1. Aanbiedingsbrief

Aanbieding

Terug naar navigatie - 1. Aanbiedingsbrief - Aanbieding

Hierbij bieden wij u de Kadernota 2026 aan. Het uitbrengen van een Kadernota  is formeel geregeld in de Financiële Verordening. Deze Kadernota 2026 vormt de basis voor de opstelling van de begroting 2026-2029. 

Om de financiële besluitvorming in de Planning & Control (P&C-)cyclus op een goede manier te kunnen laten aansluiten bij de financiële meerjarensituatie en de kaderstellende rol van de raad te versterken is het behandelproces van de kadernota (voorheen ‘Zomernota’) aangepast. Voortaan wordt in de Planning en Control cyclus het  zwaartepunt voor de financiële afwegingen gelegd op de behandeling van de Kadernota, als kaderstellend document voor de begroting. Dit houdt tevens in dat de Kadernota twee keer wordt behandeld (opiniërend en besluitvormend) en dat er een technische avond wordt gepland voor de Kadernota. In de auditcommissie is gesproken over hoe om te gaan met de Algemene Beschouwingen. De auditcommissie is van mening dat het politieke zwaartepunt ligt bij de Begroting. Dat is ook het moment voor de Algemene Beschouwingen. Gelet op de impact van de nieuwe Kadernota is de Auditcommissie van mening dat de fracties tijdens de behandeling van de Kadernota wel de mogelijkheid hebben een reactie in breder perspectief te geven. Na de integrale afweging worden de beleidswijzigingen financieel doorgevoerd in de begroting jaar t+1.    

Vanaf 2026 ontvangen gemeenten aanzienlijk minder geld vanuit het Rijk, zo ook Staphorst. Zonder ingrijpen zouden we uitkomen op een tekort van ruim een miljoen in 2029. Om toch tot een sluitende begroting te komen hebben we kritisch gekeken naar het nut en de noodzaak van investeringen en uitgaven.  In de meicirculaire 2025 wordt ongeveer 7 ton extra rijksbijdrage beschikbaar gesteld, waarvan meer dan de helft betrekking heeft op de financiering jeugd binnen het gemeentefonds (de ‘demping terugval Gemeentefonds’), waar ook hogere kosten voor jeugdzorg tegenover staan. Per saldo betreft de netto stijging van het gemeentefonds minder dan 3 ton in 2029. 

De Kadernota 2026 is onderverdeeld in enerzijds noodzakelijk en/of wettelijk verplichte budgetbijstellingen en anderzijds nuttige en/of wenselijke budgetbijstellingen.

Wij volgen het begrotingsadvies van de VNG inzake de Hervormingsagenda jeugd door toepassing van de stelpost Van Ark aan de batenkant met nog te verwachten middelen voor jeugdzorg. Aan de kostenkant nemen we, eveneens conform het VNG-advies, gerichte investeringen op die op termijn tot besparingen moeten leiden. De uitwerking van deze investeringen en de wijze waarop wij hier concreet invulling aan geven, wordt gepresenteerd bij de begroting.

We stellen voor de kostendekkendheid van de leges te herijken, de toeristenbelasting vanaf 2028 te verhogen naar € 1,75, vanaf 2027 de OZB drie jaar met 2,5% te verhogen en verstrekte subsidies te verlagen/te herijken. 

Doel Kadernota 2026

Terug naar navigatie - 1. Aanbiedingsbrief - Doel Kadernota 2026

In de Kadernota 2026 worden de kaders van de begroting 2026 en meerjarenraming 2027 - 2029 besproken. Over de voortgang van het jaar 2025 wordt de raad separaat geïnformeerd via de voortgangsrapportage 2025 die in september/oktober in de raad wordt besproken en vastgesteld.

Uitkomsten Kadernota 2026 voorstel College

Terug naar navigatie - 1. Aanbiedingsbrief - Uitkomsten Kadernota 2026 voorstel College
Bedragen * €1.000 2026 2027 2028 2029
Structureel Begrotingssaldo 2026-2029 na circulaires 565 500 326 326
Uitkomsten Meicirculaire 2025 768 608 562 669
Noodzakelijke/wettelijke budgetbijstellingen -1.197 -1.160 -1.227 -1.508
Nuttige/wenselijke budgetbijstellingen -435 -509 -547 -547
Opbrengstverhogingen 278 217 380 436
Saldo Kadernota 2026 -21 -344 -505 -623
Politieke keuzes 300 423 758 906
Structureel Begrotingssaldo 2026-2029 279 78 252 283