1. Blz. 1 Jaarstukken 2017
    1. Blz. 2 Voorwoord jaarrekening 2017
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Samenvatting jaarrekening 2017
        1. Blz. 5 Samenvatting jaarrekening 2017
        2. Blz. 6 Aanbieding en voorstel
          1. Blz. 7 Aanbieding en voorstel
          2. Blz. 8 Leeswijzer
        3. Blz. 9 Beleidsmatige samenvatting
          1. Blz. 10 Beleidsinformatiebrief behorende bij de jaarstukken 2017
        4. Blz. 11 Financiële samenvatting
          1. Blz. 12 Samenvatting programmarekening
          2. Blz. 13 Uitkomst 2017: globale cijfermatige analyse
          3. Blz. 14 Reservepositie
          4. Blz. 15 Grafische weergave gerealiseerde kosten en baten 2017 op programmaniveau
          5. Blz. 16 Analyse uitkomst t.o.v. oospronkelijke begroting
          6. Blz. 17 Analyse uitkomst 2017 ten opzichte van zomernota 2017
          7. Blz. 18 Resumé
      2. Blz. 19 Jaarverslag - Programma's
        1. Blz. 20 Jaarverslag - Programma's
        2. Blz. 21 Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie
          1. Blz. 22 Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie
          2. Blz. 23 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 24 Beleidskader
          4. Blz. 25 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 26 Borging legitimatie gemeenschappelijke regelingen
              1. Blz. 27 Deelname Werkgroep Regio IJsselland
              2. Blz. 28 Vernieuwen nota verbonden partijen
            2. Blz. 29 Het behouden van eigen democratische legitimatie
              1. Blz. 30 Raad in vroeg stadium informeren op hoofdzaken en beleidsvoornemens
            3. Blz. 31 Realistische aanpak samenwerking andere gemeenten
              1. Blz. 32 'Slim samenwerken'
              2. Blz. 33 Gesprekken met Zwartewaterland en Steenwijkerland
              3. Blz. 34 Verkenning uitvoeren naar de mogelijkheden tot samenwerking
            4. Blz. 35 Vergroten onderaanneming
              1. Blz. 36 Opdrachten in kleinere porties verdelen
            5. Blz. 37 VOG voor vrijwilligers
              1. Blz. 38 Gratis VOG voor vrijwilligers
            6. Blz. 39 Vastleggen overall strategie Burgerparticipatie
              1. Blz. 40 Vastleggen overall strategie Burgerparticipatie
            7. Blz. 41 OZB met niet meer dan de inflatiecorrectie verhogen
              1. Blz. 42 OZB met niet meer dan de inflatiecorrectie verhogen
            8. Blz. 43 Meerjarenoverzicht lasten burgers
              1. Blz. 44 Meerjarenoverzicht lasten burgers
          5. Blz. 45 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 46 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 47 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 48 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 49 Verplichte indicatoren
        3. Blz. 50 Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid
          1. Blz. 51 Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid
          2. Blz. 52 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 53 Beleidskader
          4. Blz. 54 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 55 Waardering brandweervrijwilligers en behoud kazerne huidige locatie
              1. Blz. 56 Waardering brandweervrijwilligers en behoud kazerne huidige locatie
            2. Blz. 57 ‘Vinger aan de pols’ houden bij intergemeentelijke samenwerking Veiligheidsregio
              1. Blz. 58 Oog voor hulpverlening aan kleinschalige ongevallen door hulpdiensten
              2. Blz. 59 Uitdragen van de eigenheid, de kwetsbaarheid en identiteit van de gemeente
            3. Blz. 60 Brandweerkazerne Staphorst
              1. Blz. 61 Behoud kazerne Staphorst
            4. Blz. 62 Ambulancepost Lichtmis met aanrijtijden binnen de normen
              1. Blz. 63 Aanrijtijden binnen de normen
              2. Blz. 64 Behoud ambulancepost
            5. Blz. 65 Groter veiligheidsgevoel burger en ondernemer
              1. Blz. 66 Groter veiligheidsgevoel burger en ondernemer
            6. Blz. 67 Voldoende wijkagenten, zichtbaar en actief
              1. Blz. 68 Voldoende wijkagenten, zichtbaar en actief
            7. Blz. 69 Stimuleren en ondersteunen veiligheid bij uitgaan
              1. Blz. 70 Stimuleren en ondersteunen veiligheid bij uitgaan
            8. Blz. 71 Preventieve voorlichting veiligheid en inbraak
              1. Blz. 72 Preventieve voorlichting veiligheid en inbraak
            9. Blz. 73 Onderzoek en mogelijkheden cameratoezicht invalswegen
