In dit hoofdstuk is opgenomen:
Toelichting op de programma's:
Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Programma 3 | Economie/ ondernemen
Programma 4 | Onderwijs
Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
Programma 6 | Sociaal Domein
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Programma 9 | Overhead
Toelichting op:
Algemene dekkingsmiddelen
Vennootschapsbelasting
Onvoorzien
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
Klik hieronder op een onderdeel voor meer informatie.
Jaarrekening - Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2017
Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie
Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie
Terug naar navigatie - Programma 0 | Algemeen Bestuur en OrganisatieBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 22.262 - | 23.051 - | 23.369 - | 206- |
Lasten | 2.455 | 1.326 | 1.996 | 0 |
Saldo | 19.807 - | 21.725 - | 20.133 - | 206- |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 19.807 - | 21.725 - | 21.374 - | 206- |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 91 - | 91 - | 81 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 19.898 - | 21.816 - | 21.455 - | 206- |
Te verklaren verschil: € 361 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
0.1 Bestuur: |
|||
Raad | Eenmalige implementatiekosten nieuw Raadsinformatiesysteem |
25 | |
Diverse kosten lager | 11 | ||
B&W | Hogere cursus- en studietoelagen | 15 | |
Geen budget nodig geweest voor onderzoekskosten |
50 | ||
Onttrekking i.p.v. toevoeging pensioenvoorziening wethouder. Door aanpassing rentepercentage van 0,8% in 2016 naar 1,6% in 2017. Door het hogere rekenpercentage ontstaat er een belangrijk voordeel. |
206 | ||
Diverse kosten lager | 12 | ||
Niet geraamde vergoeding detachering personeel gemeente |
34 | ||
Adviesorganen | Geen uitgaven Nota Burgerkracht/SWS (dubbele raming) |
21 | |
0.2 Burgerzaken | Er is sprake van een detacheringsvergoeding van een gemeente (18k) Daarnaast zijn er meer rijbewijzen verstrekt (20k) en minder huwelijken dan begroot (11k). |
30 | |
Doorberekening autom. en cursuskst. Overhead |
38 | ||
0.5 Treasury | Voordeel door hoger dividend, niet geraamde rente stichting Zwembad en hogere rente hypothecaire lening industrieterrein. |
25 | |
0.6 OZB | Bij vaststelling van de OZB tarieven (voorafgaand aan het belastingjaar) zijn de definitieve WOZ waarden nog niet bekend. Daarnaast is het percentage gegronde WOZ bezwaren achteraf meegevallen |
33 | |
Kosten/baten uitvoering Wet WOZ Zwartewaterland, was niet geraamd |
138 | 158 | |
Doorberekening autom. en cursuskst. Overhead | 13 |
||
0.7 Uitkering gemeentefonds |
Hogere algemene uitkering incl. afrekening voorgaande jaren |
37 | |
0.8 Overige | Het begrotingsoverschot en/of- tekort wordt geraamd op onvoorzien. Na vaststelling zomernota komt dit uit op een tekort van € 746k. Het werkelijke voor- of nadelig rekeningsaldo komt hier niet op, maar komt als saldo van het verschil tussen baten en lasten na toevoeging en onttrekking reserves op de jaarrekening |
746 | |
0.10 Reserves | Hogere toevoeging en lagere onttrekking De hogere toevoeging aan de reserve grondexploitatie in programma 8 komt doordat de winst volgens nieuwe BBV voorschriften berekend moet worden volgens de POC methode (Percentage of Completion). Voor het industrieterrein Bullingerslag wordt in het verslagjaar dan ook al ruim € 1,5 miljoen winst genomen. De winstrealisatie van woningbouw Rouveen-West 4 en industrieterrein De Esch 3 is nu lager. Ook zijn de kosten van riolering en gemeentereiniging (afval) in programma 7 belangrijk lager dan geraamd. in totaal een toevoeging van € 583.000 i.p.v. een onttrekking van € 208.000. De lagere beschikking komt door minder investering t.l.v. de reserves dan geraamd. Het betreft met name investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut, in de immateriële sfeer en investeringen < € 25.000 die ineens ten laste van reserves worden gebracht. |
3.656 | |
Overige verschillen programma 0 | 5 | 0 | |
4.636 | 617 |
Nadeel: € 4.019
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
LvI - Stemmachines |
10 |
0 |
|||
Aflossing lening N.V. Vitens | 81 | 81 | |||
Per saldo | 91 - | 81 - |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenGeen incidentele lasten.
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Onttrekking pensioen voorziening wethouder | 107 | t.g.v. exploitatie | n.v.t. | ||
Geen toevoeging pensioen voorziening wethouder | 99 | t.g.v. exploitatie | n.v.t. | ||
Totaal incidentele baten | 206 | 0 | 0 |
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid
Terug naar navigatie - Programma 1 | Openbare Orde en VeiligheidBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 59 - | 59 - | 60 - | 0 |
Lasten | 1.221 | 1.224 | 1.166 | 0 |
Saldo | 1.162 | 1.165 | 1.106 | 0 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 1.162 | 1.165 | 1.106 | 0 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 6 | 6 | 6 | |
Resultaat na bestemming | 1.168 | 1.171 | 1.112 | 0 |
Te verklaren verschil: € 60 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
1.1 Crisisbeheer/Brandweer | Lagere loonkosten taakveld crisisbeheer/brandweer | 7 | |
Lagere kosten rampenbestrijding | 8 | ||
1.2 Openbare Orde en Veiligheid | Lagere loonkosten taakveld openbare orde en veiligheid | 33 | |
Lagere kosten APV en DHW | 4 | ||
Geen kosten boa's parkeertoezicht | 6 | ||
Overige verschillen programma 1 | 2 | ||
0 | 60 |
Totaal voordeel: € 60
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Reservering groot onderhoud gemeentelijke gebouwen |
6 | 6 | |||
6 | 6 | 0 | |||
Per saldo | 6 | 6 |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenGeen incidentele baten en/of lasten.
