I) | €250.000(I) | 250.000(I) |
Bezien of de hoogte van de bestemmingsreserves in relatie staat tot de storting/afname van deze reserves. | |||||
Reserves |
Nota reserves & voorzieningen actualiseren. Daarbij bezien in hoeverre of de omvang van bestemmingsreserves een adequaat niveau heeft. |
||||
Totaal | €250.000(I) €360.000(S) |
€250.000(I) €360.000(S) |
€250.000(I) €360.000(S) |
€ 250.000 (I) €360.000 (S) |
Totaal realistische ombuigingsvoorstellen: structureel
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Beheer |
€ 100.000 | € 100.000 | € 100.000 | € 100.000 |
Verbeteren inkomenspositie |
€ 410.000 | € 710.000 | € 892.000 | € 892.000 |
Bedrijfsvoering |
€ 427.000 | € 527.000 | € 627.000 | € 727.000 |
Sociaal domein |
- | € 300.000 | € 660.000 | € 660.000 |
Inzetten reserves |
€ 360.000 | € 360.000 | € 360.000 | € 360.000 |
Investeringen |
€ 1.450.000 | € 1.500.000 | € 1.500.000 | € 1.500.000 |
Nader te onderzoeken |
- | - | - | - |
Totaal structureel |
€ 2.747.000 | € 3.497.000 | € 4.139.000 | € 4.239.000 |
Totaal realistische ombuigingsvoorstellen: incidenteel
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Beheer |
€200.000 | |||
Sociaal domein |
€ 200.000 | € 100.000 | - | - |
Inzetten reserves |
€ 250.000 | € 250.000 | € 250.000 | € 250.000 |
Totaal incidenteel |
€ 450.000 | €550.000 | € 250.000 | € 250.000 |
Bezuinigingsvoorstellen niet direct realiseerbaar
Nader onderzoek, niet direct realiseerbaar
Onderwerp | Toelichting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bouwen |
Bijdrage voor het bouwen op eigen grond. |
€200.000 | €200.000 | €200.000 | |
Subsidies | Verlagen met 20%. Rekening houden met mogelijke meerjarige contracten: SWS, bibliotheek . Kleine subsidies leveren geen grote voordelen op. Indexatie stoppen? | €50.000 | €50.000 | €50.000 | |
Zwembad | Privatisering/sluiting Zwembad | €200.000 | €200.000 | €200.000 | |
Afval | Onderzoek naar vermarkten restafval groen | €20.000 | €20.000 | €20.000 | |
Beleggen | Onderzoek mogelijkheden 'dood kapitaal' te beleggen met als doel een hoger rendement. Beperkingen: verplicht schatkistbankieren, treasury-statuut en wet FIDO. Momenteel € 15 miljoen bij schatkist tegen 0% | €150.000 | €150.000 | €150.000 | |
GR'n |
Bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen verlagen (OD, VR, GGD). |
€100.000 | €100.000 | €100.000 | |
Sport | Privatisering Sportcomplexen | p.m | p.m. | p.m. | |
Totaal | €720.000 | €720.000 | €720.000 |
Investeringen
Investeringen
Investeringen/projecten die geen doorgang vinden:
Omschrijving van de investering |
Incidenteel (I) |
2020 | Meerjarenbegroting 2021-2023 | Last begroting 2020 |
t.l.v. reserve zonder bestemming/ grondexploitatie | |||
2021 | 2022 | 2023 | ||||||
Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie | ||||||||
Uitvoering nieuwe ARBO-wet: preventiemedewerker (24 uur) | Structureel | 46.000 | ||||||
Rechtmatigheidsverklaring college vanaf 2021: voorbereiding op | Incidenteel | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
||||
Collegeonderzoek: post ten onrechte geschrapt bij de begroting 2019 | Structureel | 30.000 | 30.000 | |||||
Reiskosten woon-werkverkeer | Structureel | 50.000 | 50.000 | |||||
Vervanging meubilair (bureaus en stoelen) periode 2020 - 2025 = € 40.000 per jaar |
Incidenteel | 200.000 | ||||||
Formatie: invulling taken op growing- en ambitieniveau | Structureel | 1.050.000 | 1.050.000 | |||||
Programma 1 | Openbare orde en veiligheid | ||||||||
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte | ||||||||
Bereikbaarheid gemeente zoals openb.vervoer en wijk- en of buurtbus | Incidenteel | 5.000 | 5.000 | |||||
Aanleg fietspad (voormalige toegangsweg NAM-locatie) die aansluit op fietspad Staatsbossen | Structureel | 70.000 | reserve | 70.000 |
||||
