Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Nieuwkomers (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
De gemeente Staphorst heeft de wettelijke taak om statushouders op te vangen. Binnen de gemeente Staphorst lopen wij voor op deze taakstelling. Dit resulteert ook in een hoger subsidiebedrag voor Vluchtelingenwerk Nederland. Zij moesten meer maatschappelijke begeleidingstrajecten opstarten dan eerder verwacht. Dit, en een nabetaling van de subsidie over 2024, verklaart de overschrijding van het begrotingsbedrag. De afrekening over 2025 moet nog opgesteld worden. Er wordt incidenteel een verhoging van het budget gevraagd van € 75.000. De verwachting is dat het begrote bedrag voor 2026 e.v. voldoende is voor de subsidie voor Vluchtelingenwerk Nederland. Het tekort wordt gedekt vanuit de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.
Wet Inburgering € 222.000 N en € 220.000 V
Iedere gemeente krijgt vanuit het Rijk een taakstelling voor het opvangen van statushouders. Gemeente Staphorst vangt momenteel meer statushouders op dan oorspronkelijk was voorzien. Dit leidt ertoe dat ook meer mensen starten met hun inburgeringstraject dan vooraf werd verwacht. Deze toename is de belangrijkste reden waarom de kosten hoger uitvallen dan begroot, en er dus sprake is van een overschrijding. Voor iedere statushouder die start met inburgering ontvangt de gemeente ook een bijdrage van het Rijk. Doordat er meer statushouders inburgeren, stijgen de inkomsten ook mee. Het budget voor de Wet Inburgering is budgetneutraal verhoogd.
Omdat er in de rest van 2025 naar verwachting weinig extra statushouders bijkomen, wordt aangenomen dat een aanvullende incidentele uitgave van €220.000 voldoende is om het jaar 2025 financieel goed af te sluiten. Voor 2026 wordt verwacht dat de inburgering binnen het begrote budget voortgezet kan worden.
Daarnaast is er een nadeel van € 2.000 in verband met een administratie wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.
Crisis Noodopvang (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
Vanaf oktober 2024 vindt er opvang van gerepatrieerde Libanezen plaats op een vakantiepark in IJhorst, hiervoor wordt in de decembercirculaire 2025 een bedrag van ca. € 60.000 uitgekeerd voor de opvang. Het eventuele voordeel komt ten gunste van de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.
Opvang statushouders (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
De tussenvoorziening is met ingang van 1-4-2025 verlengd voor 3 jaar met een optie voor nog eens 2 jaar. Voor 2025 wordt hetzelfde bedrag aan uitgaven verwacht als in 2024. De baten worden verhoogd met een bedrag van € 450.000 dit heeft betrekking op een verhoging van de ontvangsten voor huur van de kamers in de tussenvoorziening. Het tekort wordt gedekt vanuit de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.
Kinderopvang sociaal medische indicatie € 10.000 N
In 2025 is het aantal aanvragen fors toegenomen. Er wordt gewerkt aan een stringente toegangscontrole.
Accommodatie sociaal cultureel werk € 33.000 V en € 42.000 N
In de begroting 2025 is geen rekening gehouden met het feit dat het Dienstencentrum tijdelijk bij de VV Staphorst inzit, waardoor er te hoge kosten zijn aangehouden in de begroting wat resulteert in een voordeel van € 33.000. Omdat de nieuwbouw van het Dienstencentrum nog niet gereed is, worden de huurontvangsten in 2025 ook niet in zijn geheel gerealiseerd wat resulteert in een nadeel van € 42.000.
Noodopvang Oekraïne (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners)
Per 1 januari 2025 zijn de normbedragen verlaagd in de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne, deze hebben betrekking op zowel de gemeentelijke opvang als de particuliere opvang. Het budget voor de noodopvang Oekraïne is budgetneutraal verlaagd.
Taakveld 6.2 Wijkteams
SPUK IZA € 93.000 N en € 93.000 V
Het doel van deze specifieke uitkering (SPUK) Integraal Zorgakkoord is om de zorg voor iedereen toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden in een regionaal samenwerkingsverband. Het budget is budgetneutraal opgenomen.
Applicaties afdeling Samenleving € 33.000 N
Als gevolg van uitbreiding van taken zijn de kosten voor functioneel beheer en hosting bij ONS gestegen. Daarnaast is er een nadeel van € 8.000 in verband met een administratieve wijziging van de doorbelasting van ICT kosten, per saldo heeft dit geen op het begrotingssaldo.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Inkomensvoorzieningen € 1.140.000 N en € 1.170.000 V
Het aantal inwoners met een uitkering op grond van de Participatiewet blijft stijgen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de opvang van statushouders. Tot en met mei 2025 zijn de uitgaven € 1.316.000. Omgerekend voor gehele jaar is dat € 3.011.000. Dat betekent dat er een bedrag van € 980.000 wordt bijgeraamd. Daar staat tegenover dat het BUIG-budget ook stijgt.
