Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering

Organisatie algemeen

Terug naar navigatie - Organisatie algemeen

Om een goed werkgever te zijn, investeren we in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Er wordt een strategisch personeelsplan opgezet om in te toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent, zijn passende arbeidsvoorwaarden, met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming, belangrijk. We streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat. Hiertoe is een brede organisatiescan uitgevoerd met daarbij de focus op wat een passende formatieomvang voor een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie zou zijn met de opgaven waar de gemeente Staphorst voor staat, de ambities die we hebben en wat nog op ons af komt in de komende jaren. De uitkomsten van deze organisatiescan zijn verwerkt in de begroting van 2023 en verder.  Met onze kernwaarden in het achterhoofd, Betrouwbaar, Bewust van je omgeving, Samen voor Staphorst en Trots op je werk, willen we komend jaar een volgende stap zetten, het reeds ingezette 'Stap Door'-traject. Zo willen we onder andere de gelijkwaardige verhouding tussen inwoner en overheid verbeteren. Verder willen we ons in de benadering van de organisatie daarbij niet alleen richten op de actualiteit van de invoering van de Omgevingswet en de organisatieonderdelen die daarmee te maken hebben, maar op de hele organisatie. 

Samenwerking

Terug naar navigatie - Samenwerking

We willen ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie en daarbij kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. 

Informatiemanagement

Terug naar navigatie - Informatiemanagement

Visie en projecten
In 2021 is de visie op de informatiehuishouding geactualiseerd en een meerjareninvesteringsplan vastgesteld. Hier zijn een groot aantal projecten uit voortgekomen die in de periode 2021-2023 conform planning worden uitgevoerd. In 2023 vindt evaluatie en actualisatie van het meerjareninvesteringsplan plaats, hier komen projecten en investeringen voor de periode 2024-2026 uit voort.

In 2022 is een nieuwe website gelanceerd, aansluitend wordt in 2023 een nieuw intranet geïmplementeerd, geïntegreerd met een moderne werkplek. Tevens wordt dan een start gemaakt met de inrichting van een digitale samenwerkingsomgeving om samenwerking (over organisatie grenzen heen) en projectmatig werken veilig en gebruiksvriendelijk te ondersteunen.

Veranderende wetgeving, Wet Open Overheid (Woo)
De implementatie van een aantal nieuwe wetten zoals Woo, Wmebv (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer), Wep (Wet elektronische publicaties) en de nieuwe Archiefwet vergt de komende jaren nadrukkelijk aandacht. In 2023 heeft de de Woo (ter vervanging van de Wob) een aanzienlijke impact op de (inrichting van) de informatiehuishouding en processen.

Door de Woo dient vroeg in het proces informatie openbaar gemaakt te worden. Daarnaast bevat de Woo eisen voor het in geordende staat digitaal duurzaam bewaren van informatie. Deze eisen leiden tot extra voorzieningen en aanpassingen in bestaande archiveringssystemen, werkwijzen en processen. Om deze wet goed te implementeren worden verschillende IM, communicatie en JZ disciplines ingezet.

Gemeentebrede actualisatie van digitaal zaakgericht werken & archiveren en procesoptimalisatie 
Er is in 2021 gestart met een gemeentebrede actualisatie van digitaal zaakgericht werken & archiveren inclusief procesoptimalisatie. Papieren dossiers zijn vervangen door digitale dossiers inclusief passende werkwijzen en archiefomgeving. Dit traject wordt in 2023 doorgezet en wordt afhankelijk van behoefte per proces/team uitgevoerd.

Dienstverlening
Begin 2023 wordt de visie op dienstverlening geactualiseerd. Ook de organisatie van dienstverlening binnen de gemeentelijke organisatie maakt nadrukkelijk onderdeel uit van de op te stellen visie. De geactualiseerde visie leidt tot een aantal projecten en investeringen.

Informatieveiligheid
De implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) wordt, mede aan de hand van de opgestelde jaarkalender, voorgezet. Dit leidt de komende jaren tot een groot aantal acties en investeringen. Voorts hebben ook in 2023 audits en awareness programma’s de nodige aandacht.