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, Vervoer en WaterstaatBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 66 - | 164 - | 191 - | 178- |
Lasten | 2.586 | 2.834 | 2.116 | 178 |
Saldo | 2.520 | 2.670 | 1.926 | 0 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 2.520 | 2.670 | 1.926 | 0 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 840 - | 588 - | 10 | |
Resultaat na bestemming | 1.680 | 2.082 | 1.936 | 0 |
Te verklaren verschil: € 146 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
2.1 Verkeer en Vervoer | Hogere loonkosten taakveld wegen door inhuur |
26 | |
Doorber.autom.en cursuskst.overhead |
15 |
||
Lagere onderhoudskosten asfaltwegen | 11 | ||
Lagere onderhoudskosten elementenverhardingen | 106 | ||
Lagere onderhoudskosten bermen en sloten | 52 | ||
Hogere kosten bestrijding gladheid | 19 | ||
Lagere kapitaallasten gladheidsbestrijding | 11 | ||
Lagere kapitaallasten straatmeubilair en straatreiniging | 17 | ||
Lagere netto lasten verkeersveiligheid | 11 | ||
Overige verschillen programma 2 | 2 | ||
62 | 208 |
Totaal voordeel: € 146
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Reservering uitvoering wegenbeheersplan |
wegenbeheer |
660 | 660 | |||
Uitvoering wegennota 2011 - 2015 |
wegenbeheer |
815 | 627 | |||
Elementenverhardingen openbare ruimte |
volkshuisvesting |
30 | 30 | |||
Groenstroken |
volkshuisvesting |
10 | 10 | |||
LvI - 3e sensor ORW Rouveen |
zonder bestemming |
20 | 4 | |||
Voorbereidingskrediet Korte Kerkweg |
inv. maatsch. nut |
30 | ||||
Voorbereidingskrediet Ebbinge Wubbenlaan |
inv. maatsch. nut | 20 | ||||
Voorbereidingskrediet Oosterparallelweg |
inv. maatsch. nut | 20 | ||||
Voorbereidingskrediet Staphorst Noord-Oost fase 1 |
inv. maatsch. nut | 35 | ||||
Voorbereidingskrediet fietspad Heerenweg |
inv. maatsch. nut | 35 | ||||
Fietspad Kanlaan |
inv. maatsch. nut | 94 | ||||
Vervanging brug Veldhuisweg |
inv. maatsch. nut | 4 | ||||
Fietspaden ZSM, Heerenweg en Gorterlaan |
inv. maatsch. nut | 18 | ||||
Reserve zandput Hooidijk van voorz. |
met bestemming |
98 | 98 | |||
Verkeersplan |
zonder bestemming |
27 | 13 | |||
Onderzoek afslag A28 |
verkeersontsluiting | 35 | 21 | |||
Onderzoek ontsluiting CZ Rouveen |
verkeersontsluiting | 32 | 1 | |||
Verlichtingsplan fase 5 |
zonder bestemming |
22 | 21 | |||
Fietspad Rijksweg |
inv. maatsch. nut | 10 | ||||
Bruggen en duikers |
inv. maatsch. nut | 25 | ||||
Carpoolplaats de Lichtmis |
inv. maatsch. nut | 44 | ||||
Carpoolplaats Staphorst |
inv. maatsch. nut | 20 | 19 | |||
758 | 1.346 | 758 | 747 |
0 | ||
Per saldo | 588 - | 10 |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Reserve deels voorziening toekomstig onderhoud Conradsweg | 98 | 98 | begr. t.l.v. reserve | ||
Aanschaf gladheidmeldsysteem | 4 | 20 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 2 |
Verkeersplan | 13 | 27 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Onderzoek afslag A28 | 21 | 35 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Zuidelijke ontsluiting CZ Rouveen | 1 | 532 | begr. t.l.v. reserve | 11 | |
Verlichtingsplan fase 5 | 21 | 22 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Carpoolplaats de Lichtmis | 19 | 64 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Totaal incidentele lasten | 178 | 798 | 20 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Deels voorziening toekomstig onderhoud Conradsweg | 98 | 98 | begr. t.l.v. reserve | ||
Aanschaf gladheidmeldsysteem | 4 | 20 | 20 | begr. t.l.v. reserve | |
Verkeersplan | 13 | 27 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Onderzoek afslag A28 | 21 | 35 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Zuidelijke ontsluiting CZ Rouveen | 1 | 532 | begr. t.l.v. reserve | 11 | |
Verlichtingsplan fase 5 | 21 | 22 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Carpoolplaats De Lichtmis | 19 | 64 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Totaal incidentele baten | 178 | 798 | 20 |
Programma 3 | Economie/Ondernemen
Programma 3 | Economie/Ondernemen
Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie/OndernemenBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 208 - | 208 - | 241 - | |
Lasten | 218 | 218 | 107 | 8- |
Saldo | 10 | 10 | 134 - | 8- |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat voor bestemming | 10 | 10 | 134 - | 8- |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 50 - | 50 - | 0 | |
Resultaat na bestemming | 40 - | 40 - | 134 - | 8- |
Te verklaren verschil: € 94 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
3.1 Economische Ontwikkeling | Lagere loonkosten taakveld economie | 54 | |
Niet geraamde (jaarlijkse) bijdrage gemeente Zwolle regio 2017 | 17 | ||
Lagere reguliere kosten taakveld Economische Ontwikkeling | 6 | ||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | Geen bijdrage gemeente Steenwijkerland, coörd.leaderactiviteiten | 7 | |
Vrijval project. Kosten Kroko + Multup.+Reestdal | 8 | ||
3.3 Bedrijvenloket+-regelingen | Lagere kosten en hogere baten markten, handel en ambacht | 10 | |
Provincie Overijssel. Subsidie retailagenda 2017 | 10 | ||
3.4 Economie Promotie | Hogere toeristenbelasting en lagere forensenbelasting (wordt pas achteraf opgelegd) |
10 | |
Overige verschillen programma 3 | |||
17 | 111 |
Totaal voordeel: € 94
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Mutatieverwerking kadaster |
zonder bestemming |
50 | ||||
50 | ||||||
Per saldo | 50 - |
0 |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Plattelandsontwikkeling 2010 Reestdal | - 8 | exploitatie | |||
Totaal incidentele lasten | - 8 |
Geen incidentele baten.
Programma 4 | Onderwijs
Programma 4 | Onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 4 | OnderwijsBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 262 - | 338 - | 331 - | 0 |
Lasten | 1.576 | 1.665 | 1.632 | 0 |
Saldo | 1.314 | 1.327 | 1.301 | 0 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.314 | 1.327 | 1.301 | 0 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 463 - | 485 - | 485 - | |
Resultaat na bestemming | 851 | 842 | 815 | 0 |
Te verklaren verschil: € 26 voordeel.
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
4.3 Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Lagere kosten leerlingenvervoer | 7 | |
Doorber.autom.en cursuskst. overhead |
4 | ||
Hogere kosten vervoer gymonderwijs | 4 | ||
Lagere kosten logopedie | 32 | ||
Hogere overige kosten OAB i.v.m. toekomstbestendig maken Boekenbas |
62 | ||
Lagere kosten peuterspeelzaal | 56 | ||
Overige verschillen programma 4 | 1 | ||
70 | 96 |
Totaal voordeel: € 26
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Afschrijving schoolgebouwen | onderh.gem.gebouwen | 481 | 481 | |||
Openstelling schoolpleinen | zonder bestemming | 15 | 15 | |||
Zonwering HD-school | onderh.gem.gebouwen | 7 | 7 | |||
Onderhoudsprogramma gem.gebouw. | onderh.gem.gebouwen | 18 | 18 | |||
18 | 503 | 18 | 503 | |||
Per saldo | 485 - | 485 - |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenGeen incidentele baten en/of lasten.
Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
Terug naar navigatie - Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en ToerismeBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 163 - | 163 - | 223 - | 1.060- |
Lasten | 3.189 | 4.175 | 3.886 | 1.082 |
Saldo | 3.026 | 4.012 | 3.663 | 22 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 3.026 | 4.012 | 3.663 | 22 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 413 - | 1.385 - | 1.194 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 2.614 | 2.627 | 2.469 | 22 |
Te verklaren verschil: € 158 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
5.1+5.2 Sport | Lagere kosten sportstimulering (minder subsidie aangevraagd) |
19 | |
Vrijval Prov.bijdr.sportacc.+jeugd 2012 | 8 | ||
Lagere energiekosten gymlokalen en sporthal | 13 | ||
Hogere onderhoudskosten installaties door storing |
41 | ||
Bijdrage onderhoud en beheer MCR aug-dec.2014 | 16 | ||
5.3+5.4 Cultuur | Nagekomen subsidie Scala aug.-dec.2016 | 14 | |
Hogere loonkosten taakveld cultureel erfgoed | 22 | ||
Prov.bijdr.cultuureducatie incl. voorgaande jaren (was niet geraamd) |
16 | ||
5.7 Openbaar groen+Recreatie | Lagere loonkosten taakveld openbaar groen en recreatie door personeelswisseling |
39 | |
Lagere kosten bermen/sloten/specie waterhuish. Opschonen watergangen in de Esch was niet nodig. |
17 | ||
Later regulier onderhoud plantsoenen. Minder plantmateriaal ingeboet dan begroot. |
42 | ||
Lager regulier onderhoud groenvoorz. langs wegen Minder regulier gesnoeid, zowel bomen als struiken. |
63 | ||
St. Groene Steen bijdrage Notarisbos | 13 | ||
Lagere kosten speelplaatsen en trapveldjes. Minder geïnspecteerd en gerepareerd. |
16 | ||
Recreatie en toerisme - lagere kosten | 7 | ||
Overige verschillen programma 5 | 2 | ||
95 | 253 |
Totaal voordeel: € 158
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 50 | 144 | 15 | 75 | |
Alg. muzikale vorming (AMV) primair onderwijs | met bestemming | 20 | 20 | |||
Breedtesport | met bestemming | 12 | 12 | |||
Afschrijving gymzaal Staphorst | afschr.gebouwen | 50 | 50 | |||
Afschrijving sportacc. VV Staphorst | afschr.gebouwen | 60 | 60 | |||
Bijdrage ict bibliotheek | zonder bestemming | 90 | 90 | |||
LvI - Boomveiligheidsinspectie | zonder bestemming | 40 | 40 | |||
LvI - Groenbeheerbestekken | zonder bestemming | 15 | ||||
LvI - Kappen 320 bomen | zonder bestemming | 22 | 21 | |||
LvI - Uitv. landschapsplan | zonder bestemming | 50 | ||||
Particulier bomenbeleid | zonder bestemming | 25 | 9 | |||
Herinr.Boslaan (maatsch.nut) | zonder bestemming | 20 | ||||
Groenvoorz.Sth-Zuid (maatsch.nut) | zonder bestemming | 15 | 9 | |||
Groot onderh. hoofdveld VV Staphorst | zonder bestemming | 35 | 33 | |||
Groot onderh. velden VV Staphorst | zonder bestemming | 18 | 18 | |||
Groot onderh. velden VV Staph. veld 5 | zonder bestemming | 20 | 20 | |||
Groenbeleidsplan | zonder bestemming | 20 | 16 | |||
Bossages noordelijk deel | zonder bestemming | 20 | 11 | |||
Bijdrage st. zwembad | zonder bestemming | 800 | 800 | |||
70 | 1.455 | 70 | 1.264 | 0 | ||
1.385 - | 1.194 - |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Groot onderhoud sp.v.Sth.hoofdveld | 35 | 35 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Groot onderhoud sp.v.Sth. Veld 2, 3 en 4 | 18 | 18 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Groot onderhoud sp.v.Sth. Veld 5 | 20 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Bijdr.beh.+ondh. MCR 2014 | 16 | ||||
Groot onderhoud sporthal | 70 | 70 | 70 | begr. t.l.v. reserve | 0 |
Renovatie zwembad | 800 | 800 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Subs. Scala aug-dec.2016 | 14 | t.l.v. exploitatie | |||
Groenbeleidsplan | 16 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Bossages noordelijk deel gemeente | 11 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Herinrichting groenvoorz.Sth.Zuid 1 | 9 | 15 | begr. t.l.v. reserve | 6 | |
Boomveiligheidsinspectie 2017 | 40 | 40 | 40 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Kappen 320 bomen i.v.m. ziekte | 21 | 22 | 22 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Particulier bomenbeleid | 9 | 25 | begr. t.l.v. reserve | 4 | |
Subsidie Prinses Margriet 2015+2016 | 3 | t.l.v. exploitatie | |||
Totaal incidentele lasten | 1.082 | 1.084 | 131 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Groot onderhoud sp.v.Sth.hoofdveld | 35 | 35 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Groot onderhoud sp.v.Sth. Veld 2, 3 en 4 | 18 | 18 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Groot onderhoud sp.v.Sth. Veld 5 | 20 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Groot onderhoud sporthal | 70 | 70 | 70 | begr. t.l.v. reserve | 0 |
Renovatie zwembad | 800 | 800 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Prov.Ov. Sportacc.+jeugd 2012 |
8 | t.v.g. exploitatie | |||
Prov.Ov. cult.conv.2009-2012 |
4 | t.v.g. exploitatie | |||
Groenbeleidsplan | 16 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Bossages noordelijk deel gemeente | 11 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Herinrichting groenvoorz.Sth.Zuid 1 | 9 | 15 | begr. t.l.v. reserve | 6 | |
Boomveiligheidsinspectie 2017 | 40 | 40 | 40 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Kappen 320 bomen i.v.m. ziekte | 21 | 22 | 22 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Particulier bomenbeleid | 9 | 25 | begr. t.l.v. reserve | 4 | |
Totaal incidentele baten |
1.060 | 1.084 | 131 |
Programma 6 | Sociaal Domein
Programma 6 | Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal DomeinBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 2.193 - | 2.328 - | 2.340 - | 107- |
Lasten | 10.308 | 10.561 | 10.421 | 98 |
Saldo | 8.115 | 8.233 | 8.081 | 9- |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 8.115 | 8.233 | 8.081 | 9- |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 65 | 89 | 137 | 0 |
Resultaat na bestemming | 8.180 | 8.322 | 8.218 | 9- |
Te verklaren verschil: € 103 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Baten en lasten nieuwkomers lager door lagere taakstelling |
21 | |
Lagere kosten collectieve vervoersvoorziening | 50 | ||
Lagere kosten ondersteuning mantelzorg door de overgang van twee mantelzorgorganisaties naar één |
19 | ||
Lagere kosten subsidiëring sociaal cultureel werk | 11 | ||
Lagere kosten subsidiëring geen verr. 2016 | 12 | ||
Hogere lasten en lagere baten acc. sociaal cultureel werk | 11 | ||
Lagere kosten maatschappelijke dienstverlening. Minder gebruik gemaakt van thuisbegeleiding |
27 | ||
6.3 Inkomensregelingen | Hogere loonkosten taakveld inkomensregeling | 12 | |
Doorber. autom. en cursuskst. overhead |
18 |
||
Hogere kosten bijzondere controle | 20 | ||
Lagere kosten minimafonds | 65 | ||
Lagere kosten schuldregeling en sanering | 12 | ||
6.72 Maatwerkvoorziening 18+ | Doorber. autom. en cursuskst. overhead | 8 | |
Overige verschillen programma 6 | 3 | ||
93 | 196 |
Totaal voordeel € 129
WMO Eigen bijdrage CAK:
