Jaarstukken 2017 |
Blz. 1 |
Voorwoord jaarrekening 2017 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Samenvatting jaarrekening 2017 |
Blz. 4 |
Samenvatting jaarrekening 2017 |
Blz. 5 |
Aanbieding en voorstel |
Blz. 6 |
Aanbieding en voorstel |
Blz. 7 |
Leeswijzer |
Blz. 8 |
Beleidsmatige samenvatting |
Blz. 9 |
Beleidsinformatiebrief behorende bij de jaarstukken 2017 |
Blz. 10 |
Financiële samenvatting |
Blz. 11 |
Samenvatting programmarekening |
Blz. 12 |
Uitkomst 2017: globale cijfermatige analyse |
Blz. 13 |
Reservepositie |
Blz. 14 |
Grafische weergave gerealiseerde kosten en baten 2017 op programmaniveau |
Blz. 15 |
Analyse uitkomst t.o.v. oospronkelijke begroting |
Blz. 16 |
Analyse uitkomst 2017 ten opzichte van zomernota 2017 |
Blz. 17 |
Resumé |
Blz. 18 |
Jaarverslag - Programma's |
Blz. 19 |
Jaarverslag - Programma's |
Blz. 20 |
Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie |
Blz. 21 |
Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie |
Blz. 22 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 23 |
Beleidskader |
Blz. 24 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 25 |
Borging legitimatie gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 26 |
Deelname Werkgroep Regio IJsselland |
Blz. 27 |
Vernieuwen nota verbonden partijen |
Blz. 28 |
Het behouden van eigen democratische legitimatie |
Blz. 29 |
Raad in vroeg stadium informeren op hoofdzaken en beleidsvoornemens |
Blz. 30 |
Realistische aanpak samenwerking andere gemeenten |
Blz. 31 |
'Slim samenwerken' |
Blz. 32 |
Gesprekken met Zwartewaterland en Steenwijkerland |
Blz. 33 |
Verkenning uitvoeren naar de mogelijkheden tot samenwerking |
Blz. 34 |
Vergroten onderaanneming |
Blz. 35 |
Opdrachten in kleinere porties verdelen |
Blz. 36 |
VOG voor vrijwilligers |
Blz. 37 |
Gratis VOG voor vrijwilligers |
Blz. 38 |
Vastleggen overall strategie Burgerparticipatie |
Blz. 39 |
Vastleggen overall strategie Burgerparticipatie |
Blz. 40 |
OZB met niet meer dan de inflatiecorrectie verhogen |
Blz. 41 |
OZB met niet meer dan de inflatiecorrectie verhogen |
Blz. 42 |
Meerjarenoverzicht lasten burgers |
Blz. 43 |
Meerjarenoverzicht lasten burgers |
Blz. 44 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 45 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 46 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 47 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 48 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 49 |
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 50 |
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 51 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 52 |
Beleidskader |
Blz. 53 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 54 |
Waardering brandweervrijwilligers en behoud kazerne huidige locatie |
Blz. 55 |
Waardering brandweervrijwilligers en behoud kazerne huidige locatie |
Blz. 56 |
‘Vinger aan de pols’ houden bij intergemeentelijke samenwerking Veiligheidsregio |
Blz. 57 |
Oog voor hulpverlening aan kleinschalige ongevallen door hulpdiensten |
Blz. 58 |
Uitdragen van de eigenheid, de kwetsbaarheid en identiteit van de gemeente |
Blz. 59 |
Brandweerkazerne Staphorst |
Blz. 60 |
Behoud kazerne Staphorst |
Blz. 61 |
Ambulancepost Lichtmis met aanrijtijden binnen de normen |
Blz. 62 |
Aanrijtijden binnen de normen |
Blz. 63 |
Behoud ambulancepost |
Blz. 64 |
Groter veiligheidsgevoel burger en ondernemer |
Blz. 65 |
Groter veiligheidsgevoel burger en ondernemer |
Blz. 66 |
Voldoende wijkagenten, zichtbaar en actief |
Blz. 67 |
Voldoende wijkagenten, zichtbaar en actief |
Blz. 68 |
Stimuleren en ondersteunen veiligheid bij uitgaan |
Blz. 69 |
Stimuleren en ondersteunen veiligheid bij uitgaan |
Blz. 70 |
Preventieve voorlichting veiligheid en inbraak |
Blz. 71 |
Preventieve voorlichting veiligheid en inbraak |
Blz. 72 |
Onderzoek en mogelijkheden cameratoezicht invalswegen |
Blz. 73 |
Onderzoek en mogelijkheden cameratoezicht invalswegen |
Blz. 74 |
Toezicht en handhaving ketenbeleid |
Blz. 75 |
Evaluatie ketenbeleid |
Blz. 76 |
Ketenbeleid |
Blz. 77 |
Wildkamperen |
Blz. 78 |
Gebruik burgernet en AED |
Blz. 79 |
Gebruik burgernet en AED |
Blz. 80 |
Faciliteren politiesteunpunt in IJhorst en Rouveen |
Blz. 81 |
Faciliteren politiesteunpunt in IJhorst en Rouveen |
Blz. 82 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 83 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging |
Blz. 84 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 85 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 86 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 87 |
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat |
Blz. 88 |
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat |
Blz. 89 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 90 |
Beleidskader |
Blz. 91 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 92 |
Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan |
Blz. 93 |
Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan |
Blz. 94 |
Verbetering en verplaatsing op- en afritten A-28 |
Blz. 95 |
Verbetering, verplaatsing en realisatie op- en afritten A28 |
Blz. 96 |
Het onttrekken van zwaar verkeer uitwijken naar Industrieweg/ De Baarge/ Oosterparallelweg |
Blz. 97 |
Het onttrekken van zwaar verkeer uit wijken naar Industrieweg, De Baarge, Oosterparallelweg |
Blz. 98 |
Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ |
Blz. 99 |
Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ |
Blz. 100 |
Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst |
Blz. 101 |
Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst |
Blz. 102 |
Aanpak onveilige verkeerssituaties |
Blz. 103 |
Aanpak onveilige verkeerssituaties |
Blz. 104 |
Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde |
Blz. 105 |
Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde |
Blz. 106 |
Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte van Waanders/ Stovonde |
Blz. 107 |
Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte Waanders (Stovonde) |
Blz. 108 |
Realisatie verandering spoorwegovergang |
Blz. 109 |
Realisatie verandering spoorwegovergang Gorterlaan |
Blz. 110 |
Onderzoek uitbreiding carpoolplaats Lichtmis en Staphorst |
Blz. 111 |
Carpoolplaats lichtmis: Is in onderzoek |
Blz. 112 |
Carpoolplaats Staphorst |
Blz. 113 |
Ontwikkeling fietspad Achthoevenweg/ Kanlaan |
Blz. 114 |
Achthoevenweg |
Blz. 115 |
Kanlaan |
Blz. 116 |
Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten |
Blz. 117 |
Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten |
Blz. 118 |
Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid |
Blz. 119 |
Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid |
Blz. 120 |
Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid |
Blz. 121 |
Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid |
Blz. 122 |
Het gratis parkeren blijft gewaarborgd |
Blz. 123 |
Gratis parkeren blijft gewaarborgd |
Blz. 124 |
Parkeernorm 2.0 instellen |
Blz. 125 |
Parkeernorm 2.0 instellen |
Blz. 126 |
Bij nieuw plannen voorkomen haaks parkeren |
Blz. 127 |
Bij nieuwe plannen voorkomen haaks parkeren |
Blz. 128 |
Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels |
Blz. 129 |
Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels |
Blz. 130 |
Verbeteren brugdekken in Staphorst Zuid en relinen duiker Dekkersland |
Blz. 131 |
Verbeteren brugdekken Staphorst Zuid |
Blz. 132 |
Bereiken toegankelijk en bereikbaar openbaar vervoer voor een ieder |
Blz. 133 |
Aanleg ontbrekende bus instapplateaus |
Blz. 134 |
Overleg komst NS-station |
Blz. 135 |
Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40 |
Blz. 136 |
Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40 |
Blz. 137 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 138 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 139 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 140 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 141 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 142 |
Programma 3 | Economie/ ondernemen |
Blz. 143 |
Programma 3 | Economie/ ondernemen |
Blz. 144 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 145 |
Beleidskader |
Blz. 146 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 147 |
Kennisdeling |
Blz. 148 |
Kennisdeling |
Blz. 149 |
Startende ondernemers |
Blz. 150 |
Startende ondernemers |
Blz. 151 |
Bewustwording ondernemers mogelijkheden lokale jeugd |
Blz. 152 |
Bewustwording ondernemers mogelijkheden lokale jeugd |
Blz. 153 |
Social return gemeente |
Blz. 154 |
Participatieplaatsen realiseren |
Blz. 155 |
Realiseren beschutte werkplekken |
Blz. 156 |
Social return gemeente |
Blz. 157 |
Werk als basis |
Blz. 158 |
Werk als basis |
Blz. 159 |
Behoefte aan ruimte op industrieterreinen in kaart brengen |
Blz. 160 |
Behoefte aan ruimte op industrieterreinen in kaart brengen |
Blz. 161 |