              1. Blz. 74 Onderzoek en mogelijkheden cameratoezicht invalswegen
            10. Blz. 75 Toezicht en handhaving ketenbeleid
              1. Blz. 76 Evaluatie ketenbeleid
              2. Blz. 77 Ketenbeleid
              3. Blz. 78 Wildkamperen
            11. Blz. 79 Gebruik burgernet en AED
              1. Blz. 80 Gebruik burgernet en AED
            12. Blz. 81 Faciliteren politiesteunpunt in IJhorst en Rouveen
              1. Blz. 82 Faciliteren politiesteunpunt in IJhorst en Rouveen
          5. Blz. 83 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 84 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging
          7. Blz. 85 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 86 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 87 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 88 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
          1. Blz. 89 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
          2. Blz. 90 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 91 Beleidskader
          4. Blz. 92 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 93 Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan
              1. Blz. 94 Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan
            2. Blz. 95 Verbetering en verplaatsing op- en afritten A-28
              1. Blz. 96 Verbetering, verplaatsing en realisatie op- en afritten A28
            3. Blz. 97 Het onttrekken van zwaar verkeer uitwijken naar Industrieweg/ De Baarge/ Oosterparallelweg
              1. Blz. 98 Het onttrekken van zwaar verkeer uit wijken naar Industrieweg, De Baarge, Oosterparallelweg
            4. Blz. 99 Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ
              1. Blz. 100 Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ
            5. Blz. 101 Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst
              1. Blz. 102 Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst
            6. Blz. 103 Aanpak onveilige verkeerssituaties
              1. Blz. 104 Aanpak onveilige verkeerssituaties
            7. Blz. 105 Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde
              1. Blz. 106 Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde
            8. Blz. 107 Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte van Waanders/ Stovonde
              1. Blz. 108 Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte Waanders (Stovonde)
            9. Blz. 109 Realisatie verandering spoorwegovergang
              1. Blz. 110 Realisatie verandering spoorwegovergang Gorterlaan
            10. Blz. 111 Onderzoek uitbreiding carpoolplaats Lichtmis en Staphorst
              1. Blz. 112 Carpoolplaats lichtmis: Is in onderzoek
              2. Blz. 113 Carpoolplaats Staphorst
            11. Blz. 114 Ontwikkeling fietspad Achthoevenweg/ Kanlaan
              1. Blz. 115 Achthoevenweg
              2. Blz. 116 Kanlaan
            12. Blz. 117 Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten
              1. Blz. 118 Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten
            13. Blz. 119 Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid
              1. Blz. 120 Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid
            14. Blz. 121 Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid
              1. Blz. 122 Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid
            15. Blz. 123 Het gratis parkeren blijft gewaarborgd
              1. Blz. 124 Gratis parkeren blijft gewaarborgd
            16. Blz. 125 Parkeernorm 2.0 instellen
              1. Blz. 126 Parkeernorm 2.0 instellen
            17. Blz. 127 Bij nieuw plannen voorkomen haaks parkeren
              1. Blz. 128 Bij nieuwe plannen voorkomen haaks parkeren
            18. Blz. 129 Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels
              1. Blz. 130 Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels
            19. Blz. 131 Verbeteren brugdekken in Staphorst Zuid en relinen duiker Dekkersland
              1. Blz. 132 Verbeteren brugdekken Staphorst Zuid
            20. Blz. 133 Bereiken toegankelijk en bereikbaar openbaar vervoer voor een ieder
              1. Blz. 134 Aanleg ontbrekende bus instapplateaus
              2. Blz. 135 Overleg komst NS-station
            21. Blz. 136 Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40
              1. Blz. 137 Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40
