Programma 6 | Sociaal domein
Programma 6 | Sociaal domein
De eigen verantwoordelijkheid van burgers neemt toe. Daarom willen wij de burger laten participeren bij de beleidsontwikkeling. Burgers worden betrokken bij vraagstukken die hen direct aangaan, om zo de ervaringen uit de praktijk direct te kunnen toepassen en de kennis te verrijken. Daarnaast willen we iedere inwoner van de gemeente laten deelnemen aan de samenleving en maatschappelijke activiteiten. Bij de ouderenzorg hoort het tegengaan van vereenzaming. Om deze vereenzaming te voorkomen gaan wij verschillende (maatschappelijke) instanties intensiever betrekken bij de zorgvraagstukken.
De transitie Jeugdzorg zorgt ervoor dat per 1 januari 2015 de verantwoording van de jeugdzorg op de schouders van de gemeente komt te rusten. Het is een van de grootste uitdagingen in de komende periode.
Staphorst is landelijk gezien één van de jongste gemeenten. Wij streven naar een gemeente die er voor haar jeugd is, zonder onderscheid te maken tussen de zeer diverse achtergronden.
Bestuurlijk verantwoordelijk
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | B. Jaspers Faijer |
6.2 | Wijkteams | B. Jaspers Faijer |
6.3 | Inkomensregelingen | B. Krale |
6.4 | Begeleide participatie | B. Krale |
6.5 | Arbeidsparticipatie | B. Krale |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | B. Jaspers Faijer |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | B. Jaspers Faijer |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | S. de Jong |
Beleidskader
Beleidskader
Beleid | Verordeningen | |
Beleidsnotitie de keten in beeld | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie Handhaven Wet Werk en Bijstand | Maatregelenverordening Participatiewet/IOAW/IOAZ gemeente Staphorst 2015 |
|
Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening 2012-2015 gemeente Staphorst |
Regeling categoriale bijzondere bijstand voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten |
|
Beleidsplan Jeugdhulp 2015-2019 | Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen | |
Beleidsplan Participatiewet gemeente Staphorst 2015-2016 |
Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB |
|
Beleidsregel Subsidieverstrekking Sociaal Cultureel Werk |
Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wet sociale werkvoorzieningen-beleid |
|
Beleidsregels ambtshalve vermindering gemeentelijke belastingen |
Verordening cliëntenparticipatie maatschappelijke ondersteuning gemeente Staphorst |
|
Beleidsregels integrale schuldhulpverlening gemeente Staphorst |
Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand en Wet investeren in jongeren |
|
Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning 2015 | Verordening Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten Staphorst 2016 |
|
Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie |
Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Staphorst 2015 |
|
Besluit maatschappelijke ondersteuning 2016 | Verordening individuele studietoeslag gemeente Staphorst 2015 |
|
Gezondheidsmonitor jongeren | Verordening jeugdhulp gemeente Staphorst | |
Nadere regels Jeugdhulp gemeente Staphorst | Verordening loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Staphorst 2015 |
|
Nota Participatiebudget gemeente Staphorst | Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 | |
Nota Preventief Jeugdbeleid gemeente Staphorst 2014-2019 |
Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening |
|
Preventie- en handhavingsbeleid alcohol en drugs 2015-2018 |
Verordening re-integratie Participatiewet gemeente Staphorst 2015 |
|
Protocol tijdelijk huisverbod | Verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Staphorst 2015 |
|
Wmo-beleidsplan 2015-2018 Omzien naar elkaar | Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive gemeente Staphorst 2015 |
|
Verordening Wet kinderopvang | ||
Algemene subsidieverordening gemeente Staphorst |
Nieuw beleid per taakveld
Nieuw beleid per taakveld
Geen nieuw beleid op de verschillende taakvelden.
Taakveld 1 | Samenkracht en burgerparticipatie
Taakveld 1 | Samenkracht en burgerparticipatie
De eigen verantwoordelijkheid van burgers neemt toe. Daarom willen wij de burger laten participeren bij de beleidsontwikkeling. Hiervoor wordt een helder kader en verwachtingsniveau opgesteld ten gunste van burgers. Burgers worden betrokken bij vraagstukken die hen direct aangaan, om zo de ervaringen uit de praktijk direct te kunnen toepassen en de kennis te verrijken.