Privacy
Per eind 2022 start de functie Functionaris Gegevensbescherming  (FG) nieuwe vorm. Vanuit het oogpunt van flexibiliteit en (actuele) deskundigheid wordt ingezet wordt op een abonnementsconstructie bij een FG -dienstverlener.
Er vindt bijscholing plaats op het vlak van informatiebeveiliging en privacy voor betrokken gemeentelijke medewerkers. Bewustwording (voor zowel privacy als informatieveiligheid) van alle gemeentelijke medewerkers is een continu punt van aandacht.

Visie op control
Voor het realiseren van bovengenoemde punten (nieuwe rechtmatigheidsverantwoording) wordt aangesloten bij de vastgestelde “Visie op Control”. Bij de ontwikkeling van deze visie was al voorgesorteerd op de wetswijziging. 

De organisatie zal dan ook vanaf de start boekjaar 2023 uitvoering kunnen geven aan deze werkwijze. Uitgangspunt van de Visie op Control is het werken volgens het Three Lines Model of Defence: 1e, 2e en 3e lijns controles. Dit is uitgewerkt in onderstaand model voor de gemeente Staphorst.

De proceseigenaar (1e lijn) is primair verantwoordelijk voor de inrichting, uitvoering en beheersing van het werkproces (Geld, organisatie, Tijd, Informatie, Kwaliteit - GOTIK) De 1e lijn wordt integraal ondersteund door de 2e lijn (veelal bedrijfsvoering) op gebied van financiën, juridisch, inkoop, HRM,  IT en informatiemanagement.

Er zullen dan ook afspraken worden gemaakt op welke wijze de samenwerking vorm wordt gegeven.Vervolgens vindt toetsing  plaats door de 3e lijn op gebied van rechtmatigheid, getrouwheid, privacy en informatiebeveiliging. Belangrijk hierbij zal de vastlegging van resultaten zijn in de 1e, 2e en 3e lijn. Dit helpt het College om een uitspraak te kunnen doen over de financiële rechtmatigheid.

Tenslotte is er nog een 4e lijn controle. Dat zijn externe partijen die ook controles verrichten, toezicht houden.

Rechtmatigheidsverantwoording
Invoering van de nieuwe rechtmatigheidsverantwoording zal met ingang van het boekjaar 2023 plaatsvinden. Doel hiervan is de kaderstellende- en controlerende rol van de gemeenteraad op financieel vlak te versterken.

Op dit moment verstrekt de accountant bij de jaarrekening van de gemeente een controleverklaring met een oordeel over de getrouwheid en rechtmatigheid. Het tweede oordeel over rechtmatigheid is vanaf 2023 geen taak meer van de accountant, maar een taak van het College zelf om zich daarover te verantwoorden.

Dus daar waar, in het kader van financiële rechtmatigheid, nu nog de accountant verslag uitbrengt, zal vanaf het boekjaar 2023 door het college van B&W zelf een verantwoording moeten worden opgesteld, die opgenomen wordt in de jaarrekening. Waar voorheen het gesprek over financiële rechtmatigheid tussen de Raad en accountant werd gevoerd, gaat dit nu plaatsvinden tussen Raad en College.

Om te komen tot afgifte van een rechtmatigheidsverantwoording door het College per boekjaar 2023 moeten onderstaande zaken in 2022/2023  worden gerealiseerd:

  • Duidelijke positionering van de verschillende rollen en taken binnen het onderdeel rechtmatigheid in de gehele organisatie (van Raad tot proceseigenaar);
  • Structurele borging hiervan in de organisatie;
  • Kwaliteitsimpuls interne processen en de beheersing ervan, waardoor een adequaat functionerend systeem ontstaat van interne beheersing en -controle, om te waarborgen dat de gemeente bij alle (financiële) beheershandelingen en transacties de wet- en regelgeving naleeft;
  • Concretisering van het normen en toetsingskader: o.a. rechtmatigheid en getrouwheid splitsen.

Personeel | HRM

Terug naar navigatie - Personeel | HRM

Formatieontwikkeling
In 2022  is door het bureau BMC een brede organisatiescan uitgevoerd voor een nadere onderbouwing op de vraag wat een passende formatieomvang zou zijn voor een organisatie als de onze en de opgaven waar we voor staan. Hierbij zijn de volgende vragen als leidraad gebruikt:

1. Wat is een passende formatie voor de taken die in Staphorst worden uitgevoerd? 
2. Welke in- en externe ontwikkelingen komen op de gemeente af die gevolgen hebben voor taken en wat betekent dit voor de formatie?
3. Wat is de gewenste formatie op basis van de in- en externe ontwikkelingen die de komende drie jaar op Staphorst afkomen?