          5. Blz. 138 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 139 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 140 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 141 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 142 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 143 Programma 3 | Economie/ ondernemen
          1. Blz. 144 Programma 3 | Economie/ ondernemen
          2. Blz. 145 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 146 Beleidskader
          4. Blz. 147 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 148 Kennisdeling
              1. Blz. 149 Kennisdeling
            2. Blz. 150 Startende ondernemers
              1. Blz. 151 Startende ondernemers
            3. Blz. 152 Bewustwording ondernemers mogelijkheden lokale jeugd
              1. Blz. 153 Bewustwording ondernemers mogelijkheden lokale jeugd
            4. Blz. 154 Social return gemeente
              1. Blz. 155 Participatieplaatsen realiseren
              2. Blz. 156 Realiseren beschutte werkplekken
              3. Blz. 157 Social return gemeente
            5. Blz. 158 Werk als basis
              1. Blz. 159 Werk als basis
            6. Blz. 160 Behoefte aan ruimte op industrieterreinen in kaart brengen
              1. Blz. 161 Behoefte aan ruimte op industrieterreinen in kaart brengen
              2. Blz. 162 Overleg met de Provincie over de locatie Uithofsweg
              3. Blz. 163 Overzicht verstrekken uitgeefbare kavels op andere industrieterreinen
            7. Blz. 164 Leegstand bedrijventerreinen tegengaan
              1. Blz. 165 Faciliteren marktpartijen voor herontwikkeling bestaande en leegstaande panden
              2. Blz. 166 In exploitatie nemen Oosterparallelweg
            8. Blz. 167 Informerende rol bij uitbreiding haven Meppel
              1. Blz. 168 Informerende rol bij uitbreiding haven Meppel
            9. Blz. 169 Aanleg glasvezel
              1. Blz. 170 Vervullen van stimulerende rol glasvezelnetwerk
            10. Blz. 171 Opstellen akkoord ‘Samen werkt Beter’
              1. Blz. 172 Opstellen akkoord ‘samen werkt beter’
            11. Blz. 173 Creëren veilige omgeving om te ondernemen
              1. Blz. 174 Creëren veilige omgeving om te ondernemen
            12. Blz. 175 Inzetten bedrijvencontactpersoon / accountmanager
              1. Blz. 176 Koppeling van bedrijvencontactpesoon (accountmanager) met het team voorzieningen
              2. Blz. 177 Voorstel tot invulling geven aan bedrijfscontactpersoon (accountmanager)
            13. Blz. 178 Aansluiten bij platform ondernemers en werkgevers
              1. Blz. 179 Aansluiten bij platform ondernemers en werkgevers
          5. Blz. 180 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 181 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 182 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 183 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 184 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 185 Programma 4 | Onderwijs
          1. Blz. 186 Programma 4 | Onderwijs
          2. Blz. 187 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 188 Beleidskader
          4. Blz. 189 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 190 In beeld brengen gevolgen Wet Passend Onderwijs
              1. Blz. 191 In beeld brengen gevolgen Wet Passend Onderwijs
            2. Blz. 192 Overdracht schoolgebouwen
              1. Blz. 193 Gebouwen meenemen in een gemeentelijk vastgoedvisie
              2. Blz. 194 MJOP wordt door gemeenten uitgevoerd
              3. Blz. 195 Overleg met scholen over goede overdracht
            3. Blz. 196 Handhaven combinatiefunctionaris
              1. Blz. 197 Handhaven combinatiefunctionaris
            4. Blz. 198 In stand houden kleine scholen d.m.v. ‘Staphorster Maat’
              1. Blz. 199 In stand houden kleine scholen d.m.v. ‘Staphorster Maat’
            5. Blz. 200 Onderzoek mogelijkheden zwemonderwijs i.k.v. veiligheid
              1. Blz. 201 Onderzoek mogelijkheden zwemonderwijs i.k.v. veiligheid
            6. Blz. 202 Burgerschapsvorming op agenda Lokaal Educatief Overleg
              1. Blz. 203 Burgerschapsvorming op agenda Lokaal Educatief Overleg
          5. Blz. 204 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 205 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 206 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 207 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 208 Verplichte indicatoren