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeente geen zekerheid omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen dienstencentrum | onderh.gem.gebouwen | 4 | 73 | 4 | 13 | |
Raming/werkelijk reservering 3D's | sociaal domein | 186 | 146 | |||
Mantelzorg compliment | 28 | |||||
190 | 101 | 150 | 13 | |||
89 | 137 |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Beheerskosten 2016 RT NWO | 3 | t.l.v. exploitatie | |||
Geen nabetaling 2015 subs.soc.cult.w. | 12 - | t.g.v. exploitatie | |||
Gemeente Zwolle exp.jeugdzorg 2012 | 23 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Gemeente Zwolle project Trias 2015 | 10 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Gemeente Zwolle aanpak jeugdwerkloosheid 2015 | 8 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Minder kosten PGB WMO 2016 | 67 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Totaal incidentele lasten | 98 | 0 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Gemeente Zwolle exp.jeugdzorg 2012 | 23 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Gemeente Zwolle project Trias 2015 | 10 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Gemeente Zwolle aanpak jeugdwerkloosheid 2015 | 8 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Minder kosten PGB WMO 2016 | 67 | t.g.v. reserve sociaal domein | |||
Totaal incidentele baten | 107 | 0 | 0 |
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en MilieuBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 3.282 - | 3.046 - | 3.282 - | 5- |
Lasten | 4.474 | 4.441 | 3.830 | 147 |
Saldo | 1.193 | 1.395 | 548 | 142 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.193 | 1.395 | 548 | 142 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 268 - | 212 - | 595 | 0 |
Resultaat na bestemming | 924 | 1.182 | 1.143 | 142 |
Te verklaren verschil: € 39 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
7.1 Volksgezondheid | Lagere kosten volksgezondheid (uitvoeringsprogramma Alcohol&Drugs, kadaveropvang als bijdrage GGD IJsselland) |
53 | |
7.2 Riolering | De kosten zijn lager door meetplannen en meetsystemen, minder storingen en geen grote calamiteiten, geen plannen waterbeheer. Voor- en nadelen worden verrekend met de reserve. Door de lagere kosten zijn ook de toegerekende overheidskosten lager. |
70 | |
Doorber.autom.en cursuskst.overhead |
13 |
||
7.3 Afval | Voor- en nadelen verrekend met de reserve. De kosten zijn lager door minder aanbiedingen en vertrek medewerkers. |
55 | |
Doorber.autom.en cursuskst.overhead | 13 |
||
7.4 Milieu | Lagere loonkosten taakveld milieu door vertrek medewerkers. |
58 | |
Doorber.autom.en cursuskst.overhead | 41 | ||
Lagere kosten derden milieu en lagere baten | 53 | ||
7.5 Begraafplaatsen | Lagere kosten begraafplaatsen door minder inhuur personeel. En er is minder plantmateriaal ingeboet dan begroot. De opbrengsten zijn hoger door verlenging leges begraafrechten, uitgave nieuwe graven en lijkbezorgingsrechten. |
82 | |
Doorber.autom.en cursuskst.overhead | 15 | ||
207 | 246 |
Totaal voordeel: € 39
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen begraafplaats | onderh.gem.gebouwen | 4 | ||||
VD/ND saldo riolering | riolering | 66 | 383 | |||
VD/ND saldo afvalstoffenheffing | afvalstoffenheffing | 142 | 212 | |||
0 | 212 | 595 | 0 | 0 | ||
212 - | 595 |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Inhuur advocaten | 79 | t.l.v. exploitatie | |||
Juridische ondersteuning | 67 | 40 | t.l.v. exploitatie | ||
Totaal incidentele lasten | 147 | 40 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
NW energie NW Ov. Subs.vd. | 5 | t.g.v. exploitatie | 7 | ||
Totaal incidentele baten | 5 | 0 | 0 |
Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke OrdeningBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 3.976 - | 5.478 - | 4.799 - | 3.203- |
Lasten | 4.724 | 4.811 | 2.698 | 2.786 |
Saldo | 748 | 667 - | 2.101 - | 417- |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 748 | 667 - | 2.101 - | 417- |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 228 - | 1.141 | 2.367 | 0 |
Resultaat na bestemming | 520 | 474 | 266 | 417- |
Te verklaren verschil: € 207 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
8.1 Ruimtelijke Ordening | Hogere loonkosten taakveld RO door toegerekende eigen uren en inhuur derden i.v.m. ziekte. Aantal projecten zijn doorgeschoven naar 2018, daardoor lagere kosten |
53 | |
Lagere kosten derden bestemmingsplannen | 18 | ||
Leges bes.pl. hoger dan geraamd bij zomernota | 35 | ||
Doorber.autom.en cursuskst. overhead |
17 | ||
8.2 Grondexploitatie | Hogere loonkosten taakveld grondexploitatie | 24 | |
Verkoop 4-tal grondstroken niet geramd | 10 | ||
8.3 Bouwen/wonen | Hogere loonkosten taakveld wonen en bouwen door inhuur om de achterstand weg te werken. |
194 | |
Onderhoud en beheer beh.soc.krt.2017-2019 | 14 | ||
Lagere kosten bouwcontrole en handhaving | 20 | ||
Vastgoedregistratie - lagere kosten derden | 11 | ||
Doorber.autom.en cursuskst.overhead |
4 | ||
BGT - hogere kosten beheer BGT | 19 | ||
Vrijval div.prov.bijdragen voorgaande jaren | 105 | ||
Verkoop woning Tulpenstraat | 190 | ||
Hogere leges bouw- en sloopvergunningen | 107 | ||
Hogere ontvangsten leges welstand | 12 | ||
Verlagen voorziening oninbaar | 20 | ||
Overige verschillen programma 8 | 4 | ||
325 | 532 |
Totaal voordeel: € 207
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 15 | 8 | 15 | ||
Herziening bestemmingsplannen | volkshuisvesting | 15 | ||||
Inv.+moties struct.-/omgevingsvisie | 60 | 52 | ||||
EPOS | zonder bestemming | 160 | 81 | |||
Gebiedsontwikkeling Muldersweg | grondexploitatie | 20 | 5 | |||
Verschuldigde VPB | grondexploitatie | 64 | 60 | |||
Kadernota buitengebied | zonder bestemming | 27 | 27 | |||
Leefbaarheid de Slagen | grondexploitatie | 50 | 20 | |||
Winst verk. industriegrond De Esch 3 | grondexploitatie | 430 | 170 | |||
Winst verk. woningbouw Rvn West 4 | grondexploitatie | 1.100 | 910 | |||
Winstneming Bullingerslag | grondexploitatie | 1.070 | ||||
Exploitatiebijdragen Bullingerslag | grondexploitatie | 450 | ||||
Verkopen groenstroken | grondexploitatie | 7 | ||||
Kosten van in 2016 afgesloten complexen grondexploitatie | grond met bestemming | 8 | ||||
1.545 | 404 | 2.622 | 255 | 0 | ||
1.141 | 2.367 |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Gebiedsontwikkeling Muldersweg | 5 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 7 | |
Herziening kadernota Buitengebied | 27 | 27 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
EPOS | 81 | 160 | begr. t.l.v. reserve | 2 | |
Omgevingsvisie Staphorst | 52 | 60 | 60 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Leefbaarheid de Slagen | 20 | 50 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
res. winstneming Rouveen West 4 | 910 | 1.100 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | |
res. winstneming De Esch 3 | 170 | 430 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | |
