Programma 8 | Ruimte en wonen
Programma 8 | Ruimte en wonen
De gemeente Staphorst kenmerkt zich door haar karakteristieke lintbebouwing en streekgebonden landerijen. Wij vinden het belangrijk dat de dorpen, nu en in de toekomst, leefbaar zijn en vitaal blijven. Voldoende woningbouw, een fraaie leefomgeving en kwalitatieve voorzieningen zijn daarbij belangrijke factoren.
De identiteit en eigenheid van de gemeente heeft ook doorwerking in de bouw van woningen en de wensen van de inwoners wat betreft woningen. Ter bevordering van een goed dorpsgezicht, willen wij kleine bebouwing voor het hobbymatig houden van dieren mogelijk maken.
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr | Beleidsterrein | Portefeuillehouder |
8.1 | Monumentenzorg | B. Jaspers Faijer |
8.2 | Afvalinzameling | B. Krale |
8.3 | Milieu/ duurzaamheid | B. Krale |
8.4 | Ruimtelijke ordening/ wonen | B. Jaspers Faijer/ B. Krale |
8.5 | Volkshuisvesting | B. Jaspers Faijer |
8.6 | Bouw en woningtoezicht | B. Jaspers Faijer |
8.7 | Bouwgrondexploitatie | B. Jaspers Faijer |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2016
Behouden dorpsgezicht monumenten
Wij willen het dorpsgezicht behouden. Daarom moet worden gewaarborgd dat de gezichtsbepalende zijde van monumenten voor het oog intact en onaangetast blijft, gezien de monumentale waarden. Wij willen ervoor zorgen dat het achterhuis en binnenzijde naar lust en wensen kan worden aangepast voor voldoende leef- en wooncomfort.
Wat hebben we bereikt?
Vervullen goede signaalfunctie Rijksdienst
De gemeente vervult een goede signaleringsfunctie richting de Rijksdienst Cultureel Erfgoed, in het belang van bewoners van rijksmonumenten.
Wat hebben we bereikt?
Evalueren 1e fase omgekeerd inzamelen + rekening houden vervolgtraject buitengebied
Wij evalueren de eerste fase van het omgekeerd inzamelen. Daarbij spitsen wij ons vooral op de voordelen van de burger.
Wat hebben we bereikt?
Geen uitbreiding windturbines, gemeente houdt regie windenergie
Wij vinden dat er in de gemeente Staphorst voldoende windenergie wordt opgewekt door de drie reeds aanwezige windturbines. Een uitbreiding van het aantal windturbines is niet gewenst.
Mogelijkheden duurzaamheidsmaatregelen bij monumenten
Wij willen met de mogelijkheden om de binnenkant van monumenten aan te passen, ook de mogelijkheid geven om energiebesparende verbouwingen te doen. Bijvoorbeeld het aanbrengen van isolatie.
Wat hebben we bereikt?
Onderzoek mogelijkheid bedekken gemeentelijke panden met zonnepanelen
Wij onderzoeken de mogelijkheden voor het bedekken met zonnepanelen van de daken van gemeentelijke instellingen, met oog voor totaalpakket aan groene alternatieven voor energie.
Wat hebben we bereikt?
Actualiseren geuremissiekaart
Actualiseren nieuwe geuremissiekaart waarbij inzicht wordt verkregen in de huidige ontwikkelingsmogelijkheden in relatie tot geur.
Wat hebben we bereikt?
Vervullen voortrekkersrol ikv duurzaamheid
Gemeente dient voortrekkersrol te vervullen op gebied van duurzaamheid.
Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
Er dient een efficiencyslag te worden gemaakt, met als basis het lopende onderzoek naar de efficiëntie in, en de effectiviteit van, de ambtelijke organisatie. Hierdoor kosten de lasten omlaag. Daarbij wordt ook gedoeld op vereenvoudiging van processen, regelgeving en planologie.
Positieve impuls geven op gebied van RO en vergunningsverlening.
Wat hebben we bereikt?
Opstellen structuurvisie buitengebied
Herziening kadernota buitengebied zal leiden tot passende ruimtelijke plannen op structuurvisie niveau voor het gehele grondgebied van de gemeente Staphorst.
Wat hebben we bereikt?
Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
Opstellen nieuw beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving waarin ook vergunningverlening is geïntegreerd.
Wat hebben we bereikt?
Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
Wij kijken zorgvuldig naar inbreidingslocaties ten gevolge van functieverandering en voorkomen op deze manier dat alle beschikbare ruimte wordt volgebouwd.
Wat hebben we bereikt?
Actualisatie woonvisie
De Woonvisie dient te worden geactualiseerd om de daadwerkelijke en reële behoeften van inwoners te inventariseren.
Wat hebben we bereikt?
Afronden project Ruilverkaveling
Wij willen het project Ruilverkaveling Staphorst doorzetten en goed afmaken.
Wat hebben we bereikt?
Verbetering dienstverlening
Wij willen de dienstverlening en de houding van de ambtelijke organisatie verbeteren. Een heldere uitleg en het meedenken met de initiatiefnemer wordt de basis. Zie ook programma 1 over de verbetering van de dienstverlening.
Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
Ten behoeve van het dierwelzijn willen wij mogelijkheden creëren voor hobbymatig gebruik van agrarische gronden langs woongebieden voor kleine en noodzakelijke bebouwing.
Wat hebben we bereikt?
Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
Wij faciliteren de mogelijkheden van wonen met mantelzorg. Een zorgunit kan tot de mogelijkheid behoren.
Wat hebben we bereikt?
Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
Wij willen de te dichte bebouwing op saneringslocaties, zoals de Streek, voorkomen. Daarom stellen wij een kader voor de toegestane bebouwing op deze locaties. De afstemming tussen Provinciaal beleid en de bestemmingsplannen speelt een rol.
Benutten van status plattelandswoning
Het college wordt gevraagd met een voorstel te komen, waaruit blijkt hoe de status van de plattelandswoning in de gemeente Staphorst benut kan worden in bestemmingsplannen, overeenkomstig en in aansluiting op de Omgevingsvisie Overijssel.
Wat hebben we bereikt?
Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
Wij richten een taskforce ruimtelijke ordening op, waarbij een afvaardiging van de raad, de ambtelijke organisatie en het college in overleg treden. Dit ten behoeve van een consequente opstelling van de gemeente in beleid, bestuur en uitvoering. Wet- en regelgeving wordt zo eenduidig naar redelijkheid en behoren gehandhaafd.
Wat hebben we bereikt?
Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
Hier wordt uitvoering aan gegeven en is een permanent proces.
Wat hebben we bereikt?
Herziening Saneringsbeleid
In de Taskforce RO is met deelnemers afgesproken dat dit na de zomer wordt opgepakt mede omdat er geen initiatieven op de plank lagen en er geen druk op lag. Lopende verzoeken worden aan het oude beleid getoetst.
Wat hebben we bereikt?
Stimulering woningbouw door starterslening ook van toepassing te verklaren op nieuwbouw
Er komt een evaluatie van de startersleningen. Om deze ook van toepassing te verklaren voor nieuwbouw is een positief besluit nodig van Provinciale Staten. Deze middelen moeten dan wel naar de kopers gaan en niet naar de project- ontwikkelaars.
Wat hebben we bereikt?
Afronden project de Slagen
Wij onderzoeken de mogelijkheden om in samenwerking met de betreffende projectontwikkelaar en de woningbouwcorporatie tot het gewenste resultaat te komen.
Wat hebben we bereikt?
Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
Impuls geven aan woningbouw De Slagen dmv leefbaar en bewoonbaar maken van de wijk.
Wat hebben we bereikt?
Investeringen
Beschikbaar gestelde kredieten | Uitgaven t/m 2015 | Werkelijke investering in het boekjaar | Totaal investering t/m boekjaar | |
1. Vervangingsinvesteringen | ||||
n.v.t. | ||||
2. Uitbreidingsinvesteringen | ||||
Milieu: | ||||
Energieloket (prov.subsidie, krediet 2012) | 220 | - | - | 210 |
Fase 2: omgekeerd inzamelen | 140 | - | - | 0 |
Ruimtelijke ordening: | ||||
Kadernota buitengebied - herziening | 40 | - | 13 | 13 |
RUD - doorontwikkeling | 70 | - | - | - |
EPOS - Eff.Procesinr.Omg.recht Sth. | 40 | - | 20 | 20 |
Volkshuisvesting: | ||||
VROM startersleningen krediet van 2012 | 220 | 80 | 120 | 200 |
Evaluatie en actualisatie Woonvisie per 2015 | 22 | 10 | 11 | 22 |
Tijdelijke stimulering woningbouw 3e tranche | 99 | - | - | 0 |
Woonservicegebieden: uitv.plan | 327 | - | - | 92 |
B.p. de Slagen: maatr.verb.leefbaarheid | 50 | - | - | 0 |
Geluidsanering ISV III | 818 | - | - | 814 |
Geluidsaneringsproject 70+ | 737 | - | - | 250 |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 7.287 | 310 | 7.597 | 6.641 | 956 |
Baten | -6.261 | -1.435 | -7.696 | -8.064 | 368 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.026 | 1.126 | 99 | 1.423 | -1.324 |
Toevoegingen en onttrekkingen | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
Stortingen | 15 | 2.048 | 2.063 | 2.715 | -651 |
Onttrekkingen | -259 | 83 | -176 | -143 | -33 |
Mutaties reserves | 244 | -2.131 | -1.887 | -2.572 | 685 |
Gerealiseerd resultaat | -782 | -1.006 | -1.788 | -1.149 | -639 |
Verklaring belangrijkste verschillen tussen realisatie en de raming na wijziging
Omschrijving | Bedrag Nadeel | Bedrag Voordeel |
In 2016 heeft definitieve subsidievaststelling plaatsgevonden vwb prestatieafspraken wonen 2010-2015: binnenstedelijke vernieuwing. Er is subsidie ontvangen voor 96 woningen | 515 | |
De ontvangen leges bestemmingsplannen en bouwvergunningen zijn hoger dan begroot, hierdoor ook hogere leges voor welstand | 74 | |
Overig | 50 | |
Totaal te verklaren verschillen | 0 | 639 |