Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
Vanuit de Structuurvisie (vastgesteld in 2013) wordt het ‘Verkeers- en vervoersplan’ opgesteld. Wij willen hier de komende periode de vraagstukken vanuit de actuele verkeerspraktijk in opnemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn een verbetering en verplaatsing van de op- en afritten van de A28, inventarisatie van mogelijkheden om de Industrieweg te wijzigen, inventarisatie van mogelijkheden om het centrum van de kern van Staphorst fietsvriendelijker te maken, aanpak onveilige verkeerssituaties en een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer. De gemeente Staphorst is uniek en onderscheidend wat betreft het gratis parkeren en dat willen wij dan ook zo houden.
Voldoende en goed openbaar vervoer is een belangrijke voorwaarde om de verkeersdruk tijdens de spitsuren door woon-, werk- en scholierenverkeer te verminderen. Wij achten een goede busverbinding van groot belang. Ook kijken we of de komst van een NS-station haalbaar is. De gemeente Staphorst stimuleert het gebruik van de fiets en dus willen we een aantal fietspaden verbeteren in kader van het belang van veiligheid en recreatie.
Stand van zaken beleidsactiviteiten
Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan
De lopende verkeerszaken en beleidsdocumenten die de afgelopen jaren geschreven zijn, zijn in 2015 geïnventariseerd. De verkeersleefbaarheid krijgt volle aandacht. De doorstroming in het centrumgebied moet verbeterd worden. Er zal een verkeerscirculatieplan worden opgesteld.
Beleidsactiviteiten
Verbetering en verplaatsing op- en afritten A-28
In 2015 zijn de reeds uitgevoerde onderzoeken geraadpleegd. Er is overleg gevoerd met Rijkswaterstaat en de Provincie. In de komende periode wordt het project nader uitgewerkt.
Beleidsactiviteiten
Het onttrekken van zwaar verkeer uitwijken naar Industrieweg/ De Baarge/ Oosterparallelweg
De mogelijkheden worden geïnventariseerd aansluitend op de afronding van het project 'Herinrichting Gemeenteweg' dus in 2015.
Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ
Wordt meegenomen in de procedure voor de herziening van het bestemmingsplan.
Beleidsactiviteiten
Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst
Dit wordt meegenomen bij de actualisering van het Beleidsplan fietspaden.
Beleidsactiviteiten
Aanpak onveilige verkeerssituaties
Dit is meegenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).
Beleidsactiviteiten
Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde
De uitvoering van het doortrekken fietspad tot en met de stovonde is begin 2017.
Beleidsactiviteiten
Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte van Waanders/ Stovonde
Er ontstaan gevaarlijke situaties door het ontbreken van het deel van het fietspad ter hoogte van Stovonde/Waanders. De planning is om het fietspad in het eerste kwartaal van 2017 aan te leggen.
Beleidsactiviteiten
Realisatie verandering spoorwegovergang
Bevorderen verkeersveiligheid door verandering spoorwegovergang.
Beleidsactiviteiten
Onderzoek uitbreiding carpoolplaats Lichtmis en Staphorst
Wij willen een onderzoek naar de mogelijkheden voor een uitbreiding van de carpoolplaats bij De Lichtmis en een carpoolplaats in Staphorst bij één van de op- en afritten van de A28. Dit voorkomt verdere overlast voor direct omwonenden door bovenmatig gebruik van de huidige carpoolplaats.
Beleidsactiviteiten
Ontwikkeling fietspad Achthoevenweg/ Kanlaan
Wij willen ruimte bieden voor ontwikkeling van de fietspaden bij de Achthoevenweg en de Kanlaan uit veiligheidsoverwegingen.
Beleidsactiviteiten
Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten
Wij zorgen voor een praktische intekening en ontwikkeling van fietspaden, zodat deze ook aansluiten bij fietspaden in buurgemeenten. Samenhangend hiermee is het onderzoek naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen en verbeteren van het fietspad Heerenweg, en voor het aanleggen van een fietssnelweg langs de A28 tussen De Lichtmis en de J.J. Gorterlaan waardoor een verbinding ontstaat tussen Meppel en Zwolle.