res. winstneming Bullingerslag | 1.070 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | ||
res. winstneming expl.bijdr. Bullingerslag | 450 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | ||
Totaal incidentele lasten | 2.786 | 1.847 | 60 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Gebiedsontwikkeling Muldersweg | 5 | 20 | begr. t.l.v. reserve | 7 | |
Herziening kadernota Buitengebied | 27 | 27 | begr. 2015 t.l.v. reserve | 17 | |
EPOS | 81 | 160 | begr. t.l.v. reserve | 2 | |
Omgevingsvisie Staphorst | 52 | 60 | 60 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Leefbaarheid de Slagen | 20 | 50 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Ontv. welstand baten > lasten |
14 | t.g.v. exploitatie | |||
Ontv. bouwleges opbr. > € 520k | 107 | t.g.v. exploitatie | |||
res. winstneming Rouveen West 4 | 910 | 1.100 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | |
res. winstneming De Esch 3 | 170 | 430 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | |
res. winstneming Bullingerslag | 1.070 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | ||
res. winstneming expl.bijdr. Bullingerslag | 450 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | ||
Verkoop woning Tulpenstraat 8 |
190 | t.g.v. exploitatie | |||
Prov.Ov. div. subsidies voorgaande jaren |
105 | t.g.v. exploitatie | |||
Totaal incidentele baten |
3.203 | 1.847 | 60 |
Programma 9 | Overhead
Programma 9 | Overhead
Terug naar navigatie - Programma 9 | OverheadBegroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel | |
Baten | 83 - | 83 - | 299 - | 299- |
Lasten | 4.517 | 6.081 | 5.694 | 395- |
Saldo | 4.434 | 5.997 | 5.395 | 694- |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 4.434 | 5.997 | 5.395 | 694- |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 432 - | 841 - | 115 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 4.002 | 5.156 | 5.280 | 694- |
Te verklaren verschil: € 123 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Hogere personeelslasten, kosten inhuur derden lager |
144 | |
Minder inhuur derden, kosten personeelslasten hoger |
370 | ||
Hogere studiebijdragen (incl. cursuskst. XL10-training) |
81 | ||
Doorber.div. cursuskosten en kosten automatisering (doorberekening aan div. taakvelden) |
34 | ||
Lagere kosten cafetariamodel, minder uren verkocht | 16 | ||
Toerekening werkkostenregeling lager | 11 | ||
Lagere uitgaven bedrijfsgezondheidszorg | 11 | ||
Vrijval voorziening reorganisatiekosten | 37 | ||
Netto toevoeging voorziening gewezen personeel | 677 | ||
Doorber. automatisering div. programma's |
160 | ||
Informatievoorziening | Verg. systeembeheer t.b.v. DOSZ-gemeenten kosten<baten | 27 | |
AZ/IZ | Lagere lasten en hogere baten | 27 | |
Huisvesting | Lagere afschrijvingslasten tel.centr. en raadzaal | 25 | |
Hogere huuropbrengst politiebureau | 16 | ||
Mat. Openbare Werken |
Lagere kosten | 21 | |
Lagere afschrijvingslasten door latere aanschaf | 22 | ||
Overige verschillen programma 9 | 2 | ||
902 |
779 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 33 | 75 | 33 | 18 | |
Vervanging automatisering | verv.automatisering | 186 | 248 | 201 | 138 | |
Res.verb./afschr.gem.huis | verb.gemeentehuis | 50 | 50 | |||
LvI/Moties - organisatieontwikkeling | zonder bestemming | 250 | 136 | |||
LvI/Moties - koffiezetapparaten | zonder bestemming | 12 | 12 | |||
LvI/Moties - aanpassing huisstijl | zonder bestemming | 50 | 20 | |||
LvI/Moties - kipper mini-tractor | zonder bestemming | 7 | 6 | |||
LvI/Moties - calamiteitenaanhanger | zonder bestemming | 10 | 11 | |||
Toekomstbestendig gemeentehuis | zonder bestemming | 100 | ||||
E-Overheidsvoorzieningen | zonder bestemming | 112 | 11 | |||
Pepperflow | zonder bestemming | 6 | 5 | |||
Digitalisering archieven | zonder bestemming | 210 | 13 | |||
Niet gebruikte dekkingsmidelen | wegbeheer | 70 | 70 | |||
289 | 1.130 | 304 | 419 | |||
841 - | 115 - |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Aanpassing huisstijl | 20 | 50 | 60 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Ontwikkelbudget organisatie | 135 | 250 | 50 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Koffiezetapparaten | 12 | 12 | 250 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Toename voorz. voormalig personeel | 177 | 12 | |||
E-Overheidsvoorzieningen | 14 | 112 | begr. t.l.v. reserve | 17 | |
Pepperflow Management Informatie tool | 5 | 6 | restant krediet | begr. t.l.v. reserve | 17 |
Vossebelt, klapnet container | 3 | restant krediet | t.l.v. exploitatie | ||
Kipper t.b.v. mini-tractor | 6 | 7 | 7 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Calamiteiten-aanhanger | 11 | 10 | 10 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Werkkleding buitendienst | 1 | begr. t.l.v. reserve | 2 | ||
Digitalisering archieven | 13 | 210 | 210 | begr. t.l.v. reserve | 17 |
Totaal incidentele lasten | 395 | 657 | 539 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Aanpassing huisstijl | 20 | 50 | 60 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Ontwikkelbudget organisatie | 135 | 250 | 50 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Koffiezetapparaten | 12 | 12 | 250 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Vergoeding kantine 2016 |
7 | 12 | t.g.v. exploitatie | ||
Vrijval voorziening reorganisatiekosten |
37 | t.g.v. exploitatie | |||
Afname voorz. voormalig personeel | 21 | t.g.v. exploitatie | |||
IKB vak.geld jun.-dec.2016 lager |
19 | t.g.v. exploitatie | |||
E-Overheidsvoorzieningen | 14 | 112 | restant krediet | begr. t.l.v. reserve | 17 |
Pepperflow Management Informatie tool | 5 | 6 | restant krediet | begr. t.l.v. reserve | 17 |
Kipper t.b.v. mini-tractor | 6 | 7 | 7 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Calamiteiten-aanhanger | 11 | 10 | 10 | begr. t.l.v. reserve | 1 |
Digitalisering archieven | 13 | 210 | 210 | begr. t.l.v. reserve | 17 |
Totaal incidentele baten | 299 | 657 | 539 |
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenOnder de Algemene dekkingsmiddelen vallen:
-1 Lokale heffingen
-2 Algemene uitkeringen
-3 Dividend
- 4 Saldo financieringsfunctie
- 5 BTW-compensatiefonds
- 6 Overhead
1 | Lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingenDe gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2017 | Begroting 2017 na wijziging | Rekening 2017 | Incidenteel gerealiseerd |
OZB eigenaar woning | 1.412 - | 1.412 - | 1.423 - | |
OZB gebruiker niet-woningen | 481 - | 481 - | 487 - | |
OZB eigenaar niet-woningen | 761 - | 761 - | 777 - | |
Hondenbelasting | 52 - | 52 - | 54 - | |
Forensenbelasting | 60 - | 60 - | 57 - | |
Toeristenbelasting | 47 - | 47 - | 67 - | |
1.402 - | 1.402 - | 1.442 - | 0 |
2 | Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringenDe verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in december 2017. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor een bedrag van € 12.707.883 met een uitkeringsfactor van 1,420. Dit is verhoogd met € 192.000 in verband met gevolgen herverdeeleffect VHROSV.
