4. Toelichting mutaties per programma

Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie

Financiële voortgang programma 0

Terug naar navigatie - Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie - Financiële voortgang programma 0
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV0.1 0.1 Bestuur -1.882 -149 -2.031
TV0.2 0.2 Burgerzaken -789 -57 -845
TV0.61 0.61 OZB woningen -412 0 -412
TV0.62 0.62 OZB niet woningen -45 0 -45
TV0.64 0.64 Belastingen overig -45 0 -45
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten -147 182 35
TV0.9 0.9 Vennootschapsbelasting -32 -34 -66
Totaal Lasten -3.351 -57 -3.409
Baten
TV0.1 0.1 Bestuur 37 -37 0
TV0.2 0.2 Burgerzaken 353 5 358
TV0.5 0.5 Treasury 604 374 978
TV0.61 0.61 OZB woningen 2.652 60 2.712
TV0.62 0.62 OZB niet woningen 2.352 80 2.432
TV0.64 0.64 Belastingen overig 66 0 66
TV0.7 0.7 Algemene uitkeringen gem.fonds 33.716 559 34.275
TV0.8 0.8 Overige baten en lasten 9 0 9
Totaal Baten 39.789 1.041 40.830
Totaal van baten en lasten 36.438 984 37.422
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 390 0 390
Totaal Onttrekkingen 390 0 390
Mutaties reserves 390 0 390

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 0 | Algemeen bestuur en organisatie - Afwijkingen

Taakveld 0.1 Bestuur (Lasten)

Ondersteuning netwerksamenwerking K80 € 133.000 N
Dit bedrag betreft een budgetoverheveling van taakveld 0.4 in programma 9. Deze administratieve wijziging heeft geen effect op het begrotingssaldo.

Accountantscontrole € 27.000 N
De budgetuitbreiding ziet toe op de kosten van de subsidiecontroles (SiSa). 

Gemeentelijke samenwerking € 11.000 V
Dit bedrag betreft een budgetoverheveling naar taakveld 0.4 in programma 9. De begroting 2025 blijft per saldo gelijk.

Taakveld 0.2 Burgerzaken

Naturalisatie € 10.000 N
Er is een toename te zien in het aantal aanvragen naturalisaties na 5 jaar corona, waardoor extra kosten gemaakt worden. Een stijging van het aantal aanvragen naturalisaties leidt tot meer leges die ontvangen worden (€ 10.000). Per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

Basisadministratie € 24.000 N
Dit betreft een administratie wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.

Verkiezingen € 20.000 N
Er is aanvullend budget gevraagd in verband met de Tweede Kamerverkiezingen in 2025.

Taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Onvoorziene uitgaven en stelposten € 182.000 V
Stelpost vitaliteitsbeleid € 50.000 V
Van deze stelpost is € 40.000 overgeheveld naar het vitaliteitsbeleid. Het restant van de stelpost ad € 10.000 is afgeboekt.

Stelpost afschrijvingen  € 132.000 V
De stelpost voor afschrijvingen wordt in 2025 niet benut en valt daarom in zijn geheel vrij.

Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting (Lasten)

Vennootschapsbelasting € 34.000 N
We verwachten een hogere vennootschapsbelasting op basis van de voorlopige aanslag 2025. De vennootschapsbelasting wordt geheven over winsten in de grondexploitaties en daardoor verrekend met de reserve grondexploitaties. Deze mutatie heeft per saldo geen effect op het resultaat.

 

Taakveld 0.1 Bestuur (Baten)

Gemeentelijke samenwerking € 37.000 N
Dit bedrag betreft een afboeking van geraamde opbrengsten vanuit gemeentelijke samenwerking. Deze opbrengsten worden (gesaldeerd) weergegeven onder taakveld 0.4 in programma 9. De begroting 2025 blijft per saldo gelijk.

Taakveld 0.2  Burgerzaken

Naturalisatie € 10.000 V
Een stijging van het aantal aanvragen naturalisaties leidt tot meer leges die ontvangen worden. Er is een toename te zien in het aantal aanvragen naturalisaties na 5 jaar corona, waardoor extra kosten gemaakt worden (€ 10.000). Per saldo geen effect op het begrotingssaldo.

Taakveld 0.5 Treasury

Geldleningen langer dan 1 jaar € 10.000 V
Er wordt jaarlijks rente ontvangen over de SVN startersleningen, hier is in de begroting geen rekening mee gehouden.

Beleggingen € 14.000 V
In 2025 wordt de dividenduitkering van de BNG over 2024 ontvangen. Dit levert een voordeel op van afgerond € 13.000. Daarnaast is er een liquiditeitsuitkering ontvangen van de verbonden partij CSV Amsterdam van € 1.500.

Rente opbrengsten schatkistbankieren € 350.000 V
De renteopbrengsten zijn bijgeraamd met € 350.000. Op basis van de huidige informatie wordt over 2025 een totale rentebate verwacht van € 610.000. 

Taakveld 0.61 OZB woningen

OZB-opbrengsten eigenaar woningen € 60.000 V
De OZB-opbrengsten  "eigenaar woningen" zijn hoger dan verwacht. Dit leidt dit tot een voordeel van € 60.000.

