Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2016
Beleid;
Financiële positie
Beleid
Beleid
De basis voor het uit te voeren beleid vormt het coalitieakkoord 'Vertrouwen in dynamisch Staphorst', welke heeft geresulteerd in een collegeprogramma. Uitvoering hiervan zal plaatsvinden gedurende de jaren 2015-2018.
In de begroting 2016 zijn te realiseren beleidsdoelen door middel van een dashboardmodel opgenomen. Elk programma kent hierdoor zijn eigen actiepunten en hierover zal per programma een korte voortgang worden gegeven. In dit hoofdstuk geven we u een korte samenvatting van alle actiepunten met bijbehorende stand van zaken.
Stand van zaken actiepunten beleid 2016: totaal 197
Als we kijken naar de verschillende programma's levert dit het volgende overzicht op:
1. Algemeen bestuur en organisatie
2. Openbare orde en veiligheid
3. Ondernemen
4. Verkeer en openbare ruimte
5. Leren en leven
6. Sociale zaken, zorg en burgerzaken
7. Sport, cultuur, recreatie en toerisme
8. Ruimte en wonen
9. Financiering en algemene dekkingsmiddelen
Opmerking: 'te laat' houdt in dat de activiteiten gestart/ nog niet gestart zijn, maar dat de einddatum al verstreken is.
Financiële positie
Financiële positie
Samenvatting programmarekening;
Grafische weergave gerealiseerde kosten en baten 2016 op programmaniveau;
Globale cijfermatige analyse van de uitkomst 2016
Analyse uitkomt t.o.v. oorspronkelijke begroting (x €1.000)
Analyse uitkomst 2016 t.o.v. zomernota 2016 (x €1.000)
Reservepositie
Resumé
Samenvatting programmarekening
( X € 1.000) | |||
Omschrijving programma | Baten | Lasten | Saldo |
1 Algemeen Bestuur en organisatie | -69 | 2.741 | 2.672 |
2 Openbare Orde en Veiligheid | -58 | 1.258 | 1.200 |
3 Ondernemen | -591 | 188 | -403 |
4 Verkeer en Openbare Ruimte | -1.922 | 5.583 | 3.661 |
5 Leren en Leven | -276 | 1.879 | 1.604 |
6 Sociale Zaken, Zorg en Burgerzaken | -2.761 | 12.250 | 9.489 |
7 Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme | -192 | 2.562 | 2.371 |
8 Ruimte en Wonen | -8.064 | 6.641 | -1.423 |
TOTAAL PROGRAMMA'S 1 T/M 8 | -13.932 | 33.103 | 19.171 |
9 Financiën en Algemene Dekkingsmiddelen | |||
Algemene Dekkingsmiddelen: | |||
Lokale heffingen | -2.762 | 282 | -2.480 |
Algemene Uitkeringen | -18.834 | -1 | -18.835 |
Geldleningen < 1 jaar 1=""> 1 jaar> | - | - | - |
Dividend | -251 | 4 | -246 |
Saldo financieringsfuntie | -812 | 53 | -759 |
Saldo compensabele BTW en uitk.BCF | - | 1 | 1 |
Overige algemene Dekkingsmiddelen | - | 1.022 | 1.022 |
totaal fin.algemene dekkingsmiddelen | -22.659 | 1.361 | -21.298 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 |
Het saldo baten en lasten, voor mutaties in de reserves, geeft een voordelig resultaat van | -36.591 | 34.465 | -2.127 |
Mutaties reserves: | |||
Programma 1 | 0 | 0 | 0 |
Programma 2 | 0 | 6 | 6 |
Programma 3 | 0 | 0 | 0 |
Programma 4 | -721 | 660 | -61 |
Programma 5 | -719 | 26 | -693 |
Programma 6 | -37 | 806 | 769 |
Programma 7 | -704 | 135 | -569 |
Programma 8 | -143 | 2.715 | 2.572 |
Programma 9 | -319 | 264 | -55 |
Totaal toev./onttrekk.reserves | -2.642 | 4.611 | 1.969 |
Resultaat | -39.234 | 39.076 | -158 |
Grafische weergave gerealiseerde kosten en baten 2016 op programmaniveau
Globale cijfermatige analyse van de uitkomst 2016
1. Resultaat | x € 1.000 | ||||||
Het saldo van baten en lasten geeft een voordelig resultaat van | 2.127 | ||||||
Het resultaat geeft een voordeel van | 158 | ||||||
Per saldo toegevoegd aan reserves exclusief resultaat 2016 (zie 2) | 1.969 | ||||||
2. Onttrekking en toevoeging reserves | |||||||
Af: Ontrekkingen uit de reserves | |||||||
- wegen (netto incl. wegenbeheerbeheersplan) | € 721 | ||||||
- huisvesting W.A.-school | € 238 | ||||||
- groot onderhoud sporthal | € 382 | ||||||
- afschrijving gemeentelijke schoolgebouwen | € 481 | ||||||
- afschrijving gemeentelijke sportgebouwen | € 110 | ||||||
- afschrijving gemeentehuis | € 50 | ||||||
- asfaltering evenemententerrein De Tippe | € 77 | ||||||
- onderhoud sportvelden VV Staphorst | € 35 | ||||||
- kosten gem.reiniging hoger dan afvalstoffenheffing | € 58 | ||||||
- kosten afgesloten complexen grondexploitatie | € 65 | ||||||
- aflossing lening Vitens | € 81 | ||||||
- organisatieontwikkeling | € 51 | ||||||
- overige onttrekkingen minus toevoegingen | € 119 | ||||||
€ 2.468 | |||||||
Bij: Toevoegingen aan de reserves | |||||||
- wegenbeheerplan | € 660 | ||||||
- onderhoud gebouwen | € 126 | ||||||
- voordeel sociaal domein (3 D's) t.o.v. de begroting | € 802 | ||||||
- winstneming woningbouw Rouveen West 4 | € 1.425 | ||||||
- winstneming industrieterrein De Esch 3 | € 1.270 | ||||||
- niet gebruikte dekkingsmiddelen | € 154 | ||||||
€ 4.437 | |||||||
€ 1.969 | |||||||
3. Vergelijking: resultaten voorgaande dienstjaren | |||||||
2016 | 2015 | 2014 | 2013 | ||||
158 | 183 | 222 | 223 | ||||
4. Rechtmatigheid De rechtmatigheid wordt getoetst aan de hand van het door de raad vastgesteld normenkader. Onder onrechtmatigheid wordt niet verstaan frauduleus handelen, maar heeft de gemeente interne (verordeningen) en externe gestelde richtlijnen niet nageleefd. Bij een aantal programma’s is er sprake van toegelichte overschrijdingen. Deze overschrijdingen passen binnen het bestaande beleid van de gemeente Staphorst hetgeen inhoudt dat er geen sprake is van begrotingsonrechtmatigheid. | |||||||
5. Wet- en regelgeving Bij de samenstelling van jaarstukken is de geldende regelgeving op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording en de uitleg hiervan in Vraag & Antwoordrubriek van het BBV (www.commissiebbv.nl) tot en met 2016 toegepast. |
Analyse uitkomst t.o.v. oorspronkelijke begroting (x €1.000)
Beginsaldo begroting | € 61 | |
Resultaat rekening | € 158 | |
Verschil: positief | € 97 | |
Globaal kan de positieve uitkomst van de rekening 2016 ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2016 als volgt worden geanalyseerd. | ||
I. Nadelen | ||
Algemeen Bestuur en organisatie | ||
hogere toevoeging pensioenvoorziening wethouders | € 53 | |
loonkst.+ inhuur raadsgriffier oorspr.hier niet geraamd | € 72 | |
uitgaven kredieten voorgaande jaren | € 59 | |
€ 184 | ||
Wegen | ||
fietspad Rijksweg (grondaankoop) | € 111 | |
uitgaven kredieten niet t.l.v. reserve | € 62 | |
uitgaven kredieten voorgaande jaren | € 73 | |
hogere kosten waterschapslasten | € 30 | |
€ 276 | ||
Sociale Zaken, zorg en burgerzaken | ||
hogere verstrekte uitkeringen op grond van de WWB | € 244 | |
lagere bijdrage Rijksbudget Wet BUIG | € 111 | |
hoger nadeel bijzondere bijstand | € 31 | |
€ 386 | ||
Ruimte en Wonen | ||
spec.vergunn.verl. Milieu, jur.+spec.onderst. | € 170 | |
€ 170 | ||
Financiën en algemene dekkingsmiddelen | ||
hogere ondh.kst.gem.h. geb. en install. | € 32 | |
uitgaven kredieten voorgaande jaren | € 40 | |
vacaturevervulling | € 43 | |
cursus- en studietoelagen | € 34 | |
IKB verpl.vak.geld juni-dec.2016 (incidenteel) | € 225 | |
inhuur personeel derden | € 1.026 | |
voorziening personeel | € 530 | |
€ 1.930 | ||
€ 2.946 | ||
II. Voordelen | ||
Algemeen Bestuur en organisatie | ||
geen bestuurs- en onderzoekkosten | € 50 | |
€ 50 | ||
Openbare orde en veiligheid | ||
Veiligheidsregio afrekening 2015 en lager voorschot 2016 | € 46 | |
€ 46 | ||
Industriële ontwikkeling | ||
verkoop Vennootschap AGI en hoger dividend N.V.Vitens | € 40 | |
€ 40 | ||
Wegen | ||
kst.derden onkruidbestreiding elementenverharding | € 32 | |
kst.derden bermen, greppels en sloten | € 55 | |
€ 87 | ||
Sociale Zaken en burgerzaken | ||
vangnetregeling Wet BUIG | € 414 | |
uitkeringen op grond van IOA lager | € 61 | |
lagere verstrekkingen minimafonds | € 154 | |
nieuwkomers: lagere lasten en hogere baten | € 48 | |
lagere kosten Jeugd en Gezin maatwerk | € 32 | |
begrafenisrechten | € 87 | |
€ 796 | ||
Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||
exploitatieverg.MCR voorg.jr.in afrek.2017 | € 45 | |
bezwaarschrift subs.breedtesport gehonoreerd | € 29 | |
€ 74 | ||
Ruimte en Wonen | ||
lagere kosten derden milieu | € 235 | |
lagere kosten derden bestemmingsplannnen | € 40 | |
Prov.Ov.afrek.binnensted.vern.2010-2015 | € 480 | |
Prov.Ov.afrek.prest.afspr.Wonen 2010-2015 | € 35 | |
leges bouwvergunningen | € 57 | |
€ 847 | ||
Financiën en algemene dekkingsmiddelen | ||
hogere algemene uitkering | € 488 | |
idem nagekomen bedragen voorgaande jaren | € 39 | |
hogere opbrengst toeristen- en forensenbelasting | € 21 | |
lagere kapitaallasten gem.huis en werkplaats | € 50 | |
vergoeding DDZ-gemeenten beheer autom | € 32 | |
beschikking over voorziening reorganisatie | € 44 | |
lagere personeelslasten | € 395 | |
€ 1.069 | ||
€ 3.009 | ||
Samenvating | ||
voordelen | € 3.009 | |
nadelen | € -2.946 | |
kleinere na- en voordelen: per saldo voordelig | € 34 | |
uikomst | € 97 |
Analyse uitkomst 2016 t.o.v. zomernota 2016 (x €1.000)
Was de verwachting bij de zomernota nog dat het resultaat 2016 ruim € 400.000 negatief zou zijn, de daadwerkelijke uitkomst blijkt € 158.000 positief te zijn.
Een verschil derhalve van ruim € 500.000. Gedurende de 2e helft van 2016 hebben zich een aantal incidentele meevallers voorgedaan die niet waren voorzien bij het opstellen van de zomernota.
Hieronder vindt u de analyse van de uitkomst 2016 t.o.v. de zomernota 2016:
Saldo Zomernota | € -424 | |
Resultaat rekening | € 158 | |
Verschil: positief | € 582 | |
Globaal kan de positieve uitkomst van de rekening 2016 ten opzichte van de zomernota 2016 als volgt worden geanalyseerd. | ||
I. Nadelen | ||
Algemeen Bestuur en organisatie | ||
hogere toevoeging pensioenvoorziening wethouders | € 53 | |
uitgaven kredieten voorgaande jaren: | € 59 | |
€ 112 | ||
Wegen | ||
fietspad nabij Rijksweg (grondaankoop) | € 111 | |
uitgaven kredieten niet t.l.v. reserve | € 62 | |
uitgaven kredieten voorgaande jaren | € 73 | |
hogere kosten waterschapslasten | € 30 | |
€ 276 | ||
Sociale Zaken, zorg en burgerzaken | ||
lagere bijdrage Rijksbudget Wet BUIG | € 311 | |
hoger nadeel bijzondere bijstand | € 31 | |
€ 342 | ||
Ruimte en Wonen | ||
spec.vergunn.verl. Milieu, jur.+spec.onderst. | € 70 | |
€ 70 | ||
Financiën en algemene dekkingsmiddelen | ||
hogere ondh.kst.gem.h. geb. en install. | € 32 | |
uitgaven kredieten voorgaande jaren | € 40 | |
vacaturevervulling | € 43 | |
cursus- en studietoelagen | € 34 | |
hogere personeelslasten | € 265 | |
voorziening personeel | € 530 | |
€ 944 | ||
€ 1.744 | ||
II. Voordelen | ||
Algemeen Bestuur en organisatie | ||
geen bestuurs- en onderzoekkosten | € 50 | |
€ 50 | ||
Openbare orde en veiligheid | ||
Veiligheidsregio afrekening 2015 en lager voorschot 2016 | € 46 | |
€ 46 | ||
Industriële ontwikkeling | ||
verkoop Vennootschap AGI en hoger dividend N.V. Vitens | € 40 | |
€ 40 | ||
Wegen | ||
kst.derden onkruidbestreiding elementenverharding | € 32 | |
kst.derden bermen, greppels en sloten | € 55 | |
€ 87 | ||
Sociale Zaken en burgerzaken | ||
vangnetregeling Wet BUIG | € 414 | |
verstrekte uitkeringen IOA lager | € 61 | |
lagere verstrekkingen minimafonds | € 154 | |
lagere kosten Jeugd en Gezin maatwerk | € 32 | |
begrafenisrechten | € 46 | |
€ 707 | ||
Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||
exploitatieverg.MCR voorg.jr.in afrek.2017 | € 45 | |
bezwaarschrift subs.breedtesport gehonoreerd | € 29 | |
€ 74 | ||
Ruimte en Wonen | ||
lagere kosten derden milieu | € 235 | |
lagere kosten derden bestemmingsplannen | € 40 | |
Prov.Ov.afrek.binnensted.vern.2010-2015 | € 480 | |
Prov.Ov.afrek.prest.afspr.Wonen 2010-2015 | € 35 | |
leges bouwvergunningen | € 57 | |
€ 847 | ||
Financiën en algemene dekkingsmiddelen | ||
hogere algemene uitkering | € 166 | |
idem nagekomen bedragen voorgaande jaren | € 39 | |
hogere opbrengst toeristen- en forensenbelasting | € 21 | |
lagere kapitaallasten gem.huis en werkplaats | € 50 | |
IKB verpl.vak.geld juni-dec.2016 (incidenteel) | € 35 | |
beschikking over voorziening reorganisatie | € 44 | |
lagere personeelskosten derden | € 39 | |
€ 394 | ||
€ 2.245 | ||
Samenvating | ||
voordelen | € 2.245 | |
nadelen | € -1.744 | |
kleinere na- en voordelen: per saldo voordelig | € 81 | |
uikomst | € 582 |
Reservepositie
naam | Stand per 1-1-2016 | Winst 2015 | Vermeer-deringen | Verminde-ringen | Stand per 31-12-2016 |
- algemene reserves | 11.288 | 183 | 234 | 382 | 11.323 |
- bestemmingsreserves | 39.238 | 0 | 4.612 | 2.495 | 41.355 |
- totaal reserves | 50.526 | 183 | 4.846 | 2.877 | 52.678 |
- voorzieningen | 1.380 | 0 | 669 | 93 | 1.956 |
- totaal res.en voorz. | 51.906 | 183 | 5.515 | 2.970 | 54.634 |
Resumé
1. De jaarrekening 2016 is voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring over de getrouwheid en over de financiële rechtmatigheid;
2. Het positieve saldo van € 158.000 na bestemming bedraagt 0,4 % van de totale lasten na bestemming = € 39 milj.;
3. Dit jaar is het saldo (ten opzichte van de oorspronkelijke begroting te analyseren door:
a. Enkele positieve structurele posten:
-
b. Enkele negatieve structurele posten:
- personeelslasten in combinatie met inhuur derden: € 600.000;
c. Enkele incidentele voordelen:
- lagere kosten milieu: € 230.000;
- prov. afrekening binnenstedelijke vernieuwing 2010 - 2015: € 500.000;
- hogere algemene uitkering incl. voorgaande jaren: 490.000.
d. Enkele incidentele nadelen:
- invoering individueel keuzebudget per 1 januari 2017 = vakantiegeldverplichting juni tot en met december 2016: € 225.000;
- vergunningverlening en handhaving Milieu; juridische ondersteuning: € 170.000;
- voorziening personeel: € 530.000.
4. De reservepositie (reserves en voorzieningen) is incl. resultaatbepaling voor bestemming dit jaar toegenomen met € 2,7 milj.
- de hoogte van de reserves is toegenomen met: € 2,2 milj.
- de hoogte van de voorzieningen is toegenomen met: € 0,5 milj.
5. Reserve-ontwikkeling 2016 en volgende jaren:
reserve grondexploitatie
Het b.p. de Esch-III en het b.p. Rouveen-West-IV kennen inmiddels negatieve boekwaarden. De toekomstige grondverkopen zullen als gerealiseerde winst worden aangemerkt. Conform de d.d. 24 maart 2015 vastgestelde nota “Reserves & Voorzieningen” worden deze winsten toegevoegd aan de reserve grondexploitatie.
investeringen en werken in de openbare ruimte
De vernieuwde BBV-voorschriften schrijven met ingang van 1-1-2017 voor dat investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut moeten worden geactiveerd. Besloten is dat de bestaande beleidslijn met betrekking tot deze investeringen gehandhaafd blijft. Hierdoor zullen de afschrijvingslasten van deze investeringen uit een daarvoor te vormen reserve worden gedekt: "reserve afschrijving investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut" waardoor er geen netto-last in de begroting ontstaat. De komende jaren staan er een groot aantal investeringen in de openbare ruimte gepland zoals: fietspad Mr. J.B. Kanlaan, herinrichting E. Wubbenlaan (1e deel), zuidelijke ontsluiting CZ Rouveen, herinrichting Staphorst Noord-Oost: fase 1 en 2, fietsverbinding Zwolle, Staphorst, Meppel, ontsluiting industrieterrein Oosterparallelweg. De voeding van de reserve afschrijving investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut uit de algemene reserve en reserve grondexploitatie. Hierbij wordt de totale afschrijvingslast van de betreffende investering toegevoegd aan de reserve. Consequentie is dat hierdoor de vrij beschikbare reserves afnemen.
onderhoud gemeentelijke accommodaties = reserve gebouwenbeheer
Daarnaast staan gepland werkzaamheden in kader groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen: gemeente-werkplaats en groot onderhoud gem.huis. Bij kosten voortvloeiend uit het gemeentelijk gebouwenbeheer worden deze ten laste van de reserve gebouwenbeheer gebracht. Betreft het renovatie e.d. dan kan de afschrijvingslast van een nieuw aan te wijzen reserve worden gebracht.
diversen kosten die ten laste
Doorontwikkeling ambtelijke organisatie, digitalisering archieven (vanaf 1940), bijdrage aan renovatie zwembad.
6. Balanswaardering gronden
De categorie NIEGG (Niet In Exploitatie Genomen Gronden) is per 1 januari 2016 in het BBV afgeschaft. Deze gronden komen nu voor onder de materiële vaste activa als strategische gronden.