Programma 4 | Verkeer en openbare ruimte
Programma 4 | Verkeer en openbare ruimte
Vanuit de Structuurvisie (vastgesteld in 2013) wordt het ‘Verkeers- en vervoersplan’ opgesteld. Wij willen hier de komende periode de vraagstukken vanuit de actuele verkeerspraktijk in opnemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn een verbetering en verplaatsing van de op- en afritten van de A28, inventarisatie van mogelijkheden om de Industrieweg te wijzigen, inventarisatie van mogelijkheden om het centrum van de kern van Staphorst fietsvriendelijker te maken, aanpak onveilige verkeerssituaties en een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer. De gemeente Staphorst is uniek en onderscheidend wat betreft het gratis parkeren en dat willen wij dan ook zo houden.
Voldoende en goed openbaar vervoer is een belangrijke voorwaarde om de verkeersdruk tijdens de spitsuren door woon-, werk- en scholierenverkeer te verminderen. Wij achten een goede busverbinding van groot belang. Ook kijken we of de komst van een NS-station haalbaar is. De gemeente Staphorst stimuleert het gebruik van de fiets en dus willen we een aantal fietspaden verbeteren in kader van het belang van veiligheid en recreatie.
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr | Beleidsterrein | Portefeuillehouder |
4.1 | Wegen, straten, pleinen en verkeersmaatregelen | B. Krale / mr. dr. S. de Jong |
4.2 | Openbaar vervoer | mr. dr. S. de Jong |
4.3 | Parkeren | mr. dr. S. de Jong |
4.4 | Waterbeheersing | B. Krale |
4.5 | Natuur en landschap | B. Jaspers Faijer |
4.6 | Openbaar groen | B. Krale |
4.7 | Riolering | B. Krale |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2016
Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan
De lopende verkeerszaken en beleidsdocumenten die de afgelopen jaren geschreven zijn, zijn in 2015 geïnventariseerd. De verkeersleefbaarheid krijgt volle aandacht. De doorstroming in het centrumgebied moet verbeterd worden. Er zal een verkeerscirculatieplan worden opgesteld.
Wat hebben we bereikt?
Verbetering en verplaatsing op- en afritten A-28
In 2015 zijn de reeds uitgevoerde onderzoeken geraadpleegd. Er is overleg gevoerd met Rijkswaterstaat en de Provincie. In de komende periode wordt het project nader uitgewerkt.
Wat hebben we bereikt?
Het onttrekken van zwaar verkeer uitwijken naar Industrieweg/ De Baarge/ Oosterparallelweg
De mogelijkheden worden geïnventariseerd aansluitend op de afronding van het project 'Herinrichting Gemeenteweg' dus in 2015.
Wat hebben we bereikt?
Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ
Wordt meegenomen in de procedure voor de herziening van het bestemmingsplan.
Wat hebben we bereikt?
Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst
Dit wordt meegenomen bij de actualisering van het Beleidsplan fietspaden.
Wat hebben we bereikt?
Aanpak onveilige verkeerssituaties
Dit is meegenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).
Wat hebben we bereikt?
Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde
De uitvoering van het doortrekken fietspad tot en met de stovonde is begin 2017.
Wat hebben we bereikt?
Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte van Waanders/ Stovonde
Er ontstaan gevaarlijke situaties door het ontbreken van het deel van het fietspad ter hoogte van Stovonde/Waanders. De planning is om het fietspad in het eerste kwartaal van 2017 aan te leggen.
Wat hebben we bereikt?
Realisatie op- en afritten A28
Voor de realisering van de op- en afritten A28 wordt overleg opgestart met de provincie Overijssel en Rijkswaterstaat. Een eerste rapportage van mogelijkheden volgt in de aanbiedingsbrief bij de begroting 2016.
Realisatie verandering spoorwegovergang
Bevorderen verkeersveiligheid door verandering spoorwegovergang.
Wat hebben we bereikt?
Onderzoek uitbreiding carpoolplaats Lichtmis en Staphorst
Wij willen een onderzoek naar de mogelijkheden voor een uitbreiding van de carpoolplaats bij De Lichtmis en een carpoolplaats in Staphorst bij één van de op- en afritten van de A28. Dit voorkomt verdere overlast voor direct omwonenden door bovenmatig gebruik van de huidige carpoolplaats.