Taakveld 0.62 OZB niet woningen

OZB-opbrengsten gebruiker niet-woningen € 55.000 V
De OZB-opbrengsten  "gebruiker niet-woningen" zijn hoger dan verwacht.  Dit leidt tot een voordeel van € 55.000.

Hogere OZB-opbrengsten eigenaren niet-woningen € 25.000 V
 De OZB-opbrengsten "eigenaren niet-woningen" zijn hoger dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel van € 25.000.

Taakveld 0.7 Algemene uitkeringen gemeentefonds

Uitkering gemeentefonds € 559.000 V
In de meicirculaire 2025 zijn er middelen beschikbaar gesteld voor jeugdzorg en terugval in het gemeentefonds (€ 358.000) en de invoerings- en uitvoeringskosten Omgevingswet (€ 164.000)

Programma 1 | Openbare orde en veiligheid

Financiële voortgang programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1 | Openbare orde en veiligheid - Financiële voortgang programma 1
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -1.359 0 -1.359
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid -687 -8 -695
Totaal Lasten -2.046 -8 -2.054
Baten
TV1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 66 0 66
TV1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 13 0 13
Totaal Baten 79 0 79
Totaal van baten en lasten -1.967 -8 -1.975
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 206 0 206
Totaal Onttrekkingen 206 0 206
Mutaties reserves 206 0 206

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 1 | Openbare orde en veiligheid - Afwijkingen

Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid  (Lasten)

Opvang zwerfdieren € 20.000 N
Na de corona periode is er een toename te zien in het aantal zwerfkatten en honden dat opgevangen wordt door de plaatselijke dierenopvang locaties. Daarnaast is er een fors aantal meldingen gemaakt bij de dierenambulance, die doorbelast worden aan de gemeente.

Rioolwateranalyse veiligheidsscan € 13.000 V
Dit project is afgerond waardoor het restant van het budget kan vrijvallen.

Programma 2 | Verkeer en vervoer

Financiële voortgang programma 2

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer - Financiële voortgang programma 2
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer -3.625 194 -3.431
TV2.2 2.2 Parkeren -26 0 -26
TV2.5 2.5 Openbaar vervoer -13 0 -13
Totaal Lasten -3.664 194 -3.470
Baten
TV2.1 2.1 Verkeer en vervoer 133 0 133
Totaal Baten 133 0 133
Totaal van baten en lasten -3.531 194 -3.337
Stortingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves -1.354 0 -1.354
Totaal Stortingen -1.354 0 -1.354
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 1.518 0 1.518
Totaal Onttrekkingen 1.518 0 1.518
Mutaties reserves 163 0 163

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer en vervoer - Afwijkingen

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer  (Lasten)

Asfalt-, elementen-, en betonverhardingen € 217.000 V
Door uitstel en vertraging van investeringen zijn de afschrijvingskosten lager en schuiven de afschrijvingskosten door naar de toekomst. In de begroting 2025 was rekening gehouden met de afronding van deze investeringsprojecten in 2024, echter voor een aantal projecten zijn de laatste werkzaamheden in 2025 uitgevoerd. Hierdoor zullen deze investeringsprojecten pas vanaf 2026 gaan afschrijven. 

Kunstwerken € 20.000 N
In samenwerking met gemeente Dalfsen wordt de brugleuning bij de brug Oosterparallelweg vervangen. Dit naar aanleidingen van meerdere verkeersschades. Er is overeengekomen dat 50% van de kosten betaald worden door gemeente Dalfsen en 50% door gemeente Staphorst. 

Programma 3 | Economie en ondernemen

Financiële voortgang programma 3

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie en ondernemen - Financiële voortgang programma 3
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling -452 0 -452
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -3.382 -32 -3.414
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsreg. -95 -2 -97
TV3.4 3.4 Economische promotie -91 0 -91
Totaal Lasten -4.020 -34 -4.054
Baten
TV3.1 3.1 Economische ontwikkeling 13 0 13
TV3.2 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 3.321 37 3.358
TV3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsreg. 37 0 37
TV3.4 3.4 Economische promotie 219 0 219
Totaal Baten 3.591 37 3.628
Totaal van baten en lasten -429 3 -426
Stortingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 290 0 290
Totaal Onttrekkingen 290 0 290
Mutaties reserves 290 0 290

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 3 | Economie en ondernemen - Afwijkingen

Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur  (Lasten)

Plattelandsontwikkeling € 37.000 N
Onder het product Plattelandsontwikkeling staan de kosten verantwoord die gemaakt zijn voor het project Buut’n gebied Rouveen. Binnen het project zal een viertal betrokken agrarische ondernemers, vanuit kennis die is opgedaan, de regie pakken om samen met de collega’s in het gebied de opgaves te verkennen.  Van daaruit kunnen dan de stappen worden gezet naar een duurzame en leefbare toekomst voor het hele gebied. De provincie Overijssel heeft een subsidie beschikbaar gesteld waarmee de kosten worden gedekt. Per saldo heeft dit geen effect op het begrotingssaldo.

Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur  (Baten)

Plattelandsontwikkeling € 37.000 V
Er is van de provincie Overijssel subsidie ontvangen voor het project Buut'n gebied Rouveen. Hier was in de begroting 2025 geen rekening mee gehouden. De verwachting is dat de kosten even hoog zijn als de ontvangen subsidie. Per saldo heeft dit geen effect op het begrotingssaldo.

Programma 4 | Onderwijs

Financiële voortgang programma 4

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Financiële voortgang programma 4
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV4.1 4.1 Openbaar basisonderwijs -26 0 -26
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting -1.162 -165 -1.327
TV4.3 4.3 Onderw.beleid en leerlingzaken -1.253 5 -1.248
Totaal Lasten -2.441 -160 -2.601
Baten
TV4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 3 0 3
TV4.3 4.3 Onderw.beleid en leerlingzaken 430 -9 421
Totaal Baten 433 -9 424
Totaal van baten en lasten -2.009 -169 -2.177
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 984 0 984
Totaal Onttrekkingen 984 0 984
Mutaties reserves 984 0 984

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Onderwijs - Afwijkingen

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (Lasten)

Basisonderwijshuisvesting € 165.000 N
Met betrekking tot MCR Rouveen is in 2024 een nieuw MJOP opgesteld. Doordat het nieuwe MJOP is aangevuld met de onderhoudskosten van technische installaties, wijkt het nieuwe MJOP af van het oude MJOP. Daarnaast is sinds de ingebruikname sprake van diverse structurele en technische problemen. De gevormde voorziening per ultimo 2024 was op basis van het nieuwe MJOP niet toereikend. In samenspraak met de andere samenwerkingspartners in de stichting is gekomen tot een verdeling van de aanvullende dotatie aan de voorziening groot onderhoud. De aanvullende dotatie bedraagt € 165.000 voor de gemeente.

 

Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Financiële voortgang programma 5

Terug naar navigatie - Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme - Financiële voortgang programma 5
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV5.1 5.1 Sportbeleid en activering -256 -20 -276
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties -1.379 13 -1.367
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie-participat. -137 -38 -175
TV5.4 5.4 Musea -73 0 -73
TV5.5 5.5 Cultureel erfgoed -97 -1 -99
TV5.6 5.6 Media -527 0 -527
TV5.7 5.7 Openbaar groen en recreatie -2.886 -240 -3.126
Totaal Lasten -5.355 -287 -5.641
Baten
TV5.2 5.2 Sportaccommodaties 181 143 324
TV5.3 5.3 Cultuurpresentatie-participat. 0 13 13
TV5.6 5.6 Media 17 0 17
TV5.7 5.7 Openbaar groen en recreatie 27 0 27
Totaal Baten 225 156 381
Totaal van baten en lasten -5.130 -131 -5.261
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 1.074 0 1.074
Totaal Onttrekkingen 1.074 0 1.074
Mutaties reserves 1.074 0 1.074

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme - Afwijkingen

Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering  (Lasten)

Sportstimulering € 20.000 N
Er zullen verschillende onderzoeken plaatsvinden om een verkenning te starten naar mogelijkheden om sportvoorzieningen optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendiger te kunnen benutten. De verschillende onderzoeken geven aan wat daarvoor nodig is.

Taakveld 5.2 Sportaccommodaties

Sportvelden voetbalverenigingen € 13.000 V
In de begroting 2025 was rekening gehouden met de afronding van het investeringsproject verlichting sportvelden VV STH/SC Rouveen in 2024. Echter moet er nog een applicatie voor de verlichting geïnstalleerd worden waardoor de afronding en afsluiting in 2025 plaatsvindt. Hierdoor zal dit investeringsproject pas vanaf 2026 gaan afschrijven. 

Taakveld 5.3 C0 Cultuurpresentatie-participatie

Cultuureducatie € 38.000 N en € 13.000 V
Aan alle groepen 5 worden AMV (algemene muzikale vorming) lessen gegeven, deze kosten zijn hoger dan voorgaande jaren. Daarnaast is er door de overgang van de cultuurcoach een te laag bedrag opgenomen in de begroting.

De kosten van cultuureducatie hangen samen met een provinciale subsidie. Naast de provinciale subsidie is er cofinanciering van de gemeente en de scholen. 
Vanuit de provincie komt er jaarlijks € 12.500. Dit wordt samen met € 4.000 van de gemeente als subsidie uitgekeerd aan 'Jong in Staphorst', de stichting van de 10 scholen in Staphorst. Scholen voegen hier € 11 euro per leerling aan toe. Met dit geld wordt uitvoering gegeven aan het cultuurmenu en het activiteitenplan cultuureducatie.
Er is een subsidie bij de provincie aangevraagd voor de periode 2025-2028. Het totaalbedrag dat is aangevraagd bedraagt € 52.468, wat neerkomt op ongeveer €13.000 per jaar. Deze subsidie is toegekend.

Taakveld 5.7 Openbaar groen en recreatie 

Wijkgroen algemeen € 240.000 N
Er is een overschrijding op het huidige budget door hogere inschrijving groenbestekken. Deze stijging is het gevolg van marktconforme prijsontwikkelingen en een uitbreiding van het te onderhouden areaal. Mede hierdoor wordt het beschikbare budget overschreden.

