Programma 5 | Leren en leven
Programma 5 | Leren en leven
Er zijn veel ontwikkelingen binnen het onderwijs. De gemeente wil scholen ondersteuning bieden voor een geleidelijke overgang van de invoering van de Wet Passend Onderwijs.
De gemeente Staphorst staat in voor het behoud van kleine scholen in de dorpskernen, zoals in IJhorst.
Staphorst is landelijk gezien één van de jongste gemeenten. Wij streven naar een gemeente die er voor haar jeugd is, zonder onderscheid te maken tussen de zeer diverse achtergronden. Daarbij willen wij de gezondheid van de jeugd bevorderen en is het dus van belang dat kinderen voldoende en goed bewegingsonderwijs ontvangen.
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr | Beleidsterrein | Portefeuillehouder |
5.1 | Onderwijs | mr. dr. S. de Jong |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2016
In beeld brengen gevolgen Wet Passend Onderwijs
Wij brengen samen met de scholen in beeld wat de gevolgen zijn bij de invoering van de Wet Passend Onderwijs. Het gaat daarin niet alleen om de consequenties voor de schoolgebouwen. Ook heeft de invoering consequenties voor de ondersteuningsprofielen in de scholen.
Wat hebben we bereikt?
Overdracht schoolgebouwen
Wij streven ernaar dat de schoolgebouwen in goede staat, zoals deze beschreven is in het gemeentelijk huisvestingsbeleid, worden overgedragen aan de schoolbesturen.
Handhaven combinatiefunctionaris
Wij zien er op toe dat de combinatiefunctionaris blijft, ook na het stoppen van de gemeentelijke bijdrage. Doel is waarborgen van kwalitatief hoogstaand bewegingsonderwijs.
Wat hebben we bereikt?
In stand houden kleine scholen d.m.v. ‘Staphorster Maat’
Voor het behoud van de kleine scholen in de diverse kernen zal in de komende raadsperiode gewerkt worden aan de ‘Staphorster maat’ wat betreft het minimum aantal leerlingen.
Wat hebben we bereikt?
Onderzoek mogelijkheden zwemonderwijs i.k.v. veiligheid
Wij onderzoeken de mogelijkheden voor het faciliteren van zwemonderwijs in het kader van veiligheid. Daarbij zal gestreefd worden naar een win-win situatie voor zowel onderwijsinstellingen, het zwembad als de gemeente.
Wat hebben we bereikt?
Burgerschapsvorming op agenda Lokaal Educatief Overleg
Wij zorgen er voor dat ‘burgerschapsvorming’, bijvoorbeeld in de vorm van een boomplantdag, op de agenda komt bij het Lokaal Educatief Overleg.
Wat hebben we bereikt?
Investeringen
Beschikbaar gestelde kredieten | Uitgaven t/m 2015 | Werkelijke investering in het boekjaar | Totaal investering t/m boekjaar | |
1. Vervangingsinvesteringen | ||||
Koning Willem Alexanderschool - groot onderhoud | 238 | - | 238 | 238 |
2. Uitbreidingsinvesteringen | ||||
Multifunctionele combischool Rouveen | 5660 | 5604 | - | 5604 |
af: provinciale pMJP bijdrage (financiële afronding was 2013, wordt 2016) | - | - | - | -150 |
Koning Willem Alexandereschool - uitbreiding | 50 | - | 50 | 50 |
Bijdrage openstelling 3 schoolpleinen bijz.basisonderwijs | 75 | - | 30 | |
Pieter Zandt scholengemeenschap (uitbreiding) | 575 | - | - | 531 |
Huisvesting Peuterspeelzalen Staphorst | 168 | - | - | 174 |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.622 | 238 | 1.860 | 1.879 | -20 |
Baten | -267 | 0 | -267 | -276 | 9 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.355 | -238 | -1.593 | -1.604 | 11 |
Toevoegingen en onttrekkingen | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
Stortingen | 26 | 0 | 26 | 26 | 0 |
Onttrekkingen | -481 | -238 | -719 | -719 | 0 |
Mutaties reserves | 455 | 238 | 693 | 693 | 0 |
Gerealiseerd resultaat | -900 | 0 | -900 | -910 | 11 |
Verklaring belangrijkste verschillen tussen realisatie en de raming na wijziging
Omschrijving | Bedrag Nadeel | Bedrag Voordeel |
Diverse kleine nadelen en voordelen | 36 | 25 |
Totaal te verklaren verschillen | 36 | 25 |