Voor de WMO-raad verandert naar verwachting een groot aantal zaken. Ook zij krijgen meer taken dan voorheen. Wij willen de WMO-raad, indien dit noodzakelijk blijkt als kwaliteitsborg van de advisering, faciliteren met ambtelijke ondersteuning als een bijzondere en zeer gewaardeerde vorm van burgerparticipatie.
Vrijwilligers en mantelzorgers zijn onmisbaar voor de gemeente en de dorpsgemeenschappen in het bijzonder. Zonder onderscheid van achtergrond of identiteit. Door de steeds belangrijkere rol in de toekomst willen wij hen faciliteren en ondersteunen.
Wij vinden dat procedures en wet- en regelgeving op ruimtelijke gebied redelijkerwijs mogelijkheden biedt voor mantelzorg. Inwoning door ouders bij jeugd moet flexibel en met een snelle doorlooptijd mogelijk worden gemaakt wanneer dit noodzakelijk is.
Wat willen we bereiken?
Het behouden van zorg en wonen in woonkernen
Wij houden zorg en wonen in woonkernen ter voorkoming van eenzaamheid en hogere financiële lasten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders
Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders. Om ongewenste versnippering of zelfs verschraling te voorkomen, bewaakt het college een blijvend samenhangend en evenwichtig zorgaanbod. In de kern Staphorst wordt aangesloten bij bestaande zorglocaties. De mogelijke gevolgen voor De Berghorst als locatie voor algemeen toegankelijke zorg zal in de belangenafweging worden meegenomen.
Faciliteren bij samenwerkingsverbanden
Wij willen de mogelijkheid creëren dat de gemeente eventueel faciliteert bij samenwerkingsverbanden tussen organisaties en verenigingen voor het in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen bij een terugtredende overheid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Stimuleren WMO-raad
Wij willen dat de WMO-raad haar werk voldoende kan blijven uitoefenen, ondanks de extra taken in de toekomst. Wij bieden ambtelijke ondersteuning door een volledige en correcte informatievoorziening aan de WMO-raad.
Wat gaan we daarvoor doen?
Stimuleren rol mantelzorgers
Mantelzorgers vervullen een belangrijke functie in de samenleving. De gemeente stimuleert activiteiten die hen ondersteunen, bijvoorbeeld op het gebied van steun, advies en respijtzorg.
Wat gaan we daarvoor doen?
Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt
Wij zorgen voor een snelle en correcte afwikkeling op ruimtelijk gebied, wanneer het inwoning betreft ten behoeve van mantelzorg.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers
Wij verzoeken van het college een beleidsnotitie voor vrijwilligers en mantelzorgers in de gemeente, aangezien zij steeds belangrijker worden voor samenleving en maatschappij.
Wat gaan we daarvoor doen?
Duidelijkheid locatie dienstencentrum
Duidelijkheid over invulling locatie Dienstencentrum.
Wat gaan we daarvoor doen?
Helpende hand huwelijkstherapie
Hier is al aandacht voor. Er wordt actief verwezen naar de maatschappelijk werk organisaties.
Wat gaan we daarvoor doen?
Monitoren decentralisatiegelden
Het monitoren van de decentralisatiegelden zal er toe moeten leiden dat inzicht kan worden gekregen in de uitgaven en inkomstenstromen, waardoor de geldstroom beter beheersbaar zal worden
Goede afstemming MCR en gemeentelijke panden Rouveen
Er zal een besluit genomen worden over het al dan niet verkopen van de voormalige bibliotheek in Rouveen. Daarnaast zal er een evaluatie plaatsvinden over het multifunctioneel gebruik van de MCR en afstemmen van wensen en verbeteringen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 1.020 | 1.024 | 1.028 | 1.032 |
Baten | 0 | -125 | -127 | -129 | -131 |
Resultaat | 0 | -895 | -897 | -900 | -902 |
Taakveld 2 | Wijkteams
Taakveld 2 | Wijkteams
Er zijn geen activiteiten voor dit taakveld. Er is wel een financiële tabel, zie onderstaand.
Financiële tabel
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 591 | 597 | 599 | 601 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 0 | -591 | -597 | -599 | -601 |
Taakveld 3 | Inkomensregelingen
Taakveld 3 | Inkomensregelingen
Wij willen iedere inwoner van de gemeente laten deelnemen aan de samenleving en maatschappelijke activiteiten. De stille en verborgen armoede belemmert deze participatie.