In de zomernota is de oorspronkelijke raming met € 400.000 verhoogd door een hogere uitkeringsfactor (met 21 punten tot 1,441)) en een 3-tal nieuwe decentralisatie-uitkeringen (armoedebestrijding kinderen, verhoogde asielinstroom, zowel partieel effect als participatie en integratie). De totaal geraamde algemene uitkering over 2017 is dan ook na de zomernota €13.299.883. Ook is het aantal kernen in 2017 toegenomen met 1 van 6 naar 7 ten opzichte van voorgaande jaren. De toename van 1 kern geeft een verhoging van de algemene uitkering van € 40.000. December 2017 geeft een uitkeringsfactor van 1,428, een afname van 13 punten t.o.v. de zomernota. Door een hogere decentralisatie-uitkering asielinstroom, meer jongeren en ouderen, meer huishoudens met een lager inkomen, meer (eenpersoons)huishoudens, meer één ouder huishoudens, meer bedrijfsvestigingen en een nagekomen bedrag van 2015 is de uiteindelijke algemene uitkering € 37.000 hoger dan geraamd.
De decentralisatie-uitkering sociaal domein was oorspronkelijk gesteld op € 5.689.213. In de zomernota is de oorspronkelijke raming met € 97.000 verhoogd tot € 5.786.213. Deze komt volgens de laatst bekende gegeven uit op € 5.781.794. Voor het jaar 2018 is € 5.715.000 geraamd aflopend naar € 5.358.000 in 2020. De decentralisatie-uitkering sociaal domein over de afgelopen jaren was: 2015 € 6.348.624; 2016 € 925.987 en € 5.781.794.
Een afname in 2020 t.o.v 2015 van bijna € 1 miljoen.
3 | Dividend
Terug naar navigatie - 3 | DividendVerantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2017 | Begroting 2017 na wijziging |
Gerealiseerd 2017 | Incidenteel gerealiseerd |
|
Programma 0 | Vitens N.V. - dividend 2016 | 50 | 50 | 62 | |
Programma 0 | Vitens N.V. - rente achtergestelde lening | 12 | 12 | 8 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend 2016 | 24 | 24 | 23 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - rente achtergestelde lening | 4 | 4 | ||
Programma 0 | Enexis N.V. - rente aandh. lening | 9 | |||
Programma 0 | Enexis N.V. - rente deelneming | 5 | 5 | ||
Programma 0 | CBL/Verkoop vennootschap | 1 | |||
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend 2016 | 323 | 323 | 325 | |
Programma 0 | Wadinco - dividend 2016 | 20 | 20 | 20 | |
Programma 0 | Bank Nederlandse Gemeenten - dividend 2016 | 30 | 49 | 49 | |
Programma 0 | BNG Financial Bond Fonds - uitkering | 9 | 15 | 1 | |
Programma 0 | BNG Government Bond Fonds - uitkering | 3 | 5 | 1 | |
Programma 0 | Winst verkoop 1/7 deel Fin.B.Fonds | 10 | 10 | 1 | |
Programma 0 | Winst verkoop 1/7 deel Gov.B.Fonds | 50 | 50 | 68 | |
Programma 0 | Rova N.V. - dividend 2016 | 55 | 161 | 161 | |
Programma 0 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 | |
625 | 758 | 761 | 0 |
Bovenstaande dividenden zijn in programma 0 verantwoord.
4 | Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctiePrimaire begroting 2017 | Begroting 2017 na wijziging | Gerealiseerd 2017 | Incidenteel gerealiseerd | |
Baten | 81 | 162 | 176 | |
Lasten | 0 | 63 | 63 | |
Saldo | 81 | 99 | 113 | 0 |
Door belaste rente excl. grondexploitatie |
132 |
124 |
839 |
De werkelijk door belaste rente ten laste van de diverse producten is iets lager dan oorspronkelijk geraamd, doordat de boekwaarde van de activa per 1-1-2017 iets lager is. De gemeente rekent rentelasten aan de diverse programma's toe, zodat die programma's een integraal beeld geven van de kosten die met de uitvoering gemoeid zijn.
Er wordt geen rente gecalculeerd over het werkzame eigen vermogen en voorzieningen van de gemeente. De rente van de overtollige middelen die we ontvangen van de schatkist is nihil. Door de lage rente wordt met ingang van het begrotingsjaar 2014 geen 5% maar 4% rente doorberekend. In het begrotingsjaar 2015 en 2016 is dit 3%.
Vanaf 2017 zijn er nieuwe BBV voorschriften, waarbij is bepaald dat de door te doorberekende rente mag worden afgerond op 0,5% van het renteomslagpercentage. Omdat we weinig vreemd vermogen hebben is dit voor onze gemeente vrij laag. Voor het begrotingsjaar 2017 komt dit uit op 0,2%. De toegerekende rente in 2017 over de vaste materiële activa is 0,5%. Vanaf 2016 mag er geen rente meer worden berekend en bijgeschreven op de gronden, inclusief gronden in de grondexploitaties. Hier is in de begroting en rekening 2017 rekening mee gehouden.