        7. Blz. 209 Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
          1. Blz. 210 Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
          2. Blz. 211 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 212 Beleidskader
          4. Blz. 213 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 214 Mogelijk maken van breedtesport
              1. Blz. 215 Mogelijk maken van breedtesport
            2. Blz. 216 Treffen van voorzieningen voor veilig onderkomen sportbeoefening
              1. Blz. 217 Treffen van voorzieningen voor veilig onderkomen sportbeoefening
            3. Blz. 218 Kritisch bekijken huurcontracten sportaccommodaties
              1. Blz. 219 Kritisch bekijken huurcontracten sportaccommodaties
            4. Blz. 220 Onderzoek mogelijkheden verplaatsing AMBC
              1. Blz. 221 Onderzoek mogelijkheden verplaatsing AMBC
            5. Blz. 222 Verbetering accommodatie VV IJhorst
              1. Blz. 223 Voorstel accommodatie V.V. IJhorst
            6. Blz. 224 Behoud Zwembad als basisvoorziening
              1. Blz. 225 Behoud zwembad
            7. Blz. 226 Onafhankelijk museum Staphorst
              1. Blz. 227 Onafhankelijk museum Staphorst
            8. Blz. 228 Verbeteren bereikbaarheid museumboerderij
              1. Blz. 229 Verbeteren bereikbaarheid museumboerderij
            9. Blz. 230 Behouden dorpsgezicht monumenten
              1. Blz. 231 Behouden dorpsgezicht monumenten
            10. Blz. 232 Vervullen goede signaalfunctie Rijksdienst
              1. Blz. 233 Actief informeren bij wijzigingen
              2. Blz. 234 Overleg met dienst Cultureel Erfgoed
            11. Blz. 235 Vlaggen op kerktorens
              1. Blz. 236 Vlaggen op de kerktorens
            12. Blz. 237 Financiële ondersteuning gemeentelijke monumenten
              1. Blz. 238 Financiële ondersteuning gemeentelijke monumenten
            13. Blz. 239 Openstelling natuur t.b.v. educatie en recreatie
              1. Blz. 240 Openstelling natuur t.b.v. educatie en recreatie
            14. Blz. 241 Aanleg fietspaden
              1. Blz. 242 Actief participeren en financieel ondersteunen nieuwe projecten
              2. Blz. 243 Actualisatie van het beleidsplan fietspaden
              3. Blz. 244 Voortzetting samenwerking marketing Oost en Ondernemend Reestdal
            15. Blz. 245 Diverse activiteiten ikv bevorderen recreatie en toerisme
              1. Blz. 246 Diverse activiteiten ikv bevorderen recreatie en toerisme
            16. Blz. 247 Geen belemmering activiteiten op evenemententerrein
              1. Blz. 248 Aanpassing beleid
              2. Blz. 249 Evaluatie maximum aantal A-evenementen
              3. Blz. 250 Steekproefsgewijs controle op geluidnormen en alcoholcontrole minderjarigen
            17. Blz. 251 Behouden Staphorstdagen
              1. Blz. 252 Behouden Staphorstdagen
            18. Blz. 253 Onderzoek mogelijkheden activiteitenterrein Rouveen
              1. Blz. 254 Onderzoek mogelijkheden activiteitenterrein Rouveen
            19. Blz. 255 Evenementen goedkoper maken en eenduidigheid over activiteiten op de Tippe
              1. Blz. 256 Evenementen goedkoper maken en eenduidigheid over activiteiten op de Tippe
            20. Blz. 257 Marktterrein bestemmen als evenemententerrein
              1. Blz. 258 Marktterrein bestemmen als evenemententerrein
            21. Blz. 259 Recreatie ontwikkelen tot een economische pijler
              1. Blz. 260 Recreatie ontwikkelen tot een economische pijler
            22. Blz. 261 Realisatie oplaadpunten voor E-bikes en auto's in recreatiegebieden
              1. Blz. 262 Realisatie oplaadpunten voor e-bikes en auto’s in recreatiegebieden
            23. Blz. 263 Subsidiemogelijkheden recreatie en toerisme beter benutten
              1. Blz. 264 Subsidiemogelijkheden recreatie en toerisme beter benutten
          5. Blz. 265 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 266 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 267 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 268 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 269 Verplichte indicatoren
        8. Blz. 270 Programma 6 | Sociaal Domein
          1. Blz. 271 Programma 6 | Sociaal Domein
          2. Blz. 272 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 273 Beleidskader
          4. Blz. 274 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 275 Goede afstemming MCR en gemeentelijke panden Rouveen