Overleg met de Provincie over de locatie Uithofsweg |
Blz. 162 |
Overzicht verstrekken uitgeefbare kavels op andere industrieterreinen |
Blz. 163 |
Leegstand bedrijventerreinen tegengaan |
Blz. 164 |
Faciliteren marktpartijen voor herontwikkeling bestaande en leegstaande panden |
Blz. 165 |
In exploitatie nemen Oosterparallelweg |
Blz. 166 |
Informerende rol bij uitbreiding haven Meppel |
Blz. 167 |
Informerende rol bij uitbreiding haven Meppel |
Blz. 168 |
Aanleg glasvezel |
Blz. 169 |
Vervullen van stimulerende rol glasvezelnetwerk |
Blz. 170 |
Opstellen akkoord ‘Samen werkt Beter’ |
Blz. 171 |
Opstellen akkoord ‘samen werkt beter’ |
Blz. 172 |
Creëren veilige omgeving om te ondernemen |
Blz. 173 |
Creëren veilige omgeving om te ondernemen |
Blz. 174 |
Inzetten bedrijvencontactpersoon / accountmanager |
Blz. 175 |
Koppeling van bedrijvencontactpesoon (accountmanager) met het team voorzieningen |
Blz. 176 |
Voorstel tot invulling geven aan bedrijfscontactpersoon (accountmanager) |
Blz. 177 |
Aansluiten bij platform ondernemers en werkgevers |
Blz. 178 |
Aansluiten bij platform ondernemers en werkgevers |
Blz. 179 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 180 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 181 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 182 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 183 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 184 |
Programma 4 | Onderwijs |
Blz. 185 |
Programma 4 | Onderwijs |
Blz. 186 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 187 |
Beleidskader |
Blz. 188 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 189 |
In beeld brengen gevolgen Wet Passend Onderwijs |
Blz. 190 |
In beeld brengen gevolgen Wet Passend Onderwijs |
Blz. 191 |
Overdracht schoolgebouwen |
Blz. 192 |
Gebouwen meenemen in een gemeentelijk vastgoedvisie |
Blz. 193 |
MJOP wordt door gemeenten uitgevoerd |
Blz. 194 |
Overleg met scholen over goede overdracht |
Blz. 195 |
Handhaven combinatiefunctionaris |
Blz. 196 |
Handhaven combinatiefunctionaris |
Blz. 197 |
In stand houden kleine scholen d.m.v. ‘Staphorster Maat’ |
Blz. 198 |
In stand houden kleine scholen d.m.v. ‘Staphorster Maat’ |
Blz. 199 |
Onderzoek mogelijkheden zwemonderwijs i.k.v. veiligheid |
Blz. 200 |
Onderzoek mogelijkheden zwemonderwijs i.k.v. veiligheid |
Blz. 201 |
Burgerschapsvorming op agenda Lokaal Educatief Overleg |
Blz. 202 |
Burgerschapsvorming op agenda Lokaal Educatief Overleg |
Blz. 203 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 204 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 205 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 206 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 207 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 208 |
Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme |
Blz. 209 |
Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme |
Blz. 210 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 211 |
Beleidskader |
Blz. 212 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 213 |
Mogelijk maken van breedtesport |
Blz. 214 |
Mogelijk maken van breedtesport |
Blz. 215 |
Treffen van voorzieningen voor veilig onderkomen sportbeoefening |
Blz. 216 |
Treffen van voorzieningen voor veilig onderkomen sportbeoefening |
Blz. 217 |
Kritisch bekijken huurcontracten sportaccommodaties |
Blz. 218 |
Kritisch bekijken huurcontracten sportaccommodaties |
Blz. 219 |
Onderzoek mogelijkheden verplaatsing AMBC |
Blz. 220 |
Onderzoek mogelijkheden verplaatsing AMBC |
Blz. 221 |
Verbetering accommodatie VV IJhorst |
Blz. 222 |
Voorstel accommodatie V.V. IJhorst |
Blz. 223 |
Behoud Zwembad als basisvoorziening |
Blz. 224 |
Behoud zwembad |
Blz. 225 |
Onafhankelijk museum Staphorst |
Blz. 226 |
Onafhankelijk museum Staphorst |
Blz. 227 |
Verbeteren bereikbaarheid museumboerderij |
Blz. 228 |
Verbeteren bereikbaarheid museumboerderij |
Blz. 229 |
Behouden dorpsgezicht monumenten |
Blz. 230 |
Behouden dorpsgezicht monumenten |
Blz. 231 |
Vervullen goede signaalfunctie Rijksdienst |
Blz. 232 |
Actief informeren bij wijzigingen |
Blz. 233 |
Overleg met dienst Cultureel Erfgoed |
Blz. 234 |
Vlaggen op kerktorens |
Blz. 235 |
Vlaggen op de kerktorens |
Blz. 236 |
Financiële ondersteuning gemeentelijke monumenten |
Blz. 237 |
Financiële ondersteuning gemeentelijke monumenten |
Blz. 238 |
Openstelling natuur t.b.v. educatie en recreatie |
Blz. 239 |
