Programma 9 | Financiering & algemene dekkingsmiddelen
Programma 9 | Financiering & algemene dekkingsmiddelen
Het college vervult een proactieve rol in de informatievoorziening aan de gemeenteraad. Uitgangspunt van de dienstverlenende gemeente is dat ‘de burger er niet voor de gemeente is, maar de gemeente voor de burger’.
De beschikbaarheid van informatie voor burger en ambtenaar wordt op een hoger niveau gebracht. Digitalisering en technologische ontwikkelingen spelen hier een belangrijke rol. De gemeente investeert in een duidelijk informatiesysteem met structuur en welke toegankelijk is voor burgers.
Wij vinden dat de kwaliteit dienstverlening door de gemeente moet worden verbeterd. Doelgerichte communicatie is en blijft van groot belang. Burgers en ondernemers krijgen uitleg bij reacties op vragen en aanvragen. Integriteit, transparantie en vertrouwen liggen in het verlengde van de beoogde dienstverlening.
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr | Beleidsterrein | Portefeuillehouder |
9.1 | Geldleningen | mr. dr. S. de Jong |
9.2 | Beleggingen | mr. dr. S. de Jong |
9.3 | Uitvoering WOZ | mr. dr. S. de Jong |
9.4 | Belastingen | mr. dr. S. de Jong |
9.5 | Uitkeringen gemeentefonds incl. deelfonds sociaal domein | mr. dr. S. de Jong |
9.6 | Algemene baten en lasten | mr. dr. S. de Jong |
9.7 | Reserves | mr. dr. S. de Jong |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2016
OZB met niet meer dan de inflatiecorrectie verhogen
Een extra verhoging van de OZB in de komende raadsperiode ligt niet voor de hand.
Wat hebben we bereikt?
Meerjarenoverzicht lasten burgers
In de paragraaf lokale heffingen is voldoende aandacht besteedt aan de lasten voor de burgers.
Wat hebben we bereikt?
Monitoren decentralisatiegelden
Het monitoren van de decentralisatiegelden zal er toe moeten leiden dat inzicht kan worden gekregen in de uitgaven en inkomstenstromen, waardoor de geldstroom beter beheersbaar zal worden
Investeringen
Beschikbaar gestelde kredieten | Uitgaven t/m 2015 | Werkelijke investering in het boekjaar | Totaal investering t/m boekjaar | |
1. Vervangingsinvesteringen | ||||
n.v.t. | ||||
2. Uitbreidingsinvesteringen | ||||
Personeel: | ||||
organisatieontwikkeling | 250 | - | 51 | 51 |
management informatietool - pepperflow | 50 | 40 | 9 | 49 |
ontwikkelbudget | 100 | - | - | 0 |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 348 | 1.163 | 1.510 | 1.361 | 149 |
Baten | -22.060 | -354 | -22.413 | -22.659 | 246 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 21.712 | -809 | 20.903 | 21.298 | -395 |
Toevoegingen en onttrekkingen | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
Stortingen | 111 | 154 | 264 | 264 | 0 |
Onttrekkingen | -528 | -250 | -778 | -319 | -458 |
Mutaties reserves | 417 | 96 | 513 | 55 | 458 |
Gerealiseerd resultaat | 22.129 | -713 | 21.416 | 21.353 | 64 |
Verklaring belangrijkste verschillen tussen realisatie en de raming na wijziging
Omschrijving | Bedrag Nadeel | Bedrag Voordeel |
Hogere algemene uitkering over de jaren 2014/2015/2016 | 205 | |
Meer doorberekende uren, waardoor er een dekkingsvoordeel ontstaat | 751 | |
Er is een voorziening getroffen voor personeel ( 530k) , daarnaast valt er voor de getroffen voorziening frictiekosten reorganisatie een bedrag vrij ad € 44k | 486 | |
Ten opzichte van bijstelling middels de zomernota is er voor eigen personeel € 273k meer uitgegeven en voor personeel derden € 56k minder | 217 | |
Op dit programma is door eigen medewerkers meer uren gewerkt dan was voorzien | 203 | |
Diverse kleine investeringen die niet ten laste van een reserve zijn gegaan, maar ten laste van de v/w | 51 | |
Door de vele vacatures gedurende het jaar 2016 zijn er meer kosten gemaakt voor vacaturevervulling dan was voorzien | 43 | |
Diverse kleinere verschillen | 20 | |
Totaal te verklaren verschillen | 1.020 | 956 |