              1. Blz. 276 Besluit verkopen voormalige bibliotheek
              2. Blz. 277 Evalueren gebruik MCR
            2. Blz. 278 Het behouden van zorg en wonen in woonkernen
              1. Blz. 279 Het behouden van zorg en wonen in woonkernen
            3. Blz. 280 Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders
              1. Blz. 281 Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders
            4. Blz. 282 Faciliteren bij samenwerkingsverbanden
              1. Blz. 283 Faciliteren samenwerkingsverbanden
            5. Blz. 284 Stimuleren WMO-raad
              1. Blz. 285 Evalueren en nader bepalen rol WMO-Raad
              2. Blz. 286 Waarborgen contactfunctie
            6. Blz. 287 Stimuleren rol mantelzorgers
              1. Blz. 288 Stimuleren rol mantelzorgers
            7. Blz. 289 Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt
              1. Blz. 290 Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt
            8. Blz. 291 Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers
              1. Blz. 292 Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers
            9. Blz. 293 Duidelijkheid locatie dienstencentrum
              1. Blz. 294 Duidelijkheid locatie dienstencentrum
            10. Blz. 295 Helpende hand huwelijkstherapie
              1. Blz. 296 Helpende hand huwelijkstherapie
            11. Blz. 297 Monitoren decentralisatiegelden
              1. Blz. 298 Middelen voor uitvoering 3 D's beleidsmatig en financieel volgen
              2. Blz. 299 Sturen op risico's bij het monitoren van de decentralisatiegelden
            12. Blz. 300 Steuntje in de rug voor de ‘minima’
              1. Blz. 301 ‘Steuntje in de rug voor de minima’
            13. Blz. 302 Zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen d.m.v. aanbieden re-integratie-activiteiten
              1. Blz. 303 Onderzoek vormgeving Wsw voorziening en samenwerking op voorziening-nivo
              2. Blz. 304 Uitvoering van participatiewet
            14. Blz. 305 Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering
              1. Blz. 306 Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering
            15. Blz. 307 Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen/nieuwkomers
              1. Blz. 308 Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen en nieuwkomers
            16. Blz. 309 Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente
              1. Blz. 310 Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente
            17. Blz. 311 Invoering Decentralisatie WMO - AWBZ
              1. Blz. 312 Herzien huidig systeem huishoudelijke hulp
              2. Blz. 313 Kostenreductie vervoersstromen
              3. Blz. 314 Oprichten netwerkorganisatie CWO, tweede schil + Kernteam.
              4. Blz. 315 Verder vormgeven aan Kernteam en tweede schil
              5. Blz. 316 Verder vormgeven aan koppeling tussen zorg en maatschappelijke ondersteuning
              6. Blz. 317 WMO-beleid gestalte geven in samenwerking met lokale partijen
            18. Blz. 318 Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg
              1. Blz. 319 Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg
            19. Blz. 320 Het open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteit-gebonden zorg wordt geboden
              1. Blz. 321 Open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteitsgebonden zorg wordt geboden
            20. Blz. 322 Behoud jeugdwerker
              1. Blz. 323 Behoud jeugdwerker
            21. Blz. 324 Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek
              1. Blz. 325 Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek
            22. Blz. 326 Opzetten toegankelijke setting zorgverlening
              1. Blz. 327 Opzetten toegankelijke setting zorgverlening
            23. Blz. 328 Handhaven afspraken geleidelijke overgang transitie jeugdzorg
              1. Blz. 329 Het Transitiearrangement Jeugdzorg regio IJsselland wordt uitgevoerd
              2. Blz. 330 Inkoop benodigde zorg
              3. Blz. 331 Regelen zorgcontinuïteit en jeugdhulpaanbod
            24. Blz. 332 Goede afstemming tussen de diverse partijen
              1. Blz. 333 Gemeente maakt afspraken over gegevesnuitwisseling en privacy
              2. Blz. 334 Gemeente maakt koppeling met CORV (justitiële keten)
            25. Blz. 335 Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet
              1. Blz. 336 Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet
            26. Blz. 337 Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’
              1. Blz. 338 Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’
            27. Blz. 339 Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon
              1. Blz. 340 Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon
            28. Blz. 341 Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd
              1. Blz. 342 Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd
          5. Blz. 343 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 344 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 345 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 346 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 347 Verplichte indicatoren
        9. Blz. 348 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
          1. Blz. 349 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
          2. Blz. 350 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 351 Beleidskader
          4. Blz. 352 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 353 Opstellen GRP
              1. Blz. 354 Opstellen GRP