Wat willen we bereiken?
Steuntje in de rug voor de ‘minima’
Wij willen dat het college binnen een kalenderjaar met een voorstel komt om voor inwoners aan de rand van de samenleving mogelijkheden te bieden voor een spreekwoordelijk steuntje in de rug, bijvoorbeeld een geringe bijdrage voor muziekles, schoolreis, zwemonderwijs of lidmaatschap van een vereniging. Dit ten behoeve van een gezonde participatie in de Staphorster samenleving. Als aanvulling op het minimabeleid in de gemeente komt er een ‘Fonds deelname maatschappelijke activiteiten’ (FDMA).
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 2.591 | 2.593 | 2.596 | 2.599 |
Baten | 0 | -1.829 | -1.829 | -1.829 | -1.829 |
Resultaat | 0 | -762 | -764 | -767 | -770 |
Taakveld 4 | Begeleide participatie
Taakveld 4 | Begeleide participatie
Er zijn geen activiteiten voor dit taakveld. Er is wel een financiële tabel, zie onderstaand.
Financiële tabel
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 1.271 | 1.195 | 1.136 | 1.070 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 0 | -1.271 | -1.195 | -1.136 | -1.070 |
Taakveld 5 | Arbeidsparticipatie
Taakveld 5 | Arbeidsparticipatie
Wij willen dat iedere inwoner van de gemeente kan deelnemen aan de samenleving en maatschappelijke activiteiten. De stille en verborgen armoede belemmert deze participatie.
Wat willen we bereiken?
Zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen d.m.v. aanbieden re-integratie-activiteiten
De gemeente heeft de opdracht vanuit de Participatiewet om zoveel mogelijk inwoners naar vermogen aan het werk te krijgen. Hiertoe zal zij o.a. re-integratie-activiteiten moeten aanbieden.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering
Wij verwachten van elke inwoner met een gemeentelijke uitkering (die daartoe in staat is) een tegenprestatie en een actieve bijdrage aan de maatschappij. Dit in combinatie met de uitvoeringsmaatregelen voortvloeiende uit de Participatiewet.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen/nieuwkomers
Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen/nieuwkomers. Hierbij biedt de gemeente (extra ondersteuning in) taalonderwijs.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 248 | 261 | 276 | 287 |
Baten | 0 | -36 | -36 | -36 | -36 |
Resultaat | 0 | -212 | -225 | -240 | -251 |
Taakveld 6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Taakveld 6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Er zijn geen activiteiten voor dit taakveld. Er is wel een financiële tabel, zie onderstaand.
Financiële tabel
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 293 | 293 | 294 | 294 |
Baten | 0 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Resultaat | 0 | -289 | -290 | -290 | -291 |
Taakveld 7.1. | Maatwerkdienstverlening 18+
Taakveld 7.1. | Maatwerkdienstverlening 18+
Bij de ouderenzorg hoort het tegengaan van vereenzaming. Om deze vereenzaming te voorkomen gaan wij verschillende (maatschappelijke) instanties intensiever betrekken bij de zorgvraagstukken. Ook hier hebben vrijwilligers en mantelzorgers een onmisbare rol.
Wat willen we bereiken?
Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente
Wij waarderen de samenwerking tussen overheid en kerken. Dus een hogere frequentie van bijeenkomsten naar inhoudelijke afstemming tussen betrokkenen in de kerken en betrokkenen namens de gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
Invoering Decentralisatie WMO - AWBZ
Het uitgangspunt van de decentralisatie WMO AWBZ is om zorg en ondersteuning zo dicht mogelijk bij huis te organiseren. Met de invoering van decentralisatie WMO AWBZ willen we bereiken: het terugdringen van het beroep op professionele zorg, het versterken van de sociale netwerken, zorg dicht bij huis en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Herzien huidig systeem huishoudelijke hulp
- Kostenreductie vervoersstromen
- Oprichten netwerkorganisatie CWO, tweede schil + Kernteam.
- Verder vormgeven aan Kernteam en tweede schil
- Verder vormgeven aan koppeling tussen zorg en maatschappelijke ondersteuning
- WMO-beleid gestalte geven in samenwerking met lokale partijen
Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg
Wij willen identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg, eventueel via onderaanneming.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteit-gebonden zorg wordt geboden
Het college staat open voor de aanvragen van private instellingen waarin identiteitsgebonden zorg wordt geboden.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 1.939 | 1.862 | 1.864 | 1.866 |
Baten | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Resultaat | 0 | -1.739 | -1.662 | -1.664 | -1.666 |
Taakveld 7.2. | Maatwerkdienstverlening 18-
Taakveld 7.2. | Maatwerkdienstverlening 18-
De transitie Jeugdzorg zorgt ervoor dat per 1 januari 2015 de verantwoording van de jeugdzorg op de schouders van de gemeente komt te rusten. Het is een van de grootste uitdagingen in de komende periode.
Wij willen dat de gemeente Staphorst passende jeugdzorg biedt. Vanuit deze gedachte dienen wij een vangnet te creëren die ook zorg biedt aan jeugd die niet behoort bij een vereniging, organisatie en/of kerk. Wij willen de jeugdwerker in de gemeente behouden, met als doel dat hij voor iedere jongere in de gemeente hulp kan bieden voor een (her)intrede in de samenleving. De jeugdwerker heeft voeling met de achtergrond van de kerkelijke jeugd.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) speelt een belangrijke rol in de zorgverlening. Binnen de jeugdzorg dient het CJG de regie te houden. Daarbij is preventie de beste manier om zorg te verlenen. Wij willen in een pril stadium van jeugdproblemen kunnen ingrijpen, met in het achterhoofd dat problemen bij de jeugd mede het gevolg kan zijn van de situatie in het gezin. Dit past in de systematiek van de decentralisatie van de jeugdzorg. Ook hier geldt: preventie van jeugdproblemen is de beste zorg.
Staphorst is landelijk gezien één van de jongste gemeenten. Wij streven naar een gemeente die er voor haar jeugd is, zonder onderscheid te maken tussen de zeer diverse achtergronden. Daarbij willen wij de gezondheid van de jeugd bevorderen. Het gaat daarin vooral om het realiseren van eenheid in verscheidenheid.
Wat willen we bereiken?
Behoud jeugdwerker
Wij behouden de jeugdwerker voor de zorgen van de jongeren. Doel moet zijn de jongeren te laten doorstromen naar de samenleving, zodat zij zich voor zichzelf, en voor de gemeenschap, waardevol maken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek
Huisvesting van de jeugdwerker in de bibliotheek wordt gehandhaafd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opzetten toegankelijke setting zorgverlening
Wij willen een toegankelijke setting en zorgverlening opzetten voor ouders om eventuele problemen te kunnen bespreken om tot een gepaste oplossing te komen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Handhaven afspraken geleidelijke overgang transitie jeugdzorg
Wij handhaven de huidige afspraken voor een geleidelijke overgang van de transitie Jeugdzorg, zoals deze zijn opgenomen in het zogenaamde Transitiearrangement Jeugdzorg regio IJsselland.
Goede afstemming tussen de diverse partijen
Wij willen een goede afstemming tussen het CJG, het zorg- en adviesteam (ZAT-team) op scholen en het (kerk-) maatschappelijk werk. Wij waarderen hierin het huidig beleid en de huidige werkwijze.
Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet
De reguliere contacten tussen burgerlijke overheid en kerkelijke gemeenten zetten wij voort. Deze zijn waardevol voor het signaleren van vraagstukken op sociaal domein en zorg.
Wat gaan we daarvoor doen?
Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’
Visie ontwikkelen in kader van jeugd en bewegen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd
Wij stimuleren de preventieve maatregelen die het te vroeg, te veel en te vaak gebruiken van alcohol – met name bij jongeren – tegengaan.
Wat gaan we daarvoor doen?
Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon
Wij geven de jeugd in de gemeente voorlichting over een gezond eet- en leefpatroon. In de ontmoetingsplaatsen van de jeugd, zoals scholen, sport- en andere verenigingen wordt dat gestimuleerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 2.356 | 2.385 | 2.387 | 2.390 |
Baten | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Resultaat | 0 | -2.355 | -2.384 | -2.386 | -2.390 |
Toelichting afwijkingen t.o.v. begroting 2016
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.284 | 10.682 | 0 | 10.308 | 10.211 | 10.179 | 10.139 |
Baten | -1.864 | -1.726 | 0 | -2.194 | -2.196 | -2.198 | -2.200 |
Resultaat | -8.419 | -8.956 | 0 | -8.114 | -8.015 | -7.981 | -7.940 |
Afwijkingen t.o.v. begroting 2016
Lasten:
Vanaf het jaar 2017 is er geen sprake meer van opslag van eigen uren op de verschillende taakvelden, maar worden deze geboekt binnen het programma “Overhead”. Dit leidt tot een daling van de lasten bij de verschillende taakvelden.
