Portefeuillehouder
Mulder L.

Status
Gereed

Planning
Startdatum: 31-12-2013
Einddatum: 30-12-2015

We gaan onderzoeken op welke wijze we de kaders en doelen in de begroting ‘Smart’ kunnen maken. Tevens willen we de leesbaarheid in de bestuursrapportage en jaarrekening inzichtelijker maken door   toepassing van het ‘dashboard-/ stoplichtmodel’. Het gebruik van een managementinformatiesysteem met een mogelijke koppeling naar het financiële pakket zal onderzocht worden. Hierbij zullen de adviezen van de VNG over vernieuwing van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) meegenomen worden:

  • Handhaaf de vrije programma-indeling en maak een vaste indeling van de productenraming die tevens de functionele indeling vervangt.
  • Gemeenten  bepalen  samen  eenindicatorenset  die  alle  gemeenten  in  debegroting  en  jaarrekening  opnemen. De indicatoren worden aan de nieuwe producten gekoppeld.
  • Schrijf in het BBV een basis-set van financiële kengetallen die alle gemeenten opnemen. College en raad ontwikkelen samen eigen normen hiervoor.

Ten slotte zullen wij ons oriënteren op mogelijkheden om uw raad de financiële (beleids)informatie digitaal beschikbaar te stellen.



Toelichting

Activiteit is afgerond.

 

G

Kwaliteit

05-03-2019

De werkgroep P&C cyclus heeft de afgelopen 2 jaar gewerkt aan de doorontwikkeling van de P&C cyclus. De belangrijkste resultaten zijn:

- Aanpassing P&C cyclus: vervanging van een 3-tal documenten: de 1e en 2e bestuursrapportage en kadernota door 1 nieuw ontwikkeld P&C document: de Zomernota

- Kwaliteitsverbetering P&C documenten/teksten/lay-out

- Aanschaf en implementatie management informatie systeem (MIS)

- Digitalisering documenten P&C cyclus

- Invoering begrotingsmarkt ter ondersteuning technische behandeling

- Aanpassing begroting aan nieuwe BBV voorschriften

- Vernieuwen van de financiële verordening

- Mogelijkheid tot vergaderen door MT, B&W en raad middels nieuwe vergadermodule

- Het instellen van een auditcommissie

Een uitgebreide verslaglegging van bovenstaande resultaten is eind 2017 aan de Raad worden aangeboden. Daarmee is dan ook een eind gekomen aan de werkzaamheden van genoemde werkgroep. Uiteraard zal team financiën continue bezig zijn met het verder verbeteren van de inhoud en layout van de documenten. Aandachtspunten voor de komende periode zullen zijn:

  • Logische opbouw van de verschillende documenten ( o.a. duidelijke scheiding tussen beleidsbegroting en financiële begroting, geldt ook voor de rekening)
  • Verbeteren kaderstelling inzake nieuwe kredieten.
  • Gemeenteraadsverkiezingen met als gevolg een nieuw coalitieakkoord en collegeprogramma, met aandacht voor kaderstelling/sturing
  • Beleidscontrole.

 


G

Tijd

G

Geld