            2. Blz. 355 Evalueren 1e fase omgekeerd inzamelen + rekening houden vervolgtraject buitengebied
              1. Blz. 356 Evalueren 1e fase omgekeerd inzamelen
              2. Blz. 357 Rekening houden vervolgtraject buitengebied
            3. Blz. 358 Verduurzaming gemeentelijke gebouwen
              1. Blz. 359 Verduurzaming gemeentelijke gebouwen
            4. Blz. 360 Geen uitbreiding windturbines, gemeente houdt regie windenergie
              1. Blz. 361 Bij behalen duurzaamheidsdoelstellingen geen gebruik van windenergie
              2. Blz. 362 College houdt de regie op het proces en voert actief overleg met de provincie
              3. Blz. 363 Geen uitbreiding windturbines, gemeente houdt regie windenergie
            5. Blz. 364 Mogelijkheden duurzaamheidsmaatregelen bij monumenten
              1. Blz. 365 Mogelijkheden duurzaamheidsmaatregelen bij monumenten
            6. Blz. 366 Onderzoek mogelijkheid bedekken gemeentelijke panden met zonnepanelen
              1. Blz. 367 Onderzoek mogelijkheid bedekken gemeentelijke panden met zonnepanelen
            7. Blz. 368 Actualiseren geuremissiekaart
              1. Blz. 369 Actualiseren geuremissiekaart
            8. Blz. 370 Vervullen voortrekkersrol ikv duurzaamheid
              1. Blz. 371 Mogelijkheid onderzoeken elektrische auto’s buitendienst
              2. Blz. 372 Permanente aandacht Rijks en Provinciale subsidies
              3. Blz. 373 Uitvoering geven aan duurzaamheidsactieplan
            9. Blz. 374 Renovatie begraafplaats Staphorst
              1. Blz. 375 Renovatie begraafplaats Staphorst
          5. Blz. 376 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 377 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 378 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 379 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 380 Verplichte indicatoren
        10. Blz. 381 Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
          1. Blz. 382 Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
          2. Blz. 383 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 384 Beleidskader
          4. Blz. 385 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 386 Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
              1. Blz. 387 Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
            2. Blz. 388 Opstellen structuurvisie buitengebied
              1. Blz. 389 Omgevingsvisie
            3. Blz. 390 Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
              1. Blz. 391 Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
            4. Blz. 392 Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
              1. Blz. 393 Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
            5. Blz. 394 Afronden project de Slagen
              1. Blz. 395 Afronden project de Slagen
            6. Blz. 396 Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
              1. Blz. 397 Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
            7. Blz. 398 Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
              1. Blz. 399 Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
            8. Blz. 400 Actualisatie woonvisie
              1. Blz. 401 Actualisatie woonvisie
            9. Blz. 402 Afronden project Ruilverkaveling
              1. Blz. 403 Afronden project ruilverkaveling
            10. Blz. 404 Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
              1. Blz. 405 Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
            11. Blz. 406 Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
              1. Blz. 407 Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
            12. Blz. 408 Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
              1. Blz. 409 Evaluatie van het saneringsbeleid in de raad
              2. Blz. 410 Opstellen nieuw beleid
              3. Blz. 411 Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
            13. Blz. 412 Benutten van status plattelandswoning
              1. Blz. 413 Benutten van status plattelandswoning
            14. Blz. 414 Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
              1. Blz. 415 Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
            15. Blz. 416 Herziening Saneringsbeleid
              1. Blz. 417 Herziening saneringsbeleid
            16. Blz. 418 Stimulering woningbouw door starterslening ook van toepassing te verklaren op nieuwbouw
              1. Blz. 419 Evaluatie huidige startersleningen
              2. Blz. 420 Gelden beschikbaar laten komen aan kopers
            17. Blz. 421 Aanleg speelveld in de Slagen
              1. Blz. 422 Aanleg speelveld in de Slagen
          5. Blz. 423 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 424 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging
          7. Blz. 425 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 426 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 427 Verplichte indicatoren
        11. Blz. 428 Programma 9 | Overhead
          1. Blz. 429 Programma 9 | Overhead
          2. Blz. 430 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
          3. Blz. 431 Beleidskader
          4. Blz. 432 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017
            1. Blz. 433 Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid
              1. Blz. 434 Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid
            2. Blz. 435 Evaluatie reorganisatie
              1. Blz. 436 Doorontwikkeling organisatie
            3. Blz. 437 Inbrengen van (praktijk) ervaring uit het werkveld bij commissies
              1. Blz. 438 Andere adviesraden: bemensing uit het werkveld
              2. Blz. 439 Verkeersadviescommissie: vooraf overleg