Voorafgaand aan het onderzoek is in de organisatie geinventariseerd waar het nu al knelt of waar in de toekomst reguliere taken niet langer uitgevoerd kunnen worden. De uitkomsten van het BMC-rapport zijn hier tegenaan gelegd en is gekomen tot onderstaande formatie-uitbreiding in de begroting 2023 e.v.:

Structurele invulling
0,67 fte Managementassistente (Bestuurssecretariaat)
1,0 fte HR-adviseur/-medewerker
0,50 fte mw. Financiële administratie/Financieel beheer 
0,50 fte Administratief Juridisch Medewerker
1,0 fte Medewerker Gegevensbeheer
0,6 fte functioneel beheer
In totaliteit gaat dit om een structurele formatieuitbreiding van 4,27 fte en een bedrag van € 320.000.

Tijdelijke invulling
1,0 fte kwaliteitstoetser
1,0 fte contractmanager
Wij stellen voor deze beide functies voor 2 fte tijdelijk voor een jaar open te stellen en hiervoor incidenteel € 158.000 beschikbaar te stellen.

Externe inhuur
We merken dat door de krappe arbeidsmarkt het invullen van vacatures met personeel in loondienst steeds lastiger wordt. Hierdoor  verwachten we in 2023 uit te komen op een hoger inhuurpercentage dan de afgelopen jaren.

HR Gesprekscyclus
Een nieuwe HR gesprekscyclus welke beter aansluit bij de stip op de Staphorster horizon (de praatplaat), de kernwaarden van de organisatie en de wens om medewerkers meer zelf de regie te geven over hun loopbaan, zal worden meegenomen in de verdere doorontwikkeling van de organisatie (zie hiervoor het punt bedrijfsvoering - organisatie algemeen).

Opleiden en ontwikkelen
Ook in 2023 zal het opleiden en ontwikkelen van personeel een belangrijke rol spelen in het HRM beleid. Hierbij is aandacht voor zowel vakinhoudelijke opleidingen en trainingen, maar ook voor opleidingen en trainingen in het kader van persoonlijke ontwikkeling. Het doel is om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te vergroten. Ook is er aandacht voor het intern doorstromen. 1,75% van de loonsom wordt begroot voor opleiding en ontwikkeling. Daarnaast is er een afzonderlijk budget voor coaching. Voor een vervolg aan het Stap Door-traject zijn ook door uw raad gelden beschikbaar gesteld.

Formatiesturing
In 2021 en 2022 hebben we de Loonsommonitor in PinkINzicht ontwikkeld. In deze tool wordt de informatie vanuit verschillende bronsystemen (oa.s. de salarisadministratie en de  financiele administratie) ontsloten, zodat hier door de managers en coordinatoren vroegtijdig op gestuurd kan worden.  In het formatieboek is voor de begroting 2023 171,49  fte opgenomen, dit is inclusief 4,27 fte n.a.v. het rapport van BMC en (in tegenstelling tot eerdere opgaven) exclusief 5,34 fte stagiaires.

Personeelsformatie in fte's

Organisatie onderdeel Formatie
Begroot 2022
Formatie
Begroot 2023
Formatie
Begroot 2024
Formatie
Begroot 2025
Formatie
Begroot 2026
College + griffie + Babsen 5,43 5,56 5,56 5,56 5,56
Secretaris 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00
Bestuur & Managementondersteuning 63,67 67,50 67,50 67,50 67,50
Ontwikkeling & Beheer 68,63 68,39 68,39 68,39 68,39
Samenleving 28,36 29,04 29,04 29,04 29,04
Totaal organisatie 167,09 171,49 171,49 171,49 171,49


Trainees

In de begroting is per afdeling één fte opgenomen voor trainees. Een traineeship is een (starters)functie waarin een medewerker gedurende een periode van twee jaar de kans krijgt om ervaring op te doen, en met die ervaring de arbeidsmarkt op te gaan. In het programma van een trainee staat de combinatie van werken en leren centraal. Onze trainees worden in twee jaar tijd opgeleid en kunnen wanneer er een vacature binnen Staphorst ontstaat uiteraard doorstromen op deze vacature. Ook worden trainees gezien als interne kandidaten binnen de Talentenregio.