Wat hebben we bereikt?
Ontwikkeling fietspad Achthoevenweg/ Kanlaan
Wij willen ruimte bieden voor ontwikkeling van de fietspaden bij de Achthoevenweg en de Kanlaan uit veiligheidsoverwegingen.
Wat hebben we bereikt?
Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten
Wij zorgen voor een praktische intekening en ontwikkeling van fietspaden, zodat deze ook aansluiten bij fietspaden in buurgemeenten. Samenhangend hiermee is het onderzoek naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen en verbeteren van het fietspad Heerenweg, en voor het aanleggen van een fietssnelweg langs de A28 tussen De Lichtmis en de J.J. Gorterlaan waardoor een verbinding ontstaat tussen Meppel en Zwolle.
Betere ontsluiting Staphorst aan de Zuidkant (Gorterlaan-lichtmis).
Wat hebben we bereikt?
Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid
Omwille van fietsroutes en verkeersveiligheid worden mogelijkheden van kavelruil verkend.
Wat hebben we bereikt?
Bereiken toegankelijk en bereikbaar openbaar vervoer voor een ieder
Het college deelt dit streven. Ter verbetering van de toegankelijkheid zullen in 2015 de ontbrekende bus-instap-plateau’s worden aangelegd. Bij handhaving van buslijn 40 en realisatie van het NS-station is de bereikbaarheid zo optimaal mogelijk gewaarborgd. Het college zet zich daar voor in. Station: een NS-station is opgenomen in de structuurvisie kernen. Rond de zomer van 2014 moet duidelijk worden of de komst van een station realistisch is. De gemeente voert daartoe overleg met provincie, Pro Rail en de NS.
Wat hebben we bereikt?
Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40
Wij staan in voor het behoud en de efficiëntie van de openbaar vervoersverbinding in de gehele gemeente. Daarbij is buslijn 40 van expliciet belang.
Wat hebben we bereikt?
Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid
In de permanente ontwikkeling van bedrijven, ondernemerszin en middenstand willen wij voldoende en ruime parkeergelegenheid blijven behouden.
Wat hebben we bereikt?
Het gratis parkeren blijft gewaarborgd
Het gratis parkeren wordt gewaarborgd.
Wat hebben we bereikt?
Parkeernorm 2.0 instellen
In de planvorming en realisering van woningen zal in deze raadsperiode gewerkt worden met de parkeernorm naar 2,0 parkeerplaatsen per wooneenheid.
Wat hebben we bereikt?
Bij nieuw plannen voorkomen haaks parkeren
Bij ontwerp van nieuwe plannen dient haaks parkeren te worden voorkomen, om geen onveilige situaties te creëren.
Wat hebben we bereikt?
Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels
Nieuw te ontwikkelen winkels en bedrijven zorgen voor voldoende parkeerruimte.
Wat hebben we bereikt?
Verbeteren brugdekken in Staphorst Zuid en relinen duiker Dekkersland
Het geplande onderhoud voor deze bruggen in Staphorst Zuid stond gepland voor 2017 (investeringslijst € 195.000). Deze wordt naar voren gehaald inclusief het 'relinen' duiker Dekkersland (investeringslijst 2017 € 95.000)
Wat hebben we bereikt?
Investeringen
Beschikbaar gestelde kredieten | Uitgaven t/m 2015 | Werkelijke investering in het boekjaar | Totaal investering t/m boekjaar | |
1. Vervangingsinvesteringen | ||||
Materialen en voertuigen: | ||||
02 LvI - sneeuwploeg nr. 5 | 12 | - | 8 | 8 |
vrachtwagen: container incl.laadklep | 20 | - | 24 | 24 |
Aanhangstrooier nr. 3 | 35 | - | - | - |
aanhangstrooier nr. 4 | 40 | - | - | - |
sneeuwploeg nr. 3 | 9 | - | 4 | 4 |
bestelbus express 19-BK-DZ | 20 | - | 14 | 14 |
bestelbus gesloten 76-BK-FX | 33 | - | - | - |
Tractor inclusief vijzel/borstel-bak | 294 | - | - | - |
pickup bussen (2x) serviceploeg | 84 | - | - | 76 |
2. Uitbreidingsinvesteringen | ||||
Wegen: | ||||
00 - Wegenbeheersplan jaarschijf 2015 | 870 | - | 627 | 627 |
02 LvI - duiker Conradsweg | 200 | - | - | - |
02 LvI - duiker Dekkersland relinen | 95 | - | - | - |
02 LvI - bruggen Staphorst Zuid | 195 | - | - | - |
02 LvI - groot onderhoud overige bossages | 20 | - | - | - |
02 LvI - uitvoeren boombeheer fase 2 | 60 | - | 39 | 39 |
02 LvI - nieuw groenbeleidsplan 2016-2026 | 20 | - | - | - |
02 LvI - vervanging skatevoorzieningen Sth./Rvn. | 50 | - | - | - |
02 LvI 2015 - asfatering De Tippe | 100 | - | 77 | 77 |
05 - onderzoek snelfietsroute Gorterln.-Lichtmis | 35 | - | 14 | 14 |
09 - onderzoek afslag rijksweg A28 | 150 | - | 115 | 115 |
11 - onderszoek ontsluiting CZ Rouveen (2013+2015) | 620 | 20 | 66 | 86 |
13 - fietspad nabij Waanders | 240 | - | 111 | 111 |
16 - inrichting openbare ruimte SC Rouveen | 125 | - | 85 | 85 |
fietspad Mr.JB Kanlaan/Evenboersweg (2015 en 2016) | 60 | 47 | 11 | 58 |
onderzoek halteplaats NS | 20 | 2 | 18 | 20 |
Herinrichten J.C. van Andelweg | 415 | 398 | 3 | 401 |
herstructurering De Baarge (krediet van 2010) | 3409 | 2781 | 3 | 2785 |
10 - herinrichting Ebbinge Wubbenlaan | 589 | 641 | 8 | 649 |
- provinciale bijdrage | -238 | - | - | - |
carpoolplaats De Lichtmis | 64 | - | - | - |
verkeerscirculatieplan | 75 | - | 23 | 23 |
parkeerplaats SC Rouveen | 150 | - | 85 | 85 |
Uitv.verl.plan: fase 5 oranje naar wit + cofin 'bewust verl' | 90 | - | - | 68 |
Riolering: | ||||
herinrichting incl.voorbereidingskrediet Gemeenteweg (rotonde-spoor) | 370 | - | 3 | 269 |
14 - gemeentelijk rioleringsplan 2016 | 912 | - | 162 | 162 |
Riolering de Baarge | 737 | - | - | 250 |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.633 | 931 | 6.563 | 5.583 | 980 |
Baten | -1.622 | 0 | -1.622 | -1.922 | 300 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -4.011 | -931 | -4.942 | -3.661 | -1.281 |
Toevoegingen en onttrekkingen | Begroting 2016 | Begrotingswijzigingen 2016 | Begroting na xe wijz. | Realisatie 2016 | Voordeel |
Stortingen | 660 | 0 | 660 | 660 | 0 |
Onttrekkingen | -1.979 | -328 | -2.308 | -721 | -1.587 |
Mutaties reserves | 1.319 | 328 | 1.648 | 61 | 1.587 |
Gerealiseerd resultaat | -2.691 | -603 | -3.294 | -3.600 | 306 |
Verklaring belangrijkste verschillen tussen realisatie en de raming na wijziging
Omschrijving | Bedrag Nadeel | Bedrag Voordeel |
Diverse kleine investeringen in wegen die niet ten laste van een reserve zijn gegaan | 72 | |
Aanleg fietspad Rijksweg. Deze investering in maatschappelijk kan nog in het verslagjaar worden afgeboekt. | 111 | |
Meer uren door medewerkers op het onderdeel verkeersveiligheid | 137 | |
Minder kosten derden voor onderhoud bermen, greppels en sloten | 55 | |
Overige nadelen | 41 | |
Totaal te verklaren verschillen | 361 | 55 |