            4. Blz. 440 Implementatie NUP
              1. Blz. 441 Implementatie NUP
            5. Blz. 442 Opstellen informatieveiligheidsbeleid
              1. Blz. 443 Opnemen afzonderlijke alinea in jaarverslag
              2. Blz. 444 Organisatiebreed informatie beveiligingsbeleid
            6. Blz. 445 Invoering BGT
              1. Blz. 446 Optimalisering bestanden
              2. Blz. 447 Registratie en uitwisseling SVB - BGT
            7. Blz. 448 Het uitstralen van identiteit van Staphorst
              1. Blz. 449 Uitstralen van identiteit van Staphorst
            8. Blz. 450 Redelijke en billijke eisen bij inkoop en aanbesteding
              1. Blz. 451 Toepassing volgens voorschriften uit de Gids Proportionaliteit
            9. Blz. 452 Constructieve houding ambtelijke organisatie
              1. Blz. 453 Constructieve houding ambtelijke organisatie
            10. Blz. 454 Doorontwikkeling P&C cyclus
              1. Blz. 455 Doorontwikkeling P&C cyclus
            11. Blz. 456 Versterken kaderstellende Raad
              1. Blz. 457 Versterken kaderstellende Raad
            12. Blz. 458 Herziening financiële verordening
              1. Blz. 459 Herziening financiële verordening
            13. Blz. 460 Openingstijden/ dienstverlening en klacht- en verbeterlijn
              1. Blz. 461 Openingstijden, dienstverlening en klacht- en verbeterlijn
            14. Blz. 462 Visie op dienstverlening
              1. Blz. 463 Uitvoeringsprogramma dienstverlening
              2. Blz. 464 Uitwerken visie volgens projectplan ‘Sterk in Dienstverlening’
            15. Blz. 465 Communicatievisie ontwikkelen
              1. Blz. 466 Communicatievisie ontwikkelen
            16. Blz. 467 Handelingsvrijheid dorps- en wijkraden
              1. Blz. 468 Handelingssvrijheid dorps- en wijkraden
            17. Blz. 469 Helder kader creëren en communiceren naar burgers en ondernemers
              1. Blz. 470 Beleidsnota Burgerparticipatie
              2. Blz. 471 Deelname aan kennistafels door betrokken burgers
              3. Blz. 472 Wijk- en dorpsraden faciliteren
            18. Blz. 473 Creëren van Kennistafels
              1. Blz. 474 Creëren van Kennistafels
          5. Blz. 475 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 476 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging
          7. Blz. 477 Lopende investeringen eind 2017
          8. Blz. 478 Investeringen die afgerond zijn in 2017
          9. Blz. 479 Verplichte indicatoren
      3. Blz. 480 Jaarverslag - Paragrafen
        1. Blz. 481 Jaarverslag - Paragrafen
        2. Blz. 482 Paragraaf 1 | Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 483 Inleiding op de paragraaf
          2. Blz. 484 A | Ontwikkeling weerstandsvermogen 2017
          3. Blz. 485 B | Beschikbare weerstandscapaciteit
          4. Blz. 486 C | Risicobeheersing
          5. Blz. 487 D | Kengetallen financiële positie
        3. Blz. 488 Paragraaf 2 | Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 489 Inleiding op de paragraaf
          2. Blz. 490 Wegenbeheer
          3. Blz. 491 Rioolbeheer
          4. Blz. 492 Waterbeheer
          5. Blz. 493 Groenbeheer
          6. Blz. 494 Gebouwenbeheer
        4. Blz. 495 Paragraaf 3 | Financiering
          1. Blz. 496 Inleiding op de paragraaf
          2. Blz. 497 1 | Uitgangspunten financieringsfunctie
          3. Blz. 498 2 | Belangrijke ontwikkelingen 2016: kengetallen
          4. Blz. 499 3 | Uitvoering financiering
          5. Blz. 500 4 | Risicoprofiel
        5. Blz. 501 Paragraaf 4 | Bedrijfsvoering
          1. Blz. 502 Organisatie algemeen
          2. Blz. 503 Inkopen en aanbesteding
          3. Blz. 504 Samenwerking
          4. Blz. 505 Vastgoed
          5. Blz. 506 Communicatie
          6. Blz. 507 Personeel | HRM
          7. Blz. 508 Financiën
          8. Blz. 509 Beheerkosten
        6. Blz. 510 Paragraaf 5 | Verbonden Partijen
          1. Blz. 511 1 | Inleiding op de paragraaf
          2. Blz. 512 2 | Ontwikkelingen bij (bestaande) verbonden partijen
          3. Blz. 513 3 | Opbrengst deelnemingen
          4. Blz. 514 4 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
          5. Blz. 515 4 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
          6. Blz. 516 4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
        7. Blz. 517 Paragraaf 6 | Grondbeleid
          1. Blz. 518 Inleiding op de paragraaf
          2. Blz. 519 In exploitatie zijnde gronden
          3. Blz. 520 Strategische gronden
          4. Blz. 521 Herziene notitie grondexploitatie commissie BBV
          5. Blz. 522 Ontwikkelingen grondexploitatie
        8. Blz. 523 Paragraaf 7 | Lokale Heffingen
          1. Blz. 524 Inleiding op de paragraaf
          2. Blz. 525 1 | Onroerende zaakbelasting
          3. Blz. 526 2 | Afvalstoffenheffing
          4. Blz. 527 3 | Rioolheffing/- aansluitbijdrage
          5. Blz. 528 4 | Forensenbelasting
          6. Blz. 529 5 | Toeristenbelasting
          7. Blz. 530 6 | Marktgelden/ standplaatsvergunningen
          8. Blz. 531 7 | Begraafrechten
          9. Blz. 532 8 | Hondenbelasting
          10. Blz. 533 Legesverordening
          11. Blz. 534 Gemeentelijke accomodaties
          12. Blz. 535 Kwijtschelding
          13. Blz. 536 Lastendruk
          14. Blz. 537 Samenvatting verhoging belastingen en retributies
          15. Blz. 538 Overig
        9. Blz. 539 Paragraaf 8 | Sociaal Domein
          1. Blz. 540 Inleiding op de paragraaf
          2. Blz. 541 A | Decentralisatie Wmo
          3. Blz. 542 B | Decentralisatie jeugd
          4. Blz. 543 C | Decentralisatie participatiewet
          5. Blz. 544 D | Reserve sociaal domein