Uitvoering fietspadenplan. Eind 2019 wordt het fietspadenplan ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. In dit plan staan voorstellen voor aanleg van utilitaire en recreatieve fietspaden. Daarnaast wordt aandacht besteed aan knelpunten. Aan de hand van de gekozen prioritering wordt later aangegeven welke fietspaden in welk jaar tot uitvoering komen. Nu is per jaar een willekeurig bedrag opgenomen. Door gelden vrij te maken voor de aanleg van fietspaden kan subsidie worden aangevraagd bij de provincie. |
Structureel | 500.000 | 500.000 | 500.000 | reserve | 1.500.000 |
||
Herinrichting Bergerslag/ Staphorster Kerkweg | Structureel | 900.000 | reserve | 900.000 |
||||
Herziening van de wegenlegger (2004) | Incidenteel | 30.000 | reserve | 30.000 | ||||
Reconstructie klinkerwegen | Incidenteel | 350.000 | reserve | 350.000 |
||||
Ondertunneling overweg J.J. Gorterlaan: bij positieve besluitvorming station Staphorst | Structureel |
p.m. | ||||||
Programma 3 | Economie/ ondernemen | ||||||||
Regio Zwolle United Partnership | Structureel | 6.700 | 6.700 | |||||
Programma 4 | Onderwijs | ||||||||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||||||||
Uitvoering groenbeheerplan | Structureel | 100.000 | 100.000 | |||||
Opstellen beleidsplan spelen en bewegen | Incidenteel | 25.000 | 25.000 | |||||
Beleidsnotitie ziekten en plagen | Incidenteel | 25.000 | 25.000 | |||||
Beleidsnotitie hondenpoep | Incidenteel | 20.000 | 20.000 | |||||
Subsidieregeling particulier groen | Structureel | 10.000 | ||||||
Inrichten insect- en bloemrijke bermen | Structureel | 10.000 | 10.000 | |||||
Stimuleren maatregelen weidevogels | Structureel | 10.000 | 10.000 | |||||
Programma 6 | Sociaal domein | ||||||||
Ontwikkeling van algemene voorliggende voorzieningen: om langer zelfstandig te blijven | Structureel | 50.000 | 50.000 | |||||
Programma 7 | Volksgezondheid en milieus | ||||||||
Duurzaamheid: adequaat op ontwikkelingen reageren |
Incidenteel | 200.000 | ||||||
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | ||||||||
De Streek: evaluatie transformatiebeleid | Incidenteel | 5.000 | reserve | 5.000 |
||||
Programma 9 | Overhead | ||||||||
Nieuwbouw gemeentewerkplaats | Structureel | 4.000.000 | 140.000 | |||||
Totaal |
6.461.700 |
816.000 | 1.475.000 | 0 | 1.446.700 | 2.960.000 |
Investeringen/projecten: te bediscussiëren door de raad
Omschrijving van de investering |
Incidenteel (I) |
2020 | Meerjarenbegroting 2021-2023 | Last begroting 2020 |
t.l.v. reserve zonder bestemming/ grondexploitatie |
|||
2021 | 2022 | 2023 | ||||||
Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie | ||||||||
Programma 1 | Openbare orde en veiligheid | ||||||||
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte | ||||||||
Fietspad Gorterlaan: ontbrekend gedeelte Gorterlaan (rontonde) - Dekkersweg | Incidenteel | 350.000 | reserve | 350.000 | ||||
Verplaatsen aansluiting A28 (doorkijk) | Incidenteel | p.m. | ||||||
Programma 3 | Economie/ ondernemen | ||||||||
Centrum-/detailhandelsvisie (uitvoering) | Incidenteel | p.m. | ||||||
Programma 4 | Onderwijs | ||||||||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||||||||
Revitaliseren Museumsteeg (deel) | Structureel/Incidenteel | 60.000 | reserve | 60.000 | ||||
Aankoop pand Kruidhof | Incidenteel | p.m. | ||||||
Programma 6 | Sociaal domein | ||||||||
Programma 7 | Volksgezondheid en milieus | ||||||||
Klimaatadaptie + R.E.S. | ? | ? | ? | |||||
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | ||||||||
Ruimtelijke kwaliteit dorpskernen: ondersteunen en faciliteren bijv. Dorpsplan-plus | Incidenteel | 20.000 | reserve | 20.000 | ||||
Kop Muldersweg: infrastuur | Incidenteel | 100.000 | reserve | 100.000 | ||||
Programma 9 | Overhead | ||||||||
Onderhoud (groot) gemeentewerkplaats | Structureel/ Incidenteel | 150.000 500.000 |
reserve | 500.000 | ||||
Totaal |
530.000 | 650.000 | 10.000 | 1.030.000 |
Investeringen/projecten die doorgang vinden:
Omschrijving van de investering |
Incidenteel (I) |
2020 | Meerjarenbegroting 2021-2023 | Last begroting 2020 |
t.l.v. reserve zonder bestemming/ grondexploitatie |
|||
2021 | 2022 | 2023 | ||||||
Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie | ||||||||
Doorontwikkeling organisatie | Incidenteel | 500.000 | 500.000 | 500.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 1.500.000 | ||
Programma 1 | Openbare orde en veiligheid | ||||||||
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte | ||||||||
Ontsluiting Rouveen: onderzoek naar en concrete aanbevelingen om deze veiliger te maken | Incidenteel | 25.000 | reserve afschrijving maatschappelijk nut | 25.000 | ||||
Herinrichting Staphorst Noordoost fase 3: nieuw materiaal herinrichting | Structureel | 152.000 | reserve afschrijving maatschappelijk nut | |||||
Herinrichting Staphorst Noordoost fase 4: nieuw materiaal herinrichting | Structureel | 145.000 | reserve afschrijving maatschappelijk nut | |||||
Herinrichting Staphorst Noordoost fase 5: nieuw materiaal herinrichting | Structureel | 150.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | |||||
Ontsluiting industrieterrein Bullingerslag (overweg JJ Gorterlaan) | Structureel | 885.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 885.000 |
||||
Herinrichting kruising Ebbinge Wubbenlaan-Viaductweg | Structureel | 100.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 100.000 |
||||
Inspectie Kunstwerken (o.a. bruggen en grote duikers) 1x in de 5 jaar | Incidenteel | 15.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 15.000 | ||||
Renovatie lichtmasten-areaal | Incidenteel | 25.000 | 25.000 | reserve afschrijving maatschappelijk nut | ||||
Opknappen zandwegen Hooidijk/Hilligjesbergweg | Incidenteel | 47.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 47.000 |
||||
Zij-klepel maaier: sloten maaien binnen- en buiten bebouwde kom, idem van begraafplaatsen en langs fietspaden | Incidenteel | 5.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 5.000 |
||||
Sneeuwploeg nr. 4 (t.b.v. tractor) | Incidenteel | 10.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 10.000 |
||||
Opzetstrooier nr. 5 (t.b.v. VW crafter) | Structureel | 38.000 | ||||||
Opslagtank zoutoplossing | Structureel | 44.000 | 4.400 | |||||
Fietspad sproeier van 2000L om de paden ijs vrij te houden | Structureel | 31.000 | 4.429 | |||||
Rolbezem om sneeuw weg te borstelen van de fietspaden | Incidenteel | 7.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 7.000 |
||||
Programma 3 | Economie/ ondernemen | ||||||||
Verhoging kosten lidmaatschap Regio Zwolle - verplichte uitgave in 2020 naar €2,30 2121 €2,35, 2022 €2,40 en 2023 €2,45 |
Structureel | 18.190 | 850 | 850 | 850 | 18.190 | ||
Vind Subsidies.nl (EZ kant) | Structureel | 4.500 | 4.500 | |||||
Programma 4 | Onderwijs | ||||||||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||||||||
Uitvoeren plan groot onderhoud openbaar groen | Incidenteel | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 1.000.000 |
|
Boombeheer: buiten bebouwde kom - achterstalling onderhoud | Incidenteel | 50.000 | 50.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 50.000 |
|||
Boombeheer: binnen bebouwde kom - achterstalling onderhoud | Incidenteel | 35.000 | 35.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 35.000 |
|||
Opstellen beleidsplan verkoop/gebruik gemeentegrond | Incidenteel | 25.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 25.000 | ||||
Recreatie & toerisme: gebiedsontwikkeling en kwaliteitsslag - Oldematen: uitwerken gebiedsvisie in een uitvoeringsprogramma en toegankelijker maken - Zwarte Dennen: in samenwerking met St.Bosbeheer ontwikkelen tot een aantrekkelijk recreatiegebied - Reestdal: in samenwerking met stakeholders het unieke gebied beleefbaar maken. - De Streek: verhogen aantrekkelijkheid voor toeristen en recreanten. |
Incidenteel | 125.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 125.000 |
||||
Langj. beheer landschap: uitv. van het p.v.a. waardoor beheer langjarig wordt gewaarborgd wordt | Incidenteel | 50.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 50.000 |
||||
St. Recreatie & Toerisme: i.s.m. St. doorontw. tot een unieke gemeente om te verblijven. | Incidenteel/ Structureel | 50.000 | 25.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 75.000 |
|||
Routenetwerk fiets & wandelpaden: doorontwikkeling en revisie (rekening houden met co-financiering van de provincie) | Incidenteel/ Structureel | 60.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 0 | ||||
Promotie en marketing op het gebied van toerisme en recreatie o.a. Reestdal en Vechtdal | Structureel | 20.000 | 20.000 | |||||
Vitalisering recreatieparken fase 2 (plan van aanpak maken voor Staphorst en bepalen hoe we op langere termijn met de diverse recreatieparken in de gemeente om gaan. Hierbij budget voor uitvoering voor de parken, maatwerk per park) | Incidenteel | 75.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 75.000 |
||||
Programma 6 | Sociaal domein | ||||||||
Extra inzet/capaciteit Sociaal domein: komen uit evaluatie | Incidenteel | 300.000 | reserve sociaal domein | |||||
Wet verplichte GGZ: infrastructuur voor uitvoering van de wet (w.o. meldpunt) | Structureel | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
||||
Gem. bijdrage voor de Herberg, Zwolle i.v.m. wegvallen bijdrage woningcorporaties - t/m 2024: € 18.000 per jaar | Incidenteel | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 72.000 |
|
(Door)ontwikkelen voorliggend veld sociaal domein | Structureel | 200.000 | 200.000 | |||||
Programma 7 | Volksgezondheid en milieus | ||||||||
GRP-V 2016-2020 - Jaarschijf 2020 | Structureel | 776.000 | reserve riolering |
|||||
GRP-V 2016-2020 - Jaarschijf 2021 - Jaarschijven 2022 en 2023 volgen uit nieuw GRP-VI | Structureel | 671.000 | reserve riolering | |||||
Groot onderhoud begraafplaats Staphorst: renovatieplan 2e fase | Structureel | 140.000 | 7.000 | |||||
Uitbreiding begraafplaats Scholenweg Rouveen: voorbereiding | Structureel | 250.000 | 8.333 | |||||
Grondvrees: renovatie begraafplaatsen en van velden en bermen langs de wegen/paden. | Incidenteel | 3.500 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 3.500 |
||||
Energieloket 3.0 + inzet energiecoaches | Structureel | 40.000 | 40.000 | |||||
Klimaatadaptie + R.E.S. |
? |
? |
? |
|||||
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | ||||||||
Pilot uitbreiding Rouveen (Omgevingsplan) ontwikkelen plan zo mogelijk t.l.v. exploitatieplan brengen | Incidenteel | 100.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 100.000 |
||||
Verminderen regels ruimtelijke ordening: externe projectleiding | Incidenteel | 100.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 100.000 |
||||
Windenergie: juridische ondersteuning en realisatie | Incidenteel | 50.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 50.000 |
||||
Huisvesting arbeidsmigranten: opstellen beleidsnota en uitvoering |
Incidenteel |
30.000 |
reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 30.000 |
||||
Verlenging invoeringstraject EPOS met 2 jaar | Incidenteel |
45.000 |
130.000 | 205.000 | 120.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 500.000 | |
Programma 9 | Overhead | ||||||||
Hoogwerker: vervanging | Structureel | 40.000 | ||||||
Pick-up bus service-ploeg (VG-083-R) | Structureel | 48.000 | ||||||
Pick-up bus service-ploeg (1-VFL-00) | Structureel | 41.000 | 5.125 | |||||
Smalspoor trekker voor gladheidbestrijding fietspaden, maaien langs fietspaden en blad zuigen | Structureel | 115.000 | 14.375 | |||||
Hogedrukreiniger: vervanging | Incidenteel | 12.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 12.000 | ||||
Dienstverlening: uitvoering programma dienstverlening 2019 | Incidenteel/ Structureel | 141.000 | 16.750 | |||||
Gemeentehuis: verbouw/nieuwbouw - ondersteuning werkgroep | Incidenteel | 150.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 150.000 |
||||
Doorontwikkeling Buitendienst | Incidenteel | 120.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 120.000 |
||||
Project verbeterplan IJVI/JOIN | Incidenteel | 150.000 | reserve zonder bestemming/grondexploitatie | 150.000 |
||||
Totaal |
4.403.190 |
2.957.850 | 998.850 | 538.850 | 363.102 | 5.336.500 |