Hoewel het nieuwe contractbedrag een duidelijke overschrijding van het beschikbare budget laat zien, is de feitelijke stijging ten opzichte van eerdere jaren genuanceerder. Het beschikbare budget voor wijkgroen algemeen bedraagt € 350.000,-. In 2023 is dit budget met € 55.000,- overschreden, en in 2024 met € 118.000,-. Bijstellingen zijn in die jaren bewust achterwege gelaten, in afwachting van de resultaten van de nieuwe aanbesteding.

De nu ontvangen inschrijvingen vallen hoger uit dan de bedragen uit de vorige contracten en leiden in 2025 tot een overschrijding van € 240.000,-, oplopend tot € 256.000,- vanaf 2026. Deze bedragen zijn gebaseerd op het door de gemeenteraad vastgestelde beeldkwaliteitsniveau in het Groenbeheerplan 2019 – 2025 (Scenario 4). De stijging wordt grotendeels verklaard door marktconforme prijsontwikkelingen en uitbreiding van het te onderhouden areaal.

Daarnaast speelt mee dat in de afgelopen jaren niet voldoende is geïndexeerd in de begroting.  Hierdoor zijn de werkelijke kostenstijgingen onvoldoende gevolgd en is bijstelling van het budget onvermijdelijk geworden.

Taakveld 5.2 Sportaccommodaties  (Baten)

Specifieke uitkering Sport 143.000 V
In 2025 is een voorschot ontvangen op basis van het gemiddelde van de laatste drie vastgestelde jaren. In de begroting 2025 is met een lager bedrag rekening gehouden, wat resulteert in voordeel van € 75.000. Daarnaast levert de afrekening over 2023 een voordeel op van €  86.000. De verwachting is dat in 2025 ook de afrekening over 2024 binnenkomt wat resulteert in een terugbetaling van € 18.000.

Programma 6 | Sociaal domein

Financiële voortgang programma 6

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Financiële voortgang programma 6
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticip. -8.313 520 -7.792
TV6.21 6.21 Toegang en eerstelijnsv. WMO -201 -93 -294
TV6.23 6.23 Toegang+eerstelijnsv.Integraal -382 -33 -414
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen -3.046 -1.210 -4.255
TV6.4 6.4 WSW en beschut werk -1.197 0 -1.197
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie -505 -2 -507
TV6.60 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -504 0 -504
TV6.711 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) -1.146 -145 -1.291
TV6.712 6.712 Begeleiding (WMO) -1.001 -77 -1.078
TV6.714 6.714 Overige Maatwerkarrang. (WMO) -100 -10 -110
TV6.751 6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal -2.781 -377 -3.157
TV6.753 6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk -178 0 -178
TV6.762 6.762 Jeugdhulp met verblijf region. -1.130 0 -1.130
TV6.763 6.763 Jeugdhulp met verblijf landel. -230 0 -230
TV6.791 6.791 PGB WMO -56 0 -56
TV6.792 6.792 PGB Jeugd -69 0 -69
TV6.811 6.811 Beschermd wonen (WMO) -15 -193 -208
TV6.812 6.812 Maatsch.-en vrouwenopvang(WMO) -189 -25 -214
TV6.821 6.821 Jeugdbescherming -536 0 -536
TV6.822 6.822 Jeugdreclassering -51 0 -51
Totaal Lasten -21.626 -1.643 -23.270
Baten
TV6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticip. 5.472 -712 4.760
TV6.21 6.21 Toegang en eerstelijnsv. WMO 0 93 93
TV6.23 6.23 Toegang+eerstelijnsv.Integraal 288 0 288
TV6.3 6.3 Inkomensregelingen 2.184 1.214 3.397
TV6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 46 0 46
TV6.714 6.714 Overige Maatwerkarrang. (WMO) 57 13 70
TV6.811 6.811 Beschermd wonen (WMO) 0 782 782
Totaal Baten 8.047 1.389 9.436
Totaal van baten en lasten -13.579 -255 -13.834
Stortingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 0 -574 -574
Totaal Stortingen 0 -574 -574
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 1.096 322 1.417
Totaal Onttrekkingen 1.096 322 1.417
Mutaties reserves 1.096 -252 843

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Afwijkingen

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Nieuwkomers  (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
De gemeente Staphorst heeft de wettelijke taak om statushouders op te vangen. Binnen de gemeente Staphorst lopen wij voor op deze taakstelling. Dit resulteert ook in een hoger subsidiebedrag voor Vluchtelingenwerk Nederland. Zij moesten meer maatschappelijke begeleidingstrajecten opstarten dan eerder verwacht. Dit, en een nabetaling van de subsidie over 2024, verklaart de overschrijding van het begrotingsbedrag. De afrekening over 2025 moet nog opgesteld worden. Er wordt incidenteel een verhoging van het budget gevraagd van € 75.000. De verwachting is dat het begrote bedrag voor 2026 e.v. voldoende is voor de subsidie voor Vluchtelingenwerk Nederland. Het tekort wordt gedekt vanuit de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.

