Bedragen * €1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Beleidshuis / Leren en organiseren | -125 | |||
Omgevingsplan | -250 | |||
Incidentele uitbreiding ambtelijke capaciteit | -615 | -337 | -307 | -37 |
Informatiemanagement-uitvoeringsplan 2025-2027 | -129 | -130 | ||
Herijking groenbeheerplan | -35 | |||
Meerjarenprogramma Wonen (wordt opgesteld) | -100 | |||
Agrarische Coaching, hulpverlening agrariërs | -29 | -29 | ||
Incidentele ontwikkelingen | -1.283 | -496 | -307 | -37 |
Beleidshuis / Leren en organiseren
Het ontwikkelen van een 'beleidshuis' komt voort uit de omgevingswet. De Omgevingswet is een resultaatgerichte wet. De kern van deze benadering is dat wordt gestuurd op doelen, ambities en beleid. De juridische regels zijn daarbij ondersteunend en worden gezien als een middel om die doelen te bereiken. Als blijkt dat regels niet bijdragen aan het behalen van de gestelde doelen, dan is het noodzakelijk om te onderzoeken wat wél werkt. Deze manier van denken maakt het onvermijdelijk om periodiek te monitoren en te evalueren. Ook is het noodzakelijk om beleid en regels regelmatig te herzien. Zo ontstaat vanzelf een cyclisch proces van beleid, uitvoering, toetsing en bijsturing. Het is belangrijk om dit proces goed te organiseren en daar duidelijke afspraken over te maken.
Omgevingsplan
De bestemmingsplannen worden met plaatselijke verordeningen, beleidsregels en regels vanuit het Rijk, de Provincie en het Waterschap samengevoegd tot één omgevingsplan. Ook worden regels over veiligheid en gezondheid geïntegreerd in het omgevingsplan. Deze transitie duurt tot 2032 en vergt extra capaciteit. Voor 2024 en 2025 is daarvoor een incidenteel budget beschikbaar gesteld. Omdat nog niet duidelijk is wat tot 2032 aan structurele extra capaciteit nodig is, is nogmaals incidenteel extra budget nodig.
Incidentele uitbreiding capaciteit
Voor de invoering van de omgevingswet, ondersteuning m.b.t. de K80, het verstrekken van evenementenvergunningen en op de taakgebieden van functioneel beheer, beleidsadvies Samenleving, communicatie en juridische zaken is tijdelijk extra capaciteit nodig.
Informatiemanagement-uitvoeringsplan 2025/2027
Dit betreft de incidentele uitvraag van gelden voor de uitvoering van het informatiemanagement-uitvoeringsplan 2025/2027.
Herijking groenbeheerplan
Het huidige groenbeheerplan loopt af in 2025. De afgelopen jaren (2019 – 2025) is het beheer van het openbaar groen uitgevoerd volgens de kaders van dit beheerplan, met de keuze voor scenario 4, waarbij er gewerkt is aan de omvorming van verschillende groenvakken. Voor de periode 2026-2030 wordt er opnieuw een groenbeheerplan opgesteld. Binnen dit plan kan de gemeenteraad opnieuw keuzes maken ten aanzien van de kwaliteitsniveaus van het te onderhouden groen.
Meerjarenprogramma Wonen
Voor het opstellen van het Meerjarenprogramma Wonen is incidenteel geld nodig. De benodigde bouwstenen voor regie op de woningbouwopgave zijn opgesteld; woonbehoefteonderzoek, stedenbouwkundige doorvertaling, Meerjarenprogramma Wonen en programma grond(prijs)beleid en kostenverhaal (Q3 2024 ter vaststelling raad) als randvoorwaardelijk programma om de financiële effecten van de woningbouwopgave als gemeente zo goed/eerlijk mogelijk op te kunnen vangen.
Al deze bouwstenen zijn onderdeel van het aanstaande (omgevingswet-) ‘Volkshuisvestingsprogramma’. Om de regie goed uit te kunnen voeren is extra capaciteit nodig om inhoud te kunnen geven aan de proactief-faciliterende rol ten aanzien van de initiatieven van derden.
Agrarische coaching, hulpverlening agrariërs
Door de huidige ontwikkelingen op het gebied van stikstof blijft de onzekerheid voor de agrarische inwoners. Het is belangrijk en een wens om agrariërs die het moeilijk hebben, een vangnet te blijven bieden met professionele ondersteuning en psychosociale hulpverlening die aansluit.
Programma Energie en Klimaat
Het huidige Programma Energie en Klimaat loopt tot 2025. Wij constateren dat er duidelijke beleidslijnen (w.o. warmtetransitie, voorkomen netcongestie, voorkomen energiearmoede, klimaatadaptatie, circulaire economie) vanuit de gemeente noodzakelijk zijn om de Energietransitie en Klimaatadaptatie verder vorm te geven. Deze beleidslijnen zullen in 2025 en 2026 gestalte krijgen binnen de Omgevingsvisie. Wij zien 2026 als een overgangsjaar van de beleidsvorming naar implementatie van dit beleid. In het jaar 2027 zal er meer nadruk komen te liggen op de uitvoering. Voorgesteld wordt de benodigde budgetten te dekken uit de bestemmingsreserve Duurzaamheid, die tot stand is gekomen door de overschotten van het energie en klimaatbudget van de afgelopen 4 jaren.