Het aantal inwoners dat met ondersteuning van loonkostensubsidie een baan vindt blijft stijgen. Dit instrument is effectief gebleken om de kwetsbare doelgroep deel te laten nemen aan het arbeidsproces. In 2024 is er aan loonkostensubsidie € 416.000 uitgegeven. In 2025 verwachten we een bedrag van € 460.000, een bedrag van € 160.000 wordt bijgeraamd.
Het voorlopige BUIG-budget voor 2025 is vastgesteld op € 2.820.731. In de begroting is rekening gehouden met een budget van € 2.133.022.
Op basis van de verwachte uitgaven in relatie tot het BUIG-budget, wordt er over 2025 wederom een Vangnetuitkering aangevraagd. De voorlopig berekening laat een aanvraag zien van € 470.000. Het is nog niet met zekerheid te stellen dat de aanvraag wordt toegekend. Door verwerking van bovenstaande mutaties is er per saldo een voordeel van € 30.000 op het totale budget inkomensvoorzieningen.
Bijzondere bijstand (dekking vanuit reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners) en € 20.000 V
De stijging van het aantal klanten met een uitkering werkt door in de uitgaven bijzondere bijstand. Met name de eerste kosten van inrichting van een woning en de reiskosten voor het volgen van inburgerings- en re-integratietrajecten laten een stijging zien. Het tekort wordt gedekt vanuit de reserve vluchtelingen, statushouders en opvang van Oekraïners.
Er worden meer leningen verstrekt in verband met de eerste inrichting van een woning. Dit werkt door in een stijging van de baten door het totaalbedrag van aflossing op die leningen.
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Individuele hulp bij het huishouden € 145.000 N
De voorgestelde bijraming is het gevolg van een lichte stijging van het aantal cliënten, dit komt o.a. doordat de invoering van de eigen bijdrage steeds wordt uitgesteld. Daarnaast is er sprake van een stijging van het tarief door de nog niet verwerkte, contractueel vastgelegde indexatie.
Individuele begeleiding WMO € 75.000 N
De bijraming van €75.000 voor individuele begeleiding is noodzakelijk vanwege een toename van het aantal cliënten en de stijging van de tarieven.
Eigen bijdrage CAK € 13.000 V
Als gevolg van een stijging van het aantal cliënten wordt er meer abonnementstarief in rekening gebracht door het CAK en ontvangt de gemeente meer bijdragen.
Schuldregeling € 10.000 N en € 24.000 V
Over de jaren 2025 tot en met 2027 worden extra kosten gemaakt in verband met de alleenverdienersproblematiek. De kosten worden geraamd op € 10.000.
In de meicirculaire zijn middelen (€ 24.000) beschikbaar gesteld voor de alleenverdienersproblematiek, deze hebben betrekking op de uitgaven en de te maken uitvoeringskosten.
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Jeugdhulp € 375.000 N
Taakveld 6.811 Beschermd Wonen en Taakveld 6.812 Maatschappelijke en vrouwenopvang
Beschermd Wonen (toevoeging aan reserve beschermd wonen)
De uitgaven voor Beschermd Wonen worden gedekt vanuit de reserve Beschermd Wonen, om de uitgaven inzichtelijk te houden, zijn onderstaande bedragen in de voortgangsrapportage opgenomen:
Toegang Beschermd Wonen door gemeente Zwolle € 21.000;
Kansrijk Wonen € 45.000;
Inzet uitvoeringsplan Maatschappelijke opvang € 15.000;
Implementatie AVE methode € 20.000.
De middelen voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang ontvangt de centrumgemeente Zwolle. Conform afspraken met centrumgemeente Zwolle worden de voordelen op de budgetten Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang overgemaakt naar de lokale gemeente. Deze middelen worden toegevoegd aan de reserve Beschermd wonen (conform adv/23-17566) en vanuit deze reserve worden bovenstaande kosten gedekt.
Jaarlijks worden de subsidieontvangers Maatschappelijke Opvang geïndexeerd. De DUMO (Decentralisatie Uitkering Maatschappelijke Opvang) wordt niet jaarlijks geïndexeerd. Gemeenten ontvangen deze indexatie via het gemeentefonds. Regionaal is afgesproken dat Zwolle deze indexatie jaarlijks ophaalt bij de gemeenten. De bijdrage is € 60.000,-
Er is een eenmalige bijdrage voor de verbouw van vrouwenopvang Kadera nodig van € 33.000, deze wordt incidenteel gedekt vanuit de reserve beschermd wonen.
In het jaar 2025 is het voordeel over het jaar 2024 van € 782.000 vanuit de centrumgemeente Zwolle uitgekeerd.
Veilig Thuis en Opvang € 10.000 N
De bijdrage voor de gemeente Zwolle voor 2025 valt hoger uit dan begroot.
Wet verplichte GGZ (dekking vanuit reserve beschermd wonen)
De bijdrage voor de uitvoeringskosten van de WvGGZ zijn toegenomen. De kosten hebben betrekking op de inzet van de regionale procesmanager, verkennend onderzoek en het meldpunt Maatschappelijke Zorg.
Voornoemde uitgaven van € 218.000 (Beschermd Wonen € 193.000 en WvGGZ € 15.000) en ontvangsten van € 782.000 worden gemuteerd ten gunste van de reserve beschermd wonen.