In de afgelopen maanden zijn de uitkomsten van het onderzoek naar de kapitaalgoederen gepresenteerd. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden naar aanleiding van motie 131 van de raad waarbij de raad heeft aangegeven voldoende structurele middelen voor toekomstige vervangingsinvesteringen van kapitaalgoederen te reserveren. Eén punt vanuit dit onderzoek willen we nu verwerken in de zomernota als voorloper van de begroting 2024. Dit betreft de financiële verwerking van het groot onderhoudsbudget voor wegen. Uit het onderzoek blijkt dat het huidige groot onderhoudsbudget voor wegen deels wordt ingezet voor de vervanging van wegen. En vervanging van wegen moet geactiveerd en afgeschreven worden. Dit is cijfermatig als volgt uitgewerkt.
Incidenteel / structureel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Verlagen onderhoudsbudget wegen | Structureel | 400 | 400 | 400 | 400 |
Dotatie aan bestemmingsreserve wegen | Incidenteel | -400 | -375 | -350 | -325 |
Kapitaalslasten voor vervangingsinvesteringen wegen (constructief afgeschreven) | Structureel | -25 | -50 | -75 | |
Saldo | N.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Structurele saldo (geschoond voor incidentele baten en lasten) | Structureel | 400 | 375 | 350 | 325 |
+ is positief, - is negatief |
Bedragen * € 1.000 |
Het saldo van bovenstaande mutaties is 0. Echter heeft het wel een positief effect op het structurele saldo (geschoond voor incidentele baten en lasten). Bij het beoordelen van de begroting door de provincie, wordt het structureel saldo gebruikt in de bepaling van het toezicht.
Vanaf 2024 gaan we een duidelijke knip aanbrengen in de financiële verwerking tussen wegen waar groot onderhoud aan plaatsvindt (ten laste van het groot onderhoudsbudget) en wegen waar vervanging plaatsvindt (via een krediet worden deze geactiveerd en afgeschreven). Hiermee geven we concreet invulling aan de verslaggevingsregels (BBV).
Dit betekent dat vanaf 2024 het groot onderhoudsbudget voor € 400.000 per jaar kan vrijvallen wat structurele ruimte geeft in de exploitatie. Echter dit budget is in de toekomst hard nodig voor de vervanging van wegen. N.a.v. het onderzoek is ook een lange termijnraming gemaakt voor de vervanging van wegen en deze geeft een forse investeringsopgave voor de toekomst. Daarom stellen wij voor om de €400.000 vrijval te doteren aan de bestemmingsreserve wegen die specifiek bestemd is voor toekomstige vervangingsinvesteringen. De extra kapitaallasten die de komende jaren ontstaan worden gedekt uit deze bestemmingsreserve. Dit wordt jaarlijks inzichtelijk gemaakt in de begroting en de jaarrekening.
In deze zomernota is uitgegaan van een investering van € 500.000 per jaar (gemiddeld € 25.000 kapitaalslasten per jaar). In 2025 wordt het wegenbeheerplan herzien en geactualiseerd en wordt een lange termijnraming opgesteld voor de vervanging van wegen. En wordt voor de langere termijn inzichtelijk gemaakt hoeveel vervangingsinvesteringen er kunnen plaatsvinden waarbij dekking kan plaatsvinden uit het vrijvallende groot onderhoudsbudget van structureel € 400.000.