Generatiepact
Het generatiepact is een onderdeel van ons vitaliteitsbeleid. De huidige regeling liep tot 31 december 2021. De verwachting was dat er in de Cao Gemeenten (2021-2022) een regeling zou komen die oudere werknemers de gelegenheid zou bieden om onder bepaalde voorwaarden minder te gaan werken. Deze regeling is echter niet in de Cao terecht gekomen. Om die reden heeft de gemeente Staphorst ervoor gekozen om haar eigen regeling generatiepact per 1 januari 2022 te verlengen tot uiterlijk 1 januari 2024. Daarbij is ook de afspraak gemaakt dat deze regeling komt te vervallen indien in de volgende Cao Gemeenten (2023) andere afspraken worden gemaakt.
De regeling generatiepact houdt in dat medewerkers die binnen 10 jaar de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken 20% minder kunnen gaan werken tegen doorbetaling van 90% van het loon. Medewerkers die binnen 6 jaar de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken mogen 50% minder gaan werken tegen doorbetaling van 75% van het loon. 

Huisvesting

Terug naar navigatie - Huisvesting

Werken waar, wanneer en hoe je dat wilt. Dat is in het kort Het Nieuwe Werken (HNW). Hierbij gaat het om het werk wat verricht wordt en niet het per sé aanwezig zijn en uren maken. Als medewerker krijg je de ruimte en de vrijheid om je werk binnen bepaalde grenzen naar eigen inzicht te doen. HNW betekent dus flexibeler werken, ook thuis, met meer zelfstandigheid. Hierdoor kun je beter bepalen hoe je je werk effectiever, efficiënter en - niet onbelangrijk - plezieriger invult. Dit betekent wel dat kantoren en gemeentehuizen hier op ingericht worden met bijvoorbeeld stiltekamers, belplekken, ontmoetingsplekken, en overlegruimtes met audiovisuele voorzieningen, ICT-voorzieningen gericht op mobiel werken et cetera. Ook werkplekken moeten flexibel worden ingericht, door bijvoorbeeld hoog-laag bureaus, zodat er gemakkelijk van werkplek gewisseld kan worden en voldaan wordt aan de Arbo-eisen. Het huidige gemeentehuis voldoet hier nog niet aan. Dit wordt meegenomen in het project Toekomstbestendig gemeentehuis.

In 2022 is de buitenzijde van het gemeentehuis verduurzaamd en zijn de installaties vervangen. In 2023 zullen de aanpassingen aan de binnenzijde plaatsvinden. Met dit project wordt in 2023 verder uitvoering gegeven aan het verduurzamen en herinrichten van het gemeentehuis Staphorst. Er komen onder andere meer overlegruimtes, verschillende werkruimtes en flexplekken. Dit alles volgens een zo logisch mogelijke indeling, waarbij goed gelet wordt op de kosten.

Energielasten

Terug naar navigatie - Energielasten

De oorlogssituatie in Oekraïne en de al langer bestaande krapte op de grondstoffenmarkt zorgen voor extreme prijsstijgingen van onder andere energie en brandstoffen. De energiekosten zijn in 2022 flink gestegen voor met name de gemeentelijke gebouwen en openbare verlichting. Samen met de omliggende gemeenten en de provincie (het Zwols Collectief, Shared Service Centrum ONS) had de gemeente Staphorst een contract met Gazprom voor de afname van gas. Dit contract is vanaf 1 oktober 2022 ontbonden omdat Gazprom  onder de Verordening 833/2014/EU en dus het 5e sanctiepakket valt. Vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31 december 2023 wordt het gas geleverd door Greenchoice voor een aanzienlijk hoger tarief. In tussentijd zal het Zwols Collectief opnieuw gaan aanbesteden. Elektriciteit wordt ook geleverd door Greenchoice, vooralsnog afgerekend op basis van een variabel tarief. Deze ligt momenteel ook fors hoger en de verwachting is dat dit ook voor 2023 geldt. 