5 | BTW-compensatiefonds
Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefondsRekening 2014 | Rekening 2015 | Rekening 2016 | Rekening 2017 | |
Gedeclareerde bedragen | 1.716 | 1.900 | 2.017 | 1.823 |
De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen, bouwrijp maken grondexploitatie etc.)
Vanaf 1 januari 2003 hebben de gemeenten te maken met het BTW-compensatiefonds (BCF). Gemeenten kunnen daardoor een groot deel van de hen in rekening gebrachte BTW-voordruk terugkrijgen. Op 5 november 2009 is een raamovereenkomst (handhavingsconvenant) met de belastingdienst ondertekend. Controle zal vooraf plaatsvinden, zodat de gemeente niet voor verasssingen komt te staan. Dit geldt voor zowel de omzetbelasting, BTW-compensatiefonds, loonheffingen en invordering van belastinggelden. Er wordt samengewerkt op basis van transparantie, begrip en vertrouwen. Partijen streven naar een voortdurend inzicht in de actuele fiscale risico's en een snelle en actuele standpuntbepaling binnen de kaders van de wet, regelgeving en jurisprudentie. De rechtszekerheid wordt hierdoor vergroot. Het convenant is afgesloten voor onbepaalde tijd en wordt periodiek geëvalueerd.
6 Overhead
Terug naar navigatie - 6 OverheadBerekening percentage overhead:
Totaal alle taakvelden 0 t/m 8 (m.u.v. taakveld 0.4) | 38.069 |
Programma 9 Overhead | 5.694 |
Totaal alle taakvelden 0 t/m 8 | 32.375 |
af: Rova (4.730.101) | 923 |
Bedrag basis berekening percentage overhead |
31.452 |
Percentage Overhead: € 5.694 / 1% van € 31.452 = 18,1% (geraamd is: 14,5%)
Berekening dekkingspercentage
- Rioolheffing
Saldo (t.g.v. reserve (lasten<baten) | 346 (t.g.v. reserve 383) |
Lasten | 989 |
Lastenverhoging %overhead (18,1%) | 179 |
BTW-voordeel | 73 |
Totaal | 1.241 |
van taakveld 2.1 - verkeer en vervoer | |
25% straatreiniging | 16 |
Lastenverhoging % overhead (18.%) | 3 |
van taakveld 6.3 - inkomensregelingen | |
Kwijtschelding rioolrechten | 33 |
Lastenverhoging % overhead (18,1%) | 6 |
Totale lasten incl. overhead, deel straatreiniging, kwijtschelding en BTW | 1.299 |
Baten | 1.645 |
- Afvalstoffenheffing
Eliminatie bijrage Rova (dit is voornamelijk doorbetaling). Hiervoor is praktisch geen ambtelijke bemoeienis.
Saldo (t.g.v. reserve (lasten<baten) | 196 (t.g.v. reserve 212) |
Lasten | 1.012 |
af: kosten Rova |
923 - |
Bedrag berekening lasten percentage overhead | 89 |
lastenverhoging%overhead (18,1%) |
16 |
bij: kosten Rova |
923 |
BTW-voordeel | 198 |
Totaal | 1.226 |
van taakveld 2.1 - verkeer en vervoer | |
25% straatreiniging | 16 |
Lastenverhoging % overhead (18.1%) | 3 |
van taakveld 6.3 - inkomensregelingen | |
Kwijtschelding afvalstoffenheffing | 29 |
Lastenverhoging % overhead (18,1%) | 5 |
Totale lasten incl. overhead, deel straatreiniging, kwijtschelding en BTW |
1.280 |
Baten | 1.476 |
- Leges burgerzaken
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
189 |
Lasten | 424 |
Lastenverhoging % overhead (18,1%) | 77 |
Totaal lasten |
500 |
Baten | 312 |
Baten | 62% |
- Leges lijkbezorgingsrechten
Saldo (t.g.v. exploitatie) |
27 |
Lasten | 258 |
Lastenverhoging % overhead (18,1%) | 47 |
Totaal lasten |
305 |
Baten | 332 |
Baten | 109% |
Eigen uren 2016 t.o.v. loonkosten taakveld begraafplaats + overhead
N.B. eigen uren 2016 o.b.v. tijdschrijven | 279 |
Loonkosten taakveld 2017 | 169 - |
Overhead 2017 | 47 - |
Lager bedrag doorberekening 2017 t.o.v. 2016 | 63 |
- Leges omgevingsvergunning
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
127 |
Lasten | 1.012 |
Lastenverhoging % overhead (18,1%) | 183 |
BTW-voordeel |
127 |
Totaal: |
1.322 |
Baten | 1.088 |
Baten | 82% |
- Kosten overhead taakveld 8.2 - Grondexploitatie
Lasten bouwgronden in exploitatie |
417 |
Lastenverhoging percentage overhead 18,1% |
71 |
Vennootschapsbelasting
Vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - VennootschapsbelastingPer 1 januari 2016 is de belastingplicht in de vennootschapsbelasting uitgebreid voor overheidslichamen en daarmee ook voor gemeenten. De nieuwe wet beoogt niet alle activiteiten van de gemeente in de heffing maar slechts die activiteiten waarmee de gemeente deelneemt aan het economische verkeer en in concurrentie treedt met de private sector. Voor nagenoeg alle activiteiten van de gemeente geldt dat niet voldaan wordt aan de ondernemerscriteria en deze niet worden geraakt door de VPB (vennootschapsbelasting). Voor veel activiteiten geldt dat ofwel sprake is van het aanbieden van een collectie goed (geen deelname economisch verkeer) of sprake is van structureel verlieslatende activiteiten.
Buiten het grondbedrijf oefent de gemeente op dit moment geen zelfstandige activiteiten uit die leiden tot een verwachte belastingplicht. Voor de inkomsten van de reclamemast is nog onduidelijkheid. Is dit deelname aan het economisch verkeer en valt het onder vermogensbeheer wat is vrijgesteld. Het enigste wat de gemeente doet is jaarlijks een nota te sturen, te boeken en de ontvangst te verwerken. Ook is er nog onduidelijkheid over het te hanteren rentepercentage. Voor de jaren 2016 en 2017 zijn voorlopige aanslagen betaald van jaarlijks
€ 30.000. In mei 2018 zal de aangifte van 2016 worden ingediend en in juni 2018 die van 2017. De voordelen van de grondexploitatie worden jaarlijks ten gunste gebracht van de reserve grondexploitatie. Omdat het belasting betreft over de fiscale winsten van de grondexploitatie worden de verschuldigde bedragen ten laste van deze reserve grondexploitatie gebracht. Eind mei 2018 is de aangifte vennootschapsbelasting 2016 ingediend, waarbij de fiscale winst is vastgesteld op € 90.000 en de verschuldigde vennootschapsbelasting € 18.000. Over 207 is uitstel aangevraagd. Uitstel wordt gegeven tot 1 november. De aangifte hiervan zal naar verwachting in de loop van juni worden gedaan.