Openstelling natuur t.b.v. educatie en recreatie |
Blz. 240 |
Aanleg fietspaden |
Blz. 241 |
Actief participeren en financieel ondersteunen nieuwe projecten |
Blz. 242 |
Actualisatie van het beleidsplan fietspaden |
Blz. 243 |
Voortzetting samenwerking marketing Oost en Ondernemend Reestdal |
Blz. 244 |
Diverse activiteiten ikv bevorderen recreatie en toerisme |
Blz. 245 |
Diverse activiteiten ikv bevorderen recreatie en toerisme |
Blz. 246 |
Geen belemmering activiteiten op evenemententerrein |
Blz. 247 |
Aanpassing beleid |
Blz. 248 |
Evaluatie maximum aantal A-evenementen |
Blz. 249 |
Steekproefsgewijs controle op geluidnormen en alcoholcontrole minderjarigen |
Blz. 250 |
Behouden Staphorstdagen |
Blz. 251 |
Behouden Staphorstdagen |
Blz. 252 |
Onderzoek mogelijkheden activiteitenterrein Rouveen |
Blz. 253 |
Onderzoek mogelijkheden activiteitenterrein Rouveen |
Blz. 254 |
Evenementen goedkoper maken en eenduidigheid over activiteiten op de Tippe |
Blz. 255 |
Evenementen goedkoper maken en eenduidigheid over activiteiten op de Tippe |
Blz. 256 |
Marktterrein bestemmen als evenemententerrein |
Blz. 257 |
Marktterrein bestemmen als evenemententerrein |
Blz. 258 |
Recreatie ontwikkelen tot een economische pijler |
Blz. 259 |
Recreatie ontwikkelen tot een economische pijler |
Blz. 260 |
Realisatie oplaadpunten voor E-bikes en auto's in recreatiegebieden |
Blz. 261 |
Realisatie oplaadpunten voor e-bikes en auto’s in recreatiegebieden |
Blz. 262 |
Subsidiemogelijkheden recreatie en toerisme beter benutten |
Blz. 263 |
Subsidiemogelijkheden recreatie en toerisme beter benutten |
Blz. 264 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 265 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 266 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 267 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 268 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 269 |
Programma 6 | Sociaal Domein |
Blz. 270 |
Programma 6 | Sociaal Domein |
Blz. 271 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 272 |
Beleidskader |
Blz. 273 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 274 |
Goede afstemming MCR en gemeentelijke panden Rouveen |
Blz. 275 |
Besluit verkopen voormalige bibliotheek |
Blz. 276 |
Evalueren gebruik MCR |
Blz. 277 |
Het behouden van zorg en wonen in woonkernen |
Blz. 278 |
Het behouden van zorg en wonen in woonkernen |
Blz. 279 |
Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders |
Blz. 280 |
Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders |
Blz. 281 |
Faciliteren bij samenwerkingsverbanden |
Blz. 282 |
Faciliteren samenwerkingsverbanden |
Blz. 283 |
Stimuleren WMO-raad |
Blz. 284 |
Evalueren en nader bepalen rol WMO-Raad |
Blz. 285 |
Waarborgen contactfunctie |
Blz. 286 |
Stimuleren rol mantelzorgers |
Blz. 287 |
Stimuleren rol mantelzorgers |
Blz. 288 |
Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt |
Blz. 289 |
Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt |
Blz. 290 |
Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers |
Blz. 291 |
Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers |
Blz. 292 |
Duidelijkheid locatie dienstencentrum |
Blz. 293 |
Duidelijkheid locatie dienstencentrum |
Blz. 294 |
Helpende hand huwelijkstherapie |
Blz. 295 |
Helpende hand huwelijkstherapie |
Blz. 296 |
Monitoren decentralisatiegelden |
Blz. 297 |
Middelen voor uitvoering 3 D's beleidsmatig en financieel volgen |
Blz. 298 |
Sturen op risico's bij het monitoren van de decentralisatiegelden |
Blz. 299 |
Steuntje in de rug voor de ‘minima’ |
Blz. 300 |
‘Steuntje in de rug voor de minima’ |
Blz. 301 |
Zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen d.m.v. aanbieden re-integratie-activiteiten |
Blz. 302 |
Onderzoek vormgeving Wsw voorziening en samenwerking op voorziening-nivo |
Blz. 303 |
Uitvoering van participatiewet |
Blz. 304 |
Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering |
Blz. 305 |
Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering |
Blz. 306 |
Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen/nieuwkomers |
Blz. 307 |
Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen en nieuwkomers |
Blz. 308 |
Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente |
Blz. 309 |
Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente |
Blz. 310 |
Invoering Decentralisatie WMO - AWBZ |
Blz. 311 |
Herzien huidig systeem huishoudelijke hulp |
Blz. 312 |
Kostenreductie vervoersstromen |