Wet Inburgering € 222.000 N en € 220.000 V
Iedere gemeente krijgt vanuit het Rijk een taakstelling voor het opvangen van statushouders. Gemeente Staphorst vangt momenteel meer statushouders op dan oorspronkelijk was voorzien. Dit leidt ertoe dat ook meer mensen starten met hun inburgeringstraject dan vooraf werd verwacht. Deze toename is de belangrijkste reden waarom de kosten hoger uitvallen dan begroot, en er dus sprake is van een overschrijding. Voor iedere statushouder die start met inburgering ontvangt de gemeente ook een bijdrage van het Rijk. Doordat er meer statushouders inburgeren, stijgen de inkomsten ook mee. Het budget voor de Wet Inburgering is budgetneutraal verhoogd.

Omdat er in de rest van 2025 naar verwachting weinig extra statushouders bijkomen, wordt aangenomen dat een aanvullende incidentele uitgave van €220.000 voldoende is om het jaar 2025 financieel goed af te sluiten. Voor 2026 wordt verwacht dat de inburgering binnen het begrote budget voortgezet kan worden.
Daarnaast is er een nadeel van € 2.000 in verband met een administratie wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo. 

Crisis Noodopvang (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
Vanaf oktober 2024 vindt er opvang van gerepatrieerde Libanezen plaats op een vakantiepark in IJhorst, hiervoor wordt in de decembercirculaire 2025 een bedrag van ca. € 60.000 uitgekeerd voor de opvang. Het eventuele voordeel komt ten gunste van de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.

Opvang statushouders (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
De tussenvoorziening is met ingang van 1-4-2025 verlengd voor 3 jaar met een optie voor nog eens 2 jaar. Voor 2025 wordt hetzelfde bedrag aan uitgaven verwacht als in 2024.  De baten worden verhoogd met een bedrag van € 450.000 dit heeft betrekking op een verhoging van de ontvangsten voor huur van de kamers in de tussenvoorziening.  Het tekort wordt gedekt vanuit de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.

Kinderopvang sociaal medische indicatie € 10.000 N
In 2025 is het aantal aanvragen fors toegenomen. Er wordt gewerkt aan een stringente toegangscontrole. 

Accommodatie sociaal cultureel werk € 33.000 V en € 42.000 N
In de begroting 2025 is geen rekening gehouden met het feit dat het Dienstencentrum tijdelijk bij de VV Staphorst inzit, waardoor er te hoge kosten zijn aangehouden in de begroting wat resulteert in een voordeel van € 33.000. Omdat de nieuwbouw van het Dienstencentrum nog niet gereed is, worden de huurontvangsten in 2025 ook niet in zijn geheel gerealiseerd wat resulteert in een nadeel van € 42.000.

Noodopvang Oekraïne (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
Per 1 januari 2025 zijn de normbedragen verlaagd in de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne, deze hebben betrekking op zowel de gemeentelijke opvang als de particuliere opvang. Het budget voor de noodopvang Oekraïne is budgetneutraal verlaagd. 

Taakveld 6.2 Wijkteams
SPUK IZA € 93.000 N en € 93.000 V
Het doel van deze specifieke uitkering (SPUK) Integraal Zorgakkoord is om de zorg voor iedereen toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden in een regionaal samenwerkingsverband. Het budget is budgetneutraal opgenomen.

Applicaties afdeling Samenleving € 33.000 N
Als gevolg van uitbreiding van taken zijn de kosten voor functioneel beheer en hosting bij ONS gestegen.  Daarnaast is er een nadeel van € 8.000 in verband met een administratieve wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo. 

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Inkomensvoorzieningen € 1.140.000 N en € 1.170.000 V
Het aantal inwoners met een uitkering op grond van de Participatiewet blijft stijgen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de opvang van statushouders. Tot en met mei 2025 zijn de uitgaven € 1.316.000. Omgerekend voor gehele jaar is dat € 3.011.000.  Dat betekent dat er een bedrag van € 980.000 wordt bijgeraamd.  Daar staat tegenover dat het BUIG-budget ook stijgt. 
Het aantal inwoners dat met ondersteuning van loonkostensubsidie een baan vindt blijft stijgen. Dit instrument is effectief gebleken om de kwetsbare doelgroep deel te laten nemen aan het arbeidsproces. In 2024 is er aan loonkostensubsidie € 416.000 uitgegeven. In 2025 verwachten we een bedrag van € 460.000, een bedrag van € 160.000 wordt bijgeraamd.

Het voorlopige BUIG-budget voor 2025 is vastgesteld op € 2.820.731. In de begroting is rekening gehouden met een budget van € 2.133.022. 
Op basis van de verwachte uitgaven in relatie tot het BUIG-budget, wordt er over 2025 wederom een Vangnetuitkering aangevraagd. De voorlopig berekening laat een aanvraag zien van € 470.000. Het is nog niet met zekerheid te stellen dat de aanvraag wordt toegekend.  Door verwerking van bovenstaande mutaties is er per saldo een voordeel van € 30.000 op het totale budget inkomensvoorzieningen.

Bijzondere bijstand  (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners) en € 20.000 V
De stijging van het aantal klanten met een uitkering werkt door in de uitgaven bijzondere bijstand. Met name de eerste kosten van inrichting van een woning en de reiskosten voor het volgen van inburgerings- en re-integratietrajecten laten een stijging zien.  Het tekort wordt gedekt vanuit de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.
Er worden meer leningen verstrekt in verband met de eerste inrichting van een woning. Dit werkt door in een stijging van de baten door het totaalbedrag van aflossing op die leningen. 

Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Individuele hulp bij het huishouden € 145.000 N
De voorgestelde bijraming is het gevolg van een lichte stijging van het aantal cliënten, dit komt o.a. doordat de invoering van de eigen bijdrage steeds wordt uitgesteld. Daarnaast is er sprake van een stijging van het tarief door de nog niet verwerkte, contractueel vastgelegde  indexatie.

Individuele begeleiding WMO € 75.000 N
De bijraming van €75.000 voor individuele begeleiding is noodzakelijk vanwege een toename van het aantal cliënten en de stijging van de tarieven.

Eigen bijdrage CAK € 13.000 V
Als gevolg van een stijging van het aantal cliënten wordt er meer abonnementstarief in rekening gebracht door het CAK en ontvangt de gemeente meer bijdragen.   

Schuldregeling € 10.000 N en € 24.000 V
Over de jaren 2025 tot en met 2027 worden extra kosten gemaakt in verband met de alleenverdienersproblematiek.  De kosten worden geraamd op € 10.000. 
In de meicirculaire zijn middelen (€ 24.000) beschikbaar gesteld voor de alleenverdienersproblematiek, deze hebben betrekking op de uitgaven en de te maken uitvoeringskosten.

Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Jeugdhulp € 375.000 N

Taakveld 6.811 Beschermd Wonen en Taakveld 6.812 Maatschappelijke en vrouwenopvang
Beschermd Wonen (toevoeging aan reserve beschermd wonen)
De uitgaven voor Beschermd Wonen worden gedekt vanuit de reserve Beschermd Wonen, om de uitgaven inzichtelijk te houden, zijn onderstaande bedragen in de voortgangsrapportage opgenomen:

Toegang Beschermd Wonen door gemeente Zwolle € 21.000;
Kansrijk Wonen € 45.000;
Inzet uitvoeringsplan Maatschappelijke opvang  € 15.000;
Implementatie AVE methode € 20.000.
De middelen voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang ontvangt de centrumgemeente Zwolle.  Conform afspraken met centrumgemeente Zwolle worden de voordelen op de budgetten Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang overgemaakt naar de lokale gemeente. Deze middelen worden toegevoegd aan de reserve Beschermd wonen (conform adv/23-17566) en vanuit deze reserve worden bovenstaande kosten gedekt.

Jaarlijks worden de subsidieontvangers Maatschappelijke Opvang geïndexeerd.  De DUMO (Decentralisatie Uitkering Maatschappelijke Opvang) wordt niet jaarlijks geïndexeerd.  Gemeenten ontvangen deze indexatie via het gemeentefonds. Regionaal is afgesproken dat Zwolle deze indexatie jaarlijks ophaalt bij de gemeenten. De bijdrage is € 60.000,-
Er is een eenmalige bijdrage voor de verbouw van vrouwenopvang Kadera nodig van € 33.000, deze wordt incidenteel gedekt vanuit de reserve beschermd wonen.

In het jaar 2025 is het voordeel over het jaar 2024 van € 782.000 vanuit de centrumgemeente Zwolle uitgekeerd.

Veilig Thuis en Opvang € 10.000 N
De bijdrage voor de gemeente Zwolle voor 2025 valt hoger uit dan begroot.

Wet verplichte GGZ (dekking vanuit reserve beschermd wonen)
De bijdrage voor de uitvoeringskosten van de WvGGZ zijn toegenomen. De kosten hebben betrekking op de inzet van de regionale procesmanager, verkennend onderzoek en het meldpunt Maatschappelijke Zorg.

Voornoemde uitgaven van € 218.000 (Beschermd Wonen € 193.000 en WvGGZ € 15.000)  en ontvangsten van € 782.000 worden gemuteerd ten gunste van de reserve beschermd wonen. 

Programma 7 | Volksgezondheid en milieu

Financiële voortgang programma 7

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Financiële voortgang programma 7
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV7.1 7.1 Volksgezondheid -1.258 0 -1.258
TV7.2 7.2 Riolering -1.302 21 -1.282
TV7.3 7.3 Afval -1.479 0 -1.479
TV7.4 7.4 Milieubeheer -1.901 -7 -1.907
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria -460 32 -428
Totaal Lasten -6.400 46 -6.354
Baten
TV7.2 7.2 Riolering 1.680 0 1.680
TV7.3 7.3 Afval 1.813 90 1.903
TV7.4 7.4 Milieubeheer 303 0 303
TV7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 392 0 392
Totaal Baten 4.188 90 4.278
Totaal van baten en lasten -2.212 136 -2.076
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 652 0 652
Totaal Onttrekkingen 652 0 652
Mutaties reserves 652 0 652

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Afwijkingen

Taakveld 7.2 Riolering (Lasten)

Vrijverval-riolering € 21.000 V
In de begroting 2025 was rekening gehouden met de afronding van het investeringsproject GRP-V jaarschijf 2023 in boekjaar 2024. Echter lopen de werkzaamheden nog door in 2025. De verwachting is dat de afronding en afsluiting in 2025 plaatsvindt. Hierdoor zal dit investeringsproject pas vanaf 2026 gaan afschrijven. Daarnaast is er een nadeel van € 2.000 in verband met een administratieve wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.

Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria

Begraven € 32.000 V
In de begroting 2025 was rekening gehouden met de afronding van de investeringsprojecten begraafplaats Staphorst uitbreiding, groot onderhoud begraafplaats Staphorst en de uitbreiding begraafplaats Scholenland  in boekjaar 2024. De werkzaamheden zijn in 2025 afgerond waardoor deze investeringsprojecten pas vanaf 2026 gaan afschrijven. 

 

Taakveld 7.3 Afval (Baten)

Zwerfafval € 90.000 V
Producenten van SUP (Single Use Plastics) zijn sinds het peiljaar 2023 verantwoordelijk voor de kosten die gemeenten maken voor het opruimen van zwerfafval. Dit betekent dat gemeenten en andere gebiedsbeheerders een vergoeding krijgen voor dat deel van de opruimkosten dat betrekking heeft op de SUP-productcategorieën. Dit zijn verpakkingen, drinkbekers, lichte plastic tassen, vochtige doekjes, tabaksproducten met filter en ballonnen. Het ministerie heeft nu besloten dat de inning bij de producenten gaat plaatsvinden, wat resulteert in extra opbrengsten van € 45.000 over 2023 en € 45.000 over 2024.

 

Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Financiële voortgang pogramma 8

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Financiële voortgang pogramma 8
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening -1.398 -376 -1.774
TV8.2 8.2 Grondexploitatie -2.487 0 -2.487
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen -1.135 -38 -1.173
Totaal Lasten -5.019 -414 -5.433
Baten
TV8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 66 -30 36
TV8.2 8.2 Grondexploitatie 2.419 0 2.419
TV8.3 8.3 Wonen en bouwen 827 -266 561
Totaal Baten 3.312 -296 3.016
Totaal van baten en lasten -1.707 -710 -2.417
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 481 0 481
Totaal Onttrekkingen 481 0 481
Mutaties reserves 481 0 481

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Afwijkingen

Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening (Lasten)

Bestemmingsplannen € 26.000 N
Dit betreft een administratie wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.

Munitiedepot € 350.000 N
Het college is in opdracht van de raad volop aan de slag met de realisatie van het Staphorster bod voor grootschalige munitieopslag. De focus ligt op het borgen van dit bod in een bestuurlijke overeenkomst tussen Defensie, Provincie en Gemeente en het bij elkaar brengen en houden van alle belangen. Om de inspanningen die daarvoor nodig zijn te bekostigen is naar verwachting voor 2025 een budget van € 350.000 nodig.

Taakveld 8.3 Wonen en bouwen

Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) € 37.000 N
Dit betreft een administratie wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.

 

Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening (Baten)

Bestemmingsplannen € 30.000 N
Door de overgang van Wet ruimtelijke ordening (WRO) naar de Omgevingswet, moeten plannen op een andere manier, met zwaardere technische eisen, in procedure worden gebracht. Dit heeft er toe geleid dat eind 2023 een flinke hoeveelheid plannen nog onder de WRO in procedure is gegaan. Het digitale stelsel (DSO) onder de Omgevingswet kent opstartproblemen waardoor vaker voor vergunningen wordt gekozen in plaats van planprocedures. Hierdoor worden er minder leges ontvangen dan begroot.

Taakveld 8.3 Wonen en bouwen

Omgevingsverg. afwijk. bouwplan € 15.000 N
Door de wijziging naar de Omgevingswet zijn er geen grote afwijkingsprocedures meer die via RO lopen en dus minder inkomsten hierop. Alles wat afwijkt van het omgevingsplan komt nog wel via RO (en Omgevingskamer), maar kan met een reguliere procedure worden afgedaan.

Omgevingsvergunning bouwen € 251.000 N
De opbrengsten voor de omgevingsvergunningen bouwen zijn incidentele opbrengsten die van jaar tot jaar variëren. De reguliere, kleinschalige ontwikkelingen (individuele woningen, verbouwingen bedrijven etc) kennen een vrij constante stroom. Dat geldt niet voor grootschalige bouwprojecten (woningbouw en industrie), die het ene jaar minder en het andere jaar meer tot ontwikkeling komen. Dat heeft als consequentie dat bij het uitblijven van grote projecten in enig jaar een tekort ontstaat aan inkomsten. Die situatie doet zich in 2025 voor.

Programma 9 | Overhead

Financiële voortgang programma 9

Terug naar navigatie - Programma 9 | Overhead - Financiële voortgang programma 9
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2025 Afwijkingen 2025 Begroting 2025 na wijzigingen
Lasten
TV0.4 0.4 Overhead -12.097 447 -11.650
Totaal Lasten -12.097 447 -11.650
Baten
TV0.4 0.4 Overhead 111 -50 61
Totaal Baten 111 -50 61
Totaal van baten en lasten -11.986 397 -11.589
Onttrekkingen
TV0.10 0.10 Mutatie reserves 2.486 0 2.486
Totaal Onttrekkingen 2.486 0 2.486
Mutaties reserves 2.486 0 2.486

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 9 | Overhead - Afwijkingen

Taakveld 0.4 Overhead (Lasten)

Kosten WIA verzekering € 40.000 N
Gemeente Staphorst is eigenrisicodrager voor de WIA. Vanaf 2025 moet er een jaarlijkse dotatie aan de voorziening ad € 40.000 plaatsvinden. 