Onvoorzien
Onvoorzien
Terug naar navigatie - OnvoorzienIn de primitieve begroting is in het programma een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen ad €.32.
De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner. Dit komt neer op rond de 1% van het begrotingstotaal. Na samenstelling van de zomernota is het saldo op onvoorzien € 746 negatief.
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp | Begrotingswijziging in raadsvergadering dd. | Bedrag | Realisatie programma | Nr. begrotingswijziging |
Primitieve begroting | 8 nov. 2016 | 32 | ||
Gereserveerde middelen na opmaak begroting | 30 | |||
42 | ||||
Voordelig begrotingssaldo | 104 | |||
1. investeringen en moties 2017 | 8 nov. 2016 | 1 - | 4 | |
3. uitvoering ketenbeleid | 1 nov. 2016 | 30 - | 3 | |
13. verhoging honorarium accountant | 26 sep. 2017 | 12 - | 13 | |
17. zomernota | 14 nov. 2017 | 807 - | diversen | 17 |
saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar negatief | 746 - |
Bij deze begrotingswijzigingen worden de volgende toelichting gegeven:
De voor- en nadelen worden grotendeels veroorzaakt door: | |
3. uitvoeringsprogramma 2016 - 2018 'voorkomen is beter dan genezen' | |
13. honorriumvoorstel accountant voor de jaren 2016 t/m 2018 | |
11. zomernota 2017 - voordelen: hogere algemene uitkering |
400 |
19. zomernota 2017 - nadelen: hogere kosten inkomensvoorziening incl. inhuur personeel hogere kosten derden specialisme vergunningverlening en handhaving automatiseringsnota - hogere jaarlijkse reservering hogere kosten inhuur personeel derden in 2017 hogere waterschapslasten hogere kosten vacaturevervulling overige verschillen < € 20. per saldo nadelen |
45 40 75 900 25 21 101 |
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningenLasten (toevoeging) | Baten (onttrekking) | ||||
Reserve | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | |
Programma 0 | Algemeen bestuur + organisatie | Aandelen Vitens | 81.193 - | 81.193 - | ||
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid | Gemeentelijke gebouwen | 6.000 | 6.000 | ||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Wegen | 660.000 | 660.000 | ||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Verkeer en infra | 815.000 - | 627.057 - | ||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Volkshuisvesting | 30.000 - | 30.000 - | ||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Volkshuisvesting | 10.000 - | 10.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 18.000 | 18.000 | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 49.000 - | 49.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 58.000 - | 58.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 96.000 - | 96.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 108.000 - | 108.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 50.000 - | 50.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 120.000 - | 120.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 50.000 | 50.000 | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Met bestemming | 12.000 - | 12.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 50.000 - | 50.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 60.000 - | 60.000 - | ||
Programma 6 | Sociaal domein | Gemeentelijke gebouwen | 4.000 | 4.000 | ||
Programma 8 | Volkshuisv. + ruimtelijke ordening | Gemeentelijke gebouwen | 15.000 | 15.000 | ||
Programma 9 | Overhead | Gemeentelijke gebouwen | 33.000 | 33.000 | ||
Programma 9 | Overhead | Automatisering | 186.000 | 201.410 | ||
Programma 9 | Overhead | Automatisering | 248.200 - | 138.451 - | ||
Programma 9 | Overhead | Gemeentehuis | 50.000 - | 50.000 - |
Analyse begrotingsafwijkingen
Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingenHiervoor is ook reeds per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de begrotingscijfers voor en na wijziging. Bij dit totaaloverzicht wordt aanvullend nog de volgende toelichting gegeven:
De overschrijding van programma 0 - Algemeen Bestuur en ondersteuning wordt veroorzaakt door:
Hogere toevoeging reserves dan geraamd door:
1. voordeel in plaats van nadeel op zowel riolering als gemeentereiniging (afval).
riolering - een voordeel van € 383.000 i.p.v. een nadeel van € 66.000
afval - een voordeel van € 212.000 i.p.v. een nadeel van € 142.000
2. gewijzigde BBV voorschriften (POC methode) winstneming grondexploitaties, waardoor ook van het in 2017 in gebruik genomen industrieterrein Bullingerslag € 1.520.000 winst is genomen.
3. lagere beschikking over reserves door minder investeringen t.l.v. reserves dan geraamd.
Het betreft met name investeringen in de immateriële sfeer en investeringen < € 25.000 die ineens ten laste van reserves worden gebracht.
Geraamd tekort op onvoorzien van € 746.000.
De overschrijding van programma 9 - Overhead wordt veroorzaakt door:
6 - Voorziening voormalig medewerker:
Toevoeging aan de voorziening voormalig personeel ten laste van de exploitatie.
Ten laste van de exploitatie is € 704.000 toegevoegd en ten gunste van de exploitatie € 21.000 ontrokken.
De toevoeging betreft het vertrek van een 2-tal medewerkers.
De voorziening is met € 594.000 toegenomen van € 527.000 per eind 2016 naar € 1.121.000 per eind 2017.
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2017 | 52.678 | |
bij: jaarresultaat 2016 | 158 | |
52.836 | ||
bij: toevoegingen t.l.v. functie 980 | 4.426 | |
idem van voorzieningen | 98 | |
af: onttrekkingen t.g.v. functie 980 | 3.283 - | |
idem t.g.v. voorzieningen | ||
1.241 | ||
Stand 31-12-2017 | 54.077 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2017 | 1.956 | |
bij: toevoegingen |
722 | |
af: onttrekkingen |
323 - | |
idem t.g.v. reserves | 98 - | |
301 | ||
Stand 31-12-2017 | 2.256 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT-verantwoording 2017 Gemeente Staphorst
Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2017 Gemeente StaphorstPer 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op de gemeente Staphorst. Het voor de gemeente Staphorst toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2017 € 181.000 (= algemeen bezoldigingsmaximum).
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling.
Bedragen x € 1 | P.F.G. Rossen | L. Roest |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2017 | 01/01 - 31/12 | 01/01 - 31/12 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1,0 | 0,95 |
Gewezen topfunctionaris? | nee | nee |
Fictieve dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 97.052 | € 54.062 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 15.006 | € 6.804 |
Subtotaal | € 112.058 | € 60.866 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 181.000 | € 171.950 |
-/- onverschuldigd betaald bedrag | - | - |
Totaal bezoldiging 2017 |
€ 112.058 | € 60.866 |
Verplichte motivering indien overschrijding | PM | PM |
Gegevens 2016 | ||
Aanvang en einde functievervulling in | 01/01 - 31/12 | 13/3 - 31/12 |
Deeltijdfactor 2016 in FTE | 1,0 | 0,8889 |
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 91.747 | € 32.680 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 12.419 | € 4.646 |
Totaal bezoldiging 2016 | € 104.166 | € 37.326 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking kalendermaand 1 t/m 12
n.v.t.
1c. Toezichthoudende topfunctionarissen
n.v.t.
2. Uitkeringen wegen beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking
n.v.t.
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2017 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen.