Status
Gereed

In 2015 krijgt de raad een notitie over de voor- en nadelen van haaks parkeren in drukke straten en de consequenties van het wijzigen. Dit wordt opgenomen in het GVVP (zie 4.1.1.1).



Toelichting

G

Kwaliteit

Verkeersonveiligheid ontstaat op plekken waar de functie, vorm en het gebruik van een weg niet met elkaar in overeenstemming zijn. Bijvoorbeeld een weg die primair bedoeld is om de aanliggende woningen te ontsluiten, maar die gebruikt wordt door zwaar vrachtverkeer. Op het vlak van verkeersveiligheid zijn er twee indicatoren die wijzen op een verhoogde kans op ongevallen. Ten eerste is bekend dat een hogere snelheid leidt tot een grotere kans op ongevallen met een ernstige afloop. Aan de hand van Floating Car Data kan betrouwbare data gegenereerd worden. Een andere SPI is de ongevallenregistratie. Hiermee kunnen locaties in beeld worden gebracht waar meerdere ongevallen zijn voorgekomen. Ook kan gekeken worden welke doelgroepen relatief vaak bij ongevallen betrokken zijn en kan een benchmark gemaakt worden met vergelijkbare gemeenten. Op basis van snelheid- en ongevallengegevens blijkt met name dat op het dorpslint (Gemeenteweg + Oude Rijksweg) een relatief hoge kans op ongevallen aanwezig is. De politie voert hier controles uit. 

 

G

Tijd

Dit heeft onze permanente aandacht

G

Geld