Blz. 313 |
Oprichten netwerkorganisatie CWO, tweede schil + Kernteam. |
Blz. 314 |
Verder vormgeven aan Kernteam en tweede schil |
Blz. 315 |
Verder vormgeven aan koppeling tussen zorg en maatschappelijke ondersteuning |
Blz. 316 |
WMO-beleid gestalte geven in samenwerking met lokale partijen |
Blz. 317 |
Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg |
Blz. 318 |
Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg |
Blz. 319 |
Het open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteit-gebonden zorg wordt geboden |
Blz. 320 |
Open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteitsgebonden zorg wordt geboden |
Blz. 321 |
Behoud jeugdwerker |
Blz. 322 |
Behoud jeugdwerker |
Blz. 323 |
Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek |
Blz. 324 |
Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek |
Blz. 325 |
Opzetten toegankelijke setting zorgverlening |
Blz. 326 |
Opzetten toegankelijke setting zorgverlening |
Blz. 327 |
Handhaven afspraken geleidelijke overgang transitie jeugdzorg |
Blz. 328 |
Het Transitiearrangement Jeugdzorg regio IJsselland wordt uitgevoerd |
Blz. 329 |
Inkoop benodigde zorg |
Blz. 330 |
Regelen zorgcontinuïteit en jeugdhulpaanbod |
Blz. 331 |
Goede afstemming tussen de diverse partijen |
Blz. 332 |
Gemeente maakt afspraken over gegevesnuitwisseling en privacy |
Blz. 333 |
Gemeente maakt koppeling met CORV (justitiële keten) |
Blz. 334 |
Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet |
Blz. 335 |
Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet |
Blz. 336 |
Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’ |
Blz. 337 |
Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’ |
Blz. 338 |
Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon |
Blz. 339 |
Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon |
Blz. 340 |
Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd |
Blz. 341 |
Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd |
Blz. 342 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 343 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 344 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 345 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 346 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 347 |
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu |
Blz. 348 |
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu |
Blz. 349 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 350 |
Beleidskader |
Blz. 351 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 352 |
Opstellen GRP |
Blz. 353 |
Opstellen GRP |
Blz. 354 |
Evalueren 1e fase omgekeerd inzamelen + rekening houden vervolgtraject buitengebied |
Blz. 355 |
Evalueren 1e fase omgekeerd inzamelen |
Blz. 356 |
Rekening houden vervolgtraject buitengebied |
Blz. 357 |
Verduurzaming gemeentelijke gebouwen |
Blz. 358 |
Verduurzaming gemeentelijke gebouwen |
Blz. 359 |
Geen uitbreiding windturbines, gemeente houdt regie windenergie |
Blz. 360 |
Bij behalen duurzaamheidsdoelstellingen geen gebruik van windenergie |
Blz. 361 |
College houdt de regie op het proces en voert actief overleg met de provincie |
Blz. 362 |
Geen uitbreiding windturbines, gemeente houdt regie windenergie |
Blz. 363 |
Mogelijkheden duurzaamheidsmaatregelen bij monumenten |
Blz. 364 |
Mogelijkheden duurzaamheidsmaatregelen bij monumenten |
Blz. 365 |
Onderzoek mogelijkheid bedekken gemeentelijke panden met zonnepanelen |
Blz. 366 |
Onderzoek mogelijkheid bedekken gemeentelijke panden met zonnepanelen |
Blz. 367 |
Actualiseren geuremissiekaart |
Blz. 368 |
Actualiseren geuremissiekaart |
Blz. 369 |
Vervullen voortrekkersrol ikv duurzaamheid |
Blz. 370 |
Mogelijkheid onderzoeken elektrische auto’s buitendienst |
Blz. 371 |
Permanente aandacht Rijks en Provinciale subsidies |
Blz. 372 |
Uitvoering geven aan duurzaamheidsactieplan |
Blz. 373 |
Renovatie begraafplaats Staphorst |
Blz. 374 |
Renovatie begraafplaats Staphorst |
Blz. 375 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 376 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 377 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 378 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 379 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 380 |
Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening |
Blz. 381 |
Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening |
Blz. 382 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 383 |
