5. Incidentele ontwikkelingen

Totaaloverzicht incidentele kosten & opbrengsten

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht incidentele kosten & opbrengsten

Onderstaande incidentele budgetten worden voorgesteld voor de komende jaren. Uitgangspunt bij incidentele kosten is dat deze kosten ook incidenteel gedekt worden, daarom worden deze kosten uit reserves gedekt of er staat een incidentele opbrengst tegenover. Per saldo hebben deze kosten geen invloed op het structurele begrotingssaldo. 

Incidentele kosten & opbrengsten 2024 2025 2026 2027
Uitvoering actieprogramma Wonen -100 -100    
Incidenteel budget Leader (cofinanciering) -80      
Openstellen schoolpleinen -30      
Toezicht en handhaving permanente bewoning recreatiewoningen PM PM PM  
Bijdrage stichting recreatie & toerisme -70 -70 -70  
Inspectie gebouwen  -8      
Herinrichting marktplein PM PM    
Investering < 10k: Aanhanger kipper € 7.000 -7      
Strategisch personeelsbeleid -30      
Training herkenning huiselijk geweld -20      
Incidentele formatie uitbreiding -1.585 -1.851    
Dekking: algemene reserve (zonder bestemming) 1.930 2.021 70 0
Projectbudget: Gezonde agrarische sector  -200      
Dekking: reserve duurzaamheid 200 0 0 0
Kosten voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) -306 -309    
Dekking: Incidentele opbrengst subsidie CDOKE 306 309 0 0
Totaal 0 0 0 0
+ is positief, - is negatief       Bedragen * € 1.000

 

Uitvoering actieprogramma Wonen

Terug naar navigatie - Uitvoering actieprogramma Wonen

In de begroting 2023 is opgenomen dat het college, aan de hand van een aanjaagteam gemeentelijke woningbouw, samen met betrokken partijen zorgdraagt voor het (door)ontwikkelen en uitvoeren van woningbouwplannen. Dit wordt op basis van een woonbehoefte onderzoek vertaald in een actieprogramma Wonen. De uitvoering van dit actieprogramma zal in de jaren 2024 en 2025 moeten lopen. Vooralsnog wordt uitgegaan van een bedrag van € 100.000 per jaar voor de uitvoering van het actieprogramma.

Incidenteel budget Leader (cofinanciering)

Terug naar navigatie - Incidenteel budget Leader (cofinanciering)

Op basis van de succesvolle investeringen ten gevolge van onze participatie in Leader 2014-2022 hebben we een principe-uitspraak gedaan over participatie in Leader 2023-2027 voor Noord-Overijssel. Net als de overige gemeenten in Noord-Overijssel. Leader is een Europese subsidie uit het Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling. De projecten komen voort uit lokale en regionale initiatieven, voor, door en van de inwoners zelf. Voor 50% Europees gesubsidieerd. De andere 50% subsidie is 50/50 voor provincie en gemeente. Per project bedraagt de subsidie maximaal € 100.000 , mits er sprake is van een minimale private bijdrage van eveneens € 100.000. De projecten zullen zich sterker dan in de vorige periode richten op klimaat, milieu, water en biodiversiteit. Het voorgestelde bedrag van € 80.000 is voor de gehele nieuwe periode.

Openstellen schoolpleinen

Terug naar navigatie - Openstellen schoolpleinen

Eens in de 10 jaar mogen scholen waarvan hun schoolplein opengesteld is € 15.000 opvoeren voor de vervanging van een versleten speeltoestel. Vorig jaar is hier wederom de mogelijkheid voor geweest. Dit is de laatste keer dat de regeling op deze manier wordt toegepast. Vanaf 2024 wordt het jaarlijkse onderhoudsbedrag verhoogd, hierdoor kunnen de scholen zelf 'sparen' voor vervangingsinvesteringen. Het is dan niet meer mogelijk om eens in de 10 jaar € 15.000 te claimen. Eind 2023 wordt daartoe een nieuwe overeenkomst met de scholen afgesloten. De scholen zijn op de hoogte en zijn het eens met deze verandering.

Vorig jaar hebben 2 scholen geen aanvraag gedaan, waardoor dit niet meegenomen kon worden in begroting 2023. Op verzoek van de betreffende scholen wordt er nog eenmalig € 30.000 gevraagd voor 2024, zodat zij ook voor de laatste keer gebruik kunnen maken van de oude regeling.

Toezicht en handhaving permanente bewoning recreatiewoningen

Terug naar navigatie - Toezicht en handhaving permanente bewoning recreatiewoningen

We stellen de vakantieparken in de gelegenheid om zelf uiterlijk in de zomer van 2023 een plan op te stellen waarin ze aangeven hoe ze de permanente bewoning op hun park terug willen dringen. De parken kunnen worden ondersteund in het maken van een plan aanpak uit het bestaande budget. Belangrijk onderdeel van het op te stellen plan is een inventarisatie van de recreatiewoningen, waarbij door het park per woning aangegeven wordt wanneer de permanente bewoning beëindigd zal zijn. Het plan van aanpak zal per recreatiepark verschillend zijn, het doel is om binnen 5 jaar de permanente bewoning te hebben teruggebracht. Het doel is ook om het recreatieve gebruik toe te laten nemen. 