Taakveld Begeleide participatie
Door Reestmond is een begroting afgegeven waarin in een lagere bijdrage per individuele gemeente is voorzien ten opzichte van 2016. (2016 begroot verlies € 272.000,-; voor 2017 € 77.000, een verschil derhalve van € 195.000).
Baten en lasten:
Taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie
De opvang van statushoudersleidt tot hogere kosten, welke voor een deel worden gecompenseerd door de vergoeding vanuit het Rijk.
Taakveld Inkomensregelingen
Een hogere populatie uitkeringsgerechtigen leidt ot hogere lasten aan bijstandsuitkeringen/bbz/ioa, maar ook tot hogere lasten bijzondere bijstand. Naast de subsidieontvangst van het Rijk voor deze uitgaven is het de verwaqchting dat de gemeente een beroep kan doen op de vangnetregeling. Deze regeling voorziet in een bijdrage voor de gemeente die beduidend meer kosten maakt aan inkomensregelingen dan de subsidieregeling van het Rijk in voorziet.
Taakveld Maatwerkvoorzieningen
De decentralisatieuitkering WMO voorziet in een lagere ontvangst voor de jaren 2017 en verder door invoering van het objectieve verdeelmodel. De verwachting is dat de kosten ook zullen dalen. Dit is terug te zien in de kosten voor maatwerkvoorzieningen.
Cirkeldiagram lasten
Cirkeldiagram baten
Nieuw beleid / Investeringen 2017
Nieuw beleid / Investeringen 2017
Omschrijving van de investering | > 2016 | 2017 | meerjarenbegroting 2018 - 2020 | Last in begroting 2017 | |||
2018 | 2019 | 2020 | |||||
Programma 6: Sociaal Domein |
|||||||
6.1 | Samenkracht/ burgerparticipatie | ||||||
Nieuw dienstencentrum: onderzoek | p.m. | 0 | |||||
6.3 | Inkomensregelingen | ||||||
Nazorg Schuldhulpverlening | 10.000 | 10.000 | |||||
6.5 | Arbeidsparticipatie | ||||||
Participatiebudget: trajecten jongeren met een achterstand arbeidsmarkt |
20.000 | 20.000 | |||||
Totaal | 10.000 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 30.000 |
Indicatoren
Indicatoren
Achterstand onder jeugd |
||
Onderwerp |
Staphorst |
Overijssel |
% kinderen in uitkeringsgezin |
1,04 |
4,63 |
% werkloze jongeren |
0,6 |
1,24 |
Periode: 2012 |
Eenheid: % |
|
Bron: Verwey Jonker Instituut |
|
|
Personen met bijstandsuitkeringen |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2015 |
162,4 |
386,5 |
Eenheid: per 10.000 inw. 18 jr en ouder |
||
Bron: CBS-participatiewet |
|
|
Lopende re-integratievoorzieningen |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2015 |
59,1 |
286,8 |
Eenheid: per 10.000 inw. lft 15-64 jr |
||
Bron: CBS-participatiewet |
|
|
Cliënten met een maatwerkarrangement |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2015 |
Onbekend |
746 |
Eenheid: aantal per 10.000 inwoners |
||
Bron: CBS-monitor sociaal domein |
|
|
Jongeren met jeugdreclassering |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2015 |
- |
0,5 |
Eenheid: % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar |
||
Bron: CBS, beleidsinformatie Jeugd |
|
Jongeren met jeugdbescherming |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2015 |
0,6 |
1,3 |
Eenheid: % van alle jongeren tot 18 jaar |
||
Bron: CBS, beleidsinformatie Jeugd |
|
|
Betrokkenheid verbonden partijen bij te bereiken gemeentelijke doelstelling/ effecten
Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel
Betrokkenheid Reestmond als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstelling/effecten
Het ontwikkelen van mensen in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), waardoor voor hen de afstand tot de arbeidsmarkt wordt verkleind en de kans op een baan bij een reguliere werkgever wordt vergroot. Hiernaast het zorgdragen voor aangepaste werkgelegenheid in een beschutte werkomgeving.