Beleidskader |
Blz. 384 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 385 |
Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening |
Blz. 386 |
Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening |
Blz. 387 |
Opstellen structuurvisie buitengebied |
Blz. 388 |
Omgevingsvisie |
Blz. 389 |
Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving |
Blz. 390 |
Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving |
Blz. 391 |
Oprichten taskforce ruimtelijke ordening |
Blz. 392 |
Oprichten taskforce ruimtelijke ordening |
Blz. 393 |
Afronden project de Slagen |
Blz. 394 |
Afronden project de Slagen |
Blz. 395 |
Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen |
Blz. 396 |
Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen |
Blz. 397 |
Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties |
Blz. 398 |
Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties |
Blz. 399 |
Actualisatie woonvisie |
Blz. 400 |
Actualisatie woonvisie |
Blz. 401 |
Afronden project Ruilverkaveling |
Blz. 402 |
Afronden project ruilverkaveling |
Blz. 403 |
Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing |
Blz. 404 |
Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing |
Blz. 405 |
Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg |
Blz. 406 |
Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg |
Blz. 407 |
Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties |
Blz. 408 |
Evaluatie van het saneringsbeleid in de raad |
Blz. 409 |
Opstellen nieuw beleid |
Blz. 410 |
Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties |
Blz. 411 |
Benutten van status plattelandswoning |
Blz. 412 |
Benutten van status plattelandswoning |
Blz. 413 |
Beter definiëren werkgroepen en kennistafels |
Blz. 414 |
Beter definiëren werkgroepen en kennistafels |
Blz. 415 |
Herziening Saneringsbeleid |
Blz. 416 |
Herziening saneringsbeleid |
Blz. 417 |
Stimulering woningbouw door starterslening ook van toepassing te verklaren op nieuwbouw |
Blz. 418 |
Evaluatie huidige startersleningen |
Blz. 419 |
Gelden beschikbaar laten komen aan kopers |
Blz. 420 |
Aanleg speelveld in de Slagen |
Blz. 421 |
Aanleg speelveld in de Slagen |
Blz. 422 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 423 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 424 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 425 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 426 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 427 |
Programma 9 | Overhead |
Blz. 428 |
Programma 9 | Overhead |
Blz. 429 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 430 |
Beleidskader |
Blz. 431 |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2017 |
Blz. 432 |
Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid |
Blz. 433 |
Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid |
Blz. 434 |
Evaluatie reorganisatie |
Blz. 435 |
Doorontwikkeling organisatie |
Blz. 436 |
Inbrengen van (praktijk) ervaring uit het werkveld bij commissies |
Blz. 437 |
Andere adviesraden: bemensing uit het werkveld |
Blz. 438 |
Verkeersadviescommissie: vooraf overleg |
Blz. 439 |
Implementatie NUP |
Blz. 440 |
Implementatie NUP |
Blz. 441 |
Opstellen informatieveiligheidsbeleid |
Blz. 442 |
Opnemen afzonderlijke alinea in jaarverslag |
Blz. 443 |
Organisatiebreed informatie beveiligingsbeleid |
Blz. 444 |
Invoering BGT |
Blz. 445 |
Optimalisering bestanden |
Blz. 446 |
Registratie en uitwisseling SVB - BGT |
Blz. 447 |
Het uitstralen van identiteit van Staphorst |
Blz. 448 |
Uitstralen van identiteit van Staphorst |
Blz. 449 |
Redelijke en billijke eisen bij inkoop en aanbesteding |
Blz. 450 |
Toepassing volgens voorschriften uit de Gids Proportionaliteit |
Blz. 451 |
Constructieve houding ambtelijke organisatie |
Blz. 452 |
Constructieve houding ambtelijke organisatie |
Blz. 453 |
Doorontwikkeling P&C cyclus |
Blz. 454 |
Doorontwikkeling P&C cyclus |
Blz. 455 |
Versterken kaderstellende Raad |
Blz. 456 |
Versterken kaderstellende Raad |
Blz. 457 |
Herziening financiële verordening |
Blz. 458 |
Herziening financiële verordening |
Blz. 459 |
Openingstijden/ dienstverlening en klacht- en verbeterlijn |
Blz. 460 |
Openingstijden, dienstverlening en klacht- en verbeterlijn |
Blz. 461 |
Visie op dienstverlening |
Blz. 462 |
Uitvoeringsprogramma dienstverlening |
Blz. 463 |
Uitwerken visie volgens projectplan ‘Sterk in Dienstverlening’ |
Blz. 464 |
Communicatievisie ontwikkelen |
Blz. 465 |
Communicatievisie ontwikkelen |
Blz. 466 |
Handelingsvrijheid dorps- en wijkraden |
Blz. 467 |
Handelingssvrijheid dorps- en wijkraden |
Blz. 468 |
Helder kader creëren en communiceren naar burgers en ondernemers |
Blz. 469 |
Beleidsnota Burgerparticipatie |
Blz. 470 |
Deelname aan kennistafels door betrokken burgers |
Blz. 471 |
Wijk- en dorpsraden faciliteren |
Blz. 472 |
Creëren van Kennistafels |
Blz. 473 |
Creëren van Kennistafels |
Blz. 474 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 475 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging |
Blz. 476 |
Lopende investeringen eind 2017 |
Blz. 477 |
Investeringen die afgerond zijn in 2017 |
Blz. 478 |
Verplichte indicatoren |
Blz. 479 |
Jaarverslag - Paragrafen |
Blz. 480 |
Jaarverslag - Paragrafen |
Blz. 481 |
Paragraaf 1 | Weerstandsvermogen en Risicobeheersing |
Blz. 482 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 483 |
A | Ontwikkeling weerstandsvermogen 2017 |
Blz. 484 |
B | Beschikbare weerstandscapaciteit |
Blz. 485 |
C | Risicobeheersing |
Blz. 486 |
D | Kengetallen financiële positie |
Blz. 487 |
Paragraaf 2 | Onderhoud Kapitaalgoederen |
Blz. 488 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 489 |
Wegenbeheer |
Blz. 490 |
Rioolbeheer |
Blz. 491 |
Waterbeheer |
Blz. 492 |
Groenbeheer |
Blz. 493 |
Gebouwenbeheer |
Blz. 494 |
Paragraaf 3 | Financiering |
Blz. 495 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 496 |
1 | Uitgangspunten financieringsfunctie |
Blz. 497 |
2 | Belangrijke ontwikkelingen 2016: kengetallen |
Blz. 498 |
3 | Uitvoering financiering |
Blz. 499 |
4 | Risicoprofiel |
Blz. 500 |
Paragraaf 4 | Bedrijfsvoering |
Blz. 501 |
Organisatie algemeen |
Blz. 502 |
Inkopen en aanbesteding |
Blz. 503 |
Samenwerking |
Blz. 504 |
Vastgoed |
Blz. 505 |
Communicatie |
Blz. 506 |
Personeel | HRM |
Blz. 507 |
Financiën |
Blz. 508 |
Beheerkosten |
Blz. 509 |
Paragraaf 5 | Verbonden Partijen |
Blz. 510 |
1 | Inleiding op de paragraaf |
Blz. 511 |
2 | Ontwikkelingen bij (bestaande) verbonden partijen |
Blz. 512 |
3 | Opbrengst deelnemingen |
Blz. 513 |
4 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 514 |
4 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties |
Blz. 515 |
4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen |
Blz. 516 |
Paragraaf 6 | Grondbeleid |
Blz. 517 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 518 |
In exploitatie zijnde gronden |
Blz. 519 |
Strategische gronden |
Blz. 520 |
Herziene notitie grondexploitatie commissie BBV |
Blz. 521 |
Ontwikkelingen grondexploitatie |
Blz. 522 |
Paragraaf 7 | Lokale Heffingen |
Blz. 523 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 524 |
1 | Onroerende zaakbelasting |
Blz. 525 |
2 | Afvalstoffenheffing |
Blz. 526 |
3 | Rioolheffing/- aansluitbijdrage |
Blz. 527 |
4 | Forensenbelasting |
Blz. 528 |
5 | Toeristenbelasting |
Blz. 529 |
6 | Marktgelden/ standplaatsvergunningen |
Blz. 530 |
7 | Begraafrechten |
Blz. 531 |
8 | Hondenbelasting |
Blz. 532 |
Legesverordening |
Blz. 533 |
Gemeentelijke accomodaties |
Blz. 534 |
Kwijtschelding |
Blz. 535 |
Lastendruk |
Blz. 536 |
Samenvatting verhoging belastingen en retributies |
Blz. 537 |
Overig |
Blz. 538 |
Paragraaf 8 | Sociaal Domein |
Blz. 539 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 540 |
A | Decentralisatie Wmo |
Blz. 541 |
B | Decentralisatie jeugd |
Blz. 542 |
C | Decentralisatie participatiewet |
Blz. 543 |
D | Reserve sociaal domein |
Blz. 544 |
Jaarrekening - Overzicht baten en lasten 2017 |
Blz. 545 |
Jaarrekening - Overzicht baten en lasten 2017 |
Blz. 546 |
Jaarrekening - Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2017 |
Blz. 547 |
Jaarrekening - Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2017 |
Blz. 548 |
Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie |
Blz. 549 |
Programma 0 | Algemeen Bestuur en Organisatie |
Blz. 550 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 551 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 552 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 553 |
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 554 |
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 555 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging |
Blz. 556 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves |
Blz. 557 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 558 |