Nadat de parken het plan van aanpak hebben aangeleverd kan er een inschatting gemaakt worden van de kosten die benodigd zijn voor het uitvoeren van het plan. Een inschatting is op voorhand nog niet te maken omdat wij afhankelijk zijn van het plan van aanpak en in hoeverre toezicht en handhaving nog benodigd is. Wanneer het wel mogelijk is om deze inschatting te maken, zullen de bijbehorende budgetten worden opgenomen in de begroting of beschikbaar worden gesteld in een separaat raadsvoorstel.

Bijdrage stichting recreatie & toerisme

Terug naar navigatie - Bijdrage stichting recreatie & toerisme

De Stichting Recreatie en Toerisme wordt door de gemeente ondersteund. De stichting heeft haar nut bewezen: de website www.ontdekstaphorst.nl is al een belangrijk ontwikkeld instrument. Deze stimuleert nadrukkelijk de trots op onze cultuur en de wens de kennis over de Staphorster historie, cultuur en erfgoed voor de eigen inwoners en bezoekers te etaleren en te verspreiden. De stichting betrekt nadrukkelijk inwoners en organisaties bij de ontwikkeling en ontplooiing van activiteiten. En vormt een spil in het netwerk. Het coalitieakkoord spreekt van een vitaliseringsslag voor de vakantieparken. De steun van de stichting recreatie en toerisme vormt daarin een belangrijke schakel.

Met de lancering van het platform ‘Ontdekstaphorst.nl’ is een komma gezet. Het markeert de start van een beweging die in gang is gezet, een fundament is gelegd, waar we na 2023 op willen voortbouwen. Er breekt dus een nieuwe fase aan. We willen in samenwerking met de stichting de kansen verzilveren en verder doorbouwen op het fundament dat in de afgelopen twee jaar samen met verschillende partijen in Staphorst is opgebouwd. De stichting heeft een positie verworven die haar en ons in staat stelt een essentiële bijdrage leveren aan het aantrek-kelijker maken van de vitale leefomgeving van Staphorst en de groei van trots in het dorp en de omgeving. Om dat te kunnen realiseren is het nodig om te blijven investeren.

Inspectie gebouwen

Terug naar navigatie - Inspectie gebouwen

Om bij brandschade zeker te zijn van een juiste schadevergoeding moeten de gemeentelijke gebouwen periodiek getaxeerd worden. De laatste taxatie heeft plaatsgevonden in 2018. Taxatierapporten zijn officieel 6 jaar geldig, dus is het verstandig om ze in 2024 opnieuw te laten taxeren. Daarmee hebben we een juiste onderbouwing van de verzekerde waarde en voorkomen we dat we onderverzekerd zijn. De kosten van taxatie worden geraamd op € 8.000.

Herinrichting marktplein

Terug naar navigatie - Herinrichting marktplein

In het collegeprogramma 2022-2026 is opgenomen dat het opwaarderen van het Marktplein onderdeel gaat uitmaken van de raadsagenda, de kosten van deze opwaardering zijn als een PM-post meegenomen. 

Strategisch personeelsbeleid

Terug naar navigatie - Strategisch personeelsbeleid

In het collegeprogramma 2022-2026 is opgenomen dat we een goede werkgever willen zijn en investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Hiervoor wordt een strategische personeelsontwikkelplan opgezet om in de toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiente ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent zijn passende arbeidsvoorwaarden met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming belangrijk. Voor het opstellen van een strategisch personeelsontwikkelplan is een budget benodigd van € 30.000. 

Training herkenning huiselijk geweld

Terug naar navigatie - Training herkenning huiselijk geweld

Binnen het beleidsplan sociaal domein is veel aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling, daarbij met name het signaleren hiervan. Hiertoe willen we partners in het voorveld trainingen aanbieden.

Projectbudget: Gezonde agrarische sector

Terug naar navigatie - Projectbudget: Gezonde agrarische sector

In het collegeprogramma 2022 -2026 is opgenomen dat we de agrarische sector vitaal willen houden. Ten aanzien van de financiën is hierover in de begroting 2023 het volgende genoemd: “Voor ondersteuning van pilots die vanuit of samen met de Provincie Overijssel worden uitgevoerd, zijn incidentele middelen nodig. Financiële gevolgen van wat we willen bereiken worden, voor zover die in beeld zijn, verwerkt in de begroting van 2023 en in de meerjarenramingen 2024-2026”. 

PPLG, GGA en coöperatief tienpuntenplan Staphorsterveld 
Uiterlijk op 1 juli 2023 dienen Gedeputeerde Staten van Overijssel het voorontwerp PPLG in bij het Rijk. Onderdeel van dit PPLG is een gebiedsplan noordwest Overijssel. Voor het deelgebied Staphorsterveld wordt daarin verwezen naar het – onder regie van Staphorst opgestelde - coöperatief tienpuntenplan. Doel van dit plan is om, samen met boeren, terrein beherende organisaties, water-schap, provincie en andere stakeholders, integrale oplossingen te zoeken voor grote maatschappelijke opgaven zoals klimaatverandering, bodemdaling, achteruitgang van biodiversiteit en vraagstukken rondom voedselzekerheid en energievoorziening. Daarbij gaan wij ervan uit dat boeren niet het probleem, maar juist een deel van de oplossing kunnen zijn. 