Gemeentelijke heffingen/basisregistraties

Terug naar navigatie - Gemeentelijke heffingen/basisregistraties

Uitbreiding lokaal belastinggebied niet eerder dan 2025
De VNG pleit al langere tijd voor een lokaal belastinggebied dat qua omvang beter past bij de steeds grotere hoeveelheid taken en verantwoordelijkheden van gemeenten. Gemeenten zijn nu voor een belangrijk deel van hun inkomsten afhankelijk van uitkeringen door het Rijk. Ondanks ingenieuze verdeelsleutels blijkt het niet mogelijk om de financiële middelen volledig aan te laten sluiten op de gemeentelijke taken. Een eigen belastinggebied van voldoende omvang is dan ook van groot belang om als gemeenten de vele taken waar te kunnen maken. Daarnaast biedt een eigen belastinggebied de lokale politiek betere mogelijkheden om keuzes te maken en verantwoording aan de kiezers af te leggen. Het huidige kabinet houdt voorlopig de huidige financieringssystematiek vast. Een uitbreiding van het lokaal belastinggebied zal niet eerder dan in 2025 plaatsvinden.

Ontwikkelingen Wet WOZ
Het is van belang te zorgen voor maatschappelijk draagvlak en vertrouwen in de WOZ-waarden. Daarom moet de WOZ-uitvoering de komende jaren mee-ontwikkelen met maatschappelijke en technische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen vragen om investeringen van de gemeenten en hebben overigens een breder bereik dan uitsluitend de WOZ-uitvoering. Voorbeelden hiervan zijn:

  • verandering van de markt als gevolg van de energietransitie/duurzaamheid;
  • ontwikkelingen in de woningmarkt als gevolg van tekort aan aanbod;
  • veranderende behoefte van belanghebbenden aan transparantie;
  • groeiende behoefte van belanghebbenden aan rechtsbescherming;
  • integratie van gegevensbeheer voor WOZ en geo-registraties;
  • invoering Omgevingswet;
  • groeiend belang voor kwaliteitsbeheer en correcte uitwisseling met de Landelijke Voorziening WOZ.

Samenwerking Wet WOZ
Sinds 2013 verzorgt Staphorst de uitvoering van de Wet WOZ voor de gemeente Zwartewaterland. De samenwerkingsovereenkomst is in 2022 geactualiseerd en regelt een continuering van de samenwerking voor de komende 6 jaar. Hiermee is ook rekening gehouden met de benodigde investeringen voor een adequate WOZ-uitvoering.

Samenhangende objectenregistratie
Een samenhangende objectenregistratie of centrale objectenregistratie (COR) is één centraal georganiseerde uniforme registratie met daarin basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid. Daaronder verstaan we objecten die in het terrein zichtbaar zijn, zoals gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en bomen, aangevuld met enkele objecten als woonplaatsen en openbare ruimten. In de objectenregistratie gaan in ieder geval de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en de basisregistratie grootschalige topografie (BGT) op. Daarnaast is het de bedoeling dat ook het gedeelte van de WOZ-administratie waarin objectgegevens zijn opgenomen en een aantal basisgegevens uit de registraties voor het beheren van de openbare ruimte (BOR) in de objectenregistratie worden opgenomen. Hierdoor wordt dubbele opslag van objectinformatie zoveel mogelijk voorkomen (‘éénmalig registreren, meervoudig gebruik).

Ontwikkelingen GEO-informatie (GeoVisie)
Geografische gegevens worden steeds belangrijker. Om die reden heeft Staphorst een GeoVisie vastgesteld. Deze visie voorziet in het nut en de noodzaak een kwalitatief goede beheerorganisatie op te zetten met betrekking tot de GEO-gerelateerde basis- en kernregistraties. Van belang is uiteindelijk met de juiste applicaties en koppelvlakken, processen en taakverdeling te komen tot een situatie waarbij sprake is van een beheerorganisatie en gewerkt wordt met het concept “éénmalig inwinnen en meervoudig gebruik”. Op deze manier kunnen de baten maximaal worden benut en wordt gebruik gemaakt van de juiste, kwalitatief hoogwaardige gegevens. Dit is van belang omdat overheden verplicht zijn gebruik te maken van de gegevens uit de basisregistraties. Het belang van een goede beheerorganisatie is bovenal hoog gelet op de komst van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Onjuiste informatie kan resulteren in problemen. Er zijn binnen de gemeente Staphorst al diverse stappen gerealiseerd om te komen tot de gewenste beheerorganisatie.