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat |
Blz. 559 |
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat |
Blz. 560 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 561 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 562 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 563 |
Programma 3 | Economie/Ondernemen |
Blz. 564 |
Programma 3 | Economie/Ondernemen |
Blz. 565 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 566 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 567 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 568 |
Programma 4 | Onderwijs |
Blz. 569 |
Programma 4 | Onderwijs |
Blz. 570 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging |
Blz. 571 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves |
Blz. 572 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 573 |
Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme |
Blz. 574 |
Programma 5 | Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme |
Blz. 575 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 576 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 577 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 578 |
Programma 6 | Sociaal Domein |
Blz. 579 |
Programma 6 | Sociaal Domein |
Blz. 580 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 581 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 582 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 583 |
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu |
Blz. 584 |
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu |
Blz. 585 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 586 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 587 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 588 |
Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening |
Blz. 589 |
Programma 8 | Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening |
Blz. 590 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 591 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 592 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 593 |
Programma 9 | Overhead |
Blz. 594 |
Programma 9 | Overhead |
Blz. 595 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 596 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 597 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 598 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 599 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 600 |
1 | Lokale heffingen |
Blz. 601 |
2 | Algemene uitkeringen |
Blz. 602 |
3 | Dividend |
Blz. 603 |
4 | Saldo financieringsfunctie |
Blz. 604 |
5 | BTW-compensatiefonds |
Blz. 605 |
6 Overhead |
Blz. 606 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 607 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 608 |
Onvoorzien |
Blz. 609 |
Onvoorzien |
Blz. 610 |
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen |
Blz. 611 |
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen |
Blz. 612 |
Analyse begrotingsafwijkingen |
Blz. 613 |
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000) |
Blz. 614 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 615 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen |
Blz. 616 |
WNT-verantwoording 2017 Gemeente Staphorst |
Blz. 617 |
Jaarrekening - Balans per 31 december 2017 |
Blz. 618 |
Jaarrekening - Balans per 31 december 2017 |
Blz. 619 |
Jaarrekening - Toelichting op de balans per 31 december 2017 |
Blz. 620 |
Jaarrekening - Toelichting op de balans per 31 december 2017 |
Blz. 621 |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 622 |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 623 |
Vaste activa |
Blz. 624 |
A | Immateriële vaste activa |
Blz. 625 |
B | Materiële vaste activa |
Blz. 626 |
C | Financiële vaste activa |
Blz. 627 |
Vlottende activa |
Blz. 628 |
A | Voorraden |
Blz. 629 |
B | Uitzettingen met een rente-typiche looptijd korter dan één jaar |
Blz. 630 |
C | Liquide middelen |
Blz. 631 |
D | Overlopende activa |
Blz. 632 |
Vaste passiva |
Blz. 633 |
A | Eigen vermogen |
Blz. 634 |
B | Voorzieningen |
Blz. 635 |
C | Vaste schulden met een rente typische looptijd van één jaar of langer |
Blz. 636 |
Vlottende passiva |
Blz. 637 |
Inleiding |
Blz. 638 |
A | Kortlopende schulden |
Blz. 639 |
B | Overlopende passiva |
Blz. 640 |
Overige |
Blz. 641 |
A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen |
Blz. 642 |
B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren |
Blz. 643 |