2024: Uitvoering geven aan coöperatief tienpuntenplan en GGA
In 2024 willen we concreet uitvoering gaan geven aan het coöperatieve tienpuntenplan en de ge-biedsgerichte aanpak. Hiervoor is tijdelijke uitbreiding in capaciteit nodig in 2024. Dit betreft:

1.    Projectleider ter ondersteuning van (pilots in de) gebiedsgerichte aanpak (€ 86.400)
2.    RO expertise (€ 86.400)  
3.    Ondersteuning / projectassistent (€ 27.000)

Voorgesteld wordt om deze kosten te dekken uit de bestemmingsreserve duurzaamheid. 

Vooruitblik periode na 2025
Uit de vergaderstukken van het bestuurlijk netwerk landelijk gebied voor 6 april 2023, blijkt dat de VNG momenteel betrokken is bij een artikel-2-onderzoek via het ministerie van LNV door KMPG. Eind mei 2023 moet dit een beeld geven over capaciteits- en expertisebehoefte bij decentrale overheden en financiële middelen als het gaat om het NPLG. Reden hiervoor is dat gemeenten verwachten dat voor de transitieopgaven op het platteland veel ambtelijke capaciteit nodig is. Het is nog niet bekend of en wanneer gemeenten hier een vergoeding voor ontvangen. Ook is er nog geen duidelijkheid over o.a. het landbouwakkoord en de wijze waarop een nieuwe provinciale coalitie vorm wenst te geven aan de plattelandsopgaven. Vanwege deze onduidelijkheid is het nu niet mogelijk om een adequaat beeld te geven van de weerslag op de gemeentelijke begroting. Op voorhand veronderstellen we echter wel dat in de toekomst meer en hogere uitgaven benodigd zijn, met een looptijd tot 2030 – 2035. Het streven is om hier in de volgende zomernota een nauwkeuriger beeld van te kunnen schetsen. 

Kosten voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)

Terug naar navigatie - Kosten voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)

De Gemeente Staphorst heeft veel taken op het gebied van klimaat- en energiebeleid. Er is een specifieke uitkering ontvangen voor het uitvoeren van klimaat- en energiebeleid. De uitkering is gebaseerd op de tijdelijke regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid (Regeling CDOKE).  Met de regeling CDOKE kunnen nieuwe medewerkers aangesteld worden en/of externe deskundigen worden ingehuurd. Dit kan voor meerdere jaren. De middelen moeten er aan bijdragen dat de gemeente de interne organisatie versterkt voor het uitvoeren van klimaat- en energietaken.

Onder klimaat- en energiebeleid valt beleid dat bijdraagt aan het behalen van de doelen uit de Klimaatwet. Het doel voor 2030 in de Klimaatwet is om de uitstoot van C02 met minimaal 55% te verminderen. De regeling CDOKE wordt besteed aan inhuur van personeel voor de uitvoering van de projecten die vallen onder ons programma Energie en Klimaat. Met name inhuur op het gebied van de uitvoering van de transitievisie warmte is benodigd. 

Personeel / formatie incidenteel

Terug naar navigatie - Personeel / formatie incidenteel

Naast de eerdergenoemde uitvraag voor structurele uitbreiding doen we een beroep op incidentele gelden voor het inhuren van (duurder) tijdelijk personeel. Hierbij gaat het om: 

Fysieke Leefomgeving
 1,00 fte Vergunningverlener evenementen € 135.000
0.72 fte Jurist VVTH € 100.000
1,00 fte Beleidsadviseur RO/planoloog/stedenbouwkundige € 139.000

Samenleving
1,00 fte  Contractmanager (SL) € 139.000
0,71 fte Consulent Jeugd € 79.000
1,00 fte Consulent Inkomen  € 125.000
1,00 fte Consulent Werk  € 125.000
1,00 fte Kwaliteitsmedewerker € 111.000    
1,00 fte Coördinator Vluchtelingenstroom € 139.000
1,00 fte Ondersteuning Vluchtelingenstroom € 111.000

Bestuur- en managementondersteuning
1,00 fte Junior beleidsmw. Vastgoed, Ond.huisvesting en facilitair  € 125.000
0,40 fte Beleidsmedewerker Wet Bibob € 55.000    
0,70 fte K80: regisseur/projectleider  € 97.000  
0,30 fte K80: secretariële ondersteuning  € 33.000
0,50 fte Beleidsuitvoerder belastingen/WOZ/BAG  € 63.000
0,40 fte Functioneel beheerder  € 50.000
1,00 fte Overhead algemeen  € 125.000 

Overig
0,60 fte Projectenbureau € 75.000