Omgevingswet en leges
De Omgevingswet, die hoogstwaarschijnlijk op 1 januari 2023 in werking treedt, heeft ingrijpende gevolgen voor de legesverordening. Een werkgroep met afgevaardigden van verschillende disciplines heeft de benodigde aanpassingen en afstemming verricht naar aanleiding van deze ontwikkeling. 

Ontwikkelingen burgerzaken

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen burgerzaken

Digitalisering producten burgerzaken
Momenteel is het voor inwoners mogelijk om diverse zaken via de website te regelen. Voorbeelden hiervan zijn geboorteaangiftes, aangifte van overlijden, verhuizingen en aanvragen van uittreksels.

Pilot digitaal verlengen rijbewijs
Medio 2021 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten de digitale aanvraag voor de verlenging van het rijbewijs landelijk in te voeren. Momenteel wordt gewerkt met een pilot: Proef Digitaal Aanvragen Rijbewijs (DAR).  Vermoedelijk wordt de mogelijkheid een rijbewijs digitaal te verlengen vanaf eind 2024 in iedere gemeente verplicht. Staphorst onderzoekt deze mogelijkheid eerder in te voeren. Een aanvraag voor het verlengen van een rijbewijs aan het gemeenteloket moet ook mogelijk blijven.

Verbeteren Reisdocumentenstelsel
De komende jaren wordt landelijk gewerkt aan een toekomstbestendig stelsel van paspoorten en identiteitskaarten. In het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) wordt het stelsel geleidelijk aangepakt. Het doel is: de kwaliteit, fraudebestendigheid en betrouwbaarheid van het stelsel naar een hoger niveau tillen.

Ontwikkelingen secretariaat

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen secretariaat

Het gebruik van applicaties en het digitale verkeer zoals e-mail en whatsapp neemt toe. Dit vraagt bewustwording en is van invloed op processen, hoe we ons werk doen en bijvoorbeeld wat en hoe te archiveren. Een Wet open overheid (Woo) speelt hierin ook een rol.

Naast de primaire taken binnen het secretariaat zoals het ondersteunen van het bestuur, management en OR ervaren we een toename van de vraag om vanuit het secretariaat deel te nemen aan diverse projecten en werkgroepen. Dit vraagt om voldoende capaciteit, prioritering en wellicht keuzes.

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

Er wordt communicatiebeleid opgesteld dat duiding geeft en een bijdrage levert aan de communicatie (strategie) van de gemeente. Een basis die aansluit bij bestaand beleid, de actuele visie, de taken van de organisatie en aansluit bij de uitvoering van het collegeprogramma 2022 - 2026 “Bouwen en verbinden”.

Zoals de afgelopen jaren wel is gebleken kunnen maatschappelijke onderwerpen, overheidsontwikkelingen of crisissen ertoe leiden dat daarop ingespeeld moet worden. Dit betekent dat vanuit de gemeente ambities en prioriteiten eventueel bijgesteld moeten worden. Dit speelt zeker ook bij communicatie een rol.

Juridische kwaliteitszorg

Terug naar navigatie - Juridische kwaliteitszorg

Juridische Kwaliteitszorg staat voor de manier waarop het bestuur, het MT en de ambtelijke organisatie de juridische kwaliteit van het handelen van de organisatie kunnen verbeteren. Het is belangrijk om kwaliteitszorg te borgen. Bijna tien jaar geleden is voor onze organisatie een rapportage verstrekt over de juridische kwaliteitszorg, knelpunten en oplossingsrichtingen. Hoewel er daarna goede ontwikkelingen hebben plaatsgevonden, is het wenselijk om in 2023 weer een nulmeting af te ronden en aan de slag te kunnen met waar zich nu eventuele knelpunten voordoen. We moeten continu de kwaliteit monitoren, op peil houden of, waar nodig en mogelijk, verbeteren. 

Ondermijning en Wet Bibob

Terug naar navigatie - Ondermijning en Wet Bibob

Ondermijnende criminaliteit neemt vele vormen aan en kan landelijk en lokaal zeer ontwrichtend zijn. In de strijd tegen ondermijning heeft de bestuurlijke aanpak een belangrijke plaats. Om te voorkomen dat de gemeente onbedoeld ondermijnende activiteiten faciliteert, is het van belang dat er interne en externe bewustwording wordt gecreëerd. Daarnaast is het van belang dat de bestuurlijke instrumenten, waaronder de Wet Bibob, geactualiseerd worden. De komende jaren zal hieraan gewerkt worden.