Incidentele formatie-uitbreiding (i) € 133.000 V
Het budget voor incidentele formatie uitbreiding is  overgeheveld naar programma 0.  Deze administratieve wijziging heeft geen effect op het begrotingssaldo. 

Personeel- en organisatie ontwikkeling € 10.000 N
Door de doorontwikkeling van e-HRM en een toename in het aantal medewerkers, zijn de abonnementskosten toegenomen.

Vitaliteitsbeleid € 40.000 N
De kosten worden ingezet  voor het PGM budget. Door een toename in het aantal FTE's, vallen een aantal structurele activiteiten zoals fruit en workshops voor de medewerkers duurder uit. De uitbreiding van het budget met € 40.000 wordt gedekt uit de post onvoorzien binnen programma 0 en heeft daarom geen invloed op het begrotingssaldo.

Automatiseringskosten hardware € 153.000 V 
In de begroting is per abuis een investeringskrediet tweemaal opgevoerd waardoor de afschrijvingslasten voor hardware ICT te hoog zijn. Dit levert een voordeel op van € 52.000. Daarnaast is er een voordeel van € 101.000 in verband met een administratie wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.

Kantine gemeentehuis € 12.000 N
In 2025 is de kantine opnieuw in gebruik genomen. De geraamde kosten ad € 12.000 zijn gelijk aan de geraamde opbrengsten.

Documentatie / vakliteratuur € 24.000 V
Dit betreft een administratie wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.

Postverwerking € 15.000 N
De kosten van postverwerking zijn bijgeraamd. De kosten zijn gestegen door een toename van het aantal verzendingen en een stijging van de tarieven.

Gemeentelijke samenwerking € 11.000 N
Dit bedrag betreft een budgetoverheveling van taakveld 0.1 in programma 1. De begroting 2025 blijft per saldo gelijk.

Huisvesting gemeentehuis € 211.000 V
Het project Toekomstbestendig gemeentehuis is voortvarend opgepakt, maar heeft vertraging opgelopen door een combinatie van technische en organisatorische factoren. Hoewel de hoofdfasen van de verbouwing volgens planning zijn uitgevoerd, liepen er tot en met april dit jaar nog afrondende werkzaamheden. Een belangrijk knelpunt was het inregelen van de nieuwe klimaatinstallatie. Dit bleek complexer dan vooraf ingeschat en vergde intensieve afstemming met zowel de installateur als Brink Climate Systems. Tegelijkertijd deden zich nog lekkages voor die verholpen moest worden en zijn aanvullende bouwkundige aanpassingen doorgevoerd om het gebouw beter te laten aansluiten op de groeiende personele bezetting en veranderde gebruikersbehoeften. Daarnaast kon het project nog niet worden overgedragen aan de beheerorganisatie. Er waren nog diverse openstaande punten, waaronder levering van aanvullend meubilair, het aanbrengen van de laatste wandafwerking en de afronding van de inrichting van verschillende ruimtes. Deze restpunten zijn essentieel voor een correcte oplevering.

Vervoersmiddelen € 65.000 V
Door uitstel en vertraging van investeringen zijn de afschrijvingskosten lager en schuiven de afschrijvingskosten door naar de toekomst. In de begroting 2025 was rekening gehouden met de afronding van deze investeringsprojecten in 2024, echter voor een aantal projecten heeft de aanschaf pas plaatsgevonden in 2025. Hierdoor zullen deze investeringsprojecten vanaf 2026 gaan afschrijven. 

 

Taakveld 0.4 Overhead (Baten)

Stelpost activering projecturen € 101.500 N
Bij de oprichting van het Projectenbureau is een stelpost opgenomen zodat uren, vanwege projectactiviteiten, niet worden geactiveerd ten gunste van het loonbudget, maar ze ten gunste komen van de stelpost. Dit geldt voor de uren die geschreven worden door medewerkers waarvoor project capaciteit is opgenomen in de reguliere begroting/reguliere capaciteit. In de praktijk blijkt dat er weinig tot geen capaciteit is om projectactiviteiten uit te voeren. Om deze reden wordt de stelpost opgeheven.

Kantine gemeentehuis € 12.000 V
In 2025 is de kantine opnieuw in gebruik genomen. De geraamde opbrengsten ad € 12.000 zijn gelijk aan de geraamde kosten.

Vervoersmiddelen € 40.000 V
Er is een bus verkocht verkocht voor €10.000 en er zal nog een trekker verkocht worden voor waarschijnlijk € 30.000. Het BBV schrijft voor dat de opbrengst van de trekker, niet verrekend mag worden met de aanschafwaarde van de nieuwe trekker. In hoofdstuk 5 wordt een extra investeringskrediet gevraagd van € 60.000 voor de aanschaf van een grote trekker. Het werkelijke tekort op dit investeringskrediet bedraagt daardoor € 30.000.