Per 1 januari 2015 is de Participatiewet van kracht geworden. Met deze wet wordt door de Rijksoverheid beoogd mensen uit de huidige doelgroepen Wsw, Wajong (gedeeltelijk arbeidsongeschikt) en WWB (zo dicht mogelijk) te plaatsen in passende functies in reguliere bedrijven en organisaties en zo weinig mogelijk binnen een beschutte werkomgeving. Het betreft zowel de private- als de publieke domeinen. Instroom in de Wsw is geëindigd per 1 januari 2015. De zittende Wsw-populatie behoudt zijn rechten.
De deelnemende gemeenten in de Gemeenschappelijke Regeling Reestmond beraden zich momenteel over de invulling en uitvoering van deze nieuwe wet. Hiertoe loopt op dit moment onder meer een door het Dagelijks Bestuur van Reestmond geïnitieerd extern herstructureringsonderzoek (ontwikkelagenda Reestmond). De uitkomsten van dit onderzoek zijn mede bepalend voor de toekomst van de inzetten van de “harde” en “zachte” infrastructuur van Reestmond.
Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland (BVO) te Zwolle
Betrokkenheid Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg (BVO ) als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstelling/effecten.
De uitvoeringsorganisatie is opgericht door 11 gemeenten. Inkoop, facturatie en monitoring. De samenwerking op het terrein van de inkoop van (specialistische) jeugdzorg is tot stand gekomen om continuïteit van zorg, efficiency, kwaliteit en doelmatigheid te bieden en vanwege het feit dat dit (deels) door de nieuwe Jeugdwet wordt voorgeschreven
De BVO heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en efficiënte organisatie die in opdracht van de 11 samenwerkende gemeenten verantwoordelijk is voor de inkoop, contractbeheer, facturatie en financiële monitoring van de jeugdhulp. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie die voor 2 jaar is opgericht: 2015 en 2016. Er is een voorgenomen besluit genomen om in 2e helft van 2016 te besluiten om voor de 3 uitvoerende taken te continueren in 2017. De beleidsvoornemens worden binnen de gemeenten zelf opgesteld.
Taakveld 1 | Samenkracht en burgerparticipatie
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 938 | 1.008 | 1.020 | 1.024 | 1.028 | 1.032 |
Baten | -69 | -59 | -125 | -127 | -129 | -131 |
Resultaat | -869 | -950 | -895 | -897 | -900 | -902 |
Taakveld 2 | Wijkteams
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 579 | 711 | 591 | 597 | 599 | 601 |
Baten | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -572 | -711 | -591 | -597 | -599 | -601 |
Taakveld 3 | Inkomensregelingen
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.293 | 2.292 | 2.591 | 2.593 | 2.596 | 2.599 |
Baten | -1.566 | -1.463 | -1.829 | -1.829 | -1.829 | -1.829 |
Resultaat | -727 | -829 | -762 | -764 | -767 | -770 |
Taakveld 4 | Begeleide participatie
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.537 | 1.568 | 1.271 | 1.195 | 1.136 | 1.070 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -1.537 | -1.568 | -1.271 | -1.195 | -1.136 | -1.070 |
Taakveld 5 | Arbeidsparticipatie
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 200 | 139 | 248 | 261 | 276 | 287 |
Baten | -26 | 0 | -36 | -36 | -36 | -36 |
Resultaat | -173 | -139 | -212 | -225 | -240 | -251 |
Taakveld 6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 227 | 362 | 293 | 293 | 294 | 294 |
Baten | -3 | -3 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Resultaat | -224 | -358 | -289 | -290 | -290 | -291 |
Taakveld 7.1 | Maatwerkdienstverlening 18+
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.965 | 2.263 | 1.939 | 1.862 | 1.864 | 1.866 |
Baten | -193 | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Resultaat | -1.771 | -2.063 | -1.739 | -1.662 | -1.664 | -1.666 |
Taakveld 7.2 | Maatwerkdienstverlening 18-
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.545 | 2.338 | 2.356 | 2.385 | 2.387 | 2.390 |
Baten | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Resultaat | -2.544 | -2.337 | -2.355 | -2.384 | -2.386 | -2.390 |