Betere ontsluiting Staphorst aan de Zuidkant (Gorterlaan-lichtmis).
Beleidsactiviteiten
Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid
Omwille van fietsroutes en verkeersveiligheid worden mogelijkheden van kavelruil verkend.
Beleidsactiviteiten
Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid
In de permanente ontwikkeling van bedrijven, ondernemerszin en middenstand willen wij voldoende en ruime parkeergelegenheid blijven behouden.
Beleidsactiviteiten
Het gratis parkeren blijft gewaarborgd
Het gratis parkeren wordt gewaarborgd.
Beleidsactiviteiten
Parkeernorm 2.0 instellen
In de planvorming en realisering van woningen zal in deze raadsperiode gewerkt worden met de parkeernorm naar 2,0 parkeerplaatsen per wooneenheid.
Beleidsactiviteiten
Bij nieuw plannen voorkomen haaks parkeren
Bij ontwerp van nieuwe plannen dient haaks parkeren te worden voorkomen, om geen onveilige situaties te creëren.
Beleidsactiviteiten
Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels
Nieuw te ontwikkelen winkels en bedrijven zorgen voor voldoende parkeerruimte.
Beleidsactiviteiten
Verbeteren brugdekken in Staphorst Zuid en relinen duiker Dekkersland
Het geplande onderhoud voor deze bruggen in Staphorst Zuid stond gepland voor 2017 (investeringslijst € 195.000). Deze wordt naar voren gehaald inclusief het 'relinen' duiker Dekkersland (investeringslijst 2017 € 95.000)
Beleidsactiviteiten
Bereiken toegankelijk en bereikbaar openbaar vervoer voor een ieder
Het college deelt dit streven. Ter verbetering van de toegankelijkheid zullen in 2015 de ontbrekende bus-instap-plateau’s worden aangelegd. Bij handhaving van buslijn 40 en realisatie van het NS-station is de bereikbaarheid zo optimaal mogelijk gewaarborgd. Het college zet zich daar voor in. Station: een NS-station is opgenomen in de structuurvisie kernen. Rond de zomer van 2014 moet duidelijk worden of de komst van een station realistisch is. De gemeente voert daartoe overleg met provincie, Pro Rail en de NS.
Beleidsactiviteiten
Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40
Wij staan in voor het behoud en de efficiëntie van de openbaar vervoersverbinding in de gehele gemeente. Daarbij is buslijn 40 van expliciet belang.
Financiële stand van zaken taakveld 1 | Verkeer en vervoer
Exploitatie | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Begrotingswijzigingen 2017 | Begroting 2017 na wijziging | Mutaties Zomernota 2017 | Verwachting eindstand 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.965 | 2.551 | 26 | 2.577 | -235 | 2.342 |
Baten | -292 | -66 | 0 | -66 | 0 | -66 |
Resultaat | -2.673 | -2.485 | -26 | -2.511 | 235 | -2.276 |
Financiële stand van zaken taakveld 2 | Openbaar vervoer
Exploitatie | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Begrotingswijzigingen 2017 | Begroting 2017 na wijziging | Mutaties Zomernota 2017 | Verwachting eindstand 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 11 | 9 | 0 | 9 | 0 | 9 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -11 | -9 | 0 | -9 | 0 | -9 |
Omschrijving begrotingswijzigingen
1e begrotingswijziging | Gladheidsbestrijding kapitaallasten ver-reiker | € 5.833 |
Gladheidsbestrijding 3e sensor ORW Rouveen | € 20.000 | |
Totaal | € 25.833 |
Financiële samenvatting programma 2
Exploitatie | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Begrotingswijzigingen 2017 | Begroting 2017 na wijziging | Mutaties Zomernota 2017 | Verwachting eindstand 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.976 | 2.560 | 26 | 2.586 | -235 | 2.351 |
Baten | -292 | -66 | 0 | -66 | 0 | -66 |
Resultaat | -2.684 | -2.494 | -26 | -2.520 | 235 | -2.285 |