      4. Blz. 545 Jaarrekening - Overzicht baten en lasten 2017
        1. Blz. 546 Jaarrekening - Overzicht baten en lasten 2017
      5. Blz. 547 Jaarrekening - Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2017
        1. Blz. 548 Jaarrekening - Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2017
        2. Blz. 549 Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie
          1. Blz. 550 Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie
          2. Blz. 551 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 552 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 553 Incidentele lasten en baten
        3. Blz. 554 Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid
          1. Blz. 555 Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid
          2. Blz. 556 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging
          3. Blz. 557 Toevoeging/onttrekking aan reserves
          4. Blz. 558 Incidentele lasten en baten
        4. Blz. 559 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
          1. Blz. 560 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
          2. Blz. 561 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 562 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 563 Incidentele lasten en baten
        5. Blz. 564 Programma 3 | Economie/Ondernemen
          1. Blz. 565 Programma 3 | Economie/Ondernemen
          2. Blz. 566 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 567 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 568 Incidentele lasten en baten
        6. Blz. 569 Programma 4 | Onderwijs
          1. Blz. 570 Programma 4 | Onderwijs
          2. Blz. 571 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging
          3. Blz. 572 Toevoeging/onttrekking aan reserves
          4. Blz. 573 Incidentele lasten en baten
        7. Blz. 574 Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
          1. Blz. 575 Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
          2. Blz. 576 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 577 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 578 Incidentele lasten en baten
        8. Blz. 579 Programma 6 | Sociaal Domein
          1. Blz. 580 Programma 6 | Sociaal Domein
          2. Blz. 581 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 582 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 583 Incidentele lasten en baten
        9. Blz. 584 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
          1. Blz. 585 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
          2. Blz. 586 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 587 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 588 Incidentele lasten en baten
        10. Blz. 589 Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
          1. Blz. 590 Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
          2. Blz. 591 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 592 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 593 Incidentele lasten en baten
        11. Blz. 594 Programma 9 | Overhead
          1. Blz. 595 Programma 9 | Overhead
          2. Blz. 596 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 597 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 598 Incidentele lasten en baten
        12. Blz. 599 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 600 Algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 601 1 | Lokale heffingen
          3. Blz. 602 2 | Algemene uitkeringen
          4. Blz. 603 3 | Dividend
          5. Blz. 604 4 | Saldo financieringsfunctie
          6. Blz. 605 5 | BTW-compensatiefonds
          7. Blz. 606 6 Overhead
        13. Blz. 607 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 608 Vennootschapsbelasting
        14. Blz. 609 Onvoorzien
          1. Blz. 610 Onvoorzien
        15. Blz. 611 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
          1. Blz. 612 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
          2. Blz. 613 Analyse begrotingsafwijkingen
          3. Blz. 614 Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
          4. Blz. 615 Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
        16. Blz. 616 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
          1. Blz. 617 WNT-verantwoording 2017 Gemeente Staphorst
      6. Blz. 618 Jaarrekening - Balans per 31 december 2017
        1. Blz. 619 Jaarrekening - Balans per 31 december 2017
      7. Blz. 620 Jaarrekening - Toelichting op de balans per 31 december 2017
        1. Blz. 621 Jaarrekening - Toelichting op de balans per 31 december 2017
        2. Blz. 622 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 623 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        3. Blz. 624 Vaste activa
          1. Blz. 625 A | Immateriële vaste activa
          2. Blz. 626 B | Materiële vaste activa
          3. Blz. 627 C | Financiële vaste activa
        4. Blz. 628 Vlottende activa
          1. Blz. 629 A | Voorraden
          2. Blz. 630 B | Uitzettingen met een rente-typiche looptijd korter dan één jaar
          3. Blz. 631 C | Liquide middelen
          4. Blz. 632 D | Overlopende activa
        5. Blz. 633 Vaste passiva
          1. Blz. 634 A | Eigen vermogen
          2. Blz. 635 B | Voorzieningen
          3. Blz. 636 C | Vaste schulden met een rente typische looptijd van één jaar of langer
        6. Blz. 637 Vlottende passiva
          1. Blz. 638 Inleiding
          2. Blz. 639 A | Kortlopende schulden
          3. Blz. 640 B | Overlopende passiva
        7. Blz. 641 Overige
          1. Blz. 642 A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          2. Blz. 643 B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap