Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Programma 8 | Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
De gemeente Staphorst kenmerkt zich door haar karakteristieke lintbebouwing en streekgebonden landerijen. Wij vinden het belangrijk dat de dorpen, nu en in de toekomst, leefbaar zijn en vitaal blijven. Voldoende woningbouw, een fraaie leefomgeving en kwalitatieve voorzieningen zijn daarbij belangrijke factoren.
De identiteit en eigenheid van de gemeente heeft ook doorwerking in de bouw van woningen en de wensen van de inwoners wat betreft woningen. Ter bevordering van een goed dorpsgezicht, willen wij kleine bebouwing voor het hobbymatig houden van dieren mogelijk maken.
Bestuurlijk verantwoordelijk
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
8.1 | Ruimtelijke ordening | B. Jaspers Faijer |
8.2 | Grondexploitatie | B. Krale |
8.3 | Wonen en bouwen | B. Jaspers Faijer |
Beleidskader
Beleidskader
Beleid | Verordeningen | |
Archeologische inventarisatie, verwachtings- en beleidsadvieskaart |
Bouwverordening van de gemeente Staphorst | |
Beleidslijn erfdienstbaarheden bij ruimtelijke ontwikkelingen |
Brandbeveiligingsverordening 2010 gemeente Staphorst | |
Beleidsnota Intrekken bouw- en sloopvergunning | Exploitatieverordening gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie Hergebruik monumentale schuren | Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade |
|
Beleidsnotitie Open plekken Staphorst, 4e wijziging | Verordening Starterslening gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie Paasvuren | ||
Beleidsnotitie Tijdelijke woonunit bij (ver)bouw woning | ||
Beleidsnotitie toepassing uitvoeringskader rood voor rood Staphorst |
||
Beleidsregel Criteria voor het realiseren van kookhuisjes langs de Streek |
||
Belvedère-nota Staphorst, een eigen wereld | ||
Bouwen en wonen aan de Streek | ||
Detailhandelsvisie gemeente Staphorst | ||
Industrielawaaibeleid De Streek | ||
Kadernota Buitengebied Staphorst | ||
Monumentenlijst gemeente Staphorst | ||
Nota Grondbeleid 2014-2017 | ||
Regeling bijgebouwen & erfafscheidingen tuingerichte woningen Staphorst |
||
Structuurvisie Kernen Staphorst, Rouveen en IJhorst 2030 |
||
Toepassing uitvoeringskader hergebruik Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) |
||
Van Sober naar Rijk - Visie op de gebouwde omgeving in het Reestdal |
||
Welstandsnota Staphorst | ||
Woonvisie 2011+ |
Taakveld 1 | Ruimtelijke ordening
Taakveld 1 | Ruimtelijke ordening
Gezien de gebruikelijke visietermijn van structuurvisies, hoeft de Kadernota Buitengebied van juli 2008 nog niet als verouderd bestempeld te worden. Toch is herziening wenselijk. De gewijzigde benadering van ruimtelijke thema's door de provincie in de provinciale Omgevingsvisie uit 2009 waarbij de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving (KGO) een centrale rol speelt, vraagt een andere werkwijze van de gemeente. Een beleidsmatige benadering van vraagstukken in het buitengebied is niet eenvoudig en vergt veel tijd. Daarnaast zijn de eisen in de Wro ten aanzien van ruimtelijke plannen ingrijpend gewijzigd. Hoewel getracht is zo veel mogelijk aan de eisen tegemoet te komen moet achteraf geconstateerd worden, dat dit slecht deels is gelukt.
Het Beleidsplan toezicht en handhaving fysieke leefomgeving uit 2011 voor de periode 2011-2014 richt zich alleen op toezicht en handhaving. In een nieuw op te stellen beleidsplan zal ook de vergunningsverlening worden geïntegreerd.
Wat willen we bereiken?
Verbetering dienstverlening
Wij willen de dienstverlening en de houding van de ambtelijke organisatie verbeteren. Een heldere uitleg en het meedenken met de initiatiefnemer wordt de basis. Zie ook programma 1 over de verbetering van de dienstverlening.
Wat gaan we daarvoor doen?
Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
Er dient een efficiencyslag te worden gemaakt, met als basis het lopende onderzoek naar de efficiëntie in, en de effectiviteit van, de ambtelijke organisatie. Hierdoor kosten de lasten omlaag. Daarbij wordt ook gedoeld op vereenvoudiging van processen, regelgeving en planologie.
Positieve impuls geven op gebied van RO en vergunningsverlening.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
Opstellen nieuw beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving waarin ook vergunningverlening is geïntegreerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opstellen structuurvisie buitengebied
Herziening kadernota buitengebied zal leiden tot passende ruimtelijke plannen op structuurvisie niveau voor het gehele grondgebied van de gemeente Staphorst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
Wij richten een taskforce ruimtelijke ordening op, waarbij een afvaardiging van de raad, de ambtelijke organisatie en het college in overleg treden. Dit ten behoeve van een consequente opstelling van de gemeente in beleid, bestuur en uitvoering. Wet- en regelgeving wordt zo eenduidig naar redelijkheid en behoren gehandhaafd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 473 | 479 | 484 | 490 |
Baten | 0 | -129 | -130 | -132 | -134 |
Resultaat | 0 | -344 | -348 | -352 | -356 |
Taakveld 2 | Grondexploitatie
Taakveld 2 | Grondexploitatie
Wij willen project ‘de Slagen’ verder ontwikkelen en de aanleg van deze woonwijk in fasen voltooien.
Wat willen we bereiken?
Afronden project de Slagen
Wij onderzoeken de mogelijkheden om in samenwerking met de betreffende projectontwikkelaar en de woningbouwcorporatie tot het gewenste resultaat te komen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
Impuls geven aan woningbouw De Slagen dmv leefbaar en bewoonbaar maken van de wijk.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 3.301 | 3.303 | 3.305 | 3.307 |
Baten | 0 | -3.182 | -3.182 | -3.182 | -3.182 |
Resultaat | 0 | -119 | -121 | -122 | -124 |
Taakveld 3 | Wonen en bouwen
Taakveld 3 | Wonen en bouwen
De gemeente Staphorst kenmerkt zich door haar karakteristieke lintbebouwing en streekgebonden landerijen. Wij vinden het belangrijk dat de dorpen nu en in de toekomst, leefbaar zijn en vitaal blijven. Voldoende woningbouw, een fraaie leefomgeving en kwalitatieve voorzieningen zijn daarbij belangrijke factoren.
Ook willen wij zorgvuldigheid betrachten met inbreidingslocaties. De functieveranderingen en ruilverkaveling in het buitengebied zorgen voor de nodige ruimte op de Streek. Verder dient de behoefte aan woonruimte beter in kaart te worden gebracht. De identiteit en eigenheid van de gemeente heeft ook doorwerking in de bouw van woningen en de wensen van de inwoners wat betreft woningen. Ter bevordering van een goed dorpsgezicht, willen wij kleine bebouwing voor het hobbymatig houden van dieren mogelijk maken.
Wij willen dat de kwaliteit van de dienstverlening van de ambtelijke organisatie verbetert. Daarbij past een constructieve houding waar samen met de burger naar mogelijkheden wordt gezocht. Dus in plaats van procedure gericht werken naar oplossingsgericht werken. Daarbij speelt de inwoning in verband met mantelzorg, welke wij mogelijk willen maken, eveneens een rol.
Wat willen we bereiken?
Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
Wij kijken zorgvuldig naar inbreidingslocaties ten gevolge van functieverandering en voorkomen op deze manier dat alle beschikbare ruimte wordt volgebouwd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Actualisatie woonvisie
De Woonvisie dient te worden geactualiseerd om de daadwerkelijke en reële behoeften van inwoners te inventariseren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Afronden project Ruilverkaveling
Wij willen het project Ruilverkaveling Staphorst doorzetten en goed afmaken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
Ten behoeve van het dierwelzijn willen wij mogelijkheden creëren voor hobbymatig gebruik van agrarische gronden langs woongebieden voor kleine en noodzakelijke bebouwing.
Wat gaan we daarvoor doen?
Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
Wij faciliteren de mogelijkheden van wonen met mantelzorg. Een zorgunit kan tot de mogelijkheid behoren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
Wij willen de te dichte bebouwing op saneringslocaties, zoals de Streek, voorkomen. Daarom stellen wij een kader voor de toegestane bebouwing op deze locaties. De afstemming tussen Provinciaal beleid en de bestemmingsplannen speelt een rol.
Wat gaan we daarvoor doen?
Benutten van status plattelandswoning
Het college wordt gevraagd met een voorstel te komen, waaruit blijkt hoe de status van de plattelandswoning in de gemeente Staphorst benut kan worden in bestemmingsplannen, overeenkomstig en in aansluiting op de Omgevingsvisie Overijssel.
Wat gaan we daarvoor doen?
Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
Hier wordt uitvoering aan gegeven en is een permanent proces.
Wat gaan we daarvoor doen?
Herziening Saneringsbeleid
In de Taskforce RO is met deelnemers afgesproken dat dit na de zomer wordt opgepakt mede omdat er geen initiatieven op de plank lagen en er geen druk op lag. Lopende verzoeken worden aan het oude beleid getoetst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Stimulering woningbouw door starterslening ook van toepassing te verklaren op nieuwbouw
Er komt een evaluatie van de startersleningen. Om deze ook van toepassing te verklaren voor nieuwbouw is een positief besluit nodig van Provinciale Staten. Deze middelen moeten dan wel naar de kopers gaan en niet naar de project- ontwikkelaars.
Wat gaan we daarvoor doen?
Aanleg speelveld in de Slagen
Wij leggen een speelveld aan in De Slagen, zodat daar ook een bovenwijkse voorziening is voor de lokale jeugd.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Hieronder staat een totaal- overzicht van alle baten en lasten uit dit taakveld.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 691 | 712 | 706 | 728 |
Baten | 0 | -666 | -675 | -684 | -693 |
Resultaat | 0 | -25 | -38 | -22 | -35 |
Toelichting afwijkingen t.o.v. begroting 2016
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Realisatie 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.838 | 5.642 | 4.464 | 0 | 4.494 | 4.495 | 4.525 |
Baten | -9.045 | -4.674 | -3.976 | 0 | -3.987 | -3.998 | -4.010 |
Resultaat | 3.207 | -968 | -488 | 0 | -506 | -497 | -515 |
Afwijkingen t.o.v. begroting 2016
Lasten:
Vanaf het jaar 2017 is er geen sprake meer van opslag eigen uren op de verschillende taakvelden, maar worden deze geboekt op het programma 'overhead'. Dit leidt tot een daling van de lasten bij de verschillende taakvelden.
Baten en lasten:
Taakveld grondexploitatie
Er worden lagere kosten verwacht voor het bouwrijp maken industrieterrein Oosterparallelweg, dit leidt echter ook tot lage activering aan de opbrengstenzijde.
Cirkeldiagram lasten
Cirkeldiagram baten
Nieuw beleid / Investeringen 2017
Nieuw beleid / Investeringen 2017
Omschrijving van de investering | > 2016 | 2017 | meerjarenbegroting 2018 - 2020 | Last in begroting 2017 | |||
2018 | 2019 | 2020 | |||||
Programma 8: Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening |
|||||||
8.3 | Wonen en bouwen | ||||||
Nieuwe Omgevingswet: implementatie |
200.000 | 0 | |||||
Structuur/omgevingsvisie | 60.000 | 0 | |||||
EPOS: automatisering | 40.000 | 40.000 | |||||
EPOS: implementatie maatregelen 2017 | 160.000 | 0 | |||||
Totaal | 0 | 460.000 | 0 | 0 | 0 | 40.000 |
Indicatoren
Indicatoren
Bron: CBS-statistiek Waarde Onroerende Zaken
Woonlasten éénpersoonshuishouden |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2014 |
654 |
649 |
2015 |
657 |
669 |
2016 |
665 |
678 |
Eenheid: euro |
||
Bron: Coelo Groningen |
|
|
Woonlasten meerpersoonshuishouden |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2014 |
740 |
709 |
2015 |
739 |
729 |
2016 |
746 |
742 |
Eenheid: euro |
||
Bron: Coelo Groningen |
|
|
Nieuwbouw per 1.000 woningen |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2012 |
2,2 |
5,2 |
2013 |
20,2 |
5,7 |
Eenheid: aantal per 1.000 woningen |
||
Bron: ABF-systeem woningvoorraad |
|
|
Functiemenging |
||
Jaar |
Staphorst |
Overijssel |
2006 |
56,8 |
53,5 |
2007 |
57,2 |
54 |
2008 |
57,3 |
53,1 |
2009 |
57,1 |
53,1 |
2010 |
56,6 |
52,9 |
2011 |
56,5 |
53,2 |
2012 |
56,6 |
53,1 |
2013 |
56,7 |
52,7 |
2014 |
56,2 |
52,4 |
2015 |
55,9 |
52,5 |
Eenheid: % |
||
Bron: LISA |
|
|
Omschrijving: De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
Betrokkenheid verbonden partijen bij te bereiken gemeentelijke doelstelling/ effecten
Betrokkenheid verbonden partijen bij te bereiken gemeentelijke doelstelling/ effecten
Niet van toepassing.
Taakveld 1 | Ruimtelijke ordening
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 600 | 663 | 473 | 479 | 484 | 490 |
Baten | -145 | -111 | -129 | -130 | -132 | -134 |
Resultaat | -455 | -552 | -344 | -348 | -352 | -356 |
Taakveld 2 | Grondexploitatie
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.933 | 3.990 | 3.301 | 3.303 | 3.305 | 3.307 |
Baten | -7.741 | -3.914 | -3.182 | -3.182 | -3.182 | -3.182 |
Resultaat | 3.808 | -76 | -119 | -121 | -122 | -124 |
Taakveld 3 | Wonen en bouwen
Exploitatie | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Meerjarenbegroting 2018 | Meerjarenbegroting 2019 | Meerjarenbegroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.305 | 989 | 691 | 712 | 706 | 728 |
Baten | -1.159 | -650 | -666 | -675 | -684 | -693 |
Resultaat | -146 | -339 | -25